Riska schreef:Bertvb schreef:Weet je:
Ik zou zo graag zien, dat kerkgangers de stoute schoenen aan zouden trekken en Hun leer op tafel zouden leggen met daar naast de Bijbel, en God uit te nodigen, om zijn of haar kerkleer door elkaar te schudden en er uit te filteren wat niet van Hem is.
Hallo Riska
Ik hoop, dat je toch nog een keer nieuwschierig word naar een evt. reactie van mij aan jouw adres gericht.
Riska schreef:Ik denk dat het inderdaad een zegen zou zijn - dan zouden er heel wat kerken gewoon weer bij elkaar kunnen komen... En dat zou een goed getuigenis zijn vanuit de Nederlandse christelijke kerk. Want we moeten niet vergeten dat een hele boel in andere landen niet speelt. Daar kijken ze met stomme verbazing naar wat er gebeurt in dit landje.
Ik heb dat dus zelf gedaan.
Maar als jij zegt, dat dit tot zegen zou zijn voor de kerken en de wereld, dan heb ik aan jou de vraag:
Wanneer begin jij er aan?
Heb jij de durf, om je hele leven over de hoop te gooien en te zeggen, "okay Heer ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik maak mijn kerkleer ondergeschikt aan Uw Woord en beschouw het om Jezus wil vuilnis (om met Paulus woorden even te spreken) en geef U de kans om mijn theologie helemaal aan te passen aan Uw Woord."?
Een van de dingen die ik ontdekt heb d.t.g. dat is de gevolgen van de vermenging van het Abrahammitische verbond met het Mozeïtische verbond.
Als je daar eens mee begint, om dat uiteen te rafelen.
Maak eens een studie van beide verbonden, maar, zonder andere boeken er bij, dan alleen maar de Bijbel.
Ik hoop dat je een concordantie in huis heb, anders vind je de mogelijkheid om teksten op te zoeken bij;
http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=&s ... ng=nl&q1=1
Ik moet nu weer denken aan het voorbeeld wat ik gaf, met die ouderling in Groningen; Hij wist ook precies hoe het in elkaar zat, maar alleen maar vanuit zijn eige achtergrond. Je kunt de ander pas goed begrijpen, als je een stapje doet in zijn belevingswereld.
v.b.
Als ik op straat iemand tegen kom en die geeft verschrikkelijk af op het christendom, dan moet ik niet gaan zeggen, "ja maar dat zie je helemaal fout en de christenen zijn wel goed etc".
Nee, dan kan ik beter naast hem gaan zitten en vragen; "vertel maar eens wat er allemaal gebeurd is" dat is die stap in zijn belevingswereld.
Ik kom uit jouw belevingswereld, in de zin van ik was zelf ook als kind besprenkeld, maar door het Bijbellezen kwam ik in een nieuwe belevingswereld.
Om terug te komen op die 2 verbonden;
Er zijn heel veel dingen in het OT die door de eeuwen heen op een verkeerde manier zijn geïnterepeerd, op zich niet erg, als de kerkgangers er maar geen wet van meden en perzen van maken.
Kijk;
Ik ben RK opgegroeid maar nu 1e generatie Protestant. Vertoevende in een Evangelische Gemeente.
Waar de protestantse gemeenschap al eeuwen over doen, heb ik in 4 jaar tijd gedaan. n.l.
Reformeren.
Dat wil dus zeggen;
Naast het aan doen van het Bijbels Evangelie, ook consequent zijn in het afleggen van mijn roomse erfenis, iedere keer, als God mij vanuit Zijn Woord liet zien, als een of ander rooms gebruik niet Bijbels is, maar afstamt van een of ander heidens gebruik c.q. ritueel.
Op zulke momenten had ik de euvele moed om consequent te zijn en tegen God te zeggen, "Heer dankzij mijn bekering ben ik U gaan liefhebben, Uw zoon Christus Jezus Uw Heilige Geest en Uw geschreven Woord, dus wie ben ik, die dan nog commentaar op U kan geven als U mij wederom aanwijst wat er niet goed zit in mijn theologie/kerkleer.
Om de lap tekst niet te lang te maken stop ik hier even en ga vanavond verder met reageren op de rest van jouw reactie.
Groeten uit het winkelhart van nederland
Bert
En dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Hand. 17:11