Kan liefde je aangepraat worden?Relatie op het spel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 06 jun 2008 09:41

Gerdien B. schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Gerdien B. schreef:Mijn vraag was eigenlijk hier op gericht. Zijn er vlakken waarop vrouwen dat specifiek doen, die het meest er uit springen?

Zo hebben de meeste vrouwen moeite met het haantjesgedrag (er vanuit gaande dat wij er het zelfde onder verstaan ;) ). Dan denk ik: doe dat dan als de meiden er niet bij zijn. Veel mannen beseffen niet dat vrouwen zich er echt door gekwetst kunnen voelen. Dat vind ik wel de andere kant van het verhaal. Dan heb je toch je ruimte maar je laat haar wel in haar waarde.

Als je met haantjesgedrag bedoeld dat mannen in je nabijheid flirten met anderen kan ik je goed volgen.

Wanneer een man, in jouw nabijheid, met andren praat of iets onderneemt, kan ik mij niet zo gauw voostellen dat je je dan gekwetst moet voelen.
Kwetsen is een nogal zwaar woord in deze.

Kan het ook niet zo zijn dat niet terechte jaloersheid dan een rol speelt.

B.v. je praat meer met anderen dan met mij. Hier kan toch geen sprake zijn van het oplopen van een kwetsuur. Jaloersheid komt dan om de hoek kijken.
Zo zijn er nog meer zaken te noemen.

Kan je wat concreter zijn in haantjesgedrag?
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 06 jun 2008 09:46

jamillah schreef:
Alphonsus schreef:
em_ma schreef:
Gerdien B. schreef:Op welke vlakken dan vooral? Of zijn er geen specifieke vlakken?

Zelf vind ik ze alle 4 heel belangrijk, geestelijke het allerbelangrijkst.

Ja, en dat mis ik. :(

In je eigen relatie?

Exact

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 jun 2008 09:47

Dat is balen :(

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 jun 2008 09:48

Alphonsus schreef:
Gerdien B. schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Gerdien B. schreef:Mijn vraag was eigenlijk hier op gericht. Zijn er vlakken waarop vrouwen dat specifiek doen, die het meest er uit springen?

Zo hebben de meeste vrouwen moeite met het haantjesgedrag (er vanuit gaande dat wij er het zelfde onder verstaan ;) ). Dan denk ik: doe dat dan als de meiden er niet bij zijn. Veel mannen beseffen niet dat vrouwen zich er echt door gekwetst kunnen voelen. Dat vind ik wel de andere kant van het verhaal. Dan heb je toch je ruimte maar je laat haar wel in haar waarde.

Als je met haantjesgedrag bedoeld dat mannen in je nabijheid flirten met anderen kan ik je goed volgen.

Wanneer een man, in jouw nabijheid, met andren praat of iets onderneemt, kan ik mij niet zo gauw voostellen dat je je dan gekwetst moet voelen.
Kwetsen is een nogal zwaar woord in deze.

Kan het ook niet zo zijn dat niet terechte jaloersheid dan een rol speelt.

B.v. je praat meer met anderen dan met mij. Hier kan toch geen sprake zijn van het oplopen van een kwetsuur. Jaloersheid komt dan om de hoek kijken.
Zo zijn er nog meer zaken te noemen.

Kan je wat concreter zijn in haantjesgedrag?

Ik denk dat abdij het macho-gedrag van mannen bedoelt. Opscheppen, sterke verhalen vertellen, stoer doen, enz.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 06 jun 2008 09:51

jamillah schreef:Dat is balen :(

Zo zou ik het niet direct willen noemen, maar het vormt wel een stevige belemmering in je relatie.

En zoals Em-ma al aangaf dat dit toch wel zeer belangrijk is.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 jun 2008 09:53

Er valt aan te werken natuurlijk :wink:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 jun 2008 10:37

Hippieblijhoofd schreef:
tante-tortel schreef:Over de dingen die nu genoemd worden kun je gewoon met elkaar praten om te kijken hoe het voor beide acceptabel is.
Ik vind het b.v. prima als mijn man naar voetballen wil kijken, als ik maar niet mee hoeft te kijken.
Voor zulk soort dingen kun je altijd samen wel een oplossing vinden.
Dat vind ik ook niet veranderen. Dat is meer rekening houden met de wensen van de ander. Met elkaar dus.

Veranderen is meer: (naar mijn idee) dat iemand een bepaalde karaktertrek heeft die niet te veranderen valt en wat je toch perse wilt.
Zoals mijn man die ontzettend vergeetachtig is. Net zoals een dochter van ons. Dat zijn ze gewoon. Daar kunnen ze niets aan doen.
Dan kan ik wel gaan eisen dat ze het niet zijn maar dat gaat niet lukken.
Dan kan ik ook elke keer gaan zeuren als ze weer iets vergeten zijn, maar dat gaat ook niet lukken. Dan heb je hier dus altijd ruzie over en verziekt het de sfeer en je relatie.
Ik heb hooguit wat handvaten verzonnen waardoor zij dingen beter kunnen onthouden. Of waardoor het makkelijker wordt.
B.v. altijd alles op dezelfde plek bewaren. Dingen opschrijven.

En wat verander je dan wel?

Allereerst dit: Ik verander niets aan de ander. De ander moet dat zelf willen en doen.
Maar ik heb wel bepaalde wensen zoals hij dat ook heeft.

Wat er dan b.v. veranderd is?
Toen wij net getrouwd waren liet hij overal achter zich op de grond vallen en liggen. Zijn kleren, de krant, noem maar op, hij legde het ergens neer en liet het daar vervolgens liggen. Wat ik ook zei en hoe ik ook vroeg om dat niet te doen, hij deed dat gewoon.
Dus ik kon dat niet veranderen dat moest hij zelf inzien en willen doen.
Toen heb ik niet meer zijn was opgeraapt maar gewoon aan de kant geschoven, zodat het niet midden in de kamer lag. Ik was niet van plan het voor hem in de wasmand te doen en hij blijkbaar ook niet.
Na een poosje had hij geen schoon overhemd en sokken meer.
Toen heb ik gezegd: ik weet niet waar jij die altijd laat, blijkbaar niet in de was mand. Toen kwam de boodschap wel over en vanaf toen deed hij zijn kleren in de wasmand.

En zo kan ik wel een heel boekwerk schrijven over wat wel en wat niet veranderd is. Maar eigenlijk heb ik geleerd om me niet meer zo druk te maken over het feit dat hij b.v. niet elke week zijn kussensloop verschoont of de dop op de tandpastatube terug doet. Of dat hij zijn glas waaruit hij gedronken heeft niet even in de keuken zet.
Dan blijf je altijd maar lopen kijken naar wat de ander in jouw ogen niet goed doet.
Ik kijk liever naar wat hij wel doet, wat ons dus bind. Niet wat ons uit elkaar kan drijven.

En inderdaad vind ik ook dat daarin het samen geloven, samen bidden en bijbel lezen, samen over God en onze band met Hem spreken het allerbelangrijkst.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 06 jun 2008 12:47

tante-tortel schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
tante-tortel schreef:

Allereerst dit: Ik verander niets aan de ander. De ander moet dat zelf willen en doen.
Maar ik heb wel bepaalde wensen zoals hij dat ook heeft.

Wat er dan b.v. veranderd is?
Toen wij net getrouwd waren liet hij overal achter zich op de grond vallen en liggen. Zijn kleren, de krant, noem maar op, hij legde het ergens neer en liet het daar vervolgens liggen. Wat ik ook zei en hoe ik ook vroeg om dat niet te doen, hij deed dat gewoon.
Dus ik kon dat niet veranderen dat moest hij zelf inzien en willen doen.
Toen heb ik niet meer zijn was opgeraapt maar gewoon aan de kant geschoven, zodat het niet midden in de kamer lag. Ik was niet van plan het voor hem in de wasmand te doen en hij blijkbaar ook niet.
Na een poosje had hij geen schoon overhemd en sokken meer.
Toen heb ik gezegd: ik weet niet waar jij die altijd laat, blijkbaar niet in de was mand. Toen kwam de boodschap wel over en vanaf toen deed hij zijn kleren in de wasmand.

En zo kan ik wel een heel boekwerk schrijven over wat wel en wat niet veranderd is. Maar eigenlijk heb ik geleerd om me niet meer zo druk te maken over het feit dat hij b.v. niet elke week zijn kussensloop verschoont of de dop op de tandpastatube terug doet. Of dat hij zijn glas waaruit hij gedronken heeft niet even in de keuken zet.
Dan blijf je altijd maar lopen kijken naar wat de ander in jouw ogen niet goed doet.
Ik kijk liever naar wat hij wel doet, wat ons dus bind. Niet wat ons uit elkaar kan drijven.

En inderdaad vind ik ook dat daarin het samen geloven, samen bidden en bijbel lezen, samen over God en onze band met Hem spreken het allerbelangrijkst.

Dat zijn nog maar kleinigheden die je noemt.
Komt overal voor.
Dus je niet druk maken, als oplossing voor deze kleine dingen, is heel effectief.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 jun 2008 13:34

Precies, alleen noem ik ook enkel maar een paar kleinigheden, al zijn op kleinigheden veel huwelijken stuk gelopen.

Ik heb hier ook niet echt grote dingen zien noemen.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 06 jun 2008 13:39

tante-tortel schreef:Precies, alleen noem ik ook enkel maar een paar kleinigheden, al zijn op kleinigheden veel huwelijken stuk gelopen.

Ik heb hier ook niet echt grote dingen zien noemen.

Verdraagzaamheid is een deugd welk een Christen behoort te sieren.
(Zal het nog even niet met teksten onderbouwen)
En wanneer we de dankbaarheid voor de ander geen ruim baan geven stelen we in feite wat de ander toekomt, ondanks de kleine ergelijkheden die hij/zij oproept.

Terug naar “Archief”