Vin schreef:jacobH schreef:Klaas schreef:Jacobh schreef:De Heere zegt van hem. Het ware hem beter dat hij niet geboren zou zijn
Elders beweerde je dat Judas Jezus
moest verraden; dat was voorbestemd. Het lijkt me lastig deze twee zaken te combineren....
Klaas
ik zou niet weten waarom.
Ik heb niet de behoefte om de Heere te begrijpen. Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk voor mij (rom 9)
Zie boven Jacob. Je loopt zelf ook tegen dingen op die je moeilijk kan rijmen, en dan is het plots niet erg meer. Best, maar pas dat dan ergens anders ook toe.
En nee, een bijbelvers citeren is lang niet genoeg. Met bijbelversen in de hand kan ik nu zo oorlogen ontketenen en zeggen dat ik God achter me heb. Het gaat om de context. Nee, in dit geval gaat het om nog meer dan de context, het gaat om het totale beeld. Daarom krijg ik het juist zo moeilijk verwoord. Maar jij kennelijk niet, omdat je de versen er bijna bij hun haren bijsleept. Dat snap je toch wel?
Dus ik ben daar erg terughouden in om het zo simpel te lezen, want op die manier zou de bijbel vol tegenstrijdigheden staan; en dat geloof ik niet. Sterker nog, mijn rechtvaardigheidsgevoel gaat hevig trappelen bij wat jij zegt. Is dat erg? Dat denk ik ook niet. Als ik geloof dat God rechtvaardig is dan denk ik dat ik naar dat gevoel mag zoeken; dat kloppend proberen te krijgen. Dus zelfs als 'jij gelijk' hebt, zie ik de rechtvaardigheid er niet in. Dan zijn we weer op hetzelfde punt: de bijbeltekst citeren helpt mij niet de rechtvaardigheid te zien.
Tja. Hoe valt er dan te overtuigen. In een rechtzaal zijn alleen bewijzen nodig om tot een oordeel te komen Ik gebruik er heel veel en dat vind je een overkill?
Je hebt het over een bijbelvers citeren. Uiteraard doe ik dat. Je hebt op geen enkele wijze geprobeerd mij duidelijk te maken waarom ik de teksten verkeerd citeert. Aleen dat ik ze verkeerd buiten hun context zou citeren.
Zoals ik al eerder heb gezegd zijn uitverkiezing en oproep tot bekering 2 verschillende onderwerpen. Ze hebben niets met elkaar te maken. God beslist zelf wel hoe Hij regeert. Dat hoeven we zelfs niet eens te snappen. En ik denk dat we dat ook niet kunnen.
Verder vind ik het jammer dat jij je ook niet in mijn postings hebt verdiept. Dan zou je namelijk niet het stukje van Klaas hebben gequote.
Het zou om een tegenstrijdigheid gaan tussen de volgende teksten.
Mattheus 26:24 De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.
Markus 14:21 De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt! Het ware hem goed, zo die mens niet geboren ware geweest.
en
het feit dat Judas Christus moest verraden Dat is namelijk diverse malen door Christus zelf en door anderen voorzegd.
ik zie hier werkelijk niet het probleem. Het ene sluit het andere toch niet uit. Dat de Heere werkt op deze manier is Zijn soevereine besluit. Het is toch verschrikkelijk dat iemand in zijn zonden zonder Christus sterft. Is het dan ook niet zo dat zo iemand beter niet geboren had kunnen worden?Dan mogen wij dat met ons mensen verstand dat onrechtvaardig noemen? Maar wie zal beschuldiging in bregen tegen God? Maar goed dan zondigen we tegen God want zegt Paulus niet.
sorry weer een tekst. maar ja hoe moet ik het anders duidelijk maken
rom 3
5 Indien nu onze ongerechtigheid Gods gerechtigheid bevestigt, wat zullen wij zeggen? Is God onrechtvaardig, als Hij toorn over ons brengt? (Ik spreek naar den mens.)
6 Dat zij verre, anderszins hoe zal God de wereld oordelen?
7 Want indien de waarheid Gods door mijn leugen overvloediger is geworden, tot Zijn heerlijkheid, wat word ik ook nog als een zondaar geoordeeld?
8 En zeggen wij niet liever (gelijk wij gelasterd worden, en gelijk sommigen zeggen, dat wij zeggen): Laat ons het kwade doen, opdat het goede daaruit kome? Welker verdoemenis rechtvaardig is.
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
God had ook kunnen besluiten Christus niet te zenden naar de aarde. En dat was rechtvaardig geweest. of niet?
Goed ik hoop dat je dit ook ziet dat deze teksten elkaar niet tegenspreken.
Ik hoef dus ook niet terug te krabbelen. (niet dat ik dat niet wil hoor. Als het bijbels anders is dan zal ik dat direct toegeven! Maar jullie hebben me gewoon niet overtuigt. En ik ben slechts te overtuigen aan de hand van de bijbel)
Dan nog over je rechtvaardigheidsgevoel.
Om toch even persoonlijk te worden. Ik heb zelf ook lange tijd met dit probleem gelopen. Het is niet voor niets dat ik Johannes 6 zo vaak hier neer hebt gezet. Ik heb met er vaak op vastgelopen. Ik weigerde te geloven dat het alvast stond wie er zalig zal worden of niet. Ik vond dat zo oneerlijk. (terwijl mijn levensuiting alles in het werk stelde om de hel te verdienen. ik zeg maar zoals het was. en vaak nog is helaas)
Ik hoop dat je de keuze van Petrus mag maken niet die van andere dicipelen. Deze rede is hard of tot wien zullen we anders heen gaan.
Brion,
Als ik niet goed heb geluisterd volgens jouw. En jij mag dat vinden dan spijt dat mij. HEt kan kan ook zijn dat ik je verkeerd begrepen hebt. Kom dan met wat gerichtere vragen als dat mogelijk is.
ik heb zo gereageerd omdat het mij verbaasd dat ik geen teksten op deze wijze mag plaatsen. Misschien trekt ik wat overhaaste conclusies. Je hebt het in ieder geval mij nu duidelijk gemaakt.
Ik zou het prima vinden hoor als je in de bijbel zoekt. (Handelingen 17:11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.)
De bijbel noemt je dan edeler. Maar ik denk niet dat ik me aan BEWUST misqout. Ik zie dit niet als een spelletje. We hebben het hier over leven en dood. Uiterst serieus lijkt me.
met vr gr
JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.