Gezin en huishouding deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 jun 2008 10:41

Handig hoor liefie zo'n zusje.

Zo heb de slaapkamers, zolder, overloop en het kantoor een sopbeurt gegeven.
Nu nog even verder met de was opvouwen en dan lekker niks doen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 jun 2008 13:34

Ik belde mijn zusje net ze is al helemaal klaar met het huishouden :D en ze gaat vanavond lasagne maken met spinazie en champignons en gehakt en kaas.
Ik vind het huishouden nu voor mezelf ook veel leuker om te doen dan dat ik thuis moest stofzuigen of zo.
ik ga nog even verder werken en straks lekker naar huis

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 jun 2008 14:52

Achja, ik ben totaal anders opgevoed. Wij hoefden nooit iets te doen, alleen onze eigen kamer. Mijn moeder vond het nooit nodig. Ze zei altijd: ik werk omdat ik dat leuk vind, en ik ben daarnaast meer vrij dan jullie. Jullie werken toch ook hele dagen op school? Onzin dat jullie van alles zouden moeten doen.

Dus das een verschil van opvoeding. Daarbij komt wel kijken dat wij wel enorm behulpzaam opgevoed zijn. Als mijn moeder ooit eens ziek wordt, dan zullen mijn broertje en zusje en vader echt alles overnemen. Maar nu hoeft het gewoon niet.

Al was het wel ietsje anders toen ze nog 24 uur ofzo werkte. Nu meestal wel 36. Maar ze zei altijd: als ik al jullie schooluren en huiswerk uren optel, kom je daar ook aan, dus jullie hebben evenveel recht op vrijheid.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 jun 2008 14:54

Wij hoefden doordeweeks ook niet per se wat te doen. Zaterdags hielpen we 's morgens altijd met z'n allen, zodat m'n moeder dan ook een vrije dag had.

En over m'n eigen huishouden zeg ik tijdelijk niks... :oops: :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jun 2008 14:58

tsja. ik moest mijn eigen kleren strijken....en er werd verwacht dat ik best wel wat kon doen omdat ik maar een mbo opleiding deed, (mijn zusje en broertje deden vwo en daar waren zij uiteraard meer en drukker mee).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 jun 2008 15:01

Evelien schreef:tsja. ik moest mijn eigen kleren strijken....en er werd verwacht dat ik best wel wat kon doen omdat ik maar een mbo opleiding deed, (mijn zusje en broertje deden vwo en daar waren zij uiteraard meer en drukker mee).

Dat snap ik dan weer niet. Mijn zus deed VWO, en mopest kei en keihard leren, ik deed havo, en deed geen drol, mijn broertje doet MBO en moet ook hard werken, mijn zusje VMBO-Tl en doet ook zo goed als niks. Maar daar is nooit onderscheid in gemaakt. Want ieder doet toch gewoon zijn ding?
Voor mijn broertje is zijn MBO even moeilijk als het VWO en de universiteit van mijn zus hoor.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 jun 2008 15:11

Ik heb ook echt niet veel moeten doen thuis misschien 10 min per dag of zo. Maar het MOEST wel mijn pa is gehandicapt die kan geen stofzuiger door het huis halen, die kan geen ramen zemen enz. Alleen de vaatwasser in en uit ruimen en koken.
En mijn ma MOEST werken anders zat mijn pa nu al 15 jaar in een verpleegtehuis! Vanaf zijn 38ste jaar ben ik even heel blij dat ik wel wat thuis moest doen zodat wij een vader hebben gehad thuis!
En ik vind dat het alleen maar goed is als je thuis mee werkt als je na gaat hoeveel je ouders wel niet voor jou doen en jij iets kleins doet om gewoon even een stofzuiger door het huis te halen of de badkamer even schoon te maken?
Ik heb een heel goed voorbeeld aan mijn ouders en zo wil ik het zelf ook doen.
Maar ieder zijn ouders doet het anders.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jun 2008 15:31

het hangt er wel vanaf met hoeveel je thuis bent...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 jun 2008 15:37

hoe bedoel je dat?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jun 2008 15:41

nou hoeveel huisgenoten je hebt...

wij waren thuis met z'n 9-en + kostganger(s).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 jun 2008 15:41

Tja, mijn vader doet helemaal niks in het huishouden, mijn moeder legde altijd aan ons uit hoe de wasmachine werkte, voor het geval ze in het ziekenhuis terecht zou komen (en toen dat één keer in haar leventje gebeurde, kwam haar beste vriendin de was doen).
Hij kookt alleen op zondag. Hij hoeft ook niets te doen, want hij werkt 6 dagen per week. Eigenlijk heb ik best een heel toffe moeder, die gewoon 32 uur werkt, en daarnaast het hele huishouden doet. En de tuin. En die is echt wel groot. Dat is wel hobby, maar moet toch gebeuren.
En als ik dan op vrijdag (haar enige vrije dag) bel, om te vragen of we ff een bakkie doen, dan legt ze alles op zij en ga ik voor.

Wauw, wat een topmoeder, ik zal het haar eens zeggen :mrgreen:

En idd, het zal ook te maken hebben met hoeveel je bent. Toen we allevier nog thuis woonden werkte ze gewoon wat minder, omdat het huishouden toen veel meer tijd kostte, nu zijn ze met zijn vieren in totaal en allemaal al veel zelfstandiger, dus da's weer anders, nu kan het wel in 1 a 2 dagen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 jun 2008 15:47

ik ben heel dankbaar dat mijn ouders juist veel thuis waren mijn pa gaat 2 keer op een dag in de supermarkt werken voor 1 a 2 uurtjes
mijn ma heeft altijd 24 uur gewerkt is maar 3 dagen van 8 uur. Ik doe ook meer in het huishouden dan mijn man gewoon omdat hij wat meer uren draait. Maar als hij vrij is helpt hij net zo goed mee. Ik heb ook gelijk geleerd hoe hij was moet sorteren enz.
En mijn ma is echt heel handig (niet om op te scheppen maar ze moest wel) Zo heeft mijn ma mij leren omgaan met gereedschap banden van auto verwisselen, fiets banden leren plakken :lol:
En nu merk ik dat het gewoon ontzettend handig is als je zelf veel kan.
Missf vond je het nooit vervelend dat je pa zoveel werkte dan? of werkte hij minder toen jullie nog jonger waren?
Wij zijn met een gezin van 4 kinderen waar wel flink leeftijdverschil in zit

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 jun 2008 15:59

Tja, we weten niet beter. Ik heb het later, toen ik tegen de twintig liep, wel eens tegen hem gezegd, dat ik het anders zou willen, omdat je toch samen voor kinderen 'kiest'. Mijn vader ging toen we klein waren op zaterdag altijd met ons met de pont over, als mijn moeder vroeg moest werken, maar dat was het meeste wel.
Maar toch was het anders, omdat we door hadden dat hij zo enorm veel van ons hield.
Toch zou ik het anders doen, en sinds hij dat weet, is hij wel omgedraaid. Ook omdat hij nu tegen de vijftig loopt, en wat meer nadenkt over zijn toekomst zeg maar, omdat hij nu rechten heeft of minder uren werken enzo.
Nu gaat hij wel veel vaker met mijn broertje en zusje iets ondernemen, of gewoon samen pizza eten, wat mijn moeder niet lust.
Toch heb ik nooit een jaloers gevoel ofzo, omdat het ook goed was toen. Ik heb het niet persé gemist, al was het nooit zo superleuk.
En toen ik jonger was werkte mijn moeder alleen de avonden, en dan was mijn vader er altijd.
En tja, ik heb gewoon zo'n schat van een moeder, dat was ook wel genoeg, die deed ook alles. Banden plakken dan niet, dat leerde mijn vader ons zelf voor 1 keer, en dan moesten we het zelf doen.
Mijn moeder hing wel zelf altijd de schilderijen enzo op. Dat moest dan wel. En ze gaf ons zo enorm gruwelijk veel liefde, dat was gewoon oké, en prima. Zij is echt zo''n moeder die op haar werk continu over ons praat, zo trots is ze op ons (bah bah bah, dat vind ik zo erg he! Als andere mensen dat steeds doen irriteer ik me eraan, maar oke).

En mijn vader was er altijd voor geloofsgesprekken. Dat is zijn vakgebied, en daar maakte hij altijd ruimte voor :)

maar als wij ooit kinderen krijgen, wil ik dat niet. Dan wil ik gelijkheid, of tenminste zoveel mogelijk. Mijn man moet niet oppassen, maar voedt ook gewoon onze eventuele kids op, niet ik alleen, dat was wel bij onze opvoeding een beetje zo (al zegt mijn moeder altijd dat ze alles samen bespraken, dus het altijd eens waren, mijn vader was soms iets harder, wat soms nodig was).

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jun 2008 16:12

Hm..Arjen woont nu een jaar alleen, dus die weet heel goed hoe hij een (weliswaar een eenpersoonshuishouden) moet runnen. Oke, ik maak in de weekenden dat ik er ben wel regelmatig schoon, maar ook niet alles. En hij ook niet, want hij werkt vijf dagen en dan heb je het wel een beetje gehad uit je werk 's avonds. Het boeit me nu ook niet zo. Daar waar geleefd wordt is het redelijk schoon en netjes, de rest komt volgend jaar wel :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 jun 2008 12:10

Op verzoek, hier een reactie op deze post.

11 Jaar geleden heb ik hoogpolige wollen vloerbedekking laten leggen,
met een lichte kleur (gold), Fl 2400,-. Na enkele jaren waren
er een aantal zwarte banen op te zien, van het schoeisel.
3 Jaar geleden heb ik het anders gedaan. Geen dure vloerbedekking ,
maar tapijttegels (€14,- / M2, incl. ondertapijt), met een donkere kleur.
Niet echt deftig, wel netjes, praktisch en warm.
Laatst gewijzigd door Rolf op 05 jun 2008 19:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”