kleding enzo

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2008 11:04

volgens mij heb ik nog een foto van jou van oud en nieuw 2005-2006 met een oorbel. Zal thuis is kijken :lol:

(ben nu officieel aan het werk 8) )
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jun 2008 11:12

Eh, dat zou kunnen ja 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 jun 2008 11:14

Galateia schreef:IEUW

Ik associeer oorbellen bij mannen altijd met havenarbeiders (ben nu eenmaal geboren en getogen in Rotterdam-Zuid). Mijn zwager heeft er ook eentje in elk oor... en dat is ook zo'n echte havenarbeider :mrgreen:

Nee, vind het maar niks. Maar ja, ik ben geen man dus ik hoef me er ook niet druk om te maken :wink:

Het gebruik had bij vissers een heel praktische achtergrond: als ze op zee of in een vreemd land stierven kon hun begrafenis (voorzover niet overboord gekiept) worden betaald door de oorbel weg te nemen, het was dus een betaalmiddel.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 jun 2008 11:41

Gerdien B. schreef:Afbeelding

Deze dragen ze dan in hun oor ;)

die dragen ze bij ons ook in Yerseke echt ik vind het mega lelijk! sommige jongens/mannen hebben er zelfs 2 in!

Ik draag mijn trouwring witgoud met geelgoud. Andere gouden ring met een werkje. Ik heb 2 gaatjes in elke oor ik draag alleen de eerste maar. Ene kant van de oorbel is wit goud andere kant geelgoud zitten dicht geklikt en gaan ook bijna niet meer open :D Hoeft ook niet want ik raak oorbellen altijd kwijt.
ik heb ook altijd 2 armbandjes aan goud met wit goud. Kettingen draag ik bijna niet ik heb een hele mooie van mijn man gehad maar ik denk er gewoon niet aan om hem om te doen.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 02 jun 2008 12:06

Ik draag al 6 jaar dezelfde ketting. (zilver met klein kruisje)
Lekker gevarieerd dus.

Heb twee gaatjes in beide oren,
en draag daar ook al meer dan een jaar dezelfde oorbellen in,
nl zilveren creolen.

Had ook een ringetje boven in m'n oor, in het kraakbeen.
Maar na een jaar uitgedaan, omdat het vaak ontstoken was, helaas.

Mannen met een oorbel.. Kan zeker leuk staan, maar meestal niet. :)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 jun 2008 12:15

Gouden ringen krijg ik exceem van dus mijn trouwring ligt in de kast. Gouden kettinkje heb ik altijd om en heb een gouden armbanje met hangertjes van de kids. Heb ik heel weinig om maar toch nog een hangertje verloren. Echt balen.
Ben mijn vorige gouden armbandje ook al verloren, dus met sieraden heb ik megapech.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 02 jun 2008 12:18

Dat het gebruik van oorbellen zuiver bedoeld was om een eventuele begrafenis te bekostigen na het wegspoelen van boord, is een kulverhaal denk ik. Aan je oor goud opbergen lijkt me niet de allerbeste plek, als het lijk tijdens een zware storm ergens langsschuurt, is zo'n oorbel er zo af.
Het staat gewoon mooi, dat is de allereerste reden.

Afbeelding

In de tijd van mijn opa liepen alle oudere mannen met een of twee oorbellen rond. Dat gebruik raakte sinds lange tijd uit, ik weet niet waardoor, maar ik vermoed door steeds vastere contacten met de wal/buitenwereld en dominees van de vaste wal. Sinds de jaren '80 is het mode om een grote gouden creool in je oren te hangen met een kottertje, een vuurtoren, vis, de naam van je geliefde, een voetbal of andere sportactiviteit, net waar je jezelf mee wilt associëren.
Ik vind ze mooi, maar helaas accepteert niet iedereen in mijn sociale omgeving dit :(

Ontopic: ik draag vaak 1 of 2 zilverkleurige kettinkjes,en een zilveren pinkringetje die ik vaak draag. Daarnaast draag ik vaak 1 of 2 leren armbandjes.
Maar nu ik weet dat ik een herfsttype ben, dien ik toch goud te gaan dragen :P
Die kettingen heb ik overigens in een tweedehands sieradenwinkel gehaald.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 02 jun 2008 12:20

Pol, is het geen idee om je trouwring aan een kettinkje te dragen? Doet een kennis van mij ook die op het werk geen ringen mag dragen. Om die ring nou in de kast te leggen vind ik ook best zonde...

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 02 jun 2008 12:24

Saskia schreef:Pol, is het geen idee om je trouwring aan een kettinkje te dragen? Doet een kennis van mij ook die op het werk geen ringen mag dragen. Om die ring nou in de kast te leggen vind ik ook best zonde...

In het leger wordt dat inderdaad ook vaak gedaan.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Mary Pickford
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mary Pickford » 02 jun 2008 12:35

keessie schreef:
Saskia schreef:Pol, is het geen idee om je trouwring aan een kettinkje te dragen? Doet een kennis van mij ook die op het werk geen ringen mag dragen. Om die ring nou in de kast te leggen vind ik ook best zonde...

Volgens mijn vader deed men dat toen hij in dienst zat om zich op zaterdagavond toch als een vrijgezel te mogen gedragen 8)
Onderschrift? Nee, doe ik niet aan. Onzin.

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 02 jun 2008 12:36

Giovannino schreef:als het lijk tijdens een zware storm ergens langsschuurt, is zo'n oorbel er zo af.

Dat valt volgens mij best wel mee. Ik geef het je te doen om een oorbel uit iemand's oor te trekken. Nou is een lijk van een langer overleden iemand niet zo sterk meer, maar ik denk dat het wel meevalt. Zeker met 'ergens langsschuren' loopt het niet zo'n vaart.

Ergo: ik denk wel degelijk dat de functie hier boven de vorm ging.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 02 jun 2008 12:40

Mary Pickford schreef:
keessie schreef:

Volgens mijn vader deed men dat toen hij in dienst zat om zich op zaterdagavond toch als een vrijgezel te mogen gedragen 8)

Ja dat kan natuurlijk ook :P Maar één ding wat zeker is , is dat het verboden is bij defensie om tijdens oefeningen in het veld een ring te dragen.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 02 jun 2008 12:44

Dat zijn dingen die uiterst lastig te scheiden zijn. Kijk, nu wordt door 'zwaarderen' op Urk geleerd dat een oorbeel voor mannen zondig is, omdat het een vrouwelijke versiering is. En dat men dus uit pure noodzaak die dingen droeg vroeger. Nou, als men dat vroeger ook zondig had gevonden, had men echt wel wat anders verzonnen om een stukje goud op het lichaam mee te dragen om een eventuele begrafenis te bekostigen.
Ze zijn in de eerste plaats als versiering bedoeld.

En ik weet niet hoe 'vast' een oorbel zit, maar ik dacht altijd dat je die met een flinke ruk wel uit een oor zou kunnen trekken. Urker voetballers plakken voor een wedstrijd een pleister om hun oorbel, om inscheuren te voorkomen als je eens verkeerd uitglijdt.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 02 jun 2008 12:52

Een oorbel is toch gewoon los te maken? :roll:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jun 2008 12:57

Giovannino schreef:En ik weet niet hoe 'vast' een oorbel zit, maar ik dacht altijd dat je die met een flinke ruk wel uit een oor zou kunnen trekken. Urker voetballers plakken voor een wedstrijd een pleister om hun oorbel, om inscheuren te voorkomen als je eens verkeerd uitglijdt.

Iets inscheuren gaat heel wat makkelijker dan er echt uittrekken.
En inderdaad Jamillah, gewoon losmaken is nog altijd het handigste :)
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”