HHK/PKN-hervormd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 26 mei 2008 12:35

Riska schreef:
Alphonsus schreef:Enig idee, Riska, waarom dat zo zou zijn n.l. - het gek zijn op scheuringen -??

Volgens mij omdat iedereen 'DE waarheid" in pacht meent te hebben en dus niet meer luistert naar andere uitleggingen van teksten en daarnaast: "gewoon" (let op de aanhalingstekens!) macht uitoefenen, dat alleen een leven zoals voorgeschreven door een kerk goed is en al het andere verkeerd.

Klopt.
Allemaal kleine pausjes dus.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 mei 2008 12:43

appelflap schreef:En die ene richting van de GKN? Hoe orthodox was dat?

Mijn oma is lid van een ex-GKN(niet helemaal omdat ze het overal mee eens is, maar dat is de enige protestantse stroming bij haar in de woonplaats en zij rijdt geen auto of iets dergelijks) dus die gemeente is de enige GKN die wij weleens hebben bezocht en die staat bij ons altijd model voor een vrijzinnige kerk zeg maar. In ieder geval voor ons begrip zijn ze daar erg vrijzinnig, altijd geweest overigens. Als alle GKN-en zo waren kan ik iig begrijpen dat de orthodoxe hervormden iig terugschrokken, ook al hadden ze ook al zeer vrijzinnigen in het kerkverband.

Overigens heeft de CGK ook een behoorlijk vrijzinnige vleugel(met name gemeenten als Kampen en Zwolle) en gaat dat ook vrijwel altijd goed, al is het soms vreemd dat de vleugels nog aan elkaar vastzitten.

Vreemd, zo'n grote onderlinge spreiding en toch 1 kerkverband. Tussen kerkverbanden zoveel parallellen en toch niet door 1 deur kunnen.

De afscheiding van de GKV heet Gereformeerde Kerken hersteld, en de Synodaal Gereformeerden die niet met de PKN meegingen heten Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland.

De namen zeggen het al:
Voortgezet is na de splitsing doorgegaan als Gereformeerde Kerken.
GK HERSTELD is de kerk die zich teruggekeerd ziet naar de wortels, omdat de oude GKv de wortels verlaten heeft in hun ogen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 26 mei 2008 13:27

@race406, dat heb ik inderdaad al gezegd in een andere post.

@riska, die scheuring in hardenberg is dus het andere kerkverband. Dat is een afsplitsing uit de GKV(en niet de GKN) in 2003(en niet in 2004).
Nochtans een interessant stukje.

Die scheuring in Huizen vind ik eigenlijk toch interessanter. Staat daar ook iets over op internet of wordt dat nog binnenskamers gehouden?
Baksteen

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 26 mei 2008 15:09

Hoe ziet dat er nu uit? Er staat immers dat het over een paar weken misschien is opgelost, maar het artikel is bijna 3 maanden oud.
Baksteen

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2008 15:35

appelflap schreef:Hoe ziet dat er nu uit? Er staat immers dat het over een paar weken misschien is opgelost, maar het artikel is bijna 3 maanden oud.

Ik heb er verder niets meer over gehoord of gelezen, dus géén idee... !

Rolf

Berichtdoor Rolf » 26 mei 2008 15:56

De Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld).
Op dit moment zijn er negen kerken en enkele wijkgemeenten (ook in
mijn woonplaats).
Ontstaan.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 mei 2008 18:14

Riska schreef:
Machiavelli schreef:Die ideologische bzwaren hangen toch ook samen met een kerkorde waar men verschillende (elkaar tegensprekende) geloofsbelijdennissen noemt en geen van allen als bindend verklaart?

Het gekke is dat al die geloofsbelijdenissen al in 1971 (!!) door de synode van de Nederlands Hervormde Kerk zijn aangenomen. Toen was er niemand tegen.

Men is 'wakker' geworden doordat de Lutherse kerk mee ging doen en toen kwamen die geloofsbelijdenissen weer in 'the picture'. En toen was het fout.

Maar men heeft dus al een jaar of 30 met die belijdenissen kunnen leven...

Dat is natuurlijk niet waar, men was er toen ook al tegen en men heeft er tegen gestemd, echter net als met de fusie waren de tegenstanders in de minderheid.

Nu zal iemand zeggen, "waarom zijn ze toen gebleven?".
Omdat men niet wilde scheuren zolang de waarheid nog verkondigt kon en mocht worden.

En voor diegene die zich afvraagt waarom men dan nu wel hersteld is.
In de visie van de HHK zijn zij gebleven wat ze waren, namelijk hervormd.
Zij konden niet actief meewerken aan de fusie omdat die zich verwijderde van de waarheid, door onder andere die belijdenis geschriften een plaats te geven in het belijden van de kerk.

En dan kom je in de discussie of dat de HHK zich nu heeft afgescheiden of een voortzetting is...................
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 26 mei 2008 18:17

Ja maar, die belijdenisgeschriften hadden juist toch al een plek in het belijden van de kerk?
Baksteen

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 31 mei 2008 13:50

Iemand heeft mij uitgelegd dat de handelingen van de synode sinds 1951 hetzelfde gewicht hebben als de kerkorde en daar officieel bij horen. En dus ook overgenomen door de HHK. Dat geeft bijvoorbeeld extra importantie aan de opmerking dat de synode in 1971 de nu omstreden belijdenisgeschriften heeft geaccepteerd.

Deze handelingen van de synode staan niet op kerkrecht.nl, zoals de kerkorde zelf. Wie heeft een linkje naar de volledige handelingen der synode?
Baksteen

Riska

Berichtdoor Riska » 31 mei 2008 14:31

Kijk eens bij www.pkn.nl, bestuur en organisatie en klik synode aan.

Ik vrees dat de besluiten van de NHK uit 1951 en zo alleen in boekvorm verkrijgbaar zijn. Het digitale tijdperk is een ietsiepietsie later begonnen! :wink:
Maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat iemand zich ermee bezighoudt dat allemaal over te zetten op de pc, o.a. voor digitale doeleinden.
Dat weet ik natuurlijk niet...

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 31 mei 2008 15:01

Op pkn.nl staan enkel de synodeverslagen sinds 2005, dus juist niet wat ik zoek. Ik heb naar de boekhandel gemaild of hij in boekvorm leverbaar is en hoeveel die kost, maar of ik hem ga kopen is twee.
Baksteen

Riska

Berichtdoor Riska » 31 mei 2008 16:14

appelflap schreef:Op pkn.nl staan enkel de synodeverslagen sinds 2005, dus juist niet wat ik zoek. Ik heb naar de boekhandel gemaild of hij in boekvorm leverbaar is en hoeveel die kost, maar of ik hem ga kopen is twee.

dat zei ik dus eigenlijk ook al... :wink:

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 31 mei 2008 22:06

Maar 2003 bijvoorbeeld reken ik niet tot 1951 of zo ;)
Ik vatte jouw post op als dat de modernere besluiten van de afgelopen 10 jaar of zo minstens dr wel op zouden staan, maar das dus niet zo. Die van na 2004 heb ik niets aan op dit punt.
Baksteen

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 jul 2008 18:13

appelflap schreef:En die ene richting van de GKN? Hoe orthodox was dat?

Riska bedoelde dat de GKN tot pakweg 1970 geen pluriformiteit kenden (nu helaas wel), maar geheel op één orthodoxe, neocalvinistische lijn zaten. Dat de GKN worden voorgesteld als een kerkgenootschap dat altijd al "vrijzinnig" was, is pure lasterpraat en nonsens. Pluriformiteit was zelfs lange tijd geheel uit den boze in de GKN, met de scheuringen van 1926 en 1944 als resultaat. En geloof me: qua orthodoxie deden de GKN toen absoluut niet onder voor de GG van tegenwoordig, en waren zij zeker orthodoxer dan de GKV of NGK van vandaag de dag.

Als je niet overtuigd bent: lees eens wat synodeverslagen uit de periode 1892-1970 en zult je merken dat ik niet overdrijf. Lees anders eens "Parade der mannenbroeders" van Ben van Kaam, of de eerste hoofdstukken uit "De gereformeerden" van Agnes Amelink om de sfeer in de Gereformeerde Kerken op te snuiven (meer zelfs: zeker vóór de Tweede Wereldoorlog leek die sfeer sterk op de bevindelijke "subcultuur" van tegenwoordig). Die "algehele" vrijzinnigheid van de GKN wordt trouwens schromelijk overdreven: zeker een derde van de kerken sympathiseert in meer of minder mate met het orthodoxe CGB, de overgrote meerderheid zit ergens tussen orthodoxie en middenorthodoxie in. Ik zal niet ontkennen dat er geen vrijzinnige elementen zijn, maar hun aandeel is geringer dan wordt verondersteld. Vanuit vele gemeenten zijn bezwaren tegen Kuitert en Den Heyer gekomen, maar de synode wilde (kon?) niet tegen hen optreden.

Nog dit: je schreef ergens dat de vrijzinnigen in de Hervormde Kerk nog niet zo lang bestaan, en dat hun aantal kleiner is dan in de GKN. Maar waarom denk je dat de GKN überhaupt zijn ontstaan??? (Juist door die hervormde vrijzinnigheid!) Wel is het zo dat de NHK als geheel nu stukken minder vrijzinnig is dan in de 19e eeuw, maar dat komt door een betere organisatie aan orthodoxe zijde (Geref. Bond) en een flinke uittreding van vrijzinnig-hervormden (ooit was 55% van de bevolking hervormd, nu ongeveer 10%). De orthodoxie is gebleven (en door een hoog geboortecijfer gegroeid), de vrijzinnigheid gedecimeerd.

Maar ik vrees dat ik hier een roepende in de woestijn blijf...
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Terug naar “Archief”