Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 mei 2008 11:25

Joortje schreef:(Jeremia 6:16: Zo zegt de Heere: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.)

Matheus 13: 51 - 52: Hebben jullie dit alles begrepen?’ ‘Ja,’ antwoordden ze. Hij zei hun: ‘Zo lijkt iedere schriftgeleerde die leerling in het koninkrijk van de hemel is geworden op een huismeester die uit zijn voorraadkamer nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalt.’

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 12:44

lammetje schreef:ja dat snap ik, maar dat mis ik nu juist vaak in discussies.

Dat is maar net of je je erdoor aangevallen voelt of niet.
Volgens mij wordt het over en weer net zo vaak naar elkaars oren geslingerd.

Maare, wat blijft iedereen hier nou zeuren in dit topic?
Posten allemaal! 8)
pobody's nerfect

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 30 mei 2008 13:13

@ Lammetje en andere refo's. :) Ik herken wat jullie zeggen. Al was het een jaartje geleden erger, volgens mij. Tenminste, ik had toen heel vaak het gevoel te moeten 'opboksen' tegen anderen. Op een gegeven moment ben ik (o.a om die reden) met het forummen gestopt. En, ik moet zeggen dat de sfeer nu fijner/beter is. Al heb ik mij nog niet zoveel laten horen in de religie-topics.

@ Jo'tje. Waarom zou je 't zeuren noemen? Misschien is het juist goed dat Lammetje dit ter sprake brengt. Ik denk het wel, nu weet ze tenminste dat ze niet de enige is.
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 13:35

Maneah schreef:Ik herken wat jullie zeggen. Al was het een jaartje geleden erger, volgens mij. Tenminste, ik had toen heel vaak het gevoel te moeten 'opboksen' tegen anderen.

Misschien mis ik een punt, maar je bent ingeschreven vanaf 2-5-2008 :?:

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 30 mei 2008 13:42

rosalie83 schreef:
Maneah schreef:Ik herken wat jullie zeggen. Al was het een jaartje geleden erger, volgens mij. Tenminste, ik had toen heel vaak het gevoel te moeten 'opboksen' tegen anderen.

Misschien mis ik een punt, maar je bent ingeschreven vanaf 2-5-2008 :?:

Klopt. Ik was toen actief onder een andere naam. :)
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 30 mei 2008 14:11

Ik ben nog niet zo lang lid van dit forum, en verwachtte dus inderdaad alleen maar refo's!
Maar als je dan op een gegeven moment leest dat mensen op zondag een dagje naar het strand gaan, of gaan winkelen, of uit eten ga, dan ga je je wel afvragen of je dan juist 1 van de weinige refo's bent op dit forum.

Verder begrijp ik het ook niet zo goed, want veel 'niet-refo's' (kheb er egt wel een hekel aan om het zo aan te moeten duiden, maar weet ff niet anders) vinden vaak de zwaardere kerken maar 'zeuren'. En dan zitten ze hier op een site die vanuit de refohoek Barneveld wordt beheerd!

Vriendinnen van mij die PKN zijn, proberen zich voor mijn gevoel tegen alle kanten tegen mij af te zetten ook. Ik zou bijv. echt nooit met mn vriend op vakantie gaan, zonder dat we getrouwd zijn, maar zij zitten er dan juist stoer over te doen tegen mij en maar te zeuren dat wij ook gewoon op vakantie moeten gaan en dat ik aan de pil moet gaan enz enz. En dit gedrag hebben ze pas sinds ze in de PKN zitten. Nu wil ik verder niet zeggen dat dus daarom alle PKN-ers of iedereen van die richting dus zo zijn, maar je denkt dan op refoweb onder mensen te komen die voor je gevoel het zelfde denken en dan valt dat best tegen.

Niet dat iedereen hier dus maar refo moet zijn, maar ik verwachte dus hier ook discussies te hebben met mederefo's om te ontdekken hoe zij omgaan met mensen die niet refo zijn in bijv. situaties zoals ik die hier boven heb beschreven, maar dan ontdek je gewoon dat veel refowebbers daar dus helemaal niet moeilijk over doen. En dan vraag je je hard af of je dan echt de enige bent die daar moeilijk over doet.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2008 14:16

@ Jo'tje. Waarom zou je 't zeuren noemen? Misschien is het juist goed dat Lammetje dit ter sprake brengt. Ik denk het wel, nu weet ze tenminste dat ze niet de enige is.

Ik vind het ook niet zeurderig dat Lammetje dit ter sprake brengt, helemaal niet juist! Maar nu iedereen elkaar ineens herontdekt moet er vooral gepost worden en niet gezeurd, me dunkt ;)
pobody's nerfect

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 30 mei 2008 14:21

88alries88 schreef:Ik ben nog niet zo lang lid van dit forum, en verwachtte dus inderdaad alleen maar refo's!
Maar als je dan op een gegeven moment leest dat mensen op zondag een dagje naar het strand gaan, of gaan winkelen, of uit eten ga, dan ga je je wel afvragen of je dan juist 1 van de weinige refo's bent op dit forum.

Verder begrijp ik het ook niet zo goed, want veel 'niet-refo's' (kheb er egt wel een hekel aan om het zo aan te moeten duiden, maar weet ff niet anders) vinden vaak de zwaardere kerken maar 'zeuren'. En dan zitten ze hier op een site die vanuit de refohoek Barneveld wordt beheerd!

Vriendinnen van mij die PKN zijn, proberen zich voor mijn gevoel tegen alle kanten tegen mij af te zetten ook. Ik zou bijv. echt nooit met mn vriend op vakantie gaan, zonder dat we getrouwd zijn, maar zij zitten er dan juist stoer over te doen tegen mij en maar te zeuren dat wij ook gewoon op vakantie moeten gaan en dat ik aan de pil moet gaan enz enz. En dit gedrag hebben ze pas sinds ze in de PKN zitten. Nu wil ik verder niet zeggen dat dus daarom alle PKN-ers of iedereen van die richting dus zo zijn, maar je denkt dan op refoweb onder mensen te komen die voor je gevoel het zelfde denken en dan valt dat best tegen.

Niet dat iedereen hier dus maar refo moet zijn, maar ik verwachte dus hier ook discussies te hebben met mederefo's om te ontdekken hoe zij omgaan met mensen die niet refo zijn in bijv. situaties zoals ik die hier boven heb beschreven, maar dan ontdek je gewoon dat veel refowebbers daar dus helemaal niet moeilijk over doen. En dan vraag je je hard af of je dan echt de enige bent die daar moeilijk over doet.

Ik wil je bemoedigen en je prijzen voor je standpunt en je vastheid.
Ik voel mee welk inwendig verdriet je kan hebben als je in beleving niet kunt aansluiten bij anderen.
Verdriet wordt echt pijn als zelfs vriendinnen je aanvallen.

Ik voel werkelijk met je mee.
Laten we onze sterkte in God zoeken en niet wat mensen van de dingen om ons heen vinden/zeggen.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 30 mei 2008 14:40

Ik wil je bemoedigen en je prijzen voor je standpunt en je vastheid.
Ik voel mee welk inwendig verdriet je kan hebben als je in beleving niet kunt aansluiten bij anderen.
Verdriet wordt echt pijn als zelfs vriendinnen je aanvallen.

Ik voel werkelijk met je mee.
Laten we onze sterkte in God zoeken en niet wat mensen van de dingen om ons heen vinden/zeggen.

Toen ik jonger was, was ik niet zo hoor. Toen ging ik juist tegen mn ouders en met hen mee. Ik wilde ook broeken dragen, ook zondagnacht pas om 4 uur thuis komen enz enz.

Toen ik een vriend kreeg en wij dezelfde standpunten bleken te hebben (ondanks mijn tegenstrijdigheid) is er bij mij een knop omgegaan, en had ik er opeens geen zin meer in om alles te doen zoals zij het doen. Toen ik daarna ook nog op mn vervolgopleiding vriendinnen kreeg die wel gewoon hetzelfde denken, en waar het er helemaal niet om draaide of je 'wel niet te christelijk' over zou komen, toen was ik erg blij dat ik er niet verder in meegegaan ben met de andere.

Maar ja, 'vriendinnen' die je al 8 jaar hebt, dat is moeilijk om dat zomaar los te laten. Vind ik wel iig, want het is ook vaak gezellig, maar tis wel altijd zo dat ze tog altijd ff laten merken dat zij veel minder christelijk overkomen, want ze hebben het idee dat je je daar flink voor moet schamen! Dat vind ik trwns niet van de mensen hier op refoweb hoor, ik denk dat je anders ook niet lid was geworden van een site met zo'n naam! :)

Laten we daarom maar gewoon respect hebben voor elkaars mening en normen en waarden, want dat is denk ik gewoon een stuk naastenliefde, en heb je naaste lief als jezelf!
[/quote]
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 30 mei 2008 14:58

Galateia schreef:
Joortje schreef:(Ps. Ik weet van het bestaan van een ander refo-forum, heb er zelf ook gepost, maar dat vond ik toch saaier als hier...)

En waarom was het daar saaier als hier? Waarschijnlijk omdat alleen gelijkgestemden daar van gedachten wisselden en alles wat afwijkend was meteen verwijderd werd. Maar dat is misschien wel het forum met het 'soort' mensen, dat jij graag hier zou zien. Denk je niet, dat in dat geval dit forum zou veranderen en net zoals dat andere wat 'saai' zou worden?

Op Refoforum is de sfeer wat statiger dan op Refoweb, dat vind ik minder leuk.
Maar, al zou je op Refoforum zitten, dan nog heb je onder refo 's verschillende meningen en dat mag best. Maar het publiek op Refoforum is wel minder breed dan op Refoweb, dus de discussies zullen wel ander gevoerd worden. :mrgreen:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 30 mei 2008 15:23

Pfff....
Dit topic brengt heel wat naar boven. Maar wel goed om daar eens over te praten met zn allen.
Ben zelf ook een refo en ik vind het totaal niet erg als ik zo word aangeproken, het is gewoon waar.
Waarom moeten refo 's zich de laatste decennia zo verdedigen?
Er zijn nog nooit zoveel stromingen binnen het chr. geloof erbij gekomen als in de vorige eeuw.
Als je refo bent, is het bijna onmogelijk om tot God te komen vanwege bv. de prediking wordt er weleens gezegd.
Als dat zo is, hoe zijn de eeuwen voor ons (vanaf de reformatie toen de term reformatorisch "gebruikt'' ging worden) mensen tot geloof gekomen? Zij hadden vaak alleen maar de reformatorische prediking.
En waarom is de term traditie zo negatief beladen? Doen niet alle christenen aan traditie? Het is ook traditie als je bv. niet gewend bent om een hoed/rok naar de kerk aan te doen. En daar zit het hem niet in, dan weet ik.
Waarom worden refo 's vaak beticht van halsstarrigheid als zij bv. aan de Statenvertaling vast willen houden? Als ik in een evangelische gemeente kom, ga ik toch ook niet voorstellen om de Statenvertaling te gebruiken?
Dat is niet de gewoonte, de gemeente heeft een andere identiteit en die moet je niet veranderen.
Niets is zo gevaarlijk als de identiteit opgeven van een kerk, het geeft helderheid ook naar de buitenwereld toe.
En dat bedoel ik ook als ik het heb over de levensheiliging. En dat is iets wat ik ontzettend ''waardeer'' in de refo-stroming.
Daar wordt veel nadruk op gelegd (maar niet als allerbelangrijkste!) en mijns inziens is dat terecht.
Lees Lukas 14 eens (vers 25 t/m 35), waarin Jezus ons opwekt om alles te verlaten om Hem te volgen. Anders kun je Zijn volgeling niet zijn! Of een paar hoofdstukken verder over de rijke jongeling.
Hij had al de geboden gehouden, maar hij was geen volgeling van Jezus, omdat hij vastzat aan zijn rijkdom.
Het vraagt dus alles om Jezus te volgen!
En dan snap ik niet hoe er soms zo makkelijk gepraat kan worden over de levensheiliging als hier op Refoweb.
Met dat ik naar iemand anders wijs met een vinger, wijzen er negen naar mij en dat besef ik ook heel goed....
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mei 2008 15:27

Ik ben gruwelijk reformatorisch in mijn denken, en in mijn geloof, maar ik vind het wel eens jammer dat omdat ik geen 'refo' (daar versta ik onder een rok dragen, op zondag zo goed als niks ondernemen, alleen op strenge reformatorische scholen zitten of je eventuele kids alleen daarheen sturen), ben, ik daardoor al afgewezen ben.
terwijl ik merk dat ik echt heel erg reformatorisch denk. Maar ik draag wel een broek, ik zal mijn kinderen nooit naar een reformatorische school doen, ik kijk een filmpje op zondag etc. Maar daar kan ik als overtuigd Christen ook absoluut totaal achter staan.
Ik ben reformatrisch, maar zeker geen refo. Ik denk ontzettend veel na over mijn standpunten, en juist door refoweb ben ik over veel dingen na gaan denken, en heb ik er mijn mening over kunnen vormen. En die is lang niet altijd hetzelfde als refo's, maar al helemaal niet als mensen die de Bijbel sowieso al als onwaar betitelen. Maar ik geloof wel dat bepaalde refo's soms wat verder mogen kijken dan hun neus lang is, naar wat een persoon meldt, en waarom hij of zij het meldt, en de beargumentaie, in plaats van af te knappen op uiterlijk, of op bijzaken die niet zijn zoals zij het doen. Dat vind ik jammer.

Dus ik schaar me hierbij zeker onder de reformatorischen 9waar REFO(web) toch echt de afkorting van is), maar niet onder de refo's, zoals ze in de spreektaal genoemd worden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

sela

Berichtdoor sela » 30 mei 2008 15:47

aar ik geloof wel dat bepaalde refo's soms wat verder mogen kijken dan hun neus lang is, naar wat een persoon meldt, en waarom hij of zij het meldt, en de beargumentaie, in plaats van af te knappen op uiterlijk, of op bijzaken die niet zijn zoals zij het doen. Dat vind ik jammer.

nu ja, dat klinkt ook gelijk weer heel negatief. misschien kunnen we het alsvolgt stellen:

r is bij het naar voren brengen van een refostandpunt vaak heel weinig ruimte om er een eigen mening op na te houden. diegene die het standpunt naar voren brengt kan in de valkuil stappen door te zeggen: zo is het en niet anders. want dat is des refo's. het moeilijke aan een dergelijke houding is dat diegene zich met zijn mening superieur maakt tov de ander. terwijl dat lang niet altijd terecht is.
er zijn immers sommige standpunten die niet rechtstreeks uit de bijbel komen maar subculturele gewoontes zijn.
soms overkomt het me dat ik graag tegen zo'n superieure houding inga.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 mei 2008 16:05

Het punt lijkt toch weer de status van de Bijbel. Is die betwijfelbaar of niet? Mogen de meningen daarover verschillen, interpretaties? Hopelijk wel, anders slaan alle discussies bij voorbaat dood.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mei 2008 17:36

En dat is het lastige (en het gave!) van ons geloof, het kán ook op verschillende manieren geinterpreteerd worden...
Al is de Bijbel mijns inziens op bepaalde vlakken ook weer heel duidelijk en helder.
Maar ik vind het wel eens jammer dat ik eigenlijk te weinig bijbelkennis heb voor die echte discussies, want ik heb meningen zat, maar ik kan er niet altijd bijbelgedeelten bij halen. En dat is soms wel nodig om een discussie aan te gaan, omdat in het luchtledige wat roepen ook zo nutteloos is.
Maar laten we vooral doorgaan met de discussies :) En laten we ook elkaar proberen te begrijpen. En niet in eerste instantie te veroordelen 'die is refo, dus die denkt zo' of 'die is geen refo, dus die denkt zo.'
Het is juist leuk om dat in discussies te ontdekken, en erachter te komen dat geen refo (en geen niet-refo) hetzelfde is en exact hetzelfde denkt.

Ik zit in een kerk met 150 mensen ofzo, en het valt me steeds meer op, dat we echt niet over alles hetzelfde denken. En dat maakt het samenwerken zo onwijs gaaf! En we kunnen discussies hebben over wel of geen hoed of wel of geen rok/broek, maar ook over inhoudelijke zaken, waarbij we er steeds weer achter komen dat we allemaal indezelfde geweldige God geloven, maar dat we de zwaartepunten allemaal ergens anders neerleggen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”