Zwanger deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 29 mei 2008 11:31

ik weet niet of dat nog steeds kan, maar 2 jaar geleden, heb ik gewoon een kraambedrag gevraagt van de verzekering , dat kon ipv dat zij de kraamhulp betalen, daarmee heb ik minimale hulp van het kraamburo geregeld , 4 dagen 2 uur, en de rest kwam mijn moeder, maar je zou ook gewoon een hh inhuren , voor het geld, dat heeft een vriendin van mij gedaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 mei 2008 11:38

tante-tortel schreef:Als iemand echt maar drie uurtjes krijgt dan vraag ik me af wie er dan verantwoordelijk is als het verkeerd gaat?

Alhoewel er ook heel veel ouders zijn die zelf kiezen voor drie uurtjes per dag. Maar dan is het hun eigen keuze.

kraamhulp is toch alleen maar in nederland?

Mijn schoonzus bevalt in het zh en ligt daar zeker 4-5 dagen (ivm keizersnee) en daarna moet ze het zelf doen, dan is mijn broer wel thuis. Maar bij hen kennen ze geen kraamhulp.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 29 mei 2008 11:42

Hier kennen we dat ook niet Evelien. Alle vrouwen bevallen in het ziekenhuis, blijven daar een week en daarna moeten ze het maar zien te redden thuis. Hier krijgen ze niet eens het kindje bij zich, die liggen allemaal apart op de babyafdeling en om de 2-3 uur mogen ze erheen om te voeden. En met een beetje pech heeft een van de verzorgers het kind al een fles gegeven omdat het zo huilde en dan kun je niet eens even met je eigen kindje zitten!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 mei 2008 11:52

proefdruk van het kaartje viel toch wel tegen, foto's waren echt niet scherp ofzo :? Dus nu kunnen we weer opnieuw beginnen :wink:

Kraamzorg is ook niet overal, maar vooral die eerste 3 tot 6 dagen is het wel belangrijk als er iemand 'verstand' heeft van baby's. Dat ze geel gaan zien is normaal, maar wie zegt hóé geel nog normaal is? En wie geeft je tips voor je borstvoeding? Tips over hoe te handelen als je hechtingen ontsteken?

Kraamzorg is echt niet extreem noodzakelijk, je kunt ook ergens anders terecht, maar waar ik me dus aan erger, ik betaal per maand extra zodat ik mijn eigen bijdrage ed ook volledig vergoed krijg, tot 79 uur! En dan krijg je maar 24 uur... voor de rest van het geld kun j emantelzorgers inschakelen die je dus niet mag uitbetalen met het geld van de verzekering.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2008 12:04

Lammetje, ik weet niet waar je woont en of je de mogelijkheid hebt met je verzekering, maar misschien zou je een particulier bureau kunnen inschakelen. Die zijn minder groot dan de meeste en hebben minder kv in dienst maar hebben wel een constantere hulp aanbod.
Ik ben b.v. ook voor de bevalling van mijn dochter bij een particulier bureau in dienst geweest voor enkel de zorg bij haar.
En zij heeft ook alles vergoed gekregen.
Of misschien ken je oud KV die wel een gezin wil doen als ze maar weet bij wie?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 29 mei 2008 14:16

Lammetje, waar is jouw vertrouwen gebleven? Eerder meen ik van je gelezen te hebben dat je bijv. in de gezinsplanning op God vertrouwde, dat Hij je zou geven wat goed voor je was. Dat geld dus ook voor de hulp die je krijgt. Wie in geloof op hem vertrouwt is toch nog nooit beschaamd uitgekomen?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2008 15:24

Ik denk niet dat Lammetje geen vertrouwen heeft maar meer boos is op de verzekering waar ze voor betaald en wat ze niet krijgt.
Maar verzekeringen beloven altijd van alles wat ze niet waar kunnen maken en waar ook wel weer uitzonderingen op zijn die dan net van toepassing zijn als het hun uitkomt.
Welkom in de wereld van verzekeren zou ik zeggen :mrgreen: :|

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 mei 2008 15:29

Het gaat hier niet om de verzekering, maar om de achterliggende instellingen. De verzekerar heeft contracten gesloten met de zorginstellingen, maar deze moeten de zorg bieden. het probleem ligt bij de zorginst-> deze hebben personeelstekorten.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2008 15:46

De verzekeraar zou gewoon de zorginstelling die de zorg moet bieden vrij kunnen stellen, maar dat doen ze niet want ze hebben een kontrakt met een bepaalde zorginstelling. Wat voor hen het voordeligst is natuurlijk.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 mei 2008 15:50

t is wat.... als ik echt geen kraamhulp kan krijgen die nodig heb dan vraag ik of m'n moeder bij ons komt kramen. (altijd handig iemand achter de hand).

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 29 mei 2008 16:23

Hier kennen ze ook geen kraamhulp. Jong stel bij ons uit de kerk, komen uit Amerika dus verder geen familie hier, eerste kindje. Zelfde avond thuis, ga zelf maar klooien. Hebben 1 keer de vk gezien (en dat was niet eens de vk die ze tijdens de zwangerschap of bevalling (in het ziekenhuis) had). Wees dan maar blij met drie uurtjes kraamverzorging!!!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2008 16:27

En of dat een goede situatie is? Ik weet hoe het in andere landen gaat, maar vind het verre van ideaal. De problemen waar ik al tegenaan gelopen ben in kraamgezinnen zijn niet mis. Ik moet er dus niet aan denken dat er dan geen hulp aanwezig was geweest.

Maar goed je moet roeien met de riemen die je hebt en inderdaad vertrouwen hebben dat het allemaal wel goed komt.
Maak je geen zorgen voor de dag van morgen want iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 mei 2008 16:37

tante-tortel schreef:Ik denk niet dat Lammetje geen vertrouwen heeft maar meer boos is op de verzekering waar ze voor betaald en wat ze niet krijgt.

juist :|

Heb zojuist een kraamverzorgster gesproken die waarschijnlijk bij mij komt kramen (oud klasgenoot/vriendin)
die geeft meteen toe dat ze het zelf ook allemaal ontzettend vervelend vinden het het ergste nog wel: zij krijgen de kraamvrouwen over zich heen die ontevreden zijn en ze kunnen er niks aan doen, sterker nog, ze vinden het zelf misschien nog wel erger dan de kraamvrouwen :?
Het komt ook allemaal best wel goed, zij gaat er iig het beste van maken en desnoods overwerken, wat voor mij dan weer niet hoeft.

Bij hun zorginstantie zeggen ze iig: het rijk heeft 2 jaar geleden besloten dat er geen kraamverzorgenden meer extra nodig zijn ivm het inkorten van de uren. In tussentijd zijn er veel mensen weggegaan en maar de helft daarvan is vervangen ivm de financieën. Nú hebben ze te kort maar geen geld om dit tekort op te vullen. Dát frustreerd me, maar dat was wel duidelijk geloofk :mrgreen:

3 uur zal ook best wel voldoende zijn, mits er geen complicaties optreden en ik heb altijd vlieger nog aan mijn zijde die zich nu al 10 slagen in de ronde werkt om het huishouden te doen naast zn werk.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2008 17:57

Het werd al eerder gevraagd las ik, maar dacht er zelf ook meteen aan: hoe zit het met gemeenteleden?
Er zijn toch vast wel mensen binnen je gemeente die je willen helpen in zo'n situatie? In ieder geval vast genoeg vrouwen die weten hoe het is om te bevallen. En wat senioren dames ofzo die wel tijd hebben om wasjes te draaien of te stofzuigen, zorgen dat er cake of beschuit klaar staat voor 's avonds etc?
Het is heel rot van die verzekering enzo, maar uiteindelijk is het niet iets wat 1, 2, 3 opgelost kan worden en dus zul je creatief en flexibel moeten zijn. Je moet wel om hulp dúrven vragen af en toe :)
pobody's nerfect

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 mei 2008 18:13

Ik ken de meeste gemeenteleden niet en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om 'zomaar' iemand aan te schieten om te vragen of ze alsjeblieft hier willen komen helpen omdat de kraamzorgcentra's niet voldoende geld krijgen om normale hulp te bieden.

Terug naar “Archief”