tante-tortel schreef:Ik moet zeggen dat je wel veel beren en leeuwen op je pad ziet lammetje.
Vroeger was het ook heel normaal als er in de zomer(vakantie!) maanden minder zorg werd gegeven. En ik weet niet beter dan dat er elk jaar weer al van te voren werd gezegd dat er weinig hulp zou zijn en waarschijnlijk veel wisselingen.
Je moet niet vergeten dat die maanden de vakantie maanden zijn en kraamverzorgsters ook op vakantie gaan.
Dat het lastig kan zijn en dat het vervelend is dat er meer van de vader verwacht wordt kan waar wezen, maar ik vind die vader niet zielig hoor. Het is tenslotte ook hun kind net zoals de anderen die er al rond lopen.
Zeker tegenwordig hoeven ze weinig te doen.
Als ik nog bedenk wat mijn man moest doen toen ik was bevallen dat is heel wat meer dan tegenwordig. De vrouw op de po helpen en verschonen, spoelen. Ik zie ze dat tegenwordig echt niet doen.
En als je man met koffie en beschuit moet lopen dan doe je iets niet goed. Je zet gewoon de beschuit en de muisjes en schoteltjes in de keuken klaar en de visite kan best hun eigen beschuit smeren en koffie inschenken. Dan is het ook goed om je moeder,vriendin, zus of wat dan ook gewoon in te schakelen. Mantelzorg noemen ze dat. Ook dat was vroeger heel gewoon. En misschien wel goed dat het gewoon terug komt.
Leuk mantelzorgers, maar moet je wel iemand hebben

Mijn ouders zijn er op dat moment niet, mijn schoonouders kunnen het niet aan (en wonen te ver weg net zoals de rest van mijn schoonfamilie) mijn broer/schoonzus zijn er ook niet en mijn zus werkt fulltime! Wie moet ik dan als mantelzorgers vragen, mijn half onbekende buren die mij moeten helpen onder de douche? Die mijn bloedsporen in de toilet moeten afboenen?
Natuurlijk gaat een kraamverzorgster ook op vakantie, maar ik neem aan dat ze ook niet meer dan met zn tweeën tegelijk in het hoogseizoen weg mogen, net zoals in de andere zorgsector waar ik zelf werkzaam ben.
Vlieger heeft heel veel moeten doen in de kraamweek, werkte zowieso fulltime door dus was pas vanaf 17 uur Thuis, koken, eten boven brengen en opruimen, Sarah verschonen, koffie zetten ed, de vaatwasser inruimen én opruimen.
En ik laat dan ook nooit maar nooit meer iemand anders in mijn keuken beschuit smeren van bezoek. Dat is dus 1 keer gebeurd en werkelijk waar, OVERAL lagen muisjes! Dan serveer ik liever geen beschuit, als het zo moet, want vlieger kon om 22 uur savonds nog gaan stofzuigen. Ze hadden nml een kind van 3 in de box gezet van Sarah (die hoog stond met babyspeelgoed) en haar een bak met muisjes gegeven terwijl vlieger boven bezig was met mij
natuurlijk kan het meevallen enkrijgen we misschien wél meer zorg, maar als mijn bevalling en herstel weer hetzelfde wordt hebben we de eerste 10 weken na de bevalling nog nodig om bij te komen en te herstellen.
Vlieger is overigens écht niet beroerd om mij te helpen op de wc en om mijn kraamverbanden te verschonen en uit te wassen, want ik gebruikte uitwasbare ivm mijn infectie