Zwanger deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 mei 2008 19:27

Ik moet zeggen dat je wel veel beren en leeuwen op je pad ziet lammetje.
Vroeger was het ook heel normaal als er in de zomer(vakantie!) maanden minder zorg werd gegeven. En ik weet niet beter dan dat er elk jaar weer al van te voren werd gezegd dat er weinig hulp zou zijn en waarschijnlijk veel wisselingen.
Je moet niet vergeten dat die maanden de vakantie maanden zijn en kraamverzorgsters ook op vakantie gaan.
Dat het lastig kan zijn en dat het vervelend is dat er meer van de vader verwacht wordt kan waar wezen, maar ik vind die vader niet zielig hoor. Het is tenslotte ook hun kind net zoals de anderen die er al rond lopen.
Zeker tegenwordig hoeven ze weinig te doen.
Als ik nog bedenk wat mijn man moest doen toen ik was bevallen dat is heel wat meer dan tegenwordig. De vrouw op de po helpen en verschonen, spoelen. Ik zie ze dat tegenwordig echt niet doen.
En als je man met koffie en beschuit moet lopen dan doe je iets niet goed. Je zet gewoon de beschuit en de muisjes en schoteltjes in de keuken klaar en de visite kan best hun eigen beschuit smeren en koffie inschenken. Dan is het ook goed om je moeder,vriendin, zus of wat dan ook gewoon in te schakelen. Mantelzorg noemen ze dat. Ook dat was vroeger heel gewoon. En misschien wel goed dat het gewoon terug komt.

jantine76
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor jantine76 » 28 mei 2008 19:28

Ppff, ik kan me heel goed voorstellen dat dit enorm vervelend is!! Hoe krijg je dat opgelost?? Ik hoorde pas ook van iemand die weinig hulp had, maar werd er gezegd... dan schakel je toch familie in? Maar ze hebben geen familie in hun directe omgeving... Tuurlijk, als het kan willen verschillenden vermoedelijk wel bijspringen, maar daar heb je in principe de kraamhulp toch voor?

Ik ben blij dat wij hele dagen hulp gehad hebben (van de SHG). Dat was wel relaxed voor het gezin. Én het werk kwam tenminste aan de kant. Gelukkig kon ik zelf vrij goed, maar ik had er niet aan moeten denken om het samen draaiende te moeten houden. Daar ben je dan niet sterk genoeg voor.

Inderdaad, de man heeft het al druk genoeg. Die moet zoveel dingen regelen, extra doen, die voor hem ook niet alledaags zijn.
Je zou bekaf zijn na een week zonder normale kraamzorg!

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 28 mei 2008 19:29

Hoe is het Jantine? En met de kleine? Heb je alles weer onder controle?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 mei 2008 19:38

tante-tortel schreef:Ik moet zeggen dat je wel veel beren en leeuwen op je pad ziet lammetje.
Vroeger was het ook heel normaal als er in de zomer(vakantie!) maanden minder zorg werd gegeven. En ik weet niet beter dan dat er elk jaar weer al van te voren werd gezegd dat er weinig hulp zou zijn en waarschijnlijk veel wisselingen.
Je moet niet vergeten dat die maanden de vakantie maanden zijn en kraamverzorgsters ook op vakantie gaan.
Dat het lastig kan zijn en dat het vervelend is dat er meer van de vader verwacht wordt kan waar wezen, maar ik vind die vader niet zielig hoor. Het is tenslotte ook hun kind net zoals de anderen die er al rond lopen.
Zeker tegenwordig hoeven ze weinig te doen.
Als ik nog bedenk wat mijn man moest doen toen ik was bevallen dat is heel wat meer dan tegenwordig. De vrouw op de po helpen en verschonen, spoelen. Ik zie ze dat tegenwordig echt niet doen.
En als je man met koffie en beschuit moet lopen dan doe je iets niet goed. Je zet gewoon de beschuit en de muisjes en schoteltjes in de keuken klaar en de visite kan best hun eigen beschuit smeren en koffie inschenken. Dan is het ook goed om je moeder,vriendin, zus of wat dan ook gewoon in te schakelen. Mantelzorg noemen ze dat. Ook dat was vroeger heel gewoon. En misschien wel goed dat het gewoon terug komt.

Leuk mantelzorgers, maar moet je wel iemand hebben :roll: Mijn ouders zijn er op dat moment niet, mijn schoonouders kunnen het niet aan (en wonen te ver weg net zoals de rest van mijn schoonfamilie) mijn broer/schoonzus zijn er ook niet en mijn zus werkt fulltime! Wie moet ik dan als mantelzorgers vragen, mijn half onbekende buren die mij moeten helpen onder de douche? Die mijn bloedsporen in de toilet moeten afboenen?

Natuurlijk gaat een kraamverzorgster ook op vakantie, maar ik neem aan dat ze ook niet meer dan met zn tweeën tegelijk in het hoogseizoen weg mogen, net zoals in de andere zorgsector waar ik zelf werkzaam ben.

Vlieger heeft heel veel moeten doen in de kraamweek, werkte zowieso fulltime door dus was pas vanaf 17 uur Thuis, koken, eten boven brengen en opruimen, Sarah verschonen, koffie zetten ed, de vaatwasser inruimen én opruimen.

En ik laat dan ook nooit maar nooit meer iemand anders in mijn keuken beschuit smeren van bezoek. Dat is dus 1 keer gebeurd en werkelijk waar, OVERAL lagen muisjes! Dan serveer ik liever geen beschuit, als het zo moet, want vlieger kon om 22 uur savonds nog gaan stofzuigen. Ze hadden nml een kind van 3 in de box gezet van Sarah (die hoog stond met babyspeelgoed) en haar een bak met muisjes gegeven terwijl vlieger boven bezig was met mij :roll:

natuurlijk kan het meevallen enkrijgen we misschien wél meer zorg, maar als mijn bevalling en herstel weer hetzelfde wordt hebben we de eerste 10 weken na de bevalling nog nodig om bij te komen en te herstellen.
Vlieger is overigens écht niet beroerd om mij te helpen op de wc en om mijn kraamverbanden te verschonen en uit te wassen, want ik gebruikte uitwasbare ivm mijn infectie :|

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 mei 2008 19:39

jantine76 schreef:Ppff, ik kan me heel goed voorstellen dat dit enorm vervelend is!! Hoe krijg je dat opgelost?? Ik hoorde pas ook van iemand die weinig hulp had, maar werd er gezegd... dan schakel je toch familie in? Maar ze hebben geen familie in hun directe omgeving... Tuurlijk, als het kan willen verschillenden vermoedelijk wel bijspringen, maar daar heb je in principe de kraamhulp toch voor?

Ik ben blij dat wij hele dagen hulp gehad hebben (van de SHG). Dat was wel relaxed voor het gezin. Én het werk kwam tenminste aan de kant. Gelukkig kon ik zelf vrij goed, maar ik had er niet aan moeten denken om het samen draaiende te moeten houden. Daar ben je dan niet sterk genoeg voor.

Inderdaad, de man heeft het al druk genoeg. Die moet zoveel dingen regelen, extra doen, die voor hem ook niet alledaags zijn.
Je zou bekaf zijn na een week zonder normale kraamzorg!

En hoe ist met jullie en de kleine???? :)

jantine76
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor jantine76 » 28 mei 2008 20:33

Hier gaat alles prima! Gelukkig ben ik vrij vlug weer 'hersteld'na de bevalling, heb zelfs geen hechtingen gehad. Dat scheelt enorm vind ik. Dus na een weekje kraamtijd had ik ook wel zin om het een en ander weer op te pakken. Niet dat ik alles alweer doe hoor! De was, het eten e.d. wel en wat ik meer doe is mooi meegenomen.. We gaan er ook van genieten, nu Hessel er is. Af en toe nog wat bezoek, maar dat belt netjes van te voren, nu na de kraamtijd.
Met Hessel gaat het goed. 's Avonds is hij wat onrustig, maar voor de rest een tevreden baby. Hij groeit goed. Ik geef borstvoeding en hij komt om de 3 uur, ook 's nachts.. Dus de nachten zijn hier wel gebroken.. Maar goed, als het even kan ga ik 's middags even plat.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2008 20:49

Lammetje, en iemand uit de kerk? Hebben jullie niet een soort van hulpdienst binnen de kerk? Dat hebben ze in de gg in Kampen wel.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 28 mei 2008 21:00

Bij ons mag 25% tegelijk op vakantie. Ik heb vorig jaar zomer gewoon m'n uren gemaakt hoor. Af en toe wel wat extra werken, 'k moest s middags dan nog wel eens iemand opvangen die uit 't ziekenhuis kwam waar de volgende dag dan een collega heenging.
Maar niet zo. En ik snap best dat lammetje daar mee zit.
3 uurtjes is gewoon heel weinig en dan moet alles ook goed gaan en meezitten.
Familie moet je ook maar net in de buurt hebben...
Mantelzorg vind ik prima voor de visite en kids opvangen e.d. maar de zorg voor moeder en kind kunnen ze toch niet overnemen?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 mei 2008 21:01

he lammetje.. waarom na een maand geen kraamfeest ofzo? ben je in een keer overal vanaf! en lekker alleen de familie in de kraamweek....

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 mei 2008 21:06

tis natuurlijk ook maar net hoe het met je gaat... ik las ook dat ze bij mensen waarbij het minder gaat, daar dan meer heen willen.. en bij mensen bij wie het goed gaat, dan maar 3 uurtjes...

hier zouden ze dan denk ik mar 3 uur komen... bij mij ging het na de bevalling eigenlijk al snel weer goed... voor mijn gevoel perste ik de baby er uit (matteo werd gelanceerd) en ging ik daarna gewoon weer verder met waar ik mee bezig was :lol:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2008 09:15

Het is inderdaad maar hoe het met de kraamvrouw gaat. Naar mijn idee houden ze daar ook echt wel rekening mee.
Maar wat er niet is kunnen ze natuurlijk ook niet geven.
En inderdaad vind ik dat de zorg voor moeder en kind gewoon door een kraamverzorgster moet gedaan worden.
Al vraag ik me af hoe je goed kunt observeren en signaleren als je maar zo weinig uurtjes er bent.
Ik was tenminste blij dat ik de hele dag bij mijn dochter aan het kramen was zodat ik kon signaleren dat het met mijn kleinzoon niet goed ging.
Anders was hij er echt niet meer geweest! En het was nog op het nippertje omdat de kinderarts en verloskundige eerst wilden dat ik iets probeerde. Maar op mijn aandringen mocht ik dan wel even met hem langs komen! Ze konden gelijk beginnen met reanimeren en het was niet eventjes maar drie maanden ziekenhuis.

Daarom blijf ik het belangrijk vinden dat er voldoende hulp in huis is die verstand van kraamvrouw en pasgeboren baby's heeft.
Maar voor huishoudelijke taken en visite ontvangen, beschuit smeren en eten koken zou een kraamverzorgster toch eigenlijk vervangbaar moeten zijn.

Probeer inderdaad je kaartje later te versturen. Onze beide dochters hebben de kaartjes aan het eind van de eerste week verstuurd. De visite kwam dus pas toen haar man twee vrij had genomen. En dan ook gedoseerd. Gewoon op twee morgens en twee avonden per week. Ook zou je inderdaad een kraamfeest kunnen overwegen. Zeker omdat het vakantietijd is en veel mensen op vakantie zijn zou dat een idee kunnen zijn.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 29 mei 2008 10:03

En misschien valt het uiteindelijk wel mee! Bij mijn eerste bevalling kreeg ik ook een brief dat ik waarschijnlijk maar 3 uur per dag kraamzorg kon krijgen. Maar uiteindelijk heb ik gewoon 6 dagen 8 uur gehad. Het kraamzorgbureau had een freelance kraamverzorgster ingehuurd! En die was fantastisch!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 29 mei 2008 11:02

idd tante-tortel, 3 uurtjes is gewoon te weinig voor het observeren en signaleren en niet vervangbaar door iemand van 'buitenaf'.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 mei 2008 11:09

@ lammetje....en het kraamhotel dan in rotterdam? Daar kan je gewoon 8 dagen blijven en wordt je volledig verzorgd. Ik heb gisteren geinformeerd en de eigen bijdrage is net zo veel als bij de gewonen kraamzorg.

Wij krijgen ook maar 3 uur per dag. Mijn ouders en schoonouders wonen 2 uur rijden bij ons vandaag. Niet echt handig. Daarbij werkt mn moeder ook nog. Aan de andere kant als de nood echt aan de man is, zal het uiteindelijk nog wel meevallen. Komt tijd, komt raad :wink:

Ik moet zeggen dat ik het vandaag aan mn vk wilde vragen, maar ben het helemaal vergeten. Ik was zo benieuwd of de kleine gedraaid was dat ik er gewoon niet meer aangedacht heb...haha.

Maarre het is gedraaid en een klein beetje ingedaald, ligt nog steeds voor op groei. Dus alles klonk goed.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 mei 2008 11:11

Als iemand echt maar drie uurtjes krijgt dan vraag ik me af wie er dan verantwoordelijk is als het verkeerd gaat?

Alhoewel er ook heel veel ouders zijn die zelf kiezen voor drie uurtjes per dag. Maar dan is het hun eigen keuze.

Terug naar “Archief”