Zwanger deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 14:30

Haai schreef:...maar vergeet niet dat papa als hij thuiskomt uit z'n werk ook graag even tijd wil hebben voor z'n kind, koffie moet zetten voor de visite, boodschappen moet doen en nog heel veel andere klusjes, waardoor er voor het huishouden verder maar weinig tijd meer is. Ik heb eigenlijk altijd best wel een beetje medelijden met die kraamvaders.

Ach, dat is toch allemaal niks vergeleken bij het uitpoepen van dat kind :wink:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 mei 2008 14:31

Schoonmaakster hoeft van mij ook niet die week. Mijn man zal wel met betrekking tot het huishouden willen helpen. Het gaat mij om de zorg voor het kind. Ik red mij wel ( als het goed is). Het lijkt mij fijn als er iemand kan helpen bij de borstvoeding etc.

Nu had ik op internet gelezen dat er in Rotterdam een kraamhotel is, misschien ga ik daar informeren voor de eerste dagen hulp.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 mei 2008 15:04

Jawel, dat is wel zo, maar ik bedoel: in die ene week hoeft echt niet hele hele huis gesopt te worden, volgens mij. EN als je wel op je slaapkamer visite ontvangt, dan lijkt alleen een schone slaapkamer mij prima, en dat kan die man best wel doen :)
Ik maak in mijn recordtempo in anderhalf uur het hele huis schoon. Niet supergoed, maar wel om een week verder te kunnen. Nouja, dan kan die vader dat vast ook wel een keer :) En na een week kom je je bed weer uit en doe je het zelf maar lekker goed, als je man het wat minder kan, toch? :)

Maar het is wel waar, de papa wil zich ook graag bemoeien met het kindje enzo, en er komt al visite genoeg (weer een goede reden voor een kraamfeest of maar beperkt visite, zoals Lammetje aangaf :) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2008 15:22

een schoonmaakploeg is wel even heel wat anders dan een hvz-er.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 mei 2008 15:25

Galateia schreef:
Haai schreef:...maar vergeet niet dat papa als hij thuiskomt uit z'n werk ook graag even tijd wil hebben voor z'n kind, koffie moet zetten voor de visite, boodschappen moet doen en nog heel veel andere klusjes, waardoor er voor het huishouden verder maar weinig tijd meer is. Ik heb eigenlijk altijd best wel een beetje medelijden met die kraamvaders.

:mrgreen:

Maar toe moeten kijken hoe een ander een kind uitpoept lijkt me ook wel tamelijk zwaar :shock: Ik ben blij dat ik niet toe hoefde kijken :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 mei 2008 16:20

En zie hier een nieuwe doelgroep om een vrijwillige hulporganisatie voor op te zetten ;)
pobody's nerfect

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 28 mei 2008 16:58

Ik vind dat vaders 't al best zwaar hebben in de kraamweek. En juist in de kraamweek is 't huis vaak een zootje, cadeautjes en papier, muisjes op de grond, visite die komt en gaat, dus afwas, enz.
3 uur zorg is moeder&kind zorg, dus ook gericht op de borstvoeding.
Het nadeel ervan is dat als er maar 3 uur per dag een kraamverzorgende is, ze maar bij 1 of hooguit 2 voedingen kan zijn.
Onze instelling verwacht bijv. van ons dat wij de eerste 4 dagen 3 voedingen per dag aanwezig zijn, vooral bij een eerste heb je dat volgens mij wel nodig. Alhoewel, er zijn natuurlijk ook natuurtalentjes wat betreft baby's.
Tja 't is een idee zo'n schoonmaakploeg, maar ja 'k blijf erbij dat 3 uur wel weinig is met borstvoeding. Wij hebben 't in 't noorden ook wel redelijk druk en in de zomervakantie wat extra maar 'k geloof niet dat wij maar 3 uurtjes zorg per dag leveren.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 28 mei 2008 17:02

Ja, het enige nadeel van dat ze maar vier uurtjes kwam,
was dat ze maar twee voedingen meemaakte.
En Ilona was zeker geen natuurtalentje... dus dat was wel jammer.

En mijn man was echt bekaf zeg, die eerste paar weken.
Ik had echt met hem te doen... Hij had 't nog zwaarder dan ik. :puh:

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 28 mei 2008 18:46

Galateia schreef:

Moet dan wel een raar kind geworden zijn.
Is het dan zo moeilijk om de goede uitgang te vinden?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 mei 2008 19:09

Ik moet zeggen dat ik het bar asociaal vind dat er zo weinig kraamhulp te vinden is! Niet van de kraamzorginstanties, want die kunnen er vrij weinig aan doen. Er is gewoon niet genoeg geld om alle mensen die weg gaan te vervangen, omdat de basiszorg zo nodig van 70 uur naar 40 uur moest. Nu worden er in de zomer wat 'meer' baby's verwacht (wat echt niet de grootste oorzaak is!!!!) en kunnen ze het niet meer bolwerken! 2 Jaar geleden werd het afgeraden aan veel mensen om de opleiding te gaan volgen omdat er toch geen werk in zou zijn, nu hebben ze een probleem!

Dat wij daar als kraamvrouwen de dupe van worden vind ik écht bizar!
Natuurlijk red je het wel zonder kraamhulp, maar ik kon die eerste 10 dagen NIET MEER dan op bed zitten/liggen douchen en af en toe even naar beneden om met heel veel pijn te eten oid. Natúúrlijk ga je door en zet je door en negeer je die pijn zo goed als het gaat, staat je man je bij in het huishouden en helpt iedereen waar nodig. Maar ik betaal wel mooi extra voor kraamhulp aan mijn verzekering en aant eind vant liedje krijg ik 3 uurtjes per dag..... :shock: Die verzekeringen zijn al zo duur :roll:

Daarnaast vind ik dat de vaders het net zo zwaar hebben als de moeders, iedere keer weer koffie schenken, beschuit smeren en bezoek ontvangen, daarna de vloer aanvegen, moddervoeten van de trap poetsen, poepluiers verschonen omdat moeder de kraamvrouw geen kant op kan, 3 keer per nacht wakker worden van een krijsend kind én de zorg van evnt andere kinderen op zich nemen! Dat KAN een man ook niet in die week, niet alleen de vrouw heeft het emotioneel zwaar, de man ook, ook voor hém veranderd er veel.

En het zal best wel goed komen, ook zonder kraamhulp, want de week erna 'moet' je het ook weer gewoon draaiende houden, maar waar het mij om gaat is dat je ontzettend veel geld betaald voor de gezondheidszorg en er vervolgens geen reet voor terug krijgt :x

Ohja, als je bv niet loopt 'moet' je maar een lactatiekundige erbij halen die ruim 80 euro kost :roll:

De SHG zit ook al vol ,weet niet of ik het hier al gemeldt had, maar die nemen gewoon niet meer mensen aan dan dat ze kraamverzorgenden hebben, geef toe dat daar ook wel heel wat voor te zeggen is. Maar dan zitten er nog heel veel mensen helemaal zonder hulp :(

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 28 mei 2008 19:13

echt heel vervelend dat er zo weinig kraamverzorgende zijn. Ik vroeg het aan mijn vriendin die kraamverzorgende is hun hebben het ook behoorlijk druk maar niet zo erg dat ze weinig zorg leveren.
suc6 met alles!

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 28 mei 2008 19:14

Ik vind het echt heel raar idd! Ik kan me voorstellen dat je er toch een beetje over in zit. Je weet van te voren niet hoe de bevalling gaat....
Bij mij met keizersnede had ik er zeker niet aan moeten denken om minder hulp te krijgen. Dan heb je het echt nodig, je kan dan echt niet veel zelf. En idd de kraamvader is al druk zat met andere dingen. En je wilt tenslotte ook nog een beetje genieten van zo'n week, toch?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 mei 2008 19:18

Juultje77 schreef:Ik vind het echt heel raar idd! Ik kan me voorstellen dat je er toch een beetje over in zit. Je weet van te voren niet hoe de bevalling gaat....
Bij mij met keizersnede had ik er zeker niet aan moeten denken om minder hulp te krijgen. Dan heb je het echt nodig, je kan dan echt niet veel zelf. En idd de kraamvader is al druk zat met andere dingen. En je wilt tenslotte ook nog een beetje genieten van zo'n week, toch?

ik vermoed dat de kraamweek voortaan 'overgeslagen' wordt en dat iedereen straks de geboortekaartjes pas na 10 dagen op de post doet om zo bezoek nog even 'uit te stellen' en zelf eerst alles op de rit moeten krijgen.

Maar al met al, misschien valt het allemaal wel mee en krijgen we alsnog 5 uur op een dag ofzo...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 28 mei 2008 19:21

Ja ik vind 't ook erg lullig. Overigens zijn de uren teruggedraaid van 64 naar 44 en nu naar 49 uur in de basiszorg.
Bij onze organisatie hebben ze ook een tekort aan kraamverzorgenden, van 't zomer 4 met zwangerschapsverlof, maar 'k geloof dat er net weer 2 zijn aangenomen.
Organisaties moeten anders gewoon verkorte opleidingen bieden in combinatie met een school.
Onze organisatie zat voorheen ook nog in Noord-Holland maar daar was te weinig vraag. 'k Wil wel bij je komen hoor :wink: 'k Denk alleen niet dat m'n organistie akkoord gaat.
Raar zootje af en toe die gezondheidzorg!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 mei 2008 19:26

daar is nu net geen geld voor volgens mij :o Ze krijgen minder omdat ze minder uren moesten leveren wat ik begreep van een kraamverzorgende met dit probleem.

Terug naar “Archief”