Ik moet zeggen dat ik het bar asociaal vind dat er zo weinig kraamhulp te vinden is! Niet van de kraamzorginstanties, want die kunnen er vrij weinig aan doen. Er is gewoon niet genoeg geld om alle mensen die weg gaan te vervangen, omdat de basiszorg zo nodig van 70 uur naar 40 uur moest. Nu worden er in de zomer wat 'meer' baby's verwacht (wat echt niet de grootste oorzaak is!!!!) en kunnen ze het niet meer bolwerken! 2 Jaar geleden werd het afgeraden aan veel mensen om de opleiding te gaan volgen omdat er toch geen werk in zou zijn, nu hebben ze een probleem!
Dat wij daar als kraamvrouwen de dupe van worden vind ik écht bizar!
Natuurlijk red je het wel zonder kraamhulp, maar ik kon die eerste 10 dagen NIET MEER dan op bed zitten/liggen douchen en af en toe even naar beneden om met heel veel pijn te eten oid. Natúúrlijk ga je door en zet je door en negeer je die pijn zo goed als het gaat, staat je man je bij in het huishouden en helpt iedereen waar nodig. Maar ik betaal wel mooi extra voor kraamhulp aan mijn verzekering en aant eind vant liedje krijg ik 3 uurtjes per dag.....

Die verzekeringen zijn al zo duur
Daarnaast vind ik dat de vaders het net zo zwaar hebben als de moeders, iedere keer weer koffie schenken, beschuit smeren en bezoek ontvangen, daarna de vloer aanvegen, moddervoeten van de trap poetsen, poepluiers verschonen omdat moeder de kraamvrouw geen kant op kan, 3 keer per nacht wakker worden van een krijsend kind én de zorg van evnt andere kinderen op zich nemen! Dat KAN een man ook niet in die week, niet alleen de vrouw heeft het emotioneel zwaar, de man ook, ook voor hém veranderd er veel.
En het zal best wel goed komen, ook zonder kraamhulp, want de week erna 'moet' je het ook weer gewoon draaiende houden, maar waar het mij om gaat is dat je ontzettend veel geld betaald voor de gezondheidszorg en er vervolgens geen reet voor terug krijgt
Ohja, als je bv niet loopt 'moet' je maar een lactatiekundige erbij halen die ruim 80 euro kost
De SHG zit ook al vol ,weet niet of ik het hier al gemeldt had, maar die nemen gewoon niet meer mensen aan dan dat ze kraamverzorgenden hebben, geef toe dat daar ook wel heel wat voor te zeggen is. Maar dan zitten er nog heel veel mensen helemaal zonder hulp