Remonstrantisme in een nieuw jasje...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 mei 2008 08:49

Boekenlezer schreef:
Hij vreest dat evangelische vernieuwingen de reformatorische kerken steeds meer zullen binnenkomen en openbreken.

Dat zou inderdaad zeer te betreuren zijn. Het zou een grote verarming zijn.
Laten we liever terugkeren naar de Bijbel, en onze belijdenis, in plaats van door een gebrek aan kennis te gaan grijpen naar ontoereikende oplossingen!

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe je tot deze conclusie komt. Wie zegt dat evangelische broeders en zusters niet in de Bijbel lezen/studeren en per definitie naar het ontoereikende oplossingen grijpen. Misschien is het verstandiger om van elkaar te leren ipv gelijk te wijzen en oordelen..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mei 2008 09:12

Ger(nl) schreef:
Boekenlezer schreef:
Hij vreest dat evangelische vernieuwingen de reformatorische kerken steeds meer zullen binnenkomen en openbreken.

Laten we liever terugkeren naar de Bijbel, en onze belijdenis, in plaats van door een gebrek aan kennis te gaan grijpen naar ontoereikende oplossingen!

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe je tot deze conclusie komt. Wie zegt dat evangelische broeders en zusters niet in de Bijbel lezen/studeren en per definitie naar het ontoereikende oplossingen grijpen. Misschien is het verstandiger om van elkaar te leren ipv gelijk te wijzen en oordelen..

Wat is dit nou weer voor een allergische reactie. Zodra je een beetje kritisch wordt, gaan de haren direct overeind staan, lijkt het wel! :shock:
...door een gebrek aan kennis te gaan grijpen naar ontoereikende oplossingen... daarmee doel ik op kerkleden die zich (laten) evangelicaliseren.
En waarom zou een klein beetje je kritisch verstand gebruiken gelijk staan aan gelijk wijzen en oordelen, zonder van de ander te willen leren?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 mei 2008 09:29

Boekenlezer schreef:
Ger(nl) schreef:
Boekenlezer schreef:

Wat is dit nou weer voor een allergische reactie. Zodra je een beetje kritisch wordt, gaan de haren direct overeind staan, lijkt het wel! :shock:
...door een gebrek aan kennis te gaan grijpen naar ontoereikende oplossingen... daarmee doel ik op kerkleden die zich (laten) evangelicaliseren.
En waarom zou een klein beetje je kritisch verstand gebruiken gelijk staan aan gelijk wijzen en oordelen, zonder van de ander te willen leren?

Kun je daar een concreet voorbeeld van geven dan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2008 13:51

Ger(nl) schreef:
Boekenlezer schreef:Wie de gereformeerde diepgang kent in zijn geloof, zal geen behoefte meer voelen aan de evangelische variant. Ik kan dat tenminste uit eigen ervaring wel zo zeggen.

Als ik dit zo lees, krijg ik een heel naar gevoel in m'n onderbuik. Jezus zegt niet tegen ons ga maar lekker veel leren en studeren om zo veel diepgang te krijgen. Nee Hij zegt ga heen en maak ze tot mijn discipelen!

Hij zegt 'gereformeerde diepgang in het geloof', diepgang heeft in die context niets te maken met het opdreunen van gereformeerde dogma's, belijdenisgeschriften en apologetische debatten, het heeft te maken met geloof.

Jezus zegt niet tegen ons ga maar lekker veel leren en studeren om zo veel diepgang te krijgen. Nee Hij zegt ga heen en maak ze tot mijn discipelen!
Nou ja, Paulus (geïnspireerd door de Heilige Geest zo wij geloven) heeft geschreven (...) En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.

Hij schrijft dit aan Timotheüs en er blijkt duidelijk uit dat de Schriften van wezenlijk belang zijn als het gaat om het 'komen tot Christus' of 'het komen tot het Kruis'. Zonder de Schriften weten wij niets.

Jezus zelf vaart nogal uit tegen de Joden/Schriftgeleerden..

39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.

41 Ik neem geen eer van mensen;

42 Maar Ik ken ulieden, dat gij de liefde Gods in uzelven niet hebt.

43 Ik ben gekomen in den Naam Mijns Vaders, en gij neemt Mij niet aan; zo een ander komt in zijn eigen naam, dien zult gij aannemen.

44 Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?

45 Meent niet, dat Ik u verklagen zal bij den Vader; die u verklaagt, is Mozes, op welken gij gehoopt hebt.

46 Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.

47 Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?

Een ware discipel van Christus zál de Schriften lezen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 mei 2008 14:02

Raido schreef:Een ware discipel van Christus zál de Schriften lezen..

Absoluut mee eens, wat daarin is de wil van God onze Vader te vinden en kunnen wij Hem leren kennen.
Maar wat ik mij afvraag is of we als we daar bij blijven steken het geweldige nieuws van Jezus Christus niet teveel voor onszelf houden. Daarom citeer ik de opdracht van Jezus aan zijn discipelen. Dan kun je nog zo diep gelovig zijn... maar wat doen we met de opdracht?

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 mei 2008 14:07

Raido schreef:Jezus zelf vaart nogal uit tegen de Joden/Schriftgeleerden..

39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.

41 Ik neem geen eer van mensen;

42 Maar Ik ken ulieden, dat gij de liefde Gods in uzelven niet hebt.

43 Ik ben gekomen in den Naam Mijns Vaders, en gij neemt Mij niet aan; zo een ander komt in zijn eigen naam, dien zult gij aannemen.

44 Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?

45 Meent niet, dat Ik u verklagen zal bij den Vader; die u verklaagt, is Mozes, op welken gij gehoopt hebt.

46 Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.

47 Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?

Wat wil je hiermee precies zeggen?

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 mei 2008 14:11

Raido schreef:Nou ja, Paulus (geïnspireerd door de Heilige Geest zo wij geloven) heeft geschreven (...) En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.

Ik geloof ook absoluut in het gezag van de Bijbel als Woord van God dus laat daarover aub geen twijfel bestaan. Hoop vooral dat we de laatste 5 woorden (hetwelk in Christus Jezus is) heeel goed tot ons laten doordringen.. En als we ons dit realiseren, kan het naar mijn idee toch niet anders dan dat je dit fantastische evangelie niet voor jezelf wilt houden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2008 14:37

Ger(nl) schreef:
Raido schreef:Nou ja, Paulus (geïnspireerd door de Heilige Geest zo wij geloven) heeft geschreven (...) En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.

Ik geloof ook absoluut in het gezag van de Bijbel als Woord van God dus laat daarover aub geen twijfel bestaan. Hoop vooral dat we de laatste 5 woorden (hetwelk in Christus Jezus is) heeel goed tot ons laten doordringen.. En als we ons dit realiseren, kan het naar mijn idee toch niet anders dan dat je dit fantastische evangelie niet voor jezelf wilt houden?
Waar zit de link tussen het bestuderen van de Schriften en het 'voor jezelf willen houden?'..

Er zit ergens een vreemde veronderstelling..

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mei 2008 17:38

Marnix schreef:Als men zich niet zo bezig houdt met de Dordtse Leerregels en wat andere gereformeerde vraagstukken zijn er al snel gereformeerden die zeggen: Ze volharden niet in de leer.

Zoiets als de Dordtse Leerregels is een belijdenisgeschrift. En dat is wat anders dan een willekeurig boekje van zo maar een predikant uit een grijs verleden. Een belijdenisgeschrift ontstaat vanuit een verwarrende situatie, waarin duidelijkheid gewenst is over wat nu precies de waarheid is aangaande een bepaalde kwestie. Daarin wordt vastgelegd wat onbetwistbaar waar is. Daarbinnen zijn nog best wel spelingen mogelijk. Zo spreken de Dordtse Leerregels zich bijvoorbeeld niet uit over supralapsarisme en infralapsarisme.
Het is dus bepaald wel belangrijk wat er wordt vastgelegd in de belijdenis!

Verwerping van de leer van de verkiezing komt volgens mij ook voort vanuit karikatuurvoorstellingen aangaande die leer. En zo komt men dan tot valse beschuldigingen. Dus hoe serieus moet je bezwaren tegen zo'n leer dan eigenlijk nemen?

Marnix schreef:...hoewel we moeten uitkijken niet teveel met onze bril op die kritiek te leveren...

Goed, ik zal mijn bril afzetten als ik kritiek ga leveren. :mrgreen:
(En hoe zit het dan bij mensen met contactlenzen? Mogen zij die in houden, of moeten die ook uit?)
Dan zie ik overigens niet erg scherp meer.
Nooit geweten dat jij ook een bril had! Naar wat ik mij herinner had jij er niet een op. :wink:

Marnix schreef:De theologische diepgang hoef je dan allicht niet te hebben...

Het is mij niet duidelijk wat je met dit zinnetje bedoelt te zeggen.

Marnix schreef:maar er kan wel behoefte zijn voor andere evangelische zaken, het praktisch gerichte... de evangelische variant in de zin van meer gefocust zijn op de de praktijk, op je christen zijn uitdragen, evangeliseren etc.

Moet je daarvoor persé spieken bij de evangelischen?

Marnix schreef:Diepgang is niet het enige waar het in het geloof om draait, sterker nog, wat je er vervolgens mee doet is volgens mij duidelijk belangrijker. En wat dat betreft kunnen we nog wel een hoop van de evangelische kerken leren.

Ik zeg ook niet dat het geloof maar om één ding draait. Net zo min als dat ik ooit zou beweren dat je alleen maar je benen nodig hebt, en niet je armen. Dat zou immers een onlogische stommiteit zijn.
Het geloof is een zaak van het hart, het hoofd en de handen. (Voorbeeld van een preek waarin dat heel mooi gezegd wordt.) Die drie moet je niet tegen elkaar gaan uitspelen, want dat levert alleen maar heel onvruchtbare tegenstellingen op.
En als er wat geleerd moet worden, geef mij de Bijbel dan maar. De gangbare praktijk kritisch bekijken in het licht van de Bijbel? Prima! Graag zelfs. Dat moet je altijd doen.

Ger(nl) schreef:
Boekenlezer schreef:

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe je tot deze conclusie komt. Wie zegt dat evangelische broeders en zusters niet in de Bijbel lezen/studeren en per definitie naar het ontoereikende oplossingen grijpen.

Je zult bedoelen: die eerste twee zinnen van mij, in reactie op dat citaat. Die benoem je hier als conclusie, neem ik aan.
Als ik eens een zin uit het Avondmaalsformulier citeer, dan geeft dat heel treffend een verschil aan. "Ten eerste, bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage, en zich voor God verootmoedige." (Komt hier vandaan.) Dat is de achtergrond waartegen de verlossing relevant wordt. Daar moeten we steeds weer opnieuw van doordrongen zijn. Dat is nooit een gepasseerd station in ons leven.
En dat is een element wat ik toch teveel mis in het "evangelische" geloof. Dan wordt het teveel: 'God is lief voor ons', en dat is het dan wel zo ongeveer, simpel gezegd.

Je moet maar eens bedenken, en op je in laten werken: de zonde kon alleen verzoend worden door de gruwelijke dood van Christus aan het kruis. Tegen een lagere prijs was er geen vergeving mogelijk. Dat zegt wel iets over de ernst van de zonde! Als de zonde dan zó gruwelijk erg is, dan is het met mij niet minder erg! Dat zegt wat over mij! Is dat geen reden om eens grondig over je eigen zondige staat te leren klagen? Om het als een last te voelen, dat je zo bent?

Zonder die diepgang lijkt het mij moeilijk om uiteindelijk niet uit te komen bij de inhoud van deze posting, als je wèrkelijk logisch doordenkt!

Met ontoereikende oplossingen bedoel ik: leerstellingen en praktijken, die niet voldoende recht doen aan de Bijbel.
Ds. Schreuder noemde zelf al iets: "Evangelischen hebben bijvoorbeeld nauwelijks oog voor verbond en verkiezing.”
Enig idee hoe belangrijk het verbond wel is in de Pentateuch?! Je merkt aan alles, dat dat hèt fundament is waarop alles ligt! (Over bijbels onderwijs gesproken!)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2008 17:42

Als Gergemmer spiek daarvoor bij de vrijgemaakten ...

Vroegah, in mijn pre-vrijgo-tijdperk toen ik zelfs nog overwoog om vrijgemaakt te worden omdat ik helemaal niet kon vinden in mijn kerk had ik van Marnix een beetje een beeld gekregen van de Gkv..

Dat is een soort Dokusbeeld van de GKv, met allemaal mannen in stijve pakken, stoffigheid, pure leerstelligheden van de preekstoel, verzuurde gezichten alleen met de NBG (nu NBV) en ook nog gezangen..

Voor mij is de GKv een voorbeeld van staan op een plek tussen gereformeerd zijn en belijden en in het persoonlijke leven van de vrijgemaakten zie ik niet direct echt grote verschillen met een gemiddelde evangelische persoon.

Ds. Schreuder noemde zelf al iets: "Evangelischen hebben bijvoorbeeld nauwelijks oog voor verbond en verkiezing.”
Aan de andere kant heeft men een even grote aversie tegen alles wat meer dan 2 verbonden heeft of iets verondersteld of ontstond uit 'Kuyper'..

Waar ze het verbond en de verkiezing als een kruiwagen zie die je zo even de hemel in rijd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mei 2008 19:05

Raido schreef:Voor mij is de GKv een voorbeeld van staan op een plek tussen gereformeerd zijn en belijden en in het persoonlijke leven van de vrijgemaakten zie ik niet direct echt grote verschillen met een gemiddelde evangelische persoon.

Herkenbaar!
Ik heb kort gelezen wat gelezen over het zg. bevrijdingspastoraat. Daarover schreef ds. H.J.C.C.J. Wilschut in het blad Nader Bekeken. (Daarnaar werd ook verwezen in het RD van kort geleden. Was dat die van afgelopen zaterdag? Anders die van vrijdag jl. 'k Vond zojuist ook een ND-artikel hierover.) Daarin las ik dat de GKV van Zwolle-Noord het plan van ds. J. Ophoff om het bevrijdingspastoraat toe te passen in zijn geheel aanvaard heeft. En dan gaat het over iets van nogal radicaal charismatisch karakter. Blijkbaar is dat mogelijk in de GKV van vandaag.
Veel GKV'ers zijn naar mijn idee meer 'evangelisch' dan gereformeerd.

Je kunt je ook afvragen of gereformeerd-zijn wel hetzelfde is als formeel alle belijdenisgeschriften aanvaarden. Zonder de gereformeerde beleving van ellende, verlossing en dankbaarheid, ben je misschien formeel uiterlijk nog wel gereformeerd, maar ben je het niet in je hart. Terwijl dat laatste toch het centrum is van waaruit je leeft. Als het daar niet zit, dan is de afbraak van de rest slechts een kwestie van tijd. En is dat niet precies dat, wat je tegenwoordig veel in de GKV ziet?

Raido schreef:Waar ze het verbond en de verkiezing als een kruiwagen zien die je zo even de hemel in rijd.

Hoe vaak hebben ze het vandaag in de GKV nog over het verbond?
We moeten niet te veel blijven steken in tegenstellingen van twintig jaar geleden en eerder, alsof dat het enige is wat er zou spelen. Er is vandaag dermate veel aan de hand, dat het wel eens op zijn plaats is om toegerust te worden voor de strijd op de fronten van vandaag. Ik denk bijvoorbeeld over een zaak als het schriftgezag. Of het charismatische gedachtengoed. Of afwijkende vormen van seksualiteit. Als ik zie wat er op dit forum - een forum wat voor reformatorisch-christelijk door moet gaan - allemaal wordt getypt, dan wordt ik daar ook niet vrolijk van. Dan vraag ik mij af: wat is er aan de hand? Wordt de oude gereformeerde waarheid nog door zo weinig mensen aangehangen, of houden degenen die nog wel een echt gereformeerd hart hebben zich stil? Ze zijn er wel, die rechtzinnig denken over genoemde onderwerpen, maar ik kom ook een enorme hoop prut tegen. Het is waar: de mens is een dwaalziek wezen! :cry:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2008 10:31

Boekenlezer schreef:Zoiets als de Dordtse Leerregels is een belijdenisgeschrift. En dat is wat anders dan een willekeurig boekje van zo maar een predikant uit een grijs verleden. Een belijdenisgeschrift ontstaat vanuit een verwarrende situatie, waarin duidelijkheid gewenst is over wat nu precies de waarheid is aangaande een bepaalde kwestie. Daarin wordt vastgelegd wat onbetwistbaar waar is. Daarbinnen zijn nog best wel spelingen mogelijk. Zo spreken de Dordtse Leerregels zich bijvoorbeeld niet uit over supralapsarisme en infralapsarisme.
Het is dus bepaald wel belangrijk wat er wordt vastgelegd in de belijdenis!

Verwerping van de leer van de verkiezing komt volgens mij ook voort vanuit karikatuurvoorstellingen aangaande die leer. En zo komt men dan tot valse beschuldigingen. Dus hoe serieus moet je bezwaren tegen zo'n leer dan eigenlijk nemen?

Het ging me er meer om dat de nadruk niet zo op die thema's ligt. Een gemiddelde evangelische christen zal zich niet zo bezig houden met de uitverkiezingsleer. Er is natuurlijk wel een verschil tussen het bezwaren hebben tegen een leer en het je niet bezig houden met bepaalde punten die in onze kringen weer wat belangrijker lijken te zijn en dus meer aandacht krijgen.

Goed, ik zal mijn bril afzetten als ik kritiek ga leveren.
(En hoe zit het dan bij mensen met contactlenzen? Mogen zij die in houden, of moeten die ook uit?)
Dan zie ik overigens niet erg scherp meer.
Nooit geweten dat jij ook een bril had! Naar wat ik mij herinner had jij er niet een op.

Ik heb sinds ruim een jaar contactlenzen, overigens geen gereformeerde bij mijn weten ;)

Het is mij niet duidelijk wat je met dit zinnetje bedoelt te zeggen.

Ik bedoelde dat je als je de gereformeerde theologische diepgang hebt, je allicht niet op een andere (evangelische) diepgang op dat vlak zit te wachten :)

Ze zijn er doorgaans denk ik beter in dan wij gereformeerden. Bij anderen kijken en van hun sterke punten leren kan denk ik nooit kwaad.

Ik zeg ook niet dat het geloof maar om één ding draait. Net zo min als dat ik ooit zou beweren dat je alleen maar je benen nodig hebt, en niet je armen. Dat zou immers een onlogische stommiteit zijn.
Het geloof is een zaak van het hart, het hoofd en de handen. (Voorbeeld van een preek waarin dat heel mooi gezegd wordt.) Die drie moet je niet tegen elkaar gaan uitspelen, want dat levert alleen maar heel onvruchtbare tegenstellingen op.
En als er wat geleerd moet worden, geef mij de Bijbel dan maar. De gangbare praktijk kritisch bekijken in het licht van de Bijbel? Prima! Graag zelfs. Dat moet je altijd doen.

Naast het kijken naar de Bijbel kan het echt geen kwaad om bij andere mensen te kijken hoe ze dat wat ze daaruit leren, vormgeven. Verder speel ik geen dingen tegen elkaar uit, ik stel alleen dat bij de een de armen wat meer ontwikkeld lijken, bij de ander de benen... Het gaat zeg maar om kijken naar sterke karktereigenschappen.... en daarvan leren. Dat is heel wat anders dan "tegen elkaar uitspelen" toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2008 14:28

Ze zijn er doorgaans denk ik beter in dan wij gereformeerden. Bij anderen kijken en van hun sterke punten leren kan denk ik nooit kwaad.
Ach man... wat een negatief-gereformeerdbeeld heb jij hoor..

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 mei 2008 19:54

Raido schreef:
Ger(nl) schreef:

Waar zit de link tussen het bestuderen van de Schriften en het 'voor jezelf willen houden?'..

Er zit ergens een vreemde veronderstelling..

Ik maak deze link doordat ik vroeg wat wij, als discipelen, met de opdracht van Jezus doen? Hij zegt "maak ze tot mijn discipelen". Hier wordt vervolgens op gereageerd door Boekenlezer dat een ware discipel de schriften zál leren. Hier kan ik alleen maar amen op zeggen maar ik krijg zo wel heel erg het idee dat er wordt gezegd ho ho, niet te optimistisch ga eerst de schrift maar eens lezen. Vandaar....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mei 2008 22:12

Raido schreef:Hij zegt 'gereformeerde diepgang in het geloof', diepgang heeft in die context niets te maken met het opdreunen van gereformeerde dogma's, belijdenisgeschriften en apologetische debatten, het heeft te maken met geloof.

Welk een katholieke gedachte. :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”