Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 12:06

Er waren ook stellen die aangaven dat ze geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen door onvruchtbaarheid, en dat ze daarom dus maar een kind adopteren. Dan begin ik lichtelijk te koken :| :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 12:09

Ja. Dan is het kind de vervanging van wat ze zelf niet konden krijgen.
Probleem is ook, dat veel stellen al een bepaalde leeftijd hebben, waardoor ze geen tijd hebben om die ongewenste kinderloosheid echt goed te verwerken. Ze zijn soms nog bezig met behandelingen voor en na de VIA. Ze willen gewoon een kind en alle opties moeten open gehouden worden. Triest is dat.

Er zijn natuurlijk ook stellen die ongewenst kinderloos zijn, maar daarna een positieve keuze voor adoptie maken. Dat merk je eigenlijk meteen al aan die mensen: die praten heel anders over hun toekomstige kind(eren).
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 12:12

Je proeft liefde, of niet.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 12:14

Exact!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 mei 2008 12:52

Dat vind ik nou weer nergens op slaan!
Als je als vrouw zo enorm veel moederliefde hebt, of weetikveel hoe dat heet, en je kunt zelf geen kinderen krijgen, dan is adoptie toch een prima alternatief?
Stel dat wij geen kinderen kunnen krijgen, zullen we daar waarschijnlijk alsnog niet voor kiezen, of alleen een kindje uit Nederland, om onze eigen redenen, maar wat geeft het nou als het een vervanging is?
Tjonge zeg, dit maakt mij pas boos! En ik begrijp best dat jullie dat moeder gevoel niet hebben, maar veel vrouwen hebben het wel, en het kan een enorme klap zijn als ze geen biologische kinderen kunnen krijgen, maar als het dan wel op die manier kan, en zij daar hun liefde wel in kwijt kunnen, wat maakt dat uit? Waarom zou het dan minder om liefde geven gaan????
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 12:58

MissF schreef:Dat vind ik nou weer nergens op slaan!
Als je als vrouw zo enorm veel moederliefde hebt, of weetikveel hoe dat heet, en je kunt zelf geen kinderen krijgen, dan is adoptie toch een prima alternatief?
Stel dat wij geen kinderen kunnen krijgen, zullen we daar waarschijnlijk alsnog niet voor kiezen, of alleen een kindje uit Nederland, om onze eigen redenen, maar wat geeft het nou als het een vervanging is?
Tjonge zeg, dit maakt mij pas boos! En ik begrijp best dat jullie dat moeder gevoel niet hebben, maar veel vrouwen hebben het wel, en het kan een enorme klap zijn als ze geen biologische kinderen kunnen krijgen, maar als het dan wel op die manier kan, en zij daar hun liefde wel in kwijt kunnen, wat maakt dat uit? Waarom zou het dan minder om liefde geven gaan????

Rustig maar: zo was het ook niet bedoeld!

Er zijn gelukkig - en dat heb ik een eerdere post al aangegeven - ook stellen die ongewenst kinderloos zijn en daarna een heel positieve keuze maken voor adoptie. Kijk maar eens naar Laura en haar (hopelijk) zoontje! Het levende bewijs hebben we in ons midden!

Maar helaas ben ik bij de verschillende voorlichtingsbijeenkomsten ook heel veel mensen tegen gekomen, voor wie het kindje een soort vervanging moet zijn van het kind dat ze zelf niet konden krijgen. Hun kinderwens is niets mis mee, uiteraard, maar kun je van een adoptiekindje verwachten, dat het voldoet aan dezelfde dromen die je misschien over je niet-gekregen biologische kindje had? En DAT is waar het mij en Rosalie net om te doen was.

Je moet je dan voorstellen dat ouders dromen vane en kindje dat misschien wel heel goed kan voetballen, want papa houdt daar zo van. Of een kindje dat graag arts wil worden, want mama wilde dat vroeger heel graag. Of ze willen graag een kindje dat lijkt op ... noem maar op. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het kindje dat ze dan willen adopteren moet dan als het ware aan een eisenpakket voldoen. En dat kan je toch niet van een kindje verwachten?

En dat is nou waar het hier om gaat.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 13:00

MissF, misschien moet je even goed lezen wat we zeggen. Het gaat hier helemaal niet om moedergevoel. Het gaat erom dat als je voor adoptie kiest dat niet moet doen om 'maar een kind te hebben'. Veel mensen die niet vruchtbaar zijn, kiezen voor adoptie om dan 'toch nog een kind te kunnen hebben'. Dat getuigt juist niet van liefde.

En geeft het volgens jou niet als het vervanging is? Ik kan werkelijk wel huilen om zoiets weet je dat! Een kindje wat al aan de kant gezet is, wat geen thuis heeft, niet weet wat liefde krijgen is, zich niet veilig voelt... zo'n kindje moet meer gewenst zijn dan wie of wat dan ook!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2008 13:01

rosalie83 schreef:Er waren ook stellen die aangaven dat ze geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen door onvruchtbaarheid, en dat ze daarom dus maar een kind adopteren. Dan begin ik lichtelijk te koken :| :mrgreen:

?

als je geen kinderen kunt krijgen en je hebt een kinderwens, waarom dan geen kinderen adpoteren?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2008 13:02

ooops sorry! Ik zie dat er al gereageerd is. :oops:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 13:03

Evelien schreef:
rosalie83 schreef:Er waren ook stellen die aangaven dat ze geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen door onvruchtbaarheid, en dat ze daarom dus maar een kind adopteren. Dan begin ik lichtelijk te koken :| :mrgreen:

?

als je geen kinderen kunt krijgen en je hebt een kinderwens, waarom dan geen kinderen adpoteren?

Dat is niet wat ik bedoel. Let op het woordje 'maar' bij 'dat ze daarom maar een kindje adopteren'. Zie verder mijn laatste reactie hierboven.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 28 mei 2008 13:05

Hoho dames, volgens mij moeten jullie allemaal eerst een minuut wachten tot je op een post reageert, niet door mekaar praten :D :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 13:06

Evelien schreef:

?

Het gaat om de woorden DUS MAAR.
Wanneer je als stel geconfronteerd wordt met ongewenste kinderloosheid, dan zijn er twee soorten keuzes die je kunt maken om tot adoptie te komen.

De eerste is, dat je in je verdriet 'dan maar' kiest voor een adoptiekindje. Want tja, het is je enige mogelijkheid op een kind. Het verdriet en de pijn schemert daar nog steeds in door en eigenlijk... eigenlijk wil je liever een ander kindje. Van jezelf.

Een tweede is de positieve keuze voor een adoptiekindje. Om wie het kindje zelf is. Niet omdat het een leegte op moet vullen of omdat het moet vervangen wat je zelf nooit kon krijgen, maar een pure, positieve keuze voor DAT kind, omdat dat kind JOUW kind is.

Het is moeilijk uit te leggen, maar ik denk dat jullie het helemaal zouden begrijpen als je eens ene middagje tijdens een voorlichting mee kon kijken. Je pikt de positieve kiezers (of ze nou bewust of ongewenst kinderloos zijn, maakt dan geen zak uit) er altijd zo uit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2008 13:06

rosalie83 schreef:
Evelien schreef:

?

Dat is niet wat ik bedoel. Let op het woordje 'maar' bij 'dat ze daarom maar een kindje adopteren'. Zie verder mijn laatste reactie hierboven.

ja ik zag het. (daarom gelijk een post er achter aan van mij) :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 mei 2008 13:08

Het is toch ongelooflijk logisch dat ouders graag een kindje willen? En ik kan me ook onwijs goed voorstellen dat, voor het kindje er is, je een heel ander gevoel hebt, als je ongewild kinderloos bent gebleven!
Het groeit allemaal niet in jouzelf.
En ik ken genoeg mensen die aan het begin van hun zwangerschap ook zoiets hadden van:' Wow, pff, ik kan nog niet zoveel liefde voelen, het is best heftig allemaal.'
Dat kan dan toch ook met dat soort stellen?
Waarom mag zo'n kind niet een vervanging zijn? Vervanging is toch niet altijd negatief? Ik vind het gaaf dat mensen dan alsnog alles opzij zetten voor zo'n kindje. Terwijl het verdriet enorm moet zijn. En voor het kindje er is, is het zo logisch dat het als vervanging voelt.

Ik vind het een beetje vreemd dat jullie daar zo op reageren, want het is een totaal andere beleveing dan jullie hebben. Omdat jullie redenen totaal anders zijn, maar dan hoeven niet alleen jullie redenen oké te zijn!
Het gaat er toch uiteindelijk om dat zo'\n kindje een nieuwe kans krijgt? En dat krijgt het sowieso in Nederland (al twijfel ik daar soms gedeeltelijk over, maargoed, das een andere discussie). En die liefde kan echt wel later komen

Daarom zeggen mensen ook zo vaak: als je eenmaal je (biologische) kind in je armen hebt, dan gaat er zó' enorm gevoel door je heen, waar je van tevoren niet over durfde te dromen. Dat zal met zoiets wel hetzelfde kunnen zijn...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 mei 2008 13:10

Zijn er ook stellen die kinderen adopteren omdat het vanuit de omgeving (lees fam.) van ze verwacht?

Terug naar “Archief”