Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 mei 2008 17:48

Dé CU en hét CDA mensen. Heel goed dat de CU niet op basis van geaardheid mensen uit functies weert. Daarnaast ben ik ook gewoon voorstander van het homohuwelijk dus ik heb er geen probleem mee.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 mei 2008 18:02

Alphonsus schreef:Het toelaten van onreinheden in zowel de politiek als de kerken is een sluipend gevaar waar de boze gretig gebruik van maakt.

Ik lees hier één en al onreinheden! maar dan anders dan jij waarschijnlijk bedoelt. Ik ben zo ongelofelijk bemoedigd dat ik eindelijk welkom ben bij een voluit christelijke partij. En velenm van jullie kijken alleen maar in je zelf gemaakte wetboekjes. Dat maakt me boos en ook verdrietig. Nee ik woon niet samen met een man, maar ik geloof ook niet dat God het verbiedt.

Ik ken samenwonende homostellen waar ik meer de vreze des Heeren bespeur dan hier. Waar ik meer liefde tot God en de naaste bespeur dan hier. Wie ben ik om dan op Gods stoel te gaan zitten en met mijn vingertje te wijzen?

Bedankt ChristenUnie! Jullie hebben niet gekozen voor de makellijkste weg. Wees zo maar echte navolgers van Christus!
Dan zullen er wel wat Farizeeërs op de kant blijven staan, maar dat is helaas niet anders!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 mei 2008 18:05

Alphonsus schreef:wanneer een Christelijke partij niet meer opkomt voor de basiswaarden van het Evangelie en het praktiseren van homofilie gaat relativeren heeft het CU mijn stem niet meer.

Heb je de basiswaarden van het Evangelie hiertoe gedegradeerd? Alphonsus en al die anderen: geef voor je zelf een eerlijk antwoord op de vraag "En gij, wie zegt gij dat Ik ben"?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 mei 2008 18:10

Ik stemde toch al geen CU, en zal dat ook never nooit niet gaan doen. Laatste keer CDA, maar dat was dan ook echt de laatste keer.

Maar goed, on-topic, ik hoef mezelf de vraag niet te stellen of ik op ze zou stemmen of niet, zie boven. Wel typerend dat nu de CU in de regering zit, dit standpunt zomaar kan wijken. Macht corrumpeert. Als je zo principieel wilt zijn, dan moet je dit soort standpunten niet gaan wijzigen. Hoe kan je nu als CU nog zeggen dat je bijvoorbeeld tegen het homo-huwelijk bent? Of je kiest voor vrije homosexualiteit, of je kiest tegen. Maar probeer niet krampachtig politiek correct te doen door het een beetje toe te staan, maar ook weer niet helemaal. Kies, en blijf niet op de middenstip naar de bal kijken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 mei 2008 18:12

em_ma schreef:Overigens kan ik moeilijk hun nieuwe standpunt uitleggen, je mag een sexuele relatie hebben. Maar je moet wel het standpunt uitdragen dat je het, op bijbelse grond, niet eens kan zijn met het homohuwelijk?
Hoe is dit te combineren? Een sexuele relatie heb je ook in het homohuwelijk, dus dan kun je toch geen homohuwelijk afkeuren?

Ik ben ook tegen het homohuwelijk, maar niet tegen een relatie met alles er op en er aan tussen twee mensen van het zelfde geslacht. De één zal daar ruimte voor krijgen, de ander niet: die het tot zonde is, is het tot zonde!

En dat is vooral wat de CU wil zeggen: zolang er iets is wat tussen God en jou in staat, kun je niet geloofwaardig zijn bij ons. Maar wie ben jij, wie ben ik om te oordelen over iets heel teers waar mensen met God zijn uitgekomen??

En zonder weer in die duscussie te willen vervallen: de Bijbel is nou eenmaal niet duidelijk over relaties in liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht!

André

Berichtdoor André » 22 mei 2008 18:15

Boekenlezer schreef:En nee, ik stem géén CU.
Maar ja, ik hoef niet over te stappen, want ik was al een SGP'er. Ik heb de overstap al in 2003 gemaakt.

Ik zou inderdaad niet op de CU stemmen vanwege dit standpunt. Bijbelgetrouwe christelijke partij willen heten, en dit standpunt, dat gaat voor mij niet samen.
Het gaan stemmen op de SGP zie ik dan als een soort van vluchtgedrag.
De SGP komt niet in de regering, dus hoeft nooit geen compromissen te sluiten vwb je grondbeginselen.
Dat de SGP voor herinvoering v/d doodstraf is neem je maar voor kennisgeving aan?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 mei 2008 18:17

Katlheen schreef: Wel typerend dat nu de CU in de regering zit, dit standpunt zomaar kan wijken. Macht corrumpeert. Als je zo principieel wilt zijn, dan moet je dit soort standpunten niet gaan wijzigen.

Ik lees dat hier wel meer: de CU wordt er tussen neus en lippen door even van beschuldigd dat ze omwille van de macht en het regeringspluche zo maar even van standpunt zijn gewissels.

Van binnenuit kan ik je zeggen: ik wou dat jullei allemaal net zou veel zouden bidden voor je homoseksuele naaste, als de mensen binnen de commisie Cnossen en in de partij zelf hebben gebeden in hun zoeken naar een standpunt dat recht doet aan Gods Woord en aan hun homoseksule medemens!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 mei 2008 18:34

Marnix schreef:Onzin. Het gaat hier puur om het homostandpunt.

Onzin, het gaat verder dan dat. Dit is een ding, dat we op ethisch gebied praktisch niets merken van de CU is ook iets. De CU lijkt omwille van haar pluche haar standpunten af te zwakken.

Marnix schreef:Als je de partijen bekijkt en de programma's naast elkaar legt zijn er talloze andere verschillen.

Klopt, maar zonder de ethische standpunten verschilt de CU niet zo vreselijk veel meer van het CDA of PvdA. Het mag ook geen verbazing wekken dat zij, nu ze compromissen sluiten op ethische gebieden, zich zo thuisvoelen in dit kabinet. Links met een dun moreel sausje.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 mei 2008 19:14

Katlheen schreef: Macht corrumpeert.

Macht doet vooral inzien dat je met compromis méér bereikt dan met halsstarrig principieel lopen doen.

Als je zo principieel wilt zijn, dan moet je dit soort standpunten niet gaan wijzigen. Hoe kan je nu als CU nog zeggen dat je bijvoorbeeld tegen het homo-huwelijk bent? Of je kiest voor vrije homosexualiteit, of je kiest tegen. Maar probeer niet krampachtig politiek correct te doen door het een beetje toe te staan, maar ook weer niet helemaal. Kies, en blijf niet op de middenstip naar de bal kijken.

Wat is er mis met dynamiek en ontwikkeling? De CU laat zien een moderne partij te zijn die haar weg zoekt maar wel in de maatschappij staan. Ik hoop dat deze ontwikkeling er eentje is die in de loop der jaren (of decennia) mag doorgroeien.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 mei 2008 19:16

André schreef:Het gaan stemmen op de SGP zie ik dan als een soort van vluchtgedrag.
De SGP komt niet in de regering, dus hoeft nooit geen compromissen te sluiten vwb je grondbeginselen.
Dat de SGP voor herinvoering v/d doodstraf is neem je maar voor kennisgeving aan?

Inderdaad, dan is het lekker makkelijk principieel te blijven.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 22 mei 2008 19:30

rafaell schreef:Dé CU en hét CDA mensen. Heel goed dat de CU niet op basis van geaardheid mensen uit functies weert. Daarnaast ben ik ook gewoon voorstander van het homohuwelijk dus ik heb er geen probleem mee.

De CU gaat inderdaag het CDA achterna. Die zijn ook steeds verder van de bijbelse principes afgestapt. Nu is de C van Christelijk ver te zoeken bij het CDA. En dat allemaal om maar mee te kunnen (blijven) regeren.

Dan toch liever een partij die vasthoud aan de beginselen. Dan maar niet meeregeren. Met moties indienen kun je ook nog heel wat bereiken.

Regeren is tegenwoordig toch meer compromissen sluiten en elkaar achter de rug om proberen zwart te maken om zelf maar wat hoger in de peilingen te komen.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2008 20:35

Alphonsus schreef:En....wat heeft een man nu aan een man. Niets toch??

Wat een man aan een man heeft? Als goeie vriend: heel veel!
Ik heb ook een goeie vriend, en dat zou ik toch niet graag willen missen.
Maar dan bedoel ik het uiteraard in de gewone zin van het woord. En wat mijzelf en die vriend betreft: we zijn allebei overduidelijk hetero, en hebben het met elkaar al vaak zat over leuke dames gehad. :D

Maar ja, dat bedoelde jij natuurlijk niet. Je bedoelde meer: als speciefieke, bijzondere partner, zoals een vrouw voor een man.
Nee, dan kan ik er inderdaad niks mee.

Denkertje21 schreef:
Alphonsus schreef:Het toelaten van onreinheden in zowel de politiek als de kerken is een sluipend gevaar waar de boze gretig gebruik van maakt.

Ik lees hier één en al onreinheden! maar dan anders dan jij waarschijnlijk bedoelt. Ik ben zo ongelofelijk bemoedigd dat ik eindelijk welkom ben bij een voluit christelijke partij. En velenm van jullie kijken alleen maar in je zelf gemaakte wetboekjes. Dat maakt me boos en ook verdrietig. Nee ik woon niet samen met een man, maar ik geloof ook niet dat God het verbiedt.

Ik ken samenwonende homostellen waar ik meer de vreze des Heeren bespeur dan hier. Waar ik meer liefde tot God en de naaste bespeur dan hier. Wie ben ik om dan op Gods stoel te gaan zitten en met mijn vingertje te wijzen?

Bedankt ChristenUnie! Jullie hebben niet gekozen voor de makellijkste weg. Wees zo maar echte navolgers van Christus!
Dan zullen er wel wat Farizeeërs op de kant blijven staan, maar dat is helaas niet anders!

Je raast weer als een bezetene vanuit je onderbuikgevoelens, zo komt het op mij over. Ik krijg dan ook het idee dat jouw standpunten vooral daarop gebaseerd zijn.
Het valt me ook op bij jou, dat jij vooral empathisch naar jouzelf toe bent. Dat het fenomeen homoseksualiteit ook zo zijn moeiten op kan leveren naar hetero's - iets waar niks mis mee is wat mij betreft - daar hoor ik je nooit over. Ik heb je in het verleden leren kennen als iemand die dat niet begrijpt, en die daar ook helemaal niks mee op heeft.
Het zijn altijd de homo's die zo zielig zijn. (Dat laatste lijkt overigens redelijk kenmerkend te zijn voor de hedendaagse benadering van homoseksualiteit.) Was het ook niet zo dat de slachtofferrol altijd de meeste sympathie opwekt?

Denkertje21 schreef:En zonder weer in die duscussie te willen vervallen: de Bijbel is nou eenmaal niet duidelijk over relaties in liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht!

Daar wil ik zelf ook niet over in discussie vervallen. In het algemeen - dus niet specifiek tegen jou, maar gericht aan iedereen die het weten wil - wil ik alleen even zeggen dat ik net nog even gezocht heb naar wat ik er zelf ooit een tijd geleden over uiteengezet heb. En ik heb het ook gevonden: zie deze link (en dan doel ik op het gedeelte na de laatste quote in die posting).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mei 2008 20:56

Mwoh laten we wel wezen de CU gaat gewoon het CDA achterna. Op zich is er niets mis mee om dit standpunt zo in te nemen, maar je moet wel onder ogen durven zien dat het een koerswijziging is. Niet het enige in de afgelopen jaren. De CU is enkel 'socialer' (lees: linkser) dan het CDA. Tuurlijk is de CU nog niet zo verwaterd als het CDA maar dat komt met de loop van de jaren wel.

Ik stem iig geen CU meer, dat heeft overigens niet met dit gewijzigde standpunt te maken maar met andere zaken.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2008 20:58

André schreef:
Boekenlezer schreef:En nee, ik stem géén CU.
Maar ja, ik hoef niet over te stappen, want ik was al een SGP'er. Ik heb de overstap al in 2003 gemaakt.

Ik zou inderdaad niet op de CU stemmen vanwege dit standpunt. Bijbelgetrouwe christelijke partij willen heten, en dit standpunt, dat gaat voor mij niet samen.
Het gaan stemmen op de SGP zie ik dan als een soort van vluchtgedrag.

Als een partij orthodox en bijbelvast pretendeert te zijn, maar vrijzinnige besluiten gaat nemen m.b.t. de koers, dan stelt dat teleur, en dan heeft dat consequenties voor mij in daden. (Dat stel ik nu even algemeen. Ik heb het niet over mijn overstap van 2003.)
En waarom zou je persé tegen de doodstraf moeten zijn? Die laatste vraag maakt dus geen indruk op mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rainbow

Berichtdoor Rainbow » 22 mei 2008 21:22

Van binnenuit kan ik je zeggen: ik wou dat jullei allemaal net zou veel zouden bidden voor je homoseksuele naaste, als de mensen binnen de commisie Cnossen en in de partij zelf hebben gebeden in hun zoeken naar een standpunt dat recht doet aan Gods Woord en aan hun homoseksule medemens!

Ik heb zo ongeveer dit hele forumonderdeel gelezen, en wat was ik blij toen ik dit opeens las!
Het moge duidelijk zijn dat wij (homoseksuelen) nog altijd niet geaccepteerd worden door het grootste deel van de Refo's (en Refowebleden)
Ik ben zelf nog zoekende over mijn weg (wel of geen relatie), ik weet het echt niet, al heb ik wel zo'n gevoel van er klopt iets niet.
Maar ik kan wel heel goed begrijpen waarom veel homo's hier wel voor kiezen, en ik wil ze zeker niet per direct afwijzen.

Terug naar “Archief”