waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 06:49

Kaw schreef:Nur komm der Heiden Heiland in de uitvoering van Beekman... Mmmmmm... Door hem ben ik van Bach gaan houden.

Van Bach zelf, of van zijn muziek?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 dec 2003 07:40

caprice schreef:
Kaw schreef:Nur komm der Heiden Heiland in de uitvoering van Beekman... Mmmmmm... Door hem ben ik van Bach gaan houden.

Oh DUH :roll: :roll:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 09:36

trijntjejohanna schreef:
caprice schreef:

Oh DUH :roll: :roll:
:mrgreen:

Nou, ik heb alle mensen lief, maar ik hou meer van Bachs muziek.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 dec 2003 13:16

Jos Mondriaan schreef:
Gershwin schreef:Wim van de Beek speelt ook erg goed, trouwens. En Wouter van den Broek. En Piet Kee. En Leo van Doeselaar. En Bram Beekman. En TON KOOPMAN.

Absoluut! Waarom die hoofdletters bij Koopman?

Ach, had ook bij een van de anderen gekund. Ik hoorde in mijn hoofd op dat moment iets wat Ton Koopman speelde, waarschijnlijk...
De hele post was eigenlijk ter contrast, aangezien er een hele rij "organisten" genoemd werd, ik dacht, dan weet ik wel wat beters :D
caprice schreef:

Bach is momenteel niet meer dan een skelet en een onbereikbare ziel, gaat moeilijk worden :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 23 dec 2003 16:11

heb er een paar gedownload,

zijn ze mooi?
kan ze hier niet luisteren

caprice

Berichtdoor caprice » 24 dec 2003 00:45

ahuibers schreef:

heb er een paar gedownload,

zijn ze mooi?
kan ze hier niet luisteren

Ik kwam hem toevallig tegen, en ik heb er zelf nog niet naar geluisterd. Geen tijd voor gehad. :oops:

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 31 dec 2003 20:42

de enigste orgelmuziek die mijn oorbinnendrngt is dat van sander van marion.... verder alleen rock etc :-D
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Jos Mondriaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jos Mondriaan » 02 jan 2004 00:26

Nur komm der Heiden Heiland in de uitvoering van Beekman... Mmmmmm... Door hem ben ik van Bach gaan houden.
[/quote]

Ik ben in de zeer gelukkige omstandigheid dat ik les heb van Beekman, en ik heb Nun kom der Heiden Heiland BWV 659, 660, 661 pas (advent) nog bij hem ingestudeerd in het kander van een adventsconcertje.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jan 2004 14:03

Jos Mondriaan schreef:Ik ben in de zeer gelukkige omstandigheid dat ik les heb van Beekman, en ik heb Nun kom der Heiden Heiland BWV 659, 660, 661 pas (advent) nog bij hem ingestudeerd in het kander van een adventsconcertje.

Heel goed, Jos :mrgreen:
Nog even over Koopman: ik prefereer hem denk ik sowieso boven de meeste organisten, omdat hij met vrijere interpretaties lijkt te werken, omdat hij heel duidelijk een eigen stijl heeft, omdat hij meer gevoel in de muziek legt dan de gemiddelde klassieke organist, omdat hij in zekere zin hetzelfde doet als Glenn Gould, etc.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 02 jan 2004 14:18

www.orgelist.nl, daar staat nu "In Dir ist die Freude' van JSB uitgevoerd door W. Zerer in de Martinikerk te Groningen.

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 03 jan 2004 22:58

Leuk, zo'n discussie over hedendaagse orgelmuziek.

Jullie moeten het onderwerp wat verder uitdiepen. Petr Eben heeft bijvoorbeeld prachtige orgelmuziek geschreven op een aantal glasvensters van Chagall. Het blauwe venster verbeeldt Ruben, het groene Issaschar, het rode Zebulon en het gouden venster Levi.

Of van dezelfde componist, zijn beeldende verklanking van de visioenen van Johannes op Padmos, de Openbaringen dus.

Cor

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 jan 2004 23:53

Cor Roeleveld schreef:Leuk, zo'n discussie over hedendaagse orgelmuziek.

Terug naar de hedendaagse componisten. Jullie moeten het onderwerp wat verder uitdiepen. Petr Eben heeft bijvoorbeeld prachtige orgelmuziek geschreven op een aantal glasvensters van Chagall. Het blauwe venster verbeeldt Ruben, het groene Issaschar, het rode Zebulon en het gouden venster Levi.

Of van dezelfde componist, zijn beeldende verklanking van de visioenen van Johannes op Padmos, de Openbaringen dus.

Cor

In 't algemeen lijkt men in "onze kringen" muziek vooral als geluidsbehang te gebruiken, je kunt er lekker de krant bij lezen en zo. Orgelconcerten zijn een vorm van amusement, ontmoetingsplaats voor de jeugd, gezellig "onder elkaar zijn". Maar waar is het benul van niveau? Gelukkig blijken er hier ook mensen te zijn die wat verder kijken dan de doorsnee neus lang is, maar in 't algemeen lijkt muziek in onze kringen toch vooral een consumptie-artikel, waarover je vooral niet teveel moet nadenken en zeker niet moeilijk moet doen.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Jos Mondriaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jos Mondriaan » 05 jan 2004 22:41

Cor Roeleveld schreef:Leuk, zo'n discussie over hedendaagse orgelmuziek.

Jullie moeten het onderwerp wat verder uitdiepen. Petr Eben heeft bijvoorbeeld prachtige orgelmuziek geschreven op een aantal glasvensters van Chagall. Het blauwe venster verbeeldt Ruben, het groene Issaschar, het rode Zebulon en het gouden venster Levi.

Cor

Ken je hier opnamen van? En was Eben toevallig ook Chassidisch zoals Chagall? De Apocalyps is voor veel kustenaars (terecht) een bron van inspiratie geweest! 'K zou het graag een keer horen!
(Volgens mij past dit bericht trouwens beter onder 'hedendaagse orgelmuziek' )
Het kan trouwens bijna niet anders of deze Cor Roeleveld is dezelfde als die van "Organist", of niet?

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 05 jan 2004 23:48

Chassidisch is hij voor zover ik weet niet. De Tsjech Petr Eben leeft nog hoor Jos. Hij is een zeer begaafd en veelzijdig componist en musicus. Speelt ook geweldig goed piano. Zijn idioom is modern, maar knap doordacht. Hij kiest vaak aansprekende onderwerpen voor zijn muziek. Ik noemde er al een paar. Zo schreef hij ook een werk op het boek Job en bijvoorbeeld een 4 delige sonate Sunday Music. Verder mooie muziek op oude componisten als Couperin en Buxtehude, die hij dan door zijn eigen muziek heen citeert. Van Sunday Music zal ik morgen het derde deel op de site plaatsen en een toelichting in mijn forum geven.

Je moet hier trouwens oppassen met wat je schrijft; er wordt nogal rigoreus gesneden in je berichten. En ik had het bericht geplaatst waar het hoorde, namelijk onder de noemer hedendaagse orgelmuziek. Ook zo'n ongevraagde verplaatsing bevreemdt me wel een beetje.

Kom morgen maar luisteren , als het tenminste van de moderators mag,

Terug naar “Archief”