Michael schreef:Het gaat niet echt om de bewuste keuzes om iets wel of niet te doen. Het resultaat is waar je op afgerekend zult worden in de publieke opinie.
De media speelt (inderdaad) een grote rol in de beeldvorming rond dit conflict.
En dat is als ik heel naief uitga van de waarheid van je opmerking. Want ik geloof niet dat Israel de beste intenties naar Palestijnen toe heeft.
Dit zul je vast interessant vinden: Breaking the Silence http://nl.youtube.com/watch?v=37MFa7ZKQWo
Deze mannen stellen misstanden aan de kaak.
Maar doelbewust doodschieten, nee dat geloof ik niet.
Nou, je moet niet vergeten dat voordat Israel bestond Joden ook wel eens op de vlucht sloegen. En vaak konden ze dan in moslim landen terecht. Dat was voordat ze een officiele doorn in het oog werden.
Ik heb nooit echt studie gemaakt van het Sefardische Jodendom, (heb alleen weleens wat gelezen over Sjabtai Zwi). maar ik veronderstel ook dat ze het beter hadden dan de Ashkenazie. Immers de Holocaust vond plaats in Europa.
Overigens die vlucht van 900.000 Joden stond wel verband met het ontstaan van de staat Israel.
Overigens bedankt voor je bron. Maar dat gaat wel over de oorlog van '67
en niet over '48 als ik snel doorheen lees.
Weet je dat zeker? Religieuze argumenten worden zeker gebruikt. En religie wordt zoals altijd misbruikt voor de politiek. Maar is het werkelijk een religieus conflict? Of gaat het om eigendoms rechten?
Dat zal ongetwijfeld ook meespelen. Maar religie speelt ook een zeer grote rol.
Bedankt. Ik heb geen plannen om die richting uit te komen. Maar mocht ik dat doen dan zou een dagje rondtrekken met een "inboorling" zeker unieke inzichten kunnen opleveren.
Ik ben overigens geen inboorling maar net zo Nederlands als jij.

Ik begrijp dat. Duitsers zijn goeie mensen verder. De meesten willen niets met nazisme te maken hebben. Nederlanders is ook het een en ander aan gedaan. Maar de relaties zijn op dit moment gewoon vriendelijk te noemen.
Sterker nog de meeste andere mensen die vrijwiligerswerk deden in Israel waren vaak Duitsers. En dat waren inderdaad vriendelijke mensen.
Het is juist schrikwekkend dat zo'n ontwikkeld volk tot zo iets gruwelijks als de Holocaust in staat was. Nederland hoeft zich overigens niet arrogant op te stellen, want we hebben maar wat makkelijk onze Joden laten gaan.
De geschiedenis van Duitsland met name van de DDR vind ik interessant.
En daar wil ik alleen maar mee aangeven. Dat Joden niet zijn ontsnapt aan het geweld, ze zijn verhuist naar een andere plek op de wereld waar het geweld gewoon doorgaat. Dat moet wonden achterlaten.
Het is niet makkelijk, alleen nu het verschil dat men zichzelf verdedigen kan en een eigen land heeft.
Leven in Ghettos als tweederangs burgers. Je leven niet zeker zijn omdat er redelijk willekeurig geschoten wordt. Bang zijn dat de soldaten komen om je uit je huis te halen. Continuee rhetoriek en propaganda.
In feite zijn ze geen Israelische staatburgers.
Inderdaad is hun situatie niet bepaald rooskleurig en dan denk ik met name aan de Gazastrook waar Hamas de scepter zwaait.
Maar dan zonder terroristenverleden.Maar dan heb je ook een nieuwe Arafat nodig.
En is er echt geen land wat onbetwist bij israel hoort?
Jawel maar Jerusalem is al redelijk vol gebouwd.