Leuk topic!
Ik ben officieël 'lifeboat service engineer' oftewel; service-monteur van de reddingsboten die ze aan boord van zeeschepen (moeten) hebben.
T werk bestaat uit het servicen van de davits (dat zijn de armen waarmee men een reddingsboot buitenboord kan laten zakken) en de lieren die daarvoor nodig zijn, én het servicen van de reddingsboten zelf, en dan met name het haaksysteem waarmee de reddingsboot losgegooid kan worden.
Het bedrijf waar ik werk is hier wereldmarktleider in (neej, da's geen grootspraak, just the truth) omdat wij van bijna alle fabrikanten certificaten hebben om hun troep te mogen onderhouden. We doen dus de gangbare lifeboats, maar ook vrije val boten (die schuin naar beneden gericht staan) en de 'speed-boaten' die evt. aan boord zijn om drenkelingen snel uit het water te kunnen halen.....
Het leuke van t werk is dat je vaak op grotere hoogte werkt, en dat je nog eens aan boord van bijzondere schepen komt (google maar eens op Saipem 7000 of Berge Stahl)

en het rotte van het werk is dat het soms wel erg zwaar is.