Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2008 16:12

Pfff, vervelend Kwebbel!
Ik had dat ook nogal eens, vooral in vakanties. Toen werkte ik gewoon als weekendkracht in het verzorgingshuis. Toen moest ik, totaal zonder opleiding in de zorg (ik deed toen nog gewoon pabo), wonden verzorgen, stagiaires begeleiden, alles overdragen. Achteraf gezien eigenlijk hartstikke gevaalrijk. Ik vond het wel leuk, een beetje uitdaging, maar eigenlijk kan het gewoon niet.

Ik moet vrijdag weer werken. Ik kan nog geen zin opbrengen. Ik geniet eigenlijk wel van mijn vakantie. krijg ik dat gezeur weer met ouders, met jongeren. Ik vind het eigenlijk wel even lekker :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 mei 2008 16:32

stel dat het wel verkeerd afloopt dan baal je wel!!! Mijn zus heeft het een keer mee gemaakt! Zij werkte in een vzhuis en deed dat ook als vakantiebaantje zeg maar (ze deed wel een opleiding in de zorg), toen was er een zorgvrager die op uitdrogen lag (rare zin, sorry) en tsja dan sta je daar! (niet dat ze op de kop kreeg, maar omdat het druk was etc..).
Bizar gewoon!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 05 mei 2008 16:35

ik vind niet kunnen als je niet gediplomeerd ben dat je dan zulke handelingen doet in een verpleegverzorgingshuis ik heb dat gewoon geweigerd en heb er nooit problemen mee gehad hoor. en toen ik de opleiding ging doen heb ik mijn handelingen eerst op school gehaald en daarna ingeoefend onder begeleiding van mijn collega's
En daarna ben ik het pas zelfstandig gaan doen je werkt met mensen en fouten zijn zo gemaakt!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 mei 2008 16:43

klopt maar soms wordt je onder druk gezet!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2008 17:04

idd, dan is de keus: iemand langzaam dood laten gaan, omdat ik bepaalde dingen niet mag, of het gewoon doen. Ik bedoel: ik weet heus wel hoe ik een beetje wond schoon moet maken. erbij helpen deed ik sowieso altijd al (wat ook helemaal niet mag). Zelfs de tillift gebruikte ik alleen. Daar zou ik voor geautoriseerd ofziets worden, maar dat is nooit echt gebeurt. Bizar eigenlijk allemaal, maarja, als er iemand zou overlijden om ik niks deed, dan voel me vele schuldiger

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 05 mei 2008 19:43

morgen begin ik op mn nieuwe baan...ben benieuwd!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 mei 2008 19:54

spannend! succes!

wanneer beginnen je co-schappen? En waar?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 mei 2008 06:36

ik heb alle handelingen geweigerd en als het goed is ben je nooit alleen in een heel tehuis zou wel heel raar wezen. Dus er is altijd iemand die die handeling kan doen lijkt mij. En ja ze kunnen je onder druk zetten maar jou nooit dwingen.
Mijn zusje is nu ook in een verpleegtehuisbegonnen net 16 jaar en die werd ook gevraagd om wonden te doen enz maar dat weigerd ze gewoon en dat waarderen ze wel anders ben je echt iemand die niet voor zichzelf opkomt vind ik zelf maar goed daar zal iedereen anders in zijn als er iets fout gaat heb je echt een gigantisch probleem.

IK heb gisteren weer heerlijk gewerkt leuke dingen meegemaakt en was weer lekker om 22.30 klaar

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2008 08:55

Haha, ik ben juist iemand die extreem voor zichzelf opkomt. Maar dta heeft hier helemaal niet mee te maken eigenlijk. Het gaat erom dat er niemand verder beschikbaar is, behalve stagiaires. Ik ben dagverantwoordeijke op dat moment, dus ik doe het gewoon. en zo extreme wonden waren het allemaal niet, dat lukt mij echt wel. Ik vind het veel erger als mensen er de dupe van zijn.
Dat is wel mijn probleem, veel te veel verantwoordelijkheids gevoel. Op dat moment neem je de last van de hele afdeling op je.
Ik ben toch blij dat ik het werk niet meer doe, al die tekorten elke dag. Dan vind ik mijn werk toch wel relaxter :)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 mei 2008 09:02

tuurlijk voel je je verantwoordelijk maar als jij zo goed voor jezelf opkomt zou je ook zeggen dat je dat niet doet lijkt mij. Ik heb ook eens gewerkt als oproepkracht kwam ik daar zaterdagsmorgens vroeg (toen was ik al wel verzorgende IG 3de jaars) en hadden ze mij als eerst verantwoordelijke gezet ik heb toch mooi teamleidster uit bed gebeld en gezegt dat er een gediplomeerde moest komen anders zou ik gewoon weg gaan.
Maar goed dit zal ieder voor zich moeten uitmaken maar ik vind het onverantwoordelijk hoe klein een wondje ook is of pilletje

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2008 09:05

Mijn moeder krijgt als teamleidster wel eens te maken met mensen die gewoon niet komen of niet gaan om allerlei redenen, en dat is onwijs balen. Want je moet er wel bij nadenken dat je iemand laat zitten!
Tuurlijk is het hartstikke goed om voor jezelf op te komen, maar ik heb toch het meeste gevoel voor die arme mensen, die blijven zitten, en alleen maar langer blijven zitten.
Dat vind ik veel erger dan niet voor jezelf opkomen eigenlijk.
En er zijn in verzorgingshuizen gewoon geen anderen die iets kunnen doen. Er zijn 4 afdelingen die gerund moeten worden, en er kan niet altijd iemand komen opdraven. Dan is het juist zaak om zo professioneel te zijn om te voors en tegens aan elkaar af te wegen, en dan uiteindelijk toch te doen wat goed is. En in mijn geval was dat dus wel de mensen helpen. Omdat ze anders de hele dag ermee zitten.
Maargoed, dat is dan misschien een verschil van visie.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 mei 2008 09:33

dus jij zou ook gaan spuiten als je daar niet voor bevoegd ben enz? maagsonde geven? maakt niet uit anders moeten ze wachten ja sorry ging fout heb geen diploma volgende keer beter??
Dat vind ik gewoon niet kunnen en tuurlijk kan jij die ene keer die wond verzorgen zo moeilijk is dat niet snap ik ook wel maar de volgende keer denken ze ach ja spuiten is ook niet zo moeilijk laat maar gaan. Ik ben wel goed maar niet gek en zeker zou ik die mensen niet laten zitten maar ik doe geen handelingen waar ik geen diploma voor heb. Dan moeten hun maar voor gediplomeerde zorgen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2008 09:48

Dat vind ik een beetje onzin. Ik vind een maagsonde geven en spuiten iets totaal anders dan een wond verzorgen, waarvan iemand gewoon weet wat voor spul erop moet en wat voor verband. Dat vind ik een beetje overdreven. Natuurlijk doe ik niet iets wat ik niet kan. En da verwachten ze helemaal niet van mij. Ik vind het juist goed om achteraf, als het gebeurt is, aan te geven van: heejoh, ik heb het nu wel gedaan, het mocht eigenlijk niet. Wil je alsjbelieft meedenken aan een oplossing voor volgende keer, dat het niet nog maals voorkomt.
Dat vind ik persoonlijk iets professioneler dan boos worden en ergens niet meer heen gaan. Of misschien werk ik te klantgericht. Ik vind dat vaak belangrijker dan of ik iets wel of niet mag. Al weet ik ook heel goed mijn grenzen en geef ik die ook zeker wel aan. Maargoed, ik werk niet in dat soort zorg, en mag nu gewoon wel wondenverzorgen van automutilatie enzo, zonder dat ik een diploma heb, dus ik vind dat hele gebeuren in de thuiszorg en verzorgingshuizen dat je niks mag als ongediplomeerde een beetje overdreven. Waarom mag het in mijn vak dan opeens weer wel?

(maargoed, de redenen waarom bij mijn moeder mensen opbellen om te zeggen dat ze niet naar een client gaan is bijvoorbeeld dat de band van de fiets lek is ofzo, dat vind ik echt dwaas.)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 mei 2008 13:59

whaha da's echt dwaas. De uitzendkracht van laatst belde op en zei dat ze wat later kwam omdat ze in de file stond. Hmm... van Utrecht naar Maarssen = 5km... file op zondag ??? :shock:

anyway: heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?? Ik weet wat ik wil maar ik durf het niet tegen haar te zeggen omdat ik "bang" ben dat ze over mij heen walst. Zij staat boven, ik sta beneden op de ladder zeg maar.
Maar ik wil wel dit:
- Goede begeleiding op team somatiek
- Geen onverantwoorde handelingen uitoefenen

Hoe kan ik dit aanpakken? Wat zijn specifieke zinnen wat ik tegen haar kan zeggen?? En dan bedoel ik niet: "Hallo, ik wil goede begeleiding." want dat kan ik dus wel zeggen :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 mei 2008 14:06

@Kwebbel: misschien helpt het als je wat je wilt op papier zet? Misschien lukt het je wel om in je hoofd net te doen alsof je heel goed durft en wat je zou willen zeggen dan op papier zetten. En als je punten/zinnen op papier hebt, is het ook niet raar om dat bijvoorbeeld mee te nemen.

Terug naar “Archief”