Wissel om bij de SGP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 mei 2008 09:55

Loze beschuldiging die ik graag verder onderbouwd zou willen zien. Het liefst met een voorbeeld.

Nee niet loos, wel onbewijsbaar. Ga ik verder niet op in.

Maar goed, snappen wat hypocritie is doe je toch niet.

Nee? Denk je? Als er één iemand is die weet wat dat is, ben ik het wel. Ik zou zeggen kijk even op wikipedia.
De Israelis zijn in mijn ogen hypocriet omdat ze het gebeuren rond de joden in WOII nog heel goed voor ogen hebben, dat afkeuren maar vervolgens wel de palestijnen de dood inwensen en hun land afpakken.
Laat ik even vooropstellen dat ik niets tegen de Israelis heb. Ik constateer hypocrisie, wat ik ook heel vaak binnen onze landsgrenzen doe.

Ja, we weten inmiddels allemaal hoe particulier jouw opvatting over rationaliteit is.

Ja dat is gewoon de opvatting uit de Van Dale: denken doormiddel van verstand, niet doormiddel van gevoel. Ik zou zeggen probeer het eens, kan heel verhelderent werken.

Daarnaast is de vergelijking gewoon smakeloos, de verwijzing naar Hitler roept altijd beelden en associaties met de Shoah, Endlosung, Herrenvolk, vernietigingskampen, medische experimenten, rassenpolitiek en het nazi-bewind op.

Smakeloos is het wanneer je denkt met je gevoel. Rationeel bekeken is de vergelijking wat overtrokken wanneer je alleen kijkt naar de stereotype beelden van de nazis. Echter, ik heb aangegeven dat ik daar niet op doelde, maar wel op het feit dat het nazi-bewind de joden naar Madagaskar wou overplaatsen. Dus is het gevoel dat opgeroepen is onterecht, het feit dat ik aangeef echter, is terecht.
Het feit dat het over dezelfde joden gaat is des de treffender en geeft de hypocrisie weer. Ik kan me niet voorstellen dat de joden het wel eens waren met de verhuizing naar Madagaskar terwijl ze in principe wel willen dat allen Palestijnen oprotten. En Machiavelli, hoe je dat ook went of keert, dat is hypocriet.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 mei 2008 13:23

De Israelis zijn in mijn ogen hypocriet omdat ze het gebeuren rond de joden in WOII nog heel goed voor ogen hebben, dat afkeuren maar vervolgens wel de palestijnen de dood inwensen en hun land afpakken.

nu kunnen we de beschuldigde vinger naar israel wijzen. in de eerste plaats is het engeland die hun mandaat hebben gebruikt in palestina om daar 2 staten te krijgen. in de tweede plaats is israel wel akkoord gegaan met de 2 staten oplossing in de 40-jaren en de palestijnen wezen dit resoluut af en dan in de laatste plaats de vele aanslagen die in de jaren gebeurd zijn wat weer haat van de kant van israel veroorzaakt. tsjaa wie is er dan hypocriet?

maar wel op het feit dat het nazi-bewind de joden naar Madagaskar wou overplaatsen.

je doet nu net of het hele nazi-bewind hiervoor was, terwijl het eigenlijk eichmann was die dit plan had, maar schrapte omdat het niet haalbaar was. de zelfde man heeft met instemming van de nazi-bewind besloten tot vernietiging van de joden. je moet nu geen mooi beeld gaan scheppen van de nazi's dat ze eigenlijk niet wilde dat de joden vermoord werden. het nazi-bewind is schuldig aan deze moorden en dat is de hele kwestie.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 mei 2008 15:41

nu kunnen we de beschuldigde vinger naar israel wijzen. in de eerste plaats is het engeland die hun mandaat hebben gebruikt in palestina om daar 2 staten te krijgen. in de tweede plaats is israel wel akkoord gegaan met de 2 staten oplossing in de 40-jaren en de palestijnen wezen dit resoluut af en dan in de laatste plaats de vele aanslagen die in de jaren gebeurd zijn wat weer haat van de kant van israel veroorzaakt. tsjaa wie is er dan hypocriet?

Dat heeft niets met hypocriet te maken. Ook voor jou geldt: typ in wikipedia maar even hypocrisie in.

je doet nu net of het hele nazi-bewind hiervoor was, terwijl het eigenlijk eichmann was die dit plan had, maar schrapte omdat het niet haalbaar was. de zelfde man heeft met instemming van de nazi-bewind besloten tot vernietiging van de joden. je moet nu geen mooi beeld gaan scheppen van de nazi's dat ze eigenlijk niet wilde dat de joden vermoord werden. het nazi-bewind is schuldig aan deze moorden en dat is de hele kwestie.

Ik schep geen mooi beeld. Ik doelde slechts op deze vergelijking. Jij moet niet iets insinueren dat ik bedoelde wat jij aangaf als ik reeds 2 keer heb aangegeven dat ik dat niet deed. Ik koppel het idee van de grote verhuizing los van de holocaust, bewust om niets te provoceren. Stel dat ik dat niet zou doen, dan heb je gelijk wanneer je zegt dat de vergelijking compleet misplaatst was.

Ik heb Schindler's List laatst nog gezien, ik ben mij terdege bewust van de gruwelijkheden, in zo een mate zelfs dat ik elke keer als ik de film zie ik mij uiterst ongemakkelijk voel.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 mei 2008 17:01

Dat heeft niets met hypocriet te maken. Ook voor jou geldt: typ in wikipedia maar even hypocrisie in.

ik hoef niet op wikipedia te kijken om te weten wat hypocrisie is. je zegt dat de joden weten wat holocaust is, maar het zelf ook doen. de vraag is natuurlijk in hoeverre kun je dit scharen onder de zelfde noemer als holocaust. want in WO2 werden de joden vervolgd en vermoord. Nu is het eerder lijfsbehoud, want als israel zich zelf niet verdedigd dan worden ze zoals de arabieren wilde terug de zee ingedreven. dus jou opmerking over hypocrisie gaat niet op.

Ik schep geen mooi beeld. Ik doelde slechts op deze vergelijking. Jij moet niet iets insinueren dat ik bedoelde wat jij aangaf als ik reeds 2 keer heb aangegeven dat ik dat niet deed. Ik koppel het idee van de grote verhuizing los van de holocaust, bewust om niets te provoceren.

er is geen vergelijking tussen deze 2 kwesties. maar dat weet je zelf toch wel. tenminste dat mag ik aannemen dat je dat weet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 mei 2008 17:16

je zegt dat de joden weten wat holocaust is, maar het zelf ook doen.

Je moet toch echt beter lezen. Ik bedoelde dat de joden het niet eens geweest zouden zijn met de verhuizing naar Madagaskar en nu wel willen dat de palestijnen oprotten. Dat is hypocriet en heeft niets met de holocaust te maken, iets wat ik in mijn laatste posting overigens ook al aangaf.

er is geen vergelijking tussen deze 2 kwesties. maar dat weet je zelf toch wel. tenminste dat mag ik aannemen dat je dat weet.

De vergelijking hierboven, voor de derde keer(!), beschreven wel.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 mei 2008 17:32

Je moet toch echt beter lezen. Ik bedoelde dat de joden het niet eens geweest zouden zijn met de verhuizing naar Madagaskar en nu wel willen dat de palestijnen oprotten. Dat is hypocriet en heeft niets met de holocaust te maken, iets wat ik in mijn laatste posting overigens ook al aangaf.

waarschijnlijk niet nee, maar terugkeer naar het land van herkomst vonden ze natuurlijk geen probleem. ook jij moet beter lezen, omdat ik in mijn eerdere posting al aangaf dat alleen israel het door engeland opgestelde mandaat heeft geaccepteerd en dat de palestijnen dit hebben verworpen. en het is nog steeds israel die 2 staten willen hebben waar als vrienden naast elkaar geleefd kan worden. je kan nu wel zeggen dat israel schuld treft, maar kijk dan ook eens naar de palestijnen die nimmer een staat naast israel hebben willen hebben.

De vergelijking hierboven, voor de derde keer(!), beschreven wel.

nee er is nog steeds geen vergelijking met wat een nazi-kopstuk wou, maar niet gedaan heeft en wat er nu gebeurd

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 05 mei 2008 18:21

http://en.wikipedia.org/wiki/Aushwitz

Hier loopt elke vergelijking tussen Israel en nazi-Duitsland stuk. En ik geloof niet dat ik nog meer woorden aan die vergelijking vuil maak.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 mei 2008 18:31

Het is duidelijk dat deze vergelijking jullie rationele bevattingsvermogen te boven gaat.

aarschijnlijk niet nee, maar terugkeer naar het land van herkomst vonden ze natuurlijk geen probleem.

Daar gaat het niet om. Denk nou eens na man. Het gaat helemaal niet over dat mandaat. Het gaat om het feit dat ze nu iets willen, officieus dat wel, maar waar ze het als het hun eigen aangaat niet willen. DAT is hypocriet, en misshien zelfs nog egoïstisch ook. (Behandel anderen zoals je zelf behandelt wil worden)

Ik zeg niet dat enkel Israël schuld tref; beide partijen hebben schuld. Alleen zijn er veel mensen die alle schuld bij de Palestijnen leggen.

nee er is nog steeds geen vergelijking met wat een nazi-kopstuk wou

Als jij dat nog steeds vind mag je ook zeggen waarom, want dat is nog steeds niet boven tafel gekomen.

Hier loopt elke vergelijking tussen Israel en nazi-Duitsland stuk. En ik geloof niet dat ik nog meer woorden aan die vergelijking vuil maak.

Jullie hebben echt problemen met lezen:

Ik schreef:Ik heb Schindler's List laatst nog gezien, ik ben mij terdege bewust van de gruwelijkheden, in zo een mate zelfs dat ik elke keer als ik de film zie ik mij uiterst ongemakkelijk voel.

En nogmaals (zucht) de vergelijking gaat de holocaust an sich niet aan. Welk woord begrijp je niet?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 05 mei 2008 18:43

Ik snap niet waarom die vergelijking, met alles wat zij oproept, moest gebruiken. Waarschijnlijk weer een poging tot intellectuele zelfmasturbatie omdat je zo vreselijk rationeel bent. :roll:

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 05 mei 2008 19:52

Waarschijnlijk weer een poging tot intellectuele zelfmasturbatie omdat je zo vreselijk rationeel bent.

Ten eerste was die dat niet. Ten tweede doe ik daar niet aan. En ten derde, als zou ik daaraan doen, dan was het me wel gelukt.

Ik heb reeds uitgelegd waarom ik die vergelijking gebruikte.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 05 mei 2008 20:31

The Engineer schreef:Ik zeg niet dat enkel Israël schuld tref; beide partijen hebben schuld. Alleen zijn er veel mensen die alle schuld bij de Palestijnen leggen.

Hiermee geef je impliciet aan dat je vergelijking mank gaat. Aangezien de joden versus het Nazi-bewind er maar één schuld had. En in het geval van de joden versus de palestijnen er ín principe twee schuld hebben. Daarom gaat elke vergelijking over wat dan ook met het nazi-bewind mank.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 06 mei 2008 12:34

Mensen, a.u.b. nette termen gebruiken! (ik zeg dit uiteraard alleen richting de personen die zich hier niet aan houden)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 mei 2008 14:10

Ik vind dat een vergelijking tussen het op vernietiging gestoelde beleid van Hitler en het huidige beleid van het regime te Jeruzalem niet op kan gaan - dit regime streeft geen fysieke vernietiging van Palestina na. Een zekere overeenkomst met het apartheidsregime in Zuid-Afrika en het huidige regime van Israel is wel aan te tonen (thuislanden en zo).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 06 mei 2008 16:17

Optimatus schreef:Ik vind dat een vergelijking tussen het op vernietiging gestoelde beleid van Hitler en het huidige beleid van het regime te Jeruzalem niet op kan gaan - dit regime streeft geen fysieke vernietiging van Palestina na. Een zekere overeenkomst met het apartheidsregime in Zuid-Afrika en het huidige regime van Israel is wel aan te tonen (thuislanden en zo).
Helaas vergeet jij dan weer dat in dit geval de zwarte Afrikanen aan de grens van Israel door Egyptische grenswachters worden doodgeschoten ipv door de Israeliers.

De beste vergelijking die je kunt maken is Israel met Liberia. Liberia gesticht door vrijgelaten Amerikaanse slaven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Liberia

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 mei 2008 20:52

Optimatus schreef:Een zekere overeenkomst met het apartheidsregime in Zuid-Afrika en het huidige regime van Israel is wel aan te tonen (thuislanden en zo).

Als we het eens omdraaien: zou er in Palestina plaats zijn voor Joden?

En als men zegt dat Israel de Arabische inwoners als tweederangsburgers zou behandelen. Ik denk dat je wel kunt stellen dat hun levensstandaard goed is.

Het zou denk ik wel kunnen gelden voor de Palestijnse werknemers die vanuit de gebieden illegaal in Israel werken.
Nederland haalde en haalt massaal gastarbeiders binnen vroeger uit Marokko en Turkije en nu vooral uit Polen. Ik denk ook dat, hoe oneerlijk ook, door werkgevers deze mensen ook vaak als tweederangs worden behandelt.

Terug naar “Archief”