Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 apr 2008 19:56

Vonkie schreef:
essieee schreef:Ik mag het met de pinksteren doen...
Wordt wel spannend! :lol:

Mooi ess, Gods zegen bij de voorbereiding op de dienst.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 apr 2008 22:56

Dank! :lol:

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 25 apr 2008 21:15

Psalm 91 is een prachtige psalm over belijdenis doen. Als je belijdenis gaat doen of hebt gedaan: mag ik je dan bemoedigen met een artikel over deze psalm?

Je kunt het artikel vinden via: http://www.jmpauw.nl/lang-nl/aantekeningen-bij-de-bijbel/psalmen, onderaan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 mei 2008 07:35

ik heb het nog nooit gedaan! Omdat ik niet (volledig) achter de leer (stond) sta van de kerk waar ik in ben op gegroeid! En de drempel naar het Heilig Avondmaal enorm hoog is!

En ik denk ook dat ik nooit belijdenis binnen de kerk zal afleggen! Maar als ik lid word van de kerk (waar we nu kerken) dan krijg je ook vragen! En de gemeente dan ook! En dat vindt ik ook erg mooi! Bij ons kennen ze de volwassendoop (vandaar dat ik geen belijdenis ga doen).

essieee schreef:
Ik mag het met de pinksteren doen...
Wordt wel spannend
!

Een hele fijne dienst!!!!

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 05 mei 2008 08:17

Evelien schreef:ik heb het nog nooit gedaan! Omdat ik niet (volledig) achter de leer (stond) sta van de kerk waar ik in ben op gegroeid! En de drempel naar het Heilig Avondmaal enorm hoog is!

En ik denk ook dat ik nooit belijdenis binnen de kerk zal afleggen! Maar als ik lid word van de kerk (waar we nu kerken) dan krijg je ook vragen! En de gemeente dan ook! En dat vindt ik ook erg mooi! Bij ons kennen ze de volwassendoop (vandaar dat ik geen belijdenis ga doen).

Ik hoop dat je het toch wel degelijk zult doen, ook al is het niet op een 'formele' manier. Belijdenis doen is niet uitsluitend verbonden aan een belijdenisdienst. Elke dag mogen we ons geloof in God belijden en uitdragen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2008 08:25

Ze zegt toch ook dat ze 't niet binnen de kerk officieel zal doen, dat zegt niets over daarbuiten...

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 05 mei 2008 08:40

Lalage schreef:Ze zegt toch ook dat ze 't niet binnen de kerk officieel zal doen, dat zegt niets over daarbuiten...

Nee, ze had het alleen over in de kerk en niet over officieel in de kerk

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2008 08:56

jmpauw schreef:
Lalage schreef:Ze zegt toch ook dat ze 't niet binnen de kerk officieel zal doen, dat zegt niets over daarbuiten...

Nee, ze had het alleen over in de kerk en niet over officieel in de kerk

Dat kan je wel uit haar post opmaken...

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 mei 2008 09:08

@ Esieee en de rest die belijdenis hoopt te gaan doen: Gods Zegen en een hele mooie dienst!
Vorig jaar heb ik Psalm 27 laten zingen toen ik zelf belijdenis mocht doen: hoop dat jullie aan die Psalm ook veel mogen hebben..
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 mei 2008 09:15

jmpauw schreef:
Evelien schreef:ik heb het nog nooit gedaan! Omdat ik niet (volledig) achter de leer (stond) sta van de kerk waar ik in ben op gegroeid! En de drempel naar het Heilig Avondmaal enorm hoog is!

Ik hoop dat je het toch wel degelijk zult doen, ook al is het niet op een 'formele' manier. Belijdenis doen is niet uitsluitend verbonden aan een belijdenisdienst. Elke dag mogen we ons geloof in God belijden en uitdragen!

Ik neem deel aan het Heilig Avondmaal en daarmee heb zeg ik ook zeker dat ik God wil volgen! (en al vanaf ik besefde dat er een God is die het Beste voor mij heeft en er een Vader is die er voor mij is, die Zijn Zoon gezonden heeft naar deze wereld om voor onze zonden te hangen aan het Kruis). En al heb ik geen belijdenis voor de kerk/gemeente afgelegd, heb ik dit ook zeker gedaan voor God!

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 05 mei 2008 12:57

Evelien schreef:Ik neem deel aan het Heilig Avondmaal en daarmee heb zeg ik ook zeker dat ik God wil volgen! (en al vanaf ik besefde dat er een God is die het Beste voor mij heeft en er een Vader is die er voor mij is, die Zijn Zoon gezonden heeft naar deze wereld om voor onze zonden te hangen aan het Kruis). En al heb ik geen belijdenis voor de kerk/gemeente afgelegd, heb ik dit ook zeker gedaan voor God!

Ik ben blij met je reactie, Evelien.
De reden waarom ik die opmerking maakte, was dat veel mensen 'belijdenis' doen reduceren tot +AOkA6Q-n moment in de kerk waarop je 'officieel' belijdenis doet, terwijl belijdenis (doen) volgens mij veel meer inhoudt, nl. het getuigen van God als je hemelse Vader door het geloof in Jezus Christus.
Zo kun je ook in de kerk en in je gemeente belijdenis doen, niet alleen voor God, maar ook voor de mensen om je heen, zonder dat dit 'officieel' in een belijdenisdienst gebeurt.
En al vind ik zo'n 'offici+AOs-le' belijdenis in de kerk een waardevol iets, ik denk dat het 'gewone' belijden van God veel belangrijker en van veel grotere waarde is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 mei 2008 13:04

Door ook deel te nemen aan het Heilig Avondmaal getuig je ook zeker van Gods grote goedheid!

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 05 mei 2008 13:13

Evelien schreef:Door ook deel te nemen aan het Heilig Avondmaal getuig je ook zeker van Gods grote goedheid!

Klopt, precies wat ik zei.

gokker
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gokker » 05 jun 2008 22:52

Ik hoop as. zondag belijdenis van het geloof af te leggen in de morgendienst.
Leeftijd doet er niet toe, de jongste is dit jaar 18 de oudste ruim 3x ouder.
De reden daarvoor is dat ik mijn leven anders aan het inrichten ben. Hiermee bedoel ik dat ik meer en meer hem wil volgen.
Een radicale ommekeer zoals waar ik geregeld over hoor ken ik dus niet.

Heb hiervoor twee jaar belijdenis Cath. gevolgd om de reden dat ik er niet weg kon blijven. Uitleggen kan'k niet goed. Onder woorden brengen op't forum los doe ik niet.

Wat betreft aangaan aan het Heilig Avondmaal dat durf ik op dit ogenblik niet te zeggen of ik dat tzt. zal doen. Aan de ene kant zeg ik nu nee, maar aan de andere kant wilde ik vorige week eigenlijk wel aangaan. Alleen ja had nog geen belijdenis gedaan. Niet dat daar iemand overigens waarschijnlijk een probleem van maakt maar oke.

Wanneer ben je toe aan het doen van openbare belijdenis?

Een vraag die voor een ieder anders zal worden beantwoord, zelf kon ik niet wegblijven. En ik denk mede dat discussie's, bidden, bijbellezen en het daaruit voortvloeiende getuigen tegen de mensen zoals men dat wel eens zegt. Me ertoe gebracht om ook belijdenis te willen afleggen voor de gemeente en voor God.
Alhoewel ik dit laatste al veel eerder heb gedaan, en ben daarom ook van mening dat het afleggen van een belijdenis in de kerk. Meer een signaal is ook naar de gemeente toe dat jij God wil volgen. En dat zij ook jou duidelijker opscherpen waar nodig.

Advies?

Het volgen van belijdeniscath. hoeft niet te resulteren in het doen van belijdenis! Sommige mensen denken van wel of vinden dat het een logisch gevolg is ervan. Ik ben zelf echter zeer dankbaar dat ik twee jaar dit onderwijs heb mogen volgen om hierna naar mijn belijdenisdienst te mogen uitkijken.

Doe absoluut geen belijdenis van het geloof omdat vrienden of vriendinnen het doen!!! Hoe kan je dan ooit Ja antwoorden op de vragen die worden gesteld?

Doe geen belijdenis omdat je er de leeftijd voor hebt...
zoals al eerder gezegt door andere bezoekers, er is geen vaste leeftijd.
Laat de kinderen tot mij komen en verhinderd ze niet dezulken is het koninkrijk gods.
Zo gij niet wordt als een dezer, gij zult geenzins ingaan in mijn heerlijkheid.
...
Weet tegen wie je ja zegt en overleg met hem dmv. gebed, lezen en onderzoeken van zijn woord wat Hij van jou vraagt.

Andries H
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andries H » 11 jun 2008 19:08

Ik zit een beetje met een probleem.
("een beetje" zeg ik dan... :| )

Al een aantal jaren wil ik belijdenis doen. Niet omdat ik dit zelf zo graag wil of omdat ik een bepaalde leeftijd heb bereikt ofzo, maar omdat ik het gevoel heb dat de Heere wil dat ik dat doe. De laatste tijd heb ik ook sterk het gevoel dat God mij roept. Maar gezien de situatie waarin ik verkeer durf ik geen belijdenis te doen.
Ik zit in een gemeente waar ik me niet thuisvoel. (Zie ook deze posting waarin ik een deel van het probleem uitleg)

In mijn hart heb ik een paar jaar geleden al belijdenis naar God gedaan. Maar ik weet niet of dat genoeg is. Als ik openbare geloofsbelijdenis moet/wil doen, dan weet ik niet of ik dat in mijn huidige gemeente wil. (Eigenlijk weet ik wel zeker dat ik geen lid wil blijven van deze gemeente... :oops: )

Onze dominee wil dat de jeugd zo vroeg mogelijk belijdenis doet en hij heeft me ook al twee keer gevraagd of het onderhand niet eens tijd wordt dat ik belijdeniscatechesatie zou volgen. (Overigens vind ik dat een vreemde gang van zaken op die manier...)
Maar als ik belijdenis doe in deze gemeente, dan heb ik toch ook verplichtingen naar die gemeente? Dan kan ik toch niet zomaar uit die gemeente stappen?
Mijn ouders zien ook graag dat ik belijdenis ga doen. Maar zij zien het allemaal zo anders dan ik. Zij hebben het "zo naar hun zin in de kerk" en "wat hebben we toch een fijne dominee".
Maar ondertussen zet ik vraagtekens bij de preken die ik hoor. Eigenlijk zijn het nauwelijks preken te noemen. Het zijn eerder meditaties. Er is geen oproep tot bekering. Er wordt van uit gegaan dat als je in de kerk zit, dat je dan automatisch wel bekeerd zal zijn. Ik merk ook geen eerbied in de eredienst. De discussie rond vrouwen in het ambt begint hier een bepaalde kant op te gaan. Ook hebben we al jaren geen dominee of ouderling over de vloer gehad. (Terwijl mijn ouders vorig jaar zijn gescheiden...)

Mijn vriendin kerkt bij de HHK maar is officieel geen lid van welke kerk dan ook. Ik weet ook niet of ze van plan zijn lid te worden.

Eigenlijk zie ik het liefst dat mijn ouders het geloof serieus gaan nemen. Het zou voor mij een grote stap zijn als zij zelf kritisch zullen gaan kijken naar de ontwikkelingen in onze gemeente.
Maar voorlopig ergeren ze zich alleen maar wanneer ik ook maar één negatief puntje op onze gemeente heb.

Ik weet momenteel gewoon niet waar ik heen moet en/of wat ik doen moet...

Terug naar “Archief”