Refo's????????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Refo's????????

Berichtdoor essieee » 30 dec 2003 09:34

Wat mij bedroeft: waarom worden refo's altijd zo afgekraakt over hun gevoelens t.o.v. God?

Omdat wij van een belofte geen bekering kunnen maken, omdat ??????

Deze topic is niet bedoeld om iemand af te kraken maar omdat het me pijn doet!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Refo's????????

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 dec 2003 09:48

essieee schreef:Wat mij bedroeft: waarom worden refo's altijd zo afgekraakt over hun gevoelens t.o.v. God?

ik snap je neit echt ... kun je wat duidelijker zijn???

en ik denk zelf dat het ook niet echt afkraken is hoor... maar meer laten zien dat er ook anders over gedacht kan worden.. en dat het soms makkelijker en mooier is dan je denkt

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 31 dec 2003 00:04

Ik begrijp je heel goed Essieee! Soms heb ik gewoon geen zin om naar Refoweb te gaan, omdat ik geen zin heb om mezelf en mijn kerk continu te moeten verdedigen.
Trijntjejohanna, je zegt dat het niet als afkraken bedoelt wordt. Ik geloof gerust dat de meesten het ook niet zo bedoelen, maar sommige mensen kunnen wel heel bot uit de hoek komen en laten echt merken dat we het bij het verkeerde eind hebben.
Door deze reacties ben ik heel erg gaan twijfelen aan mijn eigen geloof. Ik snapte er niks meer van. Hoe werkt God nou in mensen???
Gelukkig ben ik er nu achter dat God niet op een en dezelfde manier in mensen werkt, maar bij ieder persoonlijk op een manier die voor jou goed is. En daarbij kijkt God volgens mij ook naar je manier van geloven. Ik geloof echt wel dat God met bepaalde zaken rekening houdt. Als je in een evangelische gemeente zit, dan kom je vaak op een andere manier in aanraking met God als dat je in een reformatorische kerk komt. Dit geeft niks. Het is juist interessant! Het laat zien dat God Zich op verschillende manieren openbaart en dat Hij verschillende eigenschappen heeft! God is zoveel groter dan wij denken! Wij kunnen Hem niet doorgronden. En daarom moeten we ook niet oordelen wat de waarheid is en wat niet. Ik geloof persoonlijk dat er in allebei een stuk waarheid zit en dat we van elkaar kunnen leren. Maar niet veroordelen!
Laatst gewijzigd door bloempie op 31 dec 2003 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Refo's????????

Berichtdoor hijwel » 31 dec 2003 00:17

essieee schreef:Wat mij bedroeft: waarom worden refo's altijd zo afgekraakt over hun gevoelens t.o.v. God?

Ik ben het met bloempie eens! We kunnen heel veel van elkaar leren.
En God werkt op verschillende manieren. Het is niet aan ons, om mensen op hun geloof te beoordelen. NEE! God vergeeft iedereen die kinderlijk om vergeving vraagt!

Wel is het zo dat je niet moet zeggen: "laat iedereen maar denken wat hij zelf vindt, en we hebben het er niet meer over" Nee! dat is zeker niet de bedoeling, laten we samen maar open staan voor de Bijbel en voor God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 jan 2004 17:21

Hier worden heel mooie dingen gezegd maar durven jullie dat ook doortrekken naar bijvoorbeeld Katholieken en vrijzinnig protestanten. Ook bij hen is God werkzaam!!!!
Afbeelding

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jan 2004 23:35

Inspector Morse schreef:Hier worden heel mooie dingen gezegd maar durven jullie dat ook doortrekken naar bijvoorbeeld Katholieken en vrijzinnig protestanten. Ook bij hen is God werkzaam!!!!

klopt, maar moet je die refo's noemen? refo vind ik eigenlijk een vervelend woord.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 02 jan 2004 09:17

Essieee, ik ben het met je eens. Soms wordt er zo hard op 'refo's' afgegeven. Het lijkt soms wel net zo'n scheldwoord ofzo.
Een beetje respect voor elkaar is toch niet teveel gevraagd...
Ik ga ook niet de evangelische gemeente of andere kerken af zitten kraken, omdat ik niet te oordelen heb over het geloof van anderen.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 jan 2004 10:19

Nou ja ik ben zelf eigenlijk ook refo, maar mochten jullie vinden dat ik afkraak moet je het zeggen hoor. :wink: Maar dat komt eigenlijk omdat de waarheid toch ook zo simpel is dat ik hem er eigenlijk wel in zou willen slaan :? "mensen snap dat nou es!" dat idee zegmaar...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jan 2004 12:08

@mic schreef:Nou ja ik ben zelf eigenlijk ook refo, maar mochten jullie vinden dat ik afkraak moet je het zeggen hoor. :wink: Maar dat komt eigenlijk omdat de waarheid toch ook zo simpel is dat ik hem er eigenlijk wel in zou willen slaan :? "mensen snap dat nou es!" dat idee zegmaar...

Ai, geen houding die succes garandeerd voor een open-minded gedachtewissling of discussie... :wink:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jan 2004 17:06

Aragorn schreef:
@mic schreef:Nou ja ik ben zelf eigenlijk ook refo, maar mochten jullie vinden dat ik afkraak moet je het zeggen hoor. :wink: Maar dat komt eigenlijk omdat de waarheid toch ook zo simpel is dat ik hem er eigenlijk wel in zou willen slaan :? "mensen snap dat nou es!" dat idee zegmaar...

Ai, geen houding die succes garandeerd voor een open-minded gedachtewissling of discussie... :wink:

Maar hij heeft wel gelijk... volgens mij is de vraag wat hier beredeneert, meer een kwestie van 'in hoeverre durf ik mijn axioma's los te laten' dan iets anders.
PS ben ook refo en excuses voor evt. afgekraak :(
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 06 jan 2004 22:48

Inspector Morse schreef:Hier worden heel mooie dingen gezegd maar durven jullie dat ook doortrekken naar bijvoorbeeld Katholieken en vrijzinnig protestanten. Ook bij hen is God werkzaam!!!!

Zonder twijfel zijn er ook katholieke christenen (eigendom van Christus). Maar naar vrijzinnig-protestanten vind ik dat toch anders, omdat die belangrijke feiten uit de Bijbel niet als waar aannemen, denk bijv. aan Jezus als Enige Weg tot Zaligheid.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

refo's

Berichtdoor tanteoranje » 06 jan 2004 23:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaker tegen ben gekomen dat mensen uit b.v. evangelische hoek of "lichtere" kerken minder respectvol praatten over refo's. Dat valt me wel tegen .

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jan 2004 23:33

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar wat men onder 'afkraken' verstaat. Afkraken is m.i. nooit goed omdat je daarmee aangeeft de ander niet te respecteren. Dat betekent echter niet dat we elkaar continu maar een aai over de bol moeten geven. Als we van mening verschillen mag dat best op een duidelijke manier besproken worden.

Trouwens, niet om het één of het ander (en zeker niet persoonlijk naar iemand hier gericht) maar is het niet zo dat refo's t.o.v. evo's ook niet zelden erg lomp kunnen zijn?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jan 2004 08:55

hm.. er zijn hier ook refo's actief die regelmatig nogal lomp overkomen richting andersdenkenden. Het lijkt me dus geen specifiek probleem van refo's dat er op ze 'afgegeven' wordt.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jan 2004 13:36

surfer schreef:hm.. er zijn hier ook refo's actief die regelmatig nogal lomp overkomen richting andersdenkenden. Het lijkt me dus geen specifiek probleem van refo's dat er op ze 'afgegeven' wordt.

Ik ervaar zelf niet echt dat er op mij afgegeven wordt, behalve dan een enkele keer wettisch genoemd te zijn.

Terug naar “Archief”