Smurffie schreef: Wat ik me dan zo afvraag: Is seks buiten het huwelijk dan per definitie onrein en geen gave van God als dit buiten het huwelijk om gebeurd? Zou dit dan binnen het huwelijk opeens wel zo zijn, ook al streef je in beide situaties naar dezelfde perfectie en reinheid..?
Dit is uiteraard geen topic over het wellis-nietus-seks voor het huwelijk, maar misschien in context van dit topic wel bespreekbaar?
Dat is inderdaad precies het punt smurffie. Zodra de vraag van reinheid opgeworpen wordt, brandt meteen de discussie los onder welke voorwaarden en in welke situaties iets rein of onrein is.
Maar na de zondeval is reinheid geen keuzeprobleem meer je kunt niet zeggen: als ik dit doe of dat laat dan is het goed. Je kunt slechts twee conclusies trekken die hout snijden:
1. Het
was ooit goed.
2. Het
is alleen goed als Christus tussen de keus en God instaat.
Bij nummer 2 doet het er
voor God niet toe welke keus het is en onder welke omstandigheden die keus plaats vindt. Voor God is het belangrijk dat de zondaar door Christus is schoongewassen. En het feit dat er gewassen moest worden impliceert al dat het "vies" was, zelfs in het huwelijk.
Zie bijvoorbeeld Galaten 6, in Galaten ging de discussie niet over de reinheid van seks in of buiten het huwelijk. Maar over de reinheid van besneden of onbesneden. Paulus geeft hetzelfde antwoord:
Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld. Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel. En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve [zal] [zijn] vrede en barmhartigheid, en over het Israel Gods.