Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 apr 2008 12:26

Ger(nl) schreef:
rosalie83 schreef:Slaan met de hand is ook erg, niemand hier ontkent dat. Maar slaan met een stok (of riem of snoer) is minstens zo erg. Ik zie dan nog liever iemand een keer de fout in gaan en z'n kind een mep verkopen, dan bewust het kind meenemen naar een ruimte, stok erbij en slaan maar. Ongelooflijk. Bizar.

En daar zit bij mij dus de pijn en moeilijkheid, zoveel ouders die de fout in gaan met losse handjes, dat is iets wat ik absoluut niet wil!
Ten tweede je bewoording is totaal fout en slaan maar... ik heb dit nog nooit gedaan het is puur een visie die ik heb. Verdere zou ik niet zomaar uit plezier gaan lopen slaan maar, maar nogmaals er wordt zo zwart wit en fout geinterpreteerd dat ik bijna zou zeggen wat een stelletje kleuters!

Nounou.

Ik heb het overigens over één keer de fout ingaan. Dat kán gebeuren. Vreselijk en niet goed te praten, maar het is mogelijk. Ik heb het niet over ouders met losse handjes!

En waarom is mijn bewoording fout? Je hebt zelf meermalen gezegd dat je dan de stok ter hand neemt. Dat ís slaan.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 apr 2008 12:27

Ger(nl) schreef:
Riska schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat een kind het bloed onder de nagels vandaan haalt en dat er een keer een tik valt. Ik keur dat niet goed, maar begrijp het wel. Dat is wat anders dan heel bewust een voorwerp halen om het kind, al is het maar één tik, te geven.

En dat is dus waar ik over val, sla nooit een kind vanuit een emotie. Waarom niet, hij of zij weet dan niet meer waar ze aan toe is. Zie het veel om mij heen gebeuren kinderen die onzeker zijn of ze het wel goed en of papa of mama niet fout reageerd.

En jij denkt dat je kind lekker zelfverzekerd wordt van het slaan met een stok? :roll:

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 12:32

rosalie83 schreef:En jij denkt dat je kind lekker zelfverzekerd wordt van het slaan met een stok? :roll:

Nee absoluut niet als dit stelselmatig gebeurd, wel als er hele duidelijke regels zijn en er al het een en ander over het betreffende onderwerp is gesproken en het heel duidelijk een gevaarlijke grens over is gegaan. Heb eerder het beeld van een kind en het ravijn geschets maar uit je posts op te maken verlies je dat uit het oog,

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 apr 2008 12:34

Ger(nl) schreef:
rosalie83 schreef:En jij denkt dat je kind lekker zelfverzekerd wordt van het slaan met een stok? :roll:

Nee absoluut niet als dit stelselmatig gebeurd, wel als er hele duidelijke regels zijn en er al het een en ander over het betreffende onderwerp is gesproken en het heel duidelijk een gevaarlijke grens over is gegaan. Heb eerder het beeld van een kind en het ravijn geschets maar uit je posts op te maken verlies je dat uit het oog,

Dat vind ik vergelijking die nergens op slaat. Als je kind in het ravijn dreigt te storten dan grijp je het. Je kind slaan is mishandeling en bij de wet verboden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 12:35

Ger(nl) schreef:Ik vraag me serieus af waarom mensen gelijk zo fel reageren als ik zoiets post. Natuurlijk kan het NOOIT de bedoeling zijn om je kinderen bont en blauw te slaan. Maar dit komt voort uit het feit dat die ouders op zo'n moment uit emotie handelen en zich dan laten gaan. Dit is ABSOLUUT niet mijn visie! Waarom ik zou kiezen voor een stok (of ander voorwerp) is dat ik mijn gehele persoon duidelijk liefdevol naar mijn kind wil zijn en als uitzondering het kind duidelijk wil laten weten dat iets niet mag. (En dat geld niet als hij/zij een kopje van een tafel gooit...) Eerst zal ik dan met mijn kind praten en vragen of hij/zij snapt waarom er een straft volgt.. Bedoel het moet wel heel duidelijk zijn waarom je zoiets doet! Wat ik al aangaf straffen mag mijns inzien maar een heel klein deel van de opvoeding zijn, want uiteindelijk wil je het kind zelfstandig laten functioneren in de maatschappij.
Gerdien B. schreef:begrijp ik dit nou goed, dat je eerst in gesprek gaat en daarna neem je de stok ter hand? :shock:
Ger(nl) schreef:ja inderdaad, dat begrijp je goed..

Ger(nl) het zijn jou eigen woorden dat je het eerst uitpraat en daarna als nog straft. Ik leg jou niets in de mond.

Daarom blijft mijn vraag: waarom zou jij je kind niet gelijk na het uitpraten een knuffel van jou kunnen krijgen maar wil je ook die stok er nog bij nemen?

Jou argumenten voor het slaan zijn zwak. Je benoemd dat je het doet omdat andren het doen en je zoekt er 2 Bijbelteksten bij.

Als ik kijk naar de tegens:
- hoevaak mensen een tik bij blijft en er zelfs schade door kan oplopen
- de liefdevolle houding die Jezus ons leert nar kinderen toe
- dat ouders hunkidneren niet tot toorn mogen verwekken
- dat goed opvoeden kan zonder slaan

vind ik dat jij aan de magere kant staat qua argumenten voor.
Meschiansa heeft je geprobeerd er bij te helpen maar ook daar zie ik nog geen goede redenen om wel bewust een kind te slaan.
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 29 apr 2008 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 12:36

Waarom vind je het acceptabel dat je een kind wel zomaar uit de losse hand slaat?

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 12:38

Gerdien B. schreef:Ger(nl) het zijn jou eigen woorden dat je het eerst uitpraat en daarna als nog straft. Ik leg jou niets in de mond.

Nee jij bent misschien niet diegene die mij woorden verdraaid (hoewel de eerste reactie na mijn eerste post in dit topic in mijn ogen nergens op sloeg maar dat terzijde). Maar als ik nog meer dingen hier neer ga zetten dan gaat men nog meer aan de haal met mijn woorden en daar heb ik simpelweg geen zin in dus vandaar dat ik je uitnodig om een mail te sturen dan wil ik er best over doorpraten maar neit meer in het publiek hier op dit forum, want dat blijkt hier niet te kunnen...

En als ik echt op jou 4 punten die je tegen noemt inga dan sta je daar ook niet sterk in. Denk dat het verstandig is om te constateren dat er verschil van inzicht is en dat dit via deze weg lastig uit te leggen is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 12:41

soms actie reactie kan het je over komen maar om een wel overwage tik te geven door het eerst af te zodneren en dan een stok te pakken dat vind ik echt te ver.
terug denkend aan mijn eigen kidner tijd zou ik doodsbang voor jou, die ruimte en die stok zijn geworden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 12:42

b jou de vraag gesteld al vele malen en vind het overbodig het nog is per mail te doen. Als jij liever per mail antwoord en niet hier, dan laat ik dat vrij aan jou.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 apr 2008 12:44

rosalie83 schreef:
Ger(nl) schreef:

Dat vind ik vergelijking die nergens op slaat. Als je kind in het ravijn dreigt te storten dan grijp je het. Je kind slaan is mishandeling en bij de wet verboden.

Mishandeling is niet verboden, maar wel strafbaar artikel 310 Sr ( meen ik mij uit mn hoofd te herinneren) maar een pedagogische tik wordt nog niet onder mishandeling verstaan

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 12:45

Gerdien B. schreef:soms actie reactie kan het je over komen
En daar verschil ik dus totaal van mening want dat KAN en MAG je niet overkomen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 12:47

Klopt maar als je als ouder schrikt van wat een kind doet, is dat niet 100% uit te sluiten.
je moet het ook proberen te voorkomen en als het toch gebeurd eht zeker bespreken met je kind dat dit van jou kant als ouder fout was.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 12:47

Gerdien B. schreef:b jou de vraag gesteld al vele malen en vind het overbodig het nog is per mail te doen. Als jij liever per mail antwoord en niet hier, dan laat ik dat vrij aan jou.

Zoals ik zij, men gaat hier overbodig vaak met mijn woorden aan de haal dus zal dat hier niet uiteenzetten, verder dacht ik echt dat je persoonlijk geinteresseerd was in de vraag vandaar mijn aanbod om je te mailen. Maar heb absoluut geen zin om hier op het forum meer op in te gaan zodat er op nog meer zaken een aanval gedaan kan worden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 12:49

Zwak! jij weet mijn vraag maar wil het niet per forum doen maar per email en dan zou ik hem nog een keer extra moeten mailen omdat jij het hier niet wil beantwoorden? :roll:

--

na bovenste gepost te habben zag ik dat jij je posting had aangepast.
Ik ben zeer zeker geintresseerd want ik snap het werkelijk niet waarom je het eest zo goed oppakt door met je dochter te praten maar dan toch die stok. Die beweegredenen vat ik werkelijk niet.
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 29 apr 2008 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 12:51

Ik weet inderdaad jou vraag maar als ik dit allemaal zo lees (misschien interpreteer ik fout) is het geen persoonlijke interesse maar zou je liefst willen dat ik me hier ga verdedigen om daar dan nog weer verder op in te haken op het forum, en dat is iets waar ik geen zin meer in heb op dit forum.

Terug naar “Archief”