Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 28 apr 2008 15:51

Marie Popelin schreef:
Ger(nl) schreef:inderdaad als ik het kind appart meeneem in een ruimte en de stok komt tevoorschijn, dan komt op dat moment de stok tot leven (of een ander voorwerp). Op andere momenten is de stok dood en mijn handen liefdevol.

Ik zou graag willen weten hoe je tot deze gedachte bent gekomen. Mijns inziens sla je hier de plank voledig mis. Als mijn ouder met een voorwerp sloeg vond ik hen net zo gemeen en voelde ik me evenveel vernederd en machteloos dan dat de hand gebruikt werd.

De stok komt tot leven dat kun je wel zeggen, maar ook de man die ermee slaat komt tot leven bij het kind. Daar wordt je ook benauwd van als kind.
En zal altijd de angst van kind zijn voor de vader met de stok.
En wat als ze nou eens met vriendjes speelt iets met stokken of boomhutten ofzo, geen angsten uitstaan ofzo dat ze straks weer zo hard geslagen wordt?

Ik ben zelf vroeger keer met een tuinslang en een half jaar later met een touw geslagen. En niet door mijn ouders maar door tot dat moment vriendjes. Maar ben na die tijd doodsbenauwd geweest voor iets wat erop leek. Als ik iemand gewoon met een touw zag deed ik al een stap achteruit.

Hoe zal dat voor je kind dan zijn als ze jou met iets anders ziet maar wat wel op de stok lijkt, zoals een bezem? Bang voor papa want hij heeft stok bij zich straks slaat hij mij ermee.
Leef je droom.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2008 15:59

Jullie hebben het over uit de hand gelopen situaties, dat kan je toch niet vergelijken met een incidentele tik op de vingers of op de billen voor een peuter die al 10 keer is gewaarschuwd en dan toch doorgaat. Ik heb vroeger ook weleens billenkoek gehad, niets aan overgehouden hoor...

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 28 apr 2008 16:01

Lalage schreef:Jullie hebben het over uit de hand gelopen situaties, dat kan je toch niet vergelijken met een incidentele tik op de vingers of op de billen voor een peuter die al 10 keer is gewaarschuwd en dan toch doorgaat. Ik heb vroeger ook weleens billenkoek gehad, niets aan overgehouden hoor...

Maar om er speciaal een stok voor te pakken en te gaan slaan...
Leef je droom.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 apr 2008 16:25

Lalage schreef:Jullie hebben het over uit de hand gelopen situaties, dat kan je toch niet vergelijken met een incidentele tik op de vingers of op de billen voor een peuter die al 10 keer is gewaarschuwd en dan toch doorgaat. Ik heb vroeger ook weleens billenkoek gehad, niets aan overgehouden hoor...

neejoh natuurlijk niet. Mijn geweldige moeder gaf me ook wel eens een tik op mijn handen of als ik iets stiekem wegsnaaide of iets grofs zei en dan wist ik dondersgoed wat ik verkeerd deed. Omdat ze het alleen dan deed, wanneer ze wist dat ik wist dat ik iets deed wat echt niet door de beugel kon. En wanneer ze er zelf getuige van was.
Weetje, ik zie een tik als een korte waarschuwing wanneer een kind iets doet waarvan het weet dat het niet mag: hee! stop! je weet het!
Ondschuldig en snel effectief. Je kan anders wel met een kind in gesprek blijven gaan want een kind begaat nu eenmaal steeds weer dezelfde overtredingen (blijven uitproberen).

ALleen bij de wat grotere ''misdaden'' geloof ik juist wel in ''een goed gesprek'' ipv een tik.
Ooit had ik een keer echt iets gejat (uit collectebusje voor arme kindjes :oops: ), toen nam ze mij apart om te vertellen hoe ze daarover dacht en ik zag aan haar gezicht hoe erg ze dat vond. Dat deed mij meer pijn dan die tikken op mijn vingers. Werden meer kinderen maar zo direct en stevig opgevoed. Als ik hoor hier in de stad hoe onbeschoft kinderen soms doen tegen volwassenen of grof in de mond zijn, en dan de ouders die er nauwlijks wat van zeggen of er zelfs om lachen. (maar wel uitvallen als dat kind niet opschiet of hen in de weg loopt) Dan denk ik echt: dat beschadigd een kind pas tot een onuitstaanbaar wezentje.

Daarom begrijp ik die dramatische reacties niet helemaal op een kind een tik geven. Los even van een kind een klap geven op bv het hoofd of meer. Het valt mij op dat ervooral uit de eigen thuissituatie of ervaring wordt geredeneerd. Terwijl de wereld veel groter en complexer is.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 16:36

vandaag ging het hier over slaan met een stok. Dat vind ik heel iets anders dan een tik op mijn vingers. Die heb ik ook wel is gehad en dat niet als mishandelen ervaren. Al werd ik rapper dan mijn moeder en wist vaak net voor dat ze een tik kon geven mijn hand terug te trekken. (wat er wel is heeft toegeleid, dat de lepel in de saus werd geraakt ipv mijn hand en die lepel vloog richting mijn zus die samen met het behang onder de saus kwam te zitten :lol: )
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 17:13

Gerdien B. schreef:vandaag ging het hier over slaan met een stok. Dat vind ik heel iets anders dan een tik op mijn vingers. Die heb ik ook wel is gehad en dat niet als mishandelen ervaren. Al werd ik rapper dan mijn moeder en wist vaak net voor dat ze een tik kon geven mijn hand terug te trekken. (wat er wel is heeft toegeleid, dat de lepel in de saus werd geraakt ipv mijn hand en die lepel vloog richting mijn zus die samen met het behang onder de saus kwam te zitten :lol: )

Gerdien, als ik ipv het woord stok nu liniaal neer zet, misschien dat het dan al wat minder heftig klinkt?

André

Berichtdoor André » 28 apr 2008 17:24

Ger(nl) schreef:
Gerdien B. schreef:vandaag ging het hier over slaan met een stok. Dat vind ik heel iets anders dan een tik op mijn vingers. Die heb ik ook wel is gehad en dat niet als mishandelen ervaren. Al werd ik rapper dan mijn moeder en wist vaak net voor dat ze een tik kon geven mijn hand terug te trekken. (wat er wel is heeft toegeleid, dat de lepel in de saus werd geraakt ipv mijn hand en die lepel vloog richting mijn zus die samen met het behang onder de saus kwam te zitten :lol: )

Gerdien, als ik ipv het woord stok nu liniaal neer zet, misschien dat het dan al wat minder heftig klinkt?
Nee, want dat refereert naar schoolmeesters uit het begin van de vorige eeuw. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2008 17:46

haha :lol:
Mijn moeder hanteerde de pollepel ook weleens ;) Ze had op een gegeven moment een stapel borden voor zich op tafel staan en sloeg heel hard met een vork ofzo in het midden van het bovenste bord... toen waren er wel een paar kapot. En we schoten natuurlijk meteen in de lach.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 17:49

Ger(nl) schreef:

Klinken misschien wel maar blijft even erg.

Daarbij begrijp ik nog steeds niet waarom je het eerst gaat bespreken met je dochter (wat ik een hele goede oplossing vind), maar daarna (dus als alles uitgesproken is en het dus achter de rug is) haar toch met een stok gaat slaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 28 apr 2008 18:23

Ik snap 't ook niet. Ik vind de hele tik overbodig. Hoe jong een kind ook is, volgens mij kun je altijd een kind duidelijk maken dat je iets niet wilt hebben en uitleggen waarom. Een kind van 1,5 begrijpt ook dat als hij/zij mama een klap geeft, dat mama 'au' heeft.
Ger(nl) als je het nog nooit gedaan hebt, en ik hoop van harte dat dat zo blijft, wat is voor jou dan een reden om je kind te slaan met een voorwerp?
Het lijkt mij dat als je consequent blijft, je kind uiteindelijk wel luistert en je kunt altijd een passende straf bedenken.
Ik kreeg ook af en toe een klap en ook niet vaak zachtjes of gewoon tegen m'n hoofd. Ik heb dit altijd in m'n achterhoofd gehouden en mochten ze ooit een poging doen bij een van mijn kinderen (als we die krijgen) dan ga ik door het lint.
Ik kan niet met een goed gevoel terug kijken op mijn opvoeding en als iemand een opmerking maakt zo van: ze hebben wel naar mij te luisteren dan flip ik al helemaal.
Over het algemeen zie ik dat kinderen er helemaal niet op uit zijn om je te pesten. Kinderen moeten hun grenzen verkennen en moeten er af en toe overheen gaan omdat ze nu eenmaal kind zijn en ook de gevolgen moeten leren kennen. Jij als ouder moet daar op een goede manier mee omgaan. Onhandelbare of moeilijke kinderen ligt in heel veel gevallen aan de ouders/opvoeding en waarom moet je kind daarvoor gestraft worden?
Ik vind dat je als ouders heel goed na moet denken als er kinderen komen, over de opvoeding. Ook dat je samen op één lijn zit.
Niemand is perfect en iedereen is wel eens boos of driftig, alleen beheers je naar je kids toe.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 apr 2008 19:26

Ik blijf een tik of slaan ook een teken van onmacht.
Waarom kunnen veel ouders het zonder meppen? Waarom die anderen niet?
Zijn die kinderen van ouders die wel meppen dan opeens veel minder lief ofzo? Welnee, ik geloof absoluut dat een kind gaat reageren naar de ouders, hoe zij opvoeden.
En dan gaat het er niet om of je kind wel of niet ligt te gillen en bonken in de winkel. Het gaat om de reactie erop. Mijn moeder heeft altijd gezegd dat slaan nooit nodig is. En dat was het ook niet. Slaan of een tik is nooit nodig, en een kind vraagt er al helemaal nooit om!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 19:30

MissF schreef:Ik blijf een tik of slaan ook een teken van onmacht.
Zijn die kinderen van ouders die wel meppen dan opeens veel minder lief ofzo? Welnee, ik geloof absoluut dat een kind gaat reageren naar de ouders, hoe zij opvoeden.
En dan gaat het er niet om of je kind wel of niet ligt te gillen en bonken in de winkel. Het gaat om de reactie erop. Mijn moeder heeft altijd gezegd dat slaan nooit nodig is. En dat was het ook niet. Slaan of een tik is nooit nodig, en een kind vraagt er al helemaal nooit om!

Dat bedoel ik !

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 apr 2008 19:59

ik maak het van dichtbij mee (hoe een kind reageert op ouders wanneer die (structureel) slaan...) en geloof me, het kind krijgt een afkeer! Heel triest :(
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 apr 2008 21:40

Riska schreef:

Dat bedoel ik !

Dat vind ik dus geredeneerd vanuit je eigen cultuur, ervaring en situatie en dus kortzichting. dat tikken uitdelen per definitie een teken van onmacht of mishandeling is: grote onzin. DAt ligt aan de opvoedmethode, situatie en cultuur. De een geeft een tik, de ander zegt een kwaad woord. Een kwaad woord, een kind naar bed sturen e.d. kan ook een daad van onmacht zijn. Hoe dan ook een tik is een vorm van een straf of waarschuwing, die je wel of niet kan hanteren. En zeggen dat een bestraffing of waarschuwing nooit nodig is, zou toch ook dikke onzin zijn (of je moet heel voorbeeldige kinderen hebben)

DAt de ene het zonder tikken heeft gedaan, prima, maar dat hoeft niet gelijk de enige goede en passende opvoedmethode zijn geweest. dat bedoel ik met morele hoogmoed en arrogant. Een moeder in de sloppenwijk van Colombia of een moeder in Afrika of een moeder in Nederland, iedereen doet het op een eigen manier en methode. En ik denk dat Nederland een van de weinige landen is waar ouders zijn die hun kind nooit een tik geven.

Wat een kind een onveilig gevoel geeft, is echt niet die tik of klap. Ik ben geen pedagoog, dat kan ik zo wel bedenken.

Een kind voelt zich onveilig bij een bestraffing: (en of die bestraffing nou een tik is of op de gang zetten of een boos woord, maakt niet uit)

- een kind niet begrijpt waarom het een bestraffing krijgt en het ook niet wordt uitgelegd
- de bestraffing niet in verhouding staat tot de daad van het kind (bv al een tik of naar bed sturen als het even niet luistert)
- het kind aanvoelt (en ik weet zeker dat een kind zoiets aanvoelt) dat de bestraffing een daad van frustratie of machteloosheid is van de ouder
- de bestraffing niet in verhouding staat tot het kind als kind. (als volwassene toespreken, bedreigen, iets afnemen waar het kind aan gehecht is, heel hard schreeuwen, hard slaan, opsluiten, uren op de kamer)
- de bestraffing het kind vernederd (beledigen, en public te schande zetten)
- vast nog wel meer

en als dit gevoel van onveilgheid stelselmatig is, zal een kind inderdaad uiteindelijk beschadigen.

Dus kan het zijn dat een kind dat nooit geslagen is terugkijkt op een onveilige jeugd en een kind dat wel eens een klap kreeg, terug kijkt op een veilige jeugd.

Maar ik kan het 100 keer uitleggen alleen lijkt het niet te landen want men valt steeds in herhaling zonder inhoudelijk op mijn argumenten in te gaan. Ik zeg dus niet dat ik voor een klap ben, maar ik vind het ook enorm doorslaan ''dat een tik nooit nodig is'' en ''mishandeling en ''onmacht'' . Dan doe je groot tekort aan alle ouders die hun kind veilig en liefdevol opvoeden, waarbij soms een tik of klap wordt uigedeeld. Of je dat laatste nou wel of niet zelf zou toepassen.
Laatst gewijzigd door meschianza op 29 apr 2008 10:54, 6 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 apr 2008 21:45

Ik denk dat je het precies goed verwoord hebt Mesch.

Terug naar “Archief”