Riska schreef:MissF schreef:Ik blijf een tik of slaan ook een teken van onmacht.
Waarom kunnen veel ouders het zonder meppen? Waarom die anderen niet?
Zijn die kinderen van ouders die wel meppen dan opeens veel minder lief ofzo? Welnee, ik geloof absoluut dat een kind gaat reageren naar de ouders, hoe zij opvoeden.
En dan gaat het er niet om of je kind wel of niet ligt te gillen en bonken in de winkel. Het gaat om de reactie erop. Mijn moeder heeft altijd gezegd dat slaan nooit nodig is. En dat was het ook niet. Slaan of een tik is nooit nodig, en een kind vraagt er al helemaal nooit om!
Dat bedoel ik !
Dat vind ik dus geredeneerd vanuit je eigen cultuur, ervaring en situatie en dus kortzichting. dat tikken uitdelen per definitie een teken van onmacht of mishandeling is: grote onzin. DAt ligt aan de opvoedmethode, situatie en cultuur. De een geeft een tik, de ander zegt een kwaad woord. Een kwaad woord, een kind naar bed sturen e.d. kan ook een daad van onmacht zijn. Hoe dan ook een tik is een vorm van een straf of waarschuwing, die je wel of niet kan hanteren. En zeggen dat een bestraffing of waarschuwing nooit nodig is, zou toch ook dikke onzin zijn (of je moet heel voorbeeldige kinderen hebben)
DAt de ene het zonder tikken heeft gedaan, prima, maar dat hoeft niet gelijk de enige goede en passende opvoedmethode zijn geweest. dat bedoel ik met morele hoogmoed en arrogant. Een moeder in de sloppenwijk van Colombia of een moeder in Afrika of een moeder in Nederland, iedereen doet het op een eigen manier en methode. En ik denk dat Nederland een van de weinige landen is waar ouders zijn die hun kind nooit een tik geven.
Wat een kind een onveilig gevoel geeft, is echt niet die tik of klap. Ik ben geen pedagoog, dat kan ik zo wel bedenken.
Een kind voelt zich onveilig bij een bestraffing: (en of die bestraffing nou een tik is of op de gang zetten of een boos woord, maakt niet uit)
- een kind niet begrijpt waarom het een bestraffing krijgt en het ook niet wordt uitgelegd
- de bestraffing niet in verhouding staat tot de daad van het kind (bv al een tik of naar bed sturen als het even niet luistert)
- het kind aanvoelt (en ik weet zeker dat een kind zoiets aanvoelt) dat de bestraffing een daad van frustratie of machteloosheid is van de ouder
- de bestraffing niet in verhouding staat tot het kind als kind. (als volwassene toespreken, bedreigen, iets afnemen waar het kind aan gehecht is, heel hard schreeuwen, hard slaan, opsluiten, uren op de kamer)
- de bestraffing het kind vernederd (beledigen, en public te schande zetten)
- vast nog wel meer
en als dit gevoel van onveilgheid stelselmatig is, zal een kind inderdaad uiteindelijk beschadigen.
Dus kan het zijn dat een kind dat nooit geslagen is terugkijkt op een onveilige jeugd en een kind dat wel eens een klap kreeg, terug kijkt op een veilige jeugd.
Maar ik kan het 100 keer uitleggen alleen lijkt het niet te landen want men valt steeds in herhaling zonder inhoudelijk op mijn argumenten in te gaan. Ik zeg dus niet dat ik voor een klap ben, maar ik vind het ook enorm doorslaan ''dat een tik nooit nodig is'' en ''mishandeling en ''onmacht'' . Dan doe je groot tekort aan alle ouders die hun kind veilig en liefdevol opvoeden, waarbij soms een tik of klap wordt uigedeeld. Of je dat laatste nou wel of niet zelf zou toepassen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King