Dag Allemaal,
Tot nu toe: 221 ‘postings’ en
3059 !!! ‘views’! Mozes-Mina, als dit geen
‘hot item’ is, dan weet ík niet meer wat een hot item is.
Ik heb ze allemaal gelezen, zo nu en dan wel wat vluchtig om eerlijk te zijn, maar tóch! Het schema op pag. 8 heb ik in dankbaarheid overgenomen want het schema dat ik zelf ooit met veel moeite had gemaakt was ik kwijt. Ik had daarin trouwens ook nog de ‘roomse’ tak van het christendom in ondergebracht. Of is dat.... ?
Ik heb de bijdragen met verwondering, dan weer met genoegen, soms met verbijstering, dan weer met een lach, kortom met allerhande gemoedsgesteltenissen gelezen. Ik heb zelfs gedacht:
‘Waarin een klein land groot kan zijn’!
Zelf ben ik zééér streng Rooms Katholiek opgevoed. En met zééér streng bedoel ik dus precies wat ik zeg: elke dag tenminste eenmaal naar de kerk (Mis) en op zondagen driemaal, Rozenhoedjes, Lof, Vespers etc. etc. etc.
Maar tijdens m’n studie(s) ben ik uit die sfeer weggegroeid en misschien is dat maar goed ook want ik ben bang dat ik op die manier tegenwoordig nergens meer terecht kan.
Door m’n bezig zijn op diverse sites heb ik nogal wat vrienden gekregen en die weer van allerhande kerkelijke pluimage. En dus komt het er van dat ik nu eens bij de ene splintergroep kerk en dan weer bij de andere. En telkens is het hetzelfde: ik sticht me aan het geloof van de bezoekers, aan de aanwezige vroomheid en erger me regelmatig kapot aan de teksten (mits letterlijk verstaan dan).
Ik ben ook in de moskee geweest, bij de Anglicanen maar - wonderlijk genoeg – nooit in de synagoge. En... de indruk blijft overal dezelfde: echte vroomheid naast... nou ja!
Soms raak ik wat confuus. Zo bezocht ik op één dag een (vol?)evangelische dienst in de morgen en een ‘Bonder’dienst in de namiddag. En dat heeft dan iets van een elektroshock.

De volgende zondag maak ik een dienst mee bij de Oud Katholieken en de week erna een Byzantijnse dienst bij de Benedictijnen in Chévetogne (België). Wat een variëteiten!
En wat er bij mij aan ('geloofs')overtuiging is over geschoten? Ik durf het bijna niet te zeggen. Maar vooruit.
Ik vind dat het christendom, zoals het zich heeft ontwikkeld, nauwelijks nog iets met Jezus en Zijn boodschap heeft te maken. Wat bedoeld was als een eenvoudige maar wezenlijke boodschap van vrede en eenheid onder mensen is stilaan uitgegroeid tot een soort splijtzwam en dat kan
nooit Zijn bedoeling zijn geweest, denk ik.
En dús vind ik dat het onderhand de hoogste tijd wordt dat we eens met een schone lei van voren af aan beginnen. En dan moet er een massa, door ons mensen verzonnen rommel overboord. Doen we dat niet, dan vrees ik dat het christendom (of wat daarvoor doorgaat) zijn langste tijd heeft gehad.
Maar ja...
Groeten.
Fons.