Welke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 22:11

Evelien schreef:
caprice schreef:
Evelien schreef:
Waarom staan mannen tijdens het gebed in de kerkdienst? Omdat zij het hoofd van de vrouw zijn. Omdat zij regeren. Zij vertegenwoordigen de gemeente, de kinderen en het zwakke geslacht, denk aan Adam, het verbondshoofd van het werkverbond. (zoals ik erover denk, niet officieel of zo)

Waarom werd Eva uit de rib van Adam gemaakt?

Omdat zij gelijk waren. Maar God heeft de man als heerser (lees: leider) over de vrouw gesteld.

waar staat dat?

God heeft de vrouw niet uit het hoofd van de man geschapen om haar niet te heersen over de vrouw.
God heeft de vrouw niet uit de voet van de man geschapen om haar niet te vertrappen.

FOUT FOUT FOUT!!!

Je begrijpt het verkeerd. :(

De vrouw is geschapen om bij de man te zijn. Wat is een man zonder vrouw en de vrouw zonder man? Dan zal er ook geen nageslacht zijn.

Ze zijn en blijven gelijkwaardig.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 22:13

dat zeg ik ook.

Daarom heeft God een vrouw uit de rib van Adam gemaakt.

Ze gelijk te maken.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 22:19

Evelien schreef:dat zeg ik ook.

Ze gelijk te maken.

Iemand van de SGP zei een keer: de vrouw is wel gelijkwaardig aan de man, maar niet gelijk. :?

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 31 dec 2003 09:34

Nog even een laatste reactie: dit is dus een van de redenen waarom ik volledig uitgekeken ben op de gereformeerde gemeenten. Het vereenzelvigen van uiterlijkheden met persoonlijk geloof, het gelijkstellen van traditie met godsdienst, elke vorm van verandering in de kiem smorend met cliche's als 'hellend vlak!', 'glijdende schaal' enz.
Een vrouw in een broek is net zoveel vrouw als een vrouw in een rok. Misschien moet je er gewoon even aan wennen?

Dan speel ik nu even voor operator:
ON TOPIC!
Ik ben zelf nog steeds dooplid van de gereformeerde gemeenten, maar dat zal denk ik niet meer zo lang duren. Wat ik daarna ga doen, weet ik nog niet. Ik ben er nog niet uit of ik kies voor het geloof. Een jaar geleden had ik gezegd: nee, absoluut niet. Maar ik ben steeds meer gaan twijfelen. We zien wel.
The proof of the pudding is in the eating.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 31 dec 2003 10:48

caprice schreef:Waarom staan mannen tijdens het gebed in de kerkdienst? Omdat zij het hoofd van de vrouw zijn. Omdat zij regeren. Zij vertegenwoordigen de gemeente, de kinderen en het zwakke geslacht, denk aan Adam, het verbondshoofd van het werkverbond. (zoals ik erover denk, niet officieel of zo)

Onzin.
1) Leg eerst maar het verband uit tussen 'staan' en 'hoofd' zijn
2) Ik heb geleerd op cath dat het ingevoerd werd/onstaan is, omdat de mannen bang waren om in slaap te vallen. Vreemd genoeg was dat geen reden om het af te schaffen trouwens.
3) Waarom staat wel iedereen bij de zegenbede en bij andere gebeden een (verschillend) deel van de mannen (althans in de GerGem)? Volgens mij wordt dit voornamelijk gestuurd door 'macht der gewoonte' en het ontbreken van een consistente visie.

Een poging tot een consistente visie:
Poging 1) Sommige mensen (mis)(ge)bruiken graag het koningin argument (ivm kleding in de kerk ed). Daar ben ik eigenlijk op tegen, maar voor deze keer. Je blijft toch ook niet zitten als je in contact wil komen met hare majesteit de koningin, dus de hele gemeente moet gaan staan tijdens het gebed.
Poging 2) Het is niet belangrijk. Daarmee bedoel ik dat je als gemeente wel een keuze mag maken hoe je het wil doen, maar dat er geen principieel punt van gemaakt hoeft te worden.

Bij ons in de kerk zit trouwens een vrouw (uit Rusland) die altijd gaat staan tijdens het gebed. Voor zover ik weet heeft er niemand in de gemeente echt een probleem mee. Naar mijn mening terecht.

ONTOPIC: toch lekker een beetje offtopic gegaan.
Ik ben lid van de Ger Gem
Laatst gewijzigd door cire op 31 dec 2003 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 31 dec 2003 10:51

gereformeerde gemeente
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 dec 2003 11:02

gergem. :lol:

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 31 dec 2003 11:08

Evelien schreef:gergem. :lol:

ik ook gergem

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 31 dec 2003 11:10

caprice schreef:
trijntjejohanna schreef:als je je alleen onderscheidt van de wereld door het dragen van een rok dan zit er iets niet goed...

Nee, het moet door alles, en dan niet van bovenaf opgelegd.
Dus door de hele levenswandel moet het te zien zijn.

Tja, laten we met z'n allen in een zwarte broek/rok, paarse jas en gele puntmuts gaan lopen. :wink:

Ik ben het wel met je eens dat de hele levenswandel belangrijk is, maar je moet niet ieder aspect van het leven gaan uitvergroten en zeggen dat dat anders moet zijn dan de rest van de mensen.

Volgens mij is dat 'afzonderen' meer een Roomse klooster gedachte, dan een christelijke. Een christen leeft gewoon in de wereld, maar kan op bepaalde punten niet meedoen met de wereld. Daarbij staat centraal 'God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf'.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 31 dec 2003 14:57

Om ff bij het onderwerp te blijven
ik ben christelijk gereformeerd te almelo (belijdend lid)

ga zondags 2 x naar de kerk meestal in eigen kerk, maar ook weleens ergens anders (dit omdat ik zing bij een gospelkoor en omdat ik ook weleens verder wil kijken, omdat ik me in eigen kerk niet thuis voel (sinds korte tijd))
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

caprice

Berichtdoor caprice » 31 dec 2003 16:01

Dat vrouwen een broek willen dragen heeft te maken met de tijdgeest.

Veel kerkelijke gebruiken en
opvattingen worden met een zwaai
verhuisd naar de afdeling ”traditie”,
hetgeen voor velen het voorportaal is van
de opslag van ”afgeschreven zaken.” In
onze dynamische samenleving rust een
zwaar taboe op de traditie. Zodra een
gebruik of opvatting in die categorie
valt, is ze afgeschreven. Holthaus zegt
in dit verband: „We zien over het hoofd dat
er tradities zijn die waard zijn om
bewaard te blijven en die niet modern maar
wel zinvol zijn. In naam van de
moderniteit worden traditionele
waarden verworpen die juist als een
bescherming tegen de verbrokkeling van
vandaag kunnen dienen. Oude berijmingen
worden afgeschaft, maar de nieuwe worden
geen gemeenschappelijk bezit van de
kerk. Ieder leest weer een andere
bijbelvertaling, maar de
gemeenschappelijke Schriftuur gaat
verloren.” Het zou voor de kerken
heilzaam zijn als mensen bestaande
tradities op hun waarde zouden schatten.

.
Innerlijke zekerheid
In veel kerken worden de uiterlijkheden
afgeschaft. Die waren goed voor de oudere
generatie. Maar mensen beseffen niet dat
die uiterlijkheden bij onze vaderen
verbonden waren met een innerlijke
zekerheid die de huidige generatie zo
ernstig mist. Binnen de kerken, ook
binnen de reformatorische, maken het
pluralisme en het opiniechristendom
opmars. Hetgeen ambtsdragers zeggen,
wordt niet aanvaard als een woord dat zij
met gezag spreken. Het wordt gezien als
een standpunt, als een interessante
opinie die staat tegenover even
belangwekkende visies van mensen op het
grondvlak. Ambtsdragers hebben niet
langer autoriteit op grond van hun ambt.
Nee, zij moeten die eerst waarmaken. Dat
geldt overigens ook voor allerlei andere
gezagsdragers. En het is zeker waar dat
ambtsdragers, dat gezagsdragers, het
door hun optreden niet altijd
gemakkelijk maken om hen te accepteren.
Dat biedt wel een deel van de verklaring
voor de gezagscrisis binnen kerken. Dat
neemt niet weg dat ambtsdragers hun gezag
niet aan zichzelf ontlenen. Zij zijn
daarmee van Hogerhand bekleed.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=82093

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 31 dec 2003 19:53

NH, binnenkort dus pkn

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 01 jan 2004 16:28

Dag Allemaal,

Tot nu toe: 221 ‘postings’ en 3059 !!! ‘views’! Mozes-Mina, als dit geen ‘hot item’ is, dan weet ík niet meer wat een hot item is.

Ik heb ze allemaal gelezen, zo nu en dan wel wat vluchtig om eerlijk te zijn, maar tóch! Het schema op pag. 8 heb ik in dankbaarheid overgenomen want het schema dat ik zelf ooit met veel moeite had gemaakt was ik kwijt. Ik had daarin trouwens ook nog de ‘roomse’ tak van het christendom in ondergebracht. Of is dat.... ?

Ik heb de bijdragen met verwondering, dan weer met genoegen, soms met verbijstering, dan weer met een lach, kortom met allerhande gemoedsgesteltenissen gelezen. Ik heb zelfs gedacht: ‘Waarin een klein land groot kan zijn’! :-)

Zelf ben ik zééér streng Rooms Katholiek opgevoed. En met zééér streng bedoel ik dus precies wat ik zeg: elke dag tenminste eenmaal naar de kerk (Mis) en op zondagen driemaal, Rozenhoedjes, Lof, Vespers etc. etc. etc.
Maar tijdens m’n studie(s) ben ik uit die sfeer weggegroeid en misschien is dat maar goed ook want ik ben bang dat ik op die manier tegenwoordig nergens meer terecht kan.

Door m’n bezig zijn op diverse sites heb ik nogal wat vrienden gekregen en die weer van allerhande kerkelijke pluimage. En dus komt het er van dat ik nu eens bij de ene splintergroep kerk en dan weer bij de andere. En telkens is het hetzelfde: ik sticht me aan het geloof van de bezoekers, aan de aanwezige vroomheid en erger me regelmatig kapot aan de teksten (mits letterlijk verstaan dan).
Ik ben ook in de moskee geweest, bij de Anglicanen maar - wonderlijk genoeg – nooit in de synagoge. En... de indruk blijft overal dezelfde: echte vroomheid naast... nou ja!

Soms raak ik wat confuus. Zo bezocht ik op één dag een (vol?)evangelische dienst in de morgen en een ‘Bonder’dienst in de namiddag. En dat heeft dan iets van een elektroshock. :-) De volgende zondag maak ik een dienst mee bij de Oud Katholieken en de week erna een Byzantijnse dienst bij de Benedictijnen in Chévetogne (België). Wat een variëteiten!

En wat er bij mij aan ('geloofs')overtuiging is over geschoten? Ik durf het bijna niet te zeggen. Maar vooruit.
Ik vind dat het christendom, zoals het zich heeft ontwikkeld, nauwelijks nog iets met Jezus en Zijn boodschap heeft te maken. Wat bedoeld was als een eenvoudige maar wezenlijke boodschap van vrede en eenheid onder mensen is stilaan uitgegroeid tot een soort splijtzwam en dat kan nooit Zijn bedoeling zijn geweest, denk ik.

En dús vind ik dat het onderhand de hoogste tijd wordt dat we eens met een schone lei van voren af aan beginnen. En dan moet er een massa, door ons mensen verzonnen rommel overboord. Doen we dat niet, dan vrees ik dat het christendom (of wat daarvoor doorgaat) zijn langste tijd heeft gehad.

Maar ja... :(

Groeten.

Fons.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 jan 2004 16:48

Ja, Caprice, ik ben het toch wel met een hoop dingen die jij zegt eens...... het heeft idd te maken met de tijd dat vrouwen de broek letterlijk en figuurlijk aanhebben.
Gelukkig hoef ik daar niet aan mee te doen.
Wat ik dus ook altijd lachen vind, is dat je heel duidelijk kan merken aan vrouwen als ze een rok aanhebben en ze zijn het niet gewend, dan doen ze net of ze ineens heel erg sexy zijn of zo,ook al is het een lange rok, je merkt het gewoon aan hoe ze lopen en zich bewegen. Je merkt het ook aan vrouwen die het wel gewend zijn, je voelt je gewoon veel vrijer in een rok. Ik heb wel eens een broek gepast, nou ik vond het maar strak zitten en bovendien vind ik het bij mezelf raar staan, net een jongetje, mijn kids moesten ook ontzettend lachen........

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 jan 2004 17:02

Evelien schreef:dat zeg ik ook.

Ze gelijk te maken.

Geloof jij echt dat de vrouw uitde rib van Adam gemaakt is :?:
Afbeelding

Terug naar “Archief”