De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 apr 2008 21:09

tante-tortel schreef:Dat is nog krommer dan krom. Dus om de abortieve werking tegen te gaan slik je hem maar wel? Ik zou denken: dan slik je hem niet.
Maar ik ben misschien wel erg dom.
En nee, ik zeg niet: God bestuurt het wel dus ik doe niks.
Al is dat het beste voorbehoeds middel: niks doen! ;-)
Maar ik zeg ook niet dat jonge mensen moeten trouwen.
Maar volgens mij mag je niet goed praten wat niet goed is omdat je denkt dat het niet anders kan.
Want daar geloof ik namelijk niet in.
Als God bepaalde regels geeft dan zal wordt je er nooit minder van als jij je daar aan houd. Zeker niet als gewoon doet wat Hij van je vraagt.
En dan kunnen er weleens hele andere oplossingen voor handen zijn dan die je denkt.

B.v. een te duur huis "moeten" kopen. Daar geloof ik gewoon niet in.
Dan zul je misschien langer moeten sparen, of huren, of de diakonie erom vragen. En misschien houd dat inderdaad wel in dat je dan langer moet wachten met trouwen.
Maar een oplossing die geen oplossing is in de weg van de Here, is geen oplossing maar een bewust zondige weg. En daar rust geen zegen op...

Je wílt het gewoon niet begrijpen. Zoals ik en anderen al vele malen hebben uitgelegd, slikken veel dames de pil niet alleen als anticonceptiemiddel.
En nee, ik ontken niet dat de pil een abortieve werking kán hebben.
Maar op het moment dat je een condoom gebruikt, en dus bevruchting voorkomt, gaat de hele abortieve werking van die pil niet op.
En ik weet niet waar jouw geldboom groeide, maar de mijne is zeker weten nog niet groot genoeg om meteen kids te kunnen voeden op het moment dat ik graag zou willen trouwen.

En dan nog iets. Ik vind het behoorlijk uit de hoogte om de mening van anderen (waaronder die van mij) af te schilderen als iets wat niet van de Here is waar geen zegen op kan rusten. Het is niet de eerste keer dat je dit doet, en het kwetst. Houd het veroordelen alsjeblieft voor jezelf en doe het nog liever helemaal niet. Daar rust namelijk sowieso geen zegen van de Here op... Er zijn genoeg meiden die heel serieus over deze dilemma's nadenken, praten, bidden en dan tot een andere beslissing komen dan die jij zou nemen. Het zij zo, respecteer dat en veroordeel niet.
Als je de discussie niet op een andere manier kunt voeren, houd ik het verder voor gezien.
pobody's nerfect

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 apr 2008 11:25

tante-tortel schreef:Als God bepaalde regels geeft dan zal wordt je er nooit minder van als jij je daar aan houd. Zeker niet als gewoon doet wat Hij van je vraagt.
En dan kunnen er weleens hele andere oplossingen voor handen zijn dan die je denkt.

Doe niet zo moeilijk. Bovendien staat nergens in de bijbel dat voorbehoedsmiddelen niet geoorloofd zijn.

Dus als je niet zwanger wilt worden, gewoon de pil gebruiken, tenzij dat om medische redenen niet verantwoord is.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 apr 2008 11:28

tante-tortel schreef:Als God bepaalde regels geeft dan zal wordt je er nooit minder van als jij je daar aan houd. Zeker niet als gewoon doet wat Hij van je vraagt.

Als die oplossingen bestaan uit het aan de lopende band kinderen krijgen of periodieke onthouding dan bedank ik toch vriendelijk voor die prachtige oplossingen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 23 apr 2008 11:42

Ik geloof niet dat een periodieke onthouding echt de bedoeling is. Ten eerste heeft lang niet elke vrouw een regelmatige cyclus, dus neem je alsnog een 'risico', wanneer je het ook doet. Een algehele onthouding totdat je wél kinderen wil, lijkt me moeilijk en al helemaal niet Gods bedoeling van het huwelijk. De pil vind ik discutabel omdat het m.i. gewoon rotzooi is. Geen chemische zooi in mijn lijf.
Verder vind ik het een groot veschil of je bewust wacht met kinderen omdat je eerst carriére wil maken, of dat je wacht omdat je simpelweg (nog) geen kinderwens hebt en dus niet de verantwoording kan/wil dragen.
Er zijn genoeg redenen om voorbehoedsmiddelen te mogen gebruiken in ieder geval, (medisch, psychisch) dus om nu te roepen dat het uit de boze is vind ik nogal ver gaan en niet eerlijk tegenover mensen die er toe gedwongen worden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 apr 2008 11:55

Smurffie schreef:Verder vind ik het een groot veschil of je bewust wacht met kinderen omdat je eerst carriére wil maken, of dat je wacht omdat je simpelweg (nog) geen kinderwens hebt en dus niet de verantwoording kan/wil dragen.

Wat is het verschil?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 apr 2008 11:57

Jo'tje schreef:
tante-tortel schreef:Dat is nog krommer dan krom. Dus om de abortieve werking tegen te gaan slik je hem maar wel? Ik zou denken: dan slik je hem niet.
Maar ik ben misschien wel erg dom.
En nee, ik zeg niet: God bestuurt het wel dus ik doe niks.
Al is dat het beste voorbehoeds middel: niks doen! ;-)
Maar ik zeg ook niet dat jonge mensen moeten trouwen.
Maar volgens mij mag je niet goed praten wat niet goed is omdat je denkt dat het niet anders kan.
Want daar geloof ik namelijk niet in.
Als God bepaalde regels geeft dan zal wordt je er nooit minder van als jij je daar aan houd. Zeker niet als gewoon doet wat Hij van je vraagt.

B.v. een te duur huis "moeten" kopen. Daar geloof ik gewoon niet in.
Dan zul je misschien langer moeten sparen, of huren, of de diakonie erom vragen. En misschien houd dat inderdaad wel in dat je dan langer moet wachten met trouwen.
Maar een oplossing die geen oplossing is in de weg van de Here, is geen oplossing maar een bewust zondige weg. En daar rust geen zegen op...

Je wílt het gewoon niet begrijpen. Zoals ik en anderen al vele malen hebben uitgelegd, slikken veel dames de pil niet alleen als anticonceptiemiddel.
En nee, ik ontken niet dat de pil een abortieve werking kán hebben.
Maar op het moment dat je een condoom gebruikt, en dus bevruchting voorkomt, gaat de hele abortieve werking van die pil niet op.
En ik weet niet waar jouw geldboom groeide, maar de mijne is zeker weten nog niet groot genoeg om meteen kids te kunnen voeden op het moment dat ik graag zou willen trouwen.

En dan nog iets. Ik vind het behoorlijk uit de hoogte om de mening van anderen (waaronder die van mij) af te schilderen als iets wat niet van de Here is waar geen zegen op kan rusten. Het is niet de eerste keer dat je dit doet, en het kwetst. Houd het veroordelen alsjeblieft voor jezelf en doe het nog liever helemaal niet. Daar rust namelijk sowieso geen zegen van de Here op... Er zijn genoeg meiden die heel serieus over deze dilemma's nadenken, praten, bidden en dan tot een andere beslissing komen dan die jij zou nemen. Het zij zo, respecteer dat en veroordeel niet.
Als je de discussie niet op een andere manier kunt voeren, houd ik het verder voor gezien.

Goed verwoord Jo'tje!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 23 apr 2008 12:50

Sabra schreef:
Smurffie schreef:Verder vind ik het een groot veschil of je bewust wacht met kinderen omdat je eerst carriére wil maken, of dat je wacht omdat je simpelweg (nog) geen kinderwens hebt en dus niet de verantwoording kan/wil dragen.

Wat is het verschil?

Ah, kromme zin, ik zie het nu ook. Ik wil eigenlijk zeggen dat er een verschil is tussen het nog niet toe zijn aan kinderen omdat je niets met kinderen hebt, of geen kinderen willen omdat je carriére en geld belangrijker vind. Anderzijds zal ik het nooit veroordelen omdat iedereen andere talenten heeft, die je kunt en mag gebruiken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 apr 2008 12:54

Of voorlopig geen kinderen wilt omdat je samen nog zo lekker geniet.
Op dit moment hebben wij totaal geen carriereplannen (die komen wel als ik een jaar of 40 ben, denk ik, mijn man heeft ze sowieso niet). We hebben zeker wel een kinderwens.
maar we vinden het wel heerlijk samen. Beetje grof gezegd: kinderen kunnen altijd nog (jaja, als je ze kunt krijgen etc etc). We zijn nog jong. Deze tijd komt niet meer terug. Ik geniet er wel van.
Daarnaast zou het ons leven echt niet minder maken als we wel kinderen zouden krijgen, maar nu we de keus hebben, vinden we deze keus wel oke eigenlijk :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 apr 2008 13:02

Nou, MissF, je moet er zeker van genieten. Eerst maar eens lekker samen zijn. Heerlijk, toch?

En dan... opeens kan dat voorbij zijn, dat gevoel dat je (nog) geen kinderen wilt. Ik was ook altijd zo van 'nou, ik vind het wel prima zo'. Maar nu na 7 jaar huwelijk, heb ik toch wel zoiets van 'ok dan, laat maar komen'. Ok, komt misschien ook wel omdat we nu zo in de adoptieprocedure zitten... maar toch: manlief en ik stuiteren en fantaseren er wat op los :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2008 13:38

Smurffie schreef:Ik geloof niet dat een periodieke onthouding echt de bedoeling is. Ten eerste heeft lang niet elke vrouw een regelmatige cyclus, dus neem je alsnog een 'risico', wanneer je het ook doet. Een algehele onthouding totdat je wél kinderen wil, lijkt me moeilijk en al helemaal niet Gods bedoeling van het huwelijk. De pil vind ik discutabel omdat het m.i. gewoon rotzooi is. Geen chemische zooi in mijn lijf.
Verder vind ik het een groot veschil of je bewust wacht met kinderen omdat je eerst carriére wil maken, of dat je wacht omdat je simpelweg (nog) geen kinderwens hebt en dus niet de verantwoording kan/wil dragen.
Er zijn genoeg redenen om voorbehoedsmiddelen te mogen gebruiken in ieder geval, (medisch, psychisch) dus om nu te roepen dat het uit de boze is vind ik nogal ver gaan en niet eerlijk tegenover mensen die er toe gedwongen worden.

Medicijnen zijn vaak uberhaupt chemisch Smurffie ;) Soms moet je kiezen tussen chemische dingen in je lichaam of nog negatievere dingen... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 apr 2008 14:10

tante-tortel schreef:
kwebbel schreef:het is ook een handige uitkomst :wink: maar in ons geval: wij hebben beide geen topsalaris, we konden het huis kopen (enigste binnen ons budget anders moesten we ons spaargeld al uitgeven) maar we moesten ook beiden blijven werken om het te betalen. Soms heb je geen keus! (in ons geval dan) Kijk, dan vind ik de pil dan wel weer handig. Het is menselijk gezien niet goed om zelf te bepalen wanneer kinderen komen maar...... zoals ik net aangaf: ik wil mijn opleiding afmaken anders kan ik bar weinig aan de slag als ik een partime baan wil..

Kijk hier snap ik nu niets van. Het is niet goed menselijk gezien? Het gaat toch om wat God wil dat je doet met je leven?
Maar dan ook het volgende: het is niet goed maar bij ons kon het niet anders dus is het wel goed!
Ik begrijp dat niet.
Of iets is niet goed, en dan is dat het gewoon nooit.
Of iets is goed en dan is dat ook gewoon zo.
Maar dat kromme geredeneer begrijp ik niet.

Verder is de pil helemaal geen goede oplossing. Het is heel gewoon je hormoon huishouding in de war maken. En het werkt abortief. Welke pil je ook gebruikt.

Ook is het nogal gevaarlijk om op twee inkomens een hypotheek te nemen. Want je kunt maar zo toch een kind krijgen en hoe ga je dat dan betalen?
God kan al je mooie plannen in de war sturen en hoe ga je dat dan oplossen?
Als ik vanuit mijn eigen kijk (menselijk gesproken dus) zou het niet handig uitkomen als we nu kinderen krijgen aangezien ik nog een opleiding doe.... EN we MOETEN allebei wel fulltime blijven werken anders kunnen we ons huis niet meer betalen.. tenminste dan zou het heel krapjes worden. Ik zeg niet dat het goed is maar het was voor ons de enigste oplossing!! Voor huren zouden we wel een aantal jaar moeten wachten en aangezien ik een baan had gevonden in Maarssen (ik wilde graag bij mijn toenmalige vriend wonen) moesten we ook wel snel een huis zoeken aangezien ik dus die baan had!!
Kijk, ik praat de pil niet goed,echt niet. Als er kinderen zouden die meer als welkom zijn, alleen het zou niet zo goed uitkomen omdat ik graag eerst mijn opleiding wil afmaken. Met niv.2 (bejaardenhelpende) dan kan je gewoon bar weinig aan de bak komen, vandaar...
Ik zeg ook niet dat wij het keurig opgelost hebben zo want dat is gewoon niet zo. Ik wilde gewoon niet op kamers, bij iemand anders inwonen of ergens in de polder wonen (alleen, we gingen niet samenwonen voor het trouwen) maar gewoon in een degelijk huis. En aangezien we ons spaargeld wilde gebruiken voor de bruiloft, hebben we een wat kleiner huis gekocht.
Het gaat inderdaad wat God wil met je leven, je kan het ook zo zien dat Hij mij gestuurd heeft qua opleiding en dit huis. Misschien is het wel de bedoeling dat we klein beginnen en over een aantal jaar een groter huis krijgen en vervolgens kinderen krijgen. Maar het kan ook zomaar zijn dat ik tijdens de opleiding al zwanger word. Ik zou zeggen: daar komt ook wel weer een oplossing voor. Daar zou God dan ook wel weer voor zorgen, toch? :wink:
(ik ga niet uitleggen hoe we dat financieel gaan oplossen, mocht ik nu zwanger raken want dat vind ik prive)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 apr 2008 14:13

Tja, als je de pil niet goed vindt, dan moet je er ook niet aan beginnen.
En dan moet je de keuze maken om wel te gaan huren. Dat hoeft echt niet persé via een woningstichting hoor. Vrienden van mij hadden een advertentie gezet in allerlei kerkbladen, en hadden binnen de korste keren een particulier huis gehuurd.
Maar wel aan de pil beginnen zonder dat je het eigen wilt, vind ik nogal krom. Want er is wel een andere keus.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 apr 2008 14:20

MissF schreef:Tja, als je de pil niet goed vindt, dan moet je er ook niet aan beginnen.
En dan moet je de keuze maken om wel te gaan huren. Dat hoeft echt niet persé via een woningstichting hoor. Vrienden van mij hadden een advertentie gezet in allerlei kerkbladen, en hadden binnen de korste keren een particulier huis gehuurd.
Maar wel aan de pil beginnen zonder dat je het eigen wilt, vind ik nogal krom. Want er is wel een andere keus.
Ik zei niet dat ik de pil niet goed vind, ik zei: ik praat de pil niet goed :wink: daarmee wilde ik zeggen dat het eenmaal onze keuze is dat ik m slik (nog een tweede oorzaak omdat ik heel zwaar ongesteld was vanaf mijn 11e). Kijk, idealer is anders. We hebben ook gewoon geen ruimte om een eventueel kind te plaatsen. 1 slaapkamer is ook gewoon erg krap.
We wilden gewoon graag een woning kopen omdat je dan meer vrijheid heb qua verbouwen. Je kan het ook echt je eigen stulpje maken. Maar dat ervaart ook iedereen anders, we hebben gewoon deze keuze gemaakt! En het is echt niet DE perfecte keuze, iedereen maakt wel eens "slechte" of op dat moment niet echt ideale keuzes. Verder wil ik het hierbij laten om mijn argumenten te verdedigen waarom ik de pil slik. Iedereen neemt keuzes, wij hebben besloten niet te huren, tsja het HAD anders gekund. Wij hebben besloten om de pil te gebruiken, tsja het HAD anders gekund.
Het is toch je eigen leven waarover je zelf beslissingen moet nemen. En iedereen mag een eigen mening hebben,daarover ben ik het helemaal mee eens!
ik ben niet boos hoor, maar ik krijg ONBESCHRIJFBAAR veel reacties, voornamelijk uit gereformeerde gezindte van "WAAROM IK IN HEMELSNAAM de pil gebruik, want blablabla..." Ik wil niet meer mijn argumenten verdedigen. Iedereen met wie ik persooniljk gesproken heb over de pil lijkt het zoveel beter te weten. "Kan je niet beter??" "Joh, had gewoon dit gedaan!" Daar werd ik een beetje moe van :wink:
maar ik ben niet boos op jullie hoor :mrgreen:
Laatst gewijzigd door kwebbel op 23 apr 2008 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 apr 2008 14:22

MissF, ik denk dat jij wel gelijk hebt. Tuurlijk moet je er niet aan beginnen als je het eigelijk niet wilt. Maar wij zitte meer te kijken van, we willen het wel, maar we willen het ook voor God goed doen. Tblijft een lastig discussiepunt.
Tja, voor het zingen de kerk uit kan ook, maar daar heb je tog ook niet altijd zin in?? En helemaal onthouding, na ja zeg..dat lijkt me totaal nix! Net alsof je dan alleen sex hebt voor het verwekken van een kindje.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 apr 2008 14:27

Dat snap ik ook wel hoor. Wij hebben er ook lang over nagedacht, en veel over gepraat met ouders, zussen etc. Want wat is goed?
Ik geloof niet dat niemand aan plannen doet. Al ga je voor het zingen de kerk uit, al doe je aan periodieke onthouding, al gebruik je een condoom, allemaal planning. Ik vind het niet verkeerd.
En voor ons was de pil handig, omdat ik dan lekker zelf de controle heb over wanneer ik ongesteld wordt (al heb ik er niet echt last van, een beetje controle is wel lekker), en omdat we dan meer zekerheid hebben op geen zwangerschap dan bij de andere (behalve condoom) 'middelen'.
Niet dat wij geen kinderen willen, en het zou prima gaan hier. Materiele middelen zijn er echt wel. Ik heb zelfs de helft van een babyuitzet al (lekker ja, de tweede kleindochter zijn die getrouwd is, en de eerste die uberhaupt kinderen wil). Maar het is gewoon voor onze relatie enorm goed om lekker samen te zijn en te genieten van de momenten dat we kunnen doen en laten wat we willen.

Terug naar “Archief”