Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2008 12:27

jamillah schreef:Herbalife 8)

dat meen je niet, krijg je daar echt energie van? bizar...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 apr 2008 12:29

Lalage schreef:
jamillah schreef:Herbalife 8)

dat meen je niet, krijg je daar echt energie van? bizar...

Bizar? Dat is toch heel logisch? Als je je lichaam goed voedt, presteert het beter.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2008 14:38

mwah goed eten kan ook zonder van die vage shakes, maar ieder z'n ding ;)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 apr 2008 14:39

Dat is een discussie voor in een ander topic denk ik ;)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 apr 2008 19:29

rosalie83 schreef:Ook met negeren moet je wel oppassen vind ik. Ik weet van een situatie dat een kind wekenlang werd genegeerd. Maar hoe Gerdien het schetst vind ik anders uiteraard.

Het is zo belangrijk dat je gewoon praat met je kind. Ik ben ervan overtuigd dat je dat ook vanaf het allereerste begin moet doen! Ze snappen sneller dingen dan wij denken.
Volkomen mee eens. Ik ken iemand, die zegt duidelijk tegen haar man (waar haar oudste bij staat) "Niet naar luisteren, dan vindt hij het gewoon leuk! Gewoon negeren dan gaat het vanzelf over."
Dit is een situatie waarin het gevaarlijk wordt. Het kind voelt zich dan schuldig en gaat ineens 100 gedachten gelijk creeren.
Ik spreek uit ervaring omdat mijn moeder dat ook altijd tegen mijn vader zei vroeger (waar ik bij stond). Ik voelde mij altijd schuldig, ik voelde mij schuldig als ik iets deed waarvan zij vonden dat ik dat niet mocht.
Je gaat op een gegeven moment verstoppen, of al bang worden van een reactie van bijv. papa of mama.
Ik vind zelf dat je daar ook enorm voor moet oppassen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2008 19:45

Dan is het negeren niet het punt, maar het overleggen van de ouders waar de kinderen bij zijn het punt. Nooit zulke zaken bespreken waar de kinderen bij zijn is mij gelerd. Dat bespreek je later mar als je samen bent. Dan gaat het nu maar 1 keer mis maar dan heb je een goed voorbeeld om er de volgende keer aan te werken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 apr 2008 20:19

Ik weet niet of ik mijn kinderen ooit een pak voor de broek ga geven, maar een tik op de vingers is soms gewoon effectief. Zeker als ze nog niet zo taalvaardig zijn.

Als je kind zijn hand naar de hete kachel uitsteekt heb je even geen tijd om te praten, maar pets. Daar kan die hand beter tegen dan tegen de kachel...

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 22 apr 2008 20:43

rosalie83 schreef:Ook met negeren moet je wel oppassen vind ik. Ik weet van een situatie dat een kind wekenlang werd genegeerd. Maar hoe Gerdien het schetst vind ik anders uiteraard.

Het is zo belangrijk dat je gewoon praat met je kind. Ik ben ervan overtuigd dat je dat ook vanaf het allereerste begin moet doen! Ze snappen sneller dingen dan wij denken.

Tja, dat klinkt allemaal heel erg leuk, maar wat ga jij doen als je kind domweg niet luistert?

Ik denk dat elke vorm van straf kan uitlopen op mishandeling. Daarbij denk ik ook dat opvoeden zonder straf niet realistisch is.
Het lijkt mij erg goed als ouders zichzelf rekenschap geven van de manier waarop ze straffen... en misschien nog beter, praat er eens met anderen over...
Maar daarmee sluit ik een pets of tik niet uit. Lijkt me een prima manier om iets duidelijk te maken als praten niet helpt.

*Ik heb geen kinderen of zo, dus filosofeer wat vrijblijvend ;) *

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 apr 2008 21:13

Een corrigerende tik ben ik niet op tegen, zeker niet in het voorbeeld wat Tk aangeeft. Daar krijgen ze echt niets van hoor. Als je maar geregeld met die zelfde handen in de lucht klapt om kids een complimentje te geven, die ze evengoed verdienen als een corrigerende tik.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 apr 2008 21:29

Ik kan niet begrijpen, echt niet, dat er ook maar iemand denkt dat een corrigerende tik wel mag. Dat niet slaan niet betekent een opvoeding zonder correctie...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 apr 2008 21:32

Misschien ook omdat ik daar zelf niets aan overgehouden heeft. Woedeaanvallen en hard slaan wel. nuja..overgehouden niet echt, maar je kent het verhaal.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 apr 2008 21:52

dankzij dit topic loop ik nu nog ff sneller weg als mijn kids niet luisteren. bekijk het maar, zoek het maar uit......... als je kalm bent kom ik wel weer terug.

ooooooooooow wat is refoweb toch nuttig! :mrgreen:

en dat was mijn laatste wijze posting voor vandaag, welterusten.

sela

Berichtdoor sela » 22 apr 2008 22:35

=D>

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 apr 2008 23:02

heeft het ook een positief effect op je kinderen Annet?

en The Keimpe... je kan ze ook waarschuwen of beetpakken en er van daan halen. Aandacht verleggen naar iets anders. Werkt dat allemaal niet en een kind wil toch perse steeds naar de kachel dan werkt die tik ook niet meer. Laat ze de vingers maar branden dan doen ze het eens en nooit weer. Weten ze in ieder geval waarom je ze gewaarschuwd hebt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 23 apr 2008 07:00

GerdienB schreef:Laat ze de vingers maar branden dan doen ze het eens en nooit weer. Weten ze in ieder geval waarom je ze gewaarschuwd hebt.

Kleine anekdote, waar gebeurd. Zoonlief was anderhalf en kwam veelvuldig aan de christusdoorn. Op een gegeven moment ging hij ermee aan de wandel en viel. Allemaal doornen in zijn gezichtje, dus: au, au.
"Dat doet hij nooit meer", dachten we nadat we al die doornen met een pincet eruit gehaald hadden. Nou, dat was dus misgerekend. De eerste de beste keer dat de planten vanwege ramenzemen weer op tafel stonden ging meneertje er weer mee aan de haal. Hij was echt een keiharde voor zichzelf. Dus: het gaat niet altijd helemaal op dat een kind leert van de warme kachel... :wink:

Terug naar “Archief”