'Vallen in de Geest' (enzo)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 17:10

Spurgeon zeg dat Christenen zijn geboren om krijgers en strijders te worden, o.a. om dagelijks te vechten tegen 'de boze met al zijn listige verleidingen'.
zit wel waarheid in.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 30 dec 2003 17:19

tomkoers schreef:
joris schreef:
Het is niet allemaal Israel wat Israel heet. Helaas ken ik meerdere mensen die zich uitgeven voor een kind Gods, maar waar blijkt dat het niet zo is.
om deze quote zeg ik het.
hEt lijkt dat je je pas kind van GO dmag noemen alsje perfect bent. Maar omdat je dan perfect bent, zal er ook wel weer wat mis zijn waardoor je je toch niet kind van Go dmag noemen.

Ik heb het idee dat refo''s altijd een weerwoord hebben om God maar niet aan te nemen.

Misschien is het beter om te zeggen dat er mensen zijn die Jezus niet als hun persoonlijke Verlosser zien. Jezus zei ook niet voor niets: "Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij." (Joh.14:6)
Echter velen denken dat er van alles moet gebeuren voordat je zeker mag weten dat je gered bent. Er wordt echter alleen geloof gevraagd.

Joh.3:3 zegt "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."

Hier gaat het om, de wedergeboorte. Hoe dan? Door geloof alleen,

Joh 3:15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Het is mij een raadsel waarom sommigen een keihard oordeel uitspreken over anderen en of die al dan niet kinderen Gods zijn. Alleen God ziet toch het hart aan?
Wel geven sommigen een slecht getuigenis van hun geloof, door verkeerde dingen te doen, maar het is dan toch zaak ze daarin te vermanen?

Tom

Ik zeg dit zomaar, 'helaas heb ik keiharde bewijzen!

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 19:59

tomkoers schreef:
Brion schreef:
caprice schreef: Omdat ik geleerd heb dat het eigendom worden van God bedaard gaat, en niet hysterisch schreeuwend.

Net zoals jij, heb ik dat ook zo geleerd. En laten we daar maar blij om zijn. Het geeft in ieder geval een stuk minder herrie....

Maar ik ken ook mensen die niet eens zeker weten of ze wel gered zijn, en wachten op een moment dat God hen dat duidelijk maakt. Dat afwachten kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik denk alleen als dit gepaard gaat met het gebed.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 30 dec 2003 21:02

Ik heb weleens gehad dat ik door Gods aanwezigheid en Zijn Geest wel moest springen en dansen. Maar soms vervuld Gods Geest zich met me waardoor ik Hem aanbidt met uitgestrekte armen. Het een is rustig, het andere wild. Maar ik heb bij allebei een goed gevoel. En wat bij allebei kenmerkend was, is dat ik er eerst geen eens bewust van was wat ik deed. Opeens besefte ik dat ik God stond te aanbidden. Ook door woorden en zinnen die maar in mijn hoofd bleven op komen.
Echt geweldig! Ik hoop dat iedereen zich hiervoor openstelt. Eerst stond ik er negatief tegenover, totdat ik zei tegen God tijdens zo'n dienst: God ik weet dat U hier bent, wilt U ook mij vervullen met Uw Geest. En toen gebeurde dit.
Over dat op de grond vallen: Ik hoop dat God mij een keer tegen de grond slaat. Want ik buig meestal niet onder Gods wil. Meestal ga ik mijn eigen weg. Maar dan moet ik wel voor Hem vallen (ook al is het dan letterlijk).
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 30 dec 2003 21:03

Wat ik wel nog ff zeggen wil, is dat ik ook wel eens bij diensten ben geweest waar dit soort dingen ook gebeurden, maar dat ik daar helemaal niet Gods aanwezigheid voelde.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 23:14

mooir verhaal bloempie. Ik ben te rationeel (ja toch!) om mij zo open te kunnen stellen nog. Heb toch teveel gereformeerd vechtersbloed in mij ben ikbang.

Ik heb vanacht bijna ruzie gehad met God. Twas niet fijn. Maar nu heb ik weer het gevoel dat God bij me is en datik weer van Hem houdt. Alsjee plekkie overhebt in je gebedstijd, houdt ik me aanbevolen!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 30 dec 2003 23:52

Tuurlijk heb ik dat Joris!
Maar ff over dat rationeel zijn: Ik zit zelf in de ger gem. Ben ook rationeel. Ik had ook nooit van mezelf verwacht dat dit zou gebeuren, maar het is niet iets wat ik in meelf heb gewerkt, maar wat God in mij heeft gewerkt! En ook al heb ik deze ervaringen, ik ben nog steeds op en top gergemmer! Haha :wink:

Wat ik je nog wil zeggen, is dat ik het goed van je vindt dat je in strijd was met God. Ik heb er vaak moeite mee om eerlijk tegen Hem te zijn. Dan wil ik me beter voordoen als ik ben. Soms vertel ik hele verhalen tegen God en dan denk ik opeens: Het is helemaal niet waar wat ik nu zeg! Zo is het helemaal niet! En als ik dan eerlijk aan God belijdt hoe het wel echt is, dan merk ik ook dat God dat zegent. Maar het kost me wel moeite om 100% eerlijk tegen God te zijn. Om uit te komen voor mijn fouten en zwakheden.
Maar wat nou zo gaaf is als je dat wel doet, is dat je (ECHT WAAR!) sterk wordt in de kracht van de Heilige Geest! Want Zijn kracht wordt in zwakheid volbracht! Daarom moeten we afhankelijk zijn van Hem!

Ik ben blij dat je nu weer voelt dat God bij je is, want dat is het mooiste in je leven!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 31 dec 2003 12:08

mercy!

ja vaak stop ik met bidden: Heer, ik zit te ouwehoeren!. HEilige Geest, bidt u voor mij, ik ga slapen. danku.

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 31 dec 2003 15:09

essieee schreef:
tomkoers schreef:
joris schreef:
Het is niet allemaal Israel wat Israel heet. Helaas ken ik meerdere mensen die zich uitgeven voor een kind Gods, maar waar blijkt dat het niet zo is.
om deze quote zeg ik het.
hEt lijkt dat je je pas kind van GO dmag noemen alsje perfect bent. Maar omdat je dan perfect bent, zal er ook wel weer wat mis zijn waardoor je je toch niet kind van Go dmag noemen.

Ik heb het idee dat refo''s altijd een weerwoord hebben om God maar niet aan te nemen.

Misschien is het beter om te zeggen dat er mensen zijn die Jezus niet als hun persoonlijke Verlosser zien. Jezus zei ook niet voor niets: "Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij." (Joh.14:6)
Echter velen denken dat er van alles moet gebeuren voordat je zeker mag weten dat je gered bent. Er wordt echter alleen geloof gevraagd.

Joh.3:3 zegt "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."

Hier gaat het om, de wedergeboorte. Hoe dan? Door geloof alleen,

Joh 3:15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Het is mij een raadsel waarom sommigen een keihard oordeel uitspreken over anderen en of die al dan niet kinderen Gods zijn. Alleen God ziet toch het hart aan?
Wel geven sommigen een slecht getuigenis van hun geloof, door verkeerde dingen te doen, maar het is dan toch zaak ze daarin te vermanen?

Tom

Ik zeg dit zomaar, 'helaas heb ik keiharde bewijzen!

Het is ook niet dat ik je niet geloof hoor.....het zal ingetwijfeld wel waar zijn. Maar ik bedoel er meer mee te zeggen dat Jezus ons niet voor niets zei niet te oordelen, opdat we niet geoordeeld worden. Dat zegt Hij omdat het ons tot zegen is als we het niet doen.
Eerlijkheidshalve zeg ik er ook bij dat ik hier ook wel eens tekort in schiet.

Tom

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 31 dec 2003 15:20

God houdt van elk mens, hij heeft ons geschapen naar Zijn beeld.... Hij wil onze Vader zijn en heeft Zijn enige Zoon naar de aarde gestuurd om ons te redden... hier toont veel liefde uit, God houdt van ons en God wil dat we gelukkig zijn en dat we bij Hem komen wonen.... nu en voor altijd!!
Laten we Hem hiervoor danken en geloven en belijden dat Jezus onze zonden heeft weggenomen!

Ik ben er dankbaar voor en ik belijd mijn zonden al vind ik dat vaak moeilijk om toe te geven, maar als ik dat oprecht doe dan mag ik voor eeuwig bij Hem leven.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 31 dec 2003 15:26

was wat vergeten....

er wordt hier vaak gesproken over het al dan niet voelen van de aanwezigheid van God.

Ik denk dat we er niet aan hoeven te twijfelen of God aanwezig (is waar dan ook, welk kerkgenootschap dan ook) God is er (staat in de bijbel waar er 2 of 3 in mijn naam aanwezig zijn....)
Of jij of ik me daar nou thuis voel of niet....
God is er...
Maar misschien voel je hem niet altijd, maar ik denk niet dat dat aan God ligt, maar aan onszelf. Wij, ik moet me daarvoor openstellen en niet afsluiten (dat afsluiten gebeurt vaak doordat je, ik het niet eens ben met de gang van zaken of dat de soort kerkdienst of misschien de preek in je eigen kerk je niet aanstaat en ga zo maar door) ik denk dat we ons daarvoor moeten openstellen en niet constant bezig zijn met datgenen wat je stoort.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 dec 2003 15:57

Bedankt voor jullie heldere reacties tot nu toe. Btje jammer dat de helft over een ander onderwerp ging. Caprice, zou je de volgende keer zo vriendelijk willen zijn apart topic te openen als je het over een ander punt wil hebben. Het is namelijk zwaar verwarrend als plots het boekje van Hellenbroek en de EO jongerendag in de strijd wordt geworpen zonder dat het ook maar enigzinds een heldere kijk op mijn vraagstuk geeft.

Ik bedacht me nog dat 'Vallen voor Gods aangezicht' wel in de bijbel voorkomt, maar dat is meer uit ontzag voor Zijn majesteit. DAt je knielt voor Zijn grootheid. Maar dat is eerbied. En ik zag daar gewoon geen eerbied, wel uitzinnigheid.
Maar aan de andere kant...... je mag ook wel weer verheugd zijn in Hem. En huppelen voor Hem. Maar dat kan heel natuurlijk, zoals je bent. Wat ik daar zag vond ik eerder onnatuurlijk. Het is wel moeilijk, want die vriend haalt er wel weer veel steun uit en komt er graag. Ervaart God er ook zegt hij :|
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 01 jan 2004 21:28

meschianza schreef:Bedankt voor jullie heldere reacties tot nu toe. Btje jammer dat de helft over een ander onderwerp ging. Caprice, zou je de volgende keer zo vriendelijk willen zijn apart topic te openen als je het over een ander punt wil hebben. Het is namelijk zwaar verwarrend als plots het boekje van Hellenbroek en de EO jongerendag in de strijd wordt geworpen zonder dat het ook maar enigzinds een heldere kijk op mijn vraagstuk geeft.

Ik bedacht me nog dat 'Vallen voor Gods aangezicht' wel in de bijbel voorkomt, maar dat is meer uit ontzag voor Zijn majesteit. DAt je knielt voor Zijn grootheid. Maar dat is eerbied. En ik zag daar gewoon geen eerbied, wel uitzinnigheid.
Maar aan de andere kant...... je mag ook wel weer verheugd zijn in Hem. En huppelen voor Hem. Maar dat kan heel natuurlijk, zoals je bent. Wat ik daar zag vond ik eerder onnatuurlijk. Het is wel moeilijk, want die vriend haalt er wel weer veel steun uit en komt er graag. Ervaart God er ook zegt hij :|

1 van de vruchten van de Geest is matigheid.
Wat ik nou kenmerkend vond bij de laatste uitzending van Hennie zoekt God, is dat het er in die volle evangeliegemeente naar zeggen van Hennie zo zweverig aan toe ging.
Ik geloof zelf best wel dat die mensen het oprecht bedoelen en ook wel dat God mensen die daar lid zijn zegent, maar het draagt toch geen vrucht voor buitenstaanders? Daarom heb ik ook moeite met dergelijke diensten.

Tom

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 01 jan 2004 22:12

[quote="tomkoers]

Wat ik nou kenmerkend vond bij de laatste uitzending van Hennie zoekt God, is dat het er in die volle evangeliegemeente naar zeggen van Hennie zo zweverig aan toe ging.
Ik geloof zelf best wel dat die mensen het oprecht bedoelen en ook wel dat God mensen die daar lid zijn zegent, maar het draagt toch geen vrucht voor buitenstaanders? Daarom heb ik ook moeite met dergelijke diensten.

Tom[/quote]

Tja. Geen vruchten dragen voor buitenstaanders. Dat is maar net welke buitenstaanders je bedoelt natuurlijk. Toen ik nog zoekende was waren er ook een groot aantal dingen die me totaal niet aanspraken, erger nog: afstootten.

Ellenlange preken in een jargon dat ik kende uit oude boeken, slome muziek, droevige gezichten en een haast ongelovige onzekerheid aan de ene kant. Onduidelijke zweverigheid, geschreeuw en een hoop gedoe aan de andere kant.

Het kon me niet warm laten lopen voor de kerk. De God die ik had leren kennen door de Bijbel werd me totaal anders uitgelegd dat ik had gelezen. Vallen in de Geest, praten in tongen, handen om hoog of om laag bij de zegen, hele of halve noten etc etc. In mijn geval droeg het (zeker in de eerste instantie) geen vrucht. Ik kon maar niet begrijpen dat God, die me door Zijn Zoon liefheeft, mij een plaats wilde geven tussen de totale onduidelijkheid van de kerken.

Dus je kunt wel zeggen: ''dat draagt geen vrucht'' maar dat maakt God wel uit. Het verschilt per persoon wat hij/zij nodig heeft. Ook ik heb een gemeente mogen vinden. God dankbaar daarvoor en met begrip voor de kerkzoekende christenen en niet christenen omdat ik uit eigen ervaring weet dat een oordeel te snel geveld is.

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 02 jan 2004 10:30

Equilibrist schreef:[quote="tomkoers]

Tom

Tja. Geen vruchten dragen voor buitenstaanders. Dat is maar net welke buitenstaanders je bedoelt natuurlijk. Toen ik nog zoekende was waren er ook een groot aantal dingen die me totaal niet aanspraken, erger nog: afstootten.

Ellenlange preken in een jargon dat ik kende uit oude boeken, slome muziek, droevige gezichten en een haast ongelovige onzekerheid aan de ene kant. Onduidelijke zweverigheid, geschreeuw en een hoop gedoe aan de andere kant.

Het kon me niet warm laten lopen voor de kerk. De God die ik had leren kennen door de Bijbel werd me totaal anders uitgelegd dat ik had gelezen. Vallen in de Geest, praten in tongen, handen om hoog of om laag bij de zegen, hele of halve noten etc etc. In mijn geval droeg het (zeker in de eerste instantie) geen vrucht. Ik kon maar niet begrijpen dat God, die me door Zijn Zoon liefheeft, mij een plaats wilde geven tussen de totale onduidelijkheid van de kerken.

Dus je kunt wel zeggen: ''dat draagt geen vrucht'' maar dat maakt God wel uit. Het verschilt per persoon wat hij/zij nodig heeft. Ook ik heb een gemeente mogen vinden. God dankbaar daarvoor en met begrip voor de kerkzoekende christenen en niet christenen omdat ik uit eigen ervaring weet dat een oordeel te snel geveld is.[/quote]

Ik herken me in jouw verhaal, en besef ook dat ik God hiermee misschien wel kleiner maak dan de grote God die Hij is. Dit was ook niet mijn bedoeling.
Waar het me eigenlijk om ging, is dat mensen vaak van allerlei dingen in de dienst tot God halen waar je vraagtekens bij kunt zetten of het nou werkelijk nodig is om op die manier God te loven en te prijzen. Maar ik begrijp dat dat vaak heel persoonlijk is.

Zelf heb ik ook zowel goede als minder goede dingen gezien in de charismatische gemeente waar ik van oorsprong uit kom.
Nu ik lid ben van een vrije baptistengemeente waarin het allemaal wat behoudender is, mag ik ook weten dat God me hier wilde hebben en ik me hier ook op mijn plaats voel.
Neemt niet weg dat ik God ook dankbaar ben voor de tijd in de evangelische gemeente.

Tom

Terug naar “Archief”