qwast schreef:*|Scatie schreef:Annet, ik herken dat ook wel. Als ik dingen probeer uit te leggen krijg ik ook als reactie: zijn wij dan zulke slechte ouders, of ja je hebt 't zo slecht gehad bij ons.
Is het wel verstandig om dit achteraf nog met ouders te bespreken? Ze draaien hun opvoeding toch niet terug. Bovendien denkt mijn moeder nu nog dat zij het vroeger allemaal zo goed gedaan heeft.
Wat is jullie mening?
Ben ik het wel mee eens ja. Ik ben ook ontzettend trots op mijn ouders en hen heel dankbaar voor mijn opvoeding. maar toen ik met de SPH begon, en ik er dieper over na ging denken, toen kwamen er wel kleine dingen die ik minder leuk heb gevonden (tenminste, dat waren er weltegeld 2 volgens mij

). Ik heb daar met hen echt wel gesprekken over gehad, maar meer zo van: dat vond ik niet zo fijn. Maar ik blijf jullie wle heel dankbaar.
De afgelopen tijd praat ik met mijn moeder nogal eens over onze opvoeding, en dan hebben we het er samen over, wat we minder vonden, wat ik erg goed vond, wat zij goed en minder goed vond van zichzelf.
En dat is prima als dat kan. Maar terugdraaien kan nooit!
En dat is voor mij de reden dat ik, voor ik een kindje krijg, heel goed wil weten wat ik wel en niet wil, en me niet ga laten leiden door wat anderen zeggen of wat familie zegt, zoals bij mijn ouders soms wel het geval was.
Daarnaast probeer ik hen ook vooral mee te geven wat ik fijn vond, daardoor wordt de band nog hechter dan het al was, omdat zij het soms ook moeilijk vinden, bepaalde zaken, vooral omdát het niet meer terug te draaien is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...