Het is idd niet mijn muzieksmaak om mee te beginnnen.
Verder vind ik dat het ook weinig overeenkomsten heeft met muziek.
De band uit Italië heeft zo'n matige opname kwaliteit dat ik er daarom al niet eens naar luister. (er zit geen enkele dynamiek in)
Dat komt omdat je waarschijnlijk twee nummers hebt aangeklikt van de EP's en niet de nummers van het album 'La Stanza di Swedenborg' of de laatste Split. De nummers: Psygnosis, Goodmorning Vanessa van Basten & Dole zijn goede kwaliteit, het is hooguit niet je stijl, maar dat is nog steeds geen reden om te verschuilen achter de zogenaamde slechte opnamen kwaliteit.

De eerste, derde, vierde en vijfde band komt op mij over als van: welke instrumenten hebben we tot onze beschikking?
Wie kan er geluid uitkrijgen?
Tja, de meeste prog/symphobands hadden gitaar een drum een versterker en een mellow-synthersizertje tot hun beschikking of namen een handje vol violistjes en andere symphomensjes in de arm en maakten samen lang uitgesponnen rockende nummers..
Wie kan er véél én hard geluid uitkrijgen?
Dat is dus een misunderstanding. Het geluid is niet méér of harder dan bij een progressive rock band, de dingen zijn hooguit zwaarder afgesteld, er zit meer distortion op, wordt gebruikt gemaakt van andere elementen dan een orkest(je). Bijvoorbeeld, je zou eens moeten (proberen

) te luisteren naar de drumpatronen bij Textures, ik wéét dat het niet je stijl is, alleen het is totaal wat anders dan alleen wat 'raggen' op drumstellen.
Textures Studio Report Part I - Drums 
Oké, 1, 2, 3 en 4 vol volume raggen met die handel.
Om voor het gemakt de complexe structuren van zowel drum, als gitaar en bas te vergeten en af te doen als 'gerag'. Die beste raggende mensjens weten dit toch op papier te zetten, het te spelen op die wrede snelheid en dat ook nog eens vaker dan één keer te doen. Overigens, ben ik ook geen groot fan van deze bands (uitgezonderd Textures en Vanessa van Basten) alleen is het goed om je van je vreeeemde vooroordeel over metal(drummers) af te helpen. Je hoeft het niet mooi te vinden