Muzikale ontdekkingen

Moderator: Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 15 apr 2008 23:53

Loreena Mckennit is lief 8)
Tja, ik vind Joanna Newsom dus wel gaaf, and I stick to it... Die freakfolk moet je wel leren waarderen omdat het nogal aan de haal gaat met de standaard begrippen van schoonheid en erg focust op de crazy dingen in de mens. Well, it took mé a while (A)
@ Lindeman: heel misschien vindt je Cocorosie wat omdat ze met electronica knoeien: dit en en dit en dit voor de harpista's.

Vanavond heb ik Chuck Prophet's zweetdruppeltjes kunnen tellen. Wát een prachtige show was dat zeg!
Hier wat nrs. "Doubter Out Of Jesus"
"You Did"
(Voor degenen die ik bang maakte met Mme Newsom: dit is iets heel anders...)

Overigens een goede vraag waarom er zo weinig vrouwen in dit topic komen. Wij zijn toch lief genoeg, dunkt mij 8)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 16 apr 2008 10:22

Laatst gewijzigd door goshen op 16 apr 2008 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 16 apr 2008 11:22

Giovannino schreef:@ Lindeman: heel misschien vindt je Cocorosie wat omdat ze met electronica knoeien: dit en en dit en dit voor de harpista's.

Mwah, het spreekt me helaas niet echt aan.
Auf Wiedersehen!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 apr 2008 11:23

:wink:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 apr 2008 14:00

Gio, waar zit voor jou de schoonheid van die freak-stemmetjes in?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 apr 2008 14:12

Haha, nou, kijk, ik kan andersoortige klankkleuringen wel waarderen 8) . In het begin van de rock'n'roll moest iedereen wennen aan dat hese geschreeuw. Nu vinden we Bruce Springsteen'stem prachtig, vroeger zouden mensen zijn gegrom en hese gebrul niet snappen denk ik.
Iemand als Dylan kon het niks schelen of mensen zijn zang mooi vonden of niet, als ze maar oppikten wat hij wilde brengen. Freakfolk gaat gewoon nog een stapje verder.

Aan de freakfolk á la Cocorosie moest ik wennen, maar nu vind ik het wel mooi. Ze proberen met hun stem een bepaald gevoel uit te drukken wat moeilijk te omschrijven is; ze richten zich in hun teksen op heavy dingen als herinneringen, dromen, spiritualiteit. De ene keer klinken ze lief, de andere keer (letterlijk) als een kat.
Overigens: (neo)folk van Alela Diane of Mariee Sioux is daar wel verwant aan, maar die richten zich op andere thema's als de natuur, traditie, etc. Die folk is een stuk lieflijker. So are them voices :P

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 apr 2008 15:17

Ik heb nog niet echt een 'klik' kunnen ontdekken bij de muziek van Joanna Newsom, wie weet komt het nog. Ik vind d'r manier van harpspelen wel geniaal, en ik vind de melodieën ook mooi. Eigenlijk is alles mooi aan d'r muziek, behalve haar stem :P

Ik heb net het nieuwe album van Beef geluisterd en de cover van I Would Stay is leuk!
En ik ben razend benieuwd naar het nieuwe album van Motorpsycho ::))

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 apr 2008 19:46

André schreef:
Raido schreef:Ik denk dat de meeste mensen het nummer 'two minds, one soul' van Sonata Arctica wel kennen, dat is dus een cover van Vanishing Point die eindelijk een nieuw album hebben uitgebracht. Het is catchy progressive-power metal.

http://www.myspace.com/vanishingpointofficial
Mmm, ik vind het gehalte 'progressive' bijzonder laag.
De drummer drumt irritant hetzelfde deuntje.
Misschien een kenmerk van 'metal'?

Next. 8)
Daarom ook 'power', dat staat voor al het clichematige in metal (uitzondering daar gelaten). Om je te bewijzen dat metal niet alleen maar 'hetzelfde deuntjes trommelen' is wat idiote progressive dingen waar qua progheid de meeste progrock bands niet aan kunnen tippen..

*uiteraard ga je nu zeggen dat dit weer alleen lelijk geschreeuw is, maar dat zal me aan mijn bips oxideren*

Textures
http://www.myspace.com/textures (Met grunts)

Frederik Thordendals Special Defects
http://www.myspace.com/frederikthordend ... ialdefects (Met grunts)

Blotted Science
http://www.myspace.com/blottedscience (Instrumental)

Indricothere
http://www.myspace.com/indricothere (Instrumental)

Continuo Renacer
http://www.myspace.com/continuorenacer (Instrumental)

O! 8)

Vanessa Van Basten
http://www.myspace.com/vanessavanbasten
Dit is een italiaanse band die ergens tussen sludgy posmetal, industrial rock en ambient opereren... erg geslaagd imho
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 16 apr 2008 20:46

Hippieblijhoofd schreef:Ik heb nog niet echt een 'klik' kunnen ontdekken bij de muziek van Joanna Newsom. Ik vind d'r manier van harpspelen wel geniaal, en ik vind de melodieën ook mooi. Eigenlijk is alles mooi aan d'r muziek, behalve haar stem :P

Ze zingt een soort van "overdreven" naar mijn idee. Verder ben ik het eens met bovenstaande quote.

André

Berichtdoor André » 16 apr 2008 21:06

Raido schreef:*uiteraard ga je nu zeggen dat dit weer alleen lelijk geschreeuw is, maar dat zal me aan mijn bips oxideren*
8) Ik wil wel iets uitgebreider zijn.
Het is idd niet mijn muzieksmaak om mee te beginnnen.
Verder vind ik dat het ook weinig overeenkomsten heeft met muziek.
De band uit Italië heeft zo'n matige opname kwaliteit dat ik er daarom al niet eens naar luister. (er zit geen enkele dynamiek in)

De eerste, derde, vierde en vijfde band komt op mij over als van: welke instrumenten hebben we tot onze beschikking?
Wie kan er geluid uitkrijgen?
Wie kan er véél én hard geluid uitkrijgen?
Oké, 1, 2, 3 en 4 vol volume raggen met die handel.

Band 2 was (al) geen lid meer van myspace.

Verder bee'j wel een best jong. :P

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 apr 2008 23:14

Het is idd niet mijn muzieksmaak om mee te beginnnen.
Verder vind ik dat het ook weinig overeenkomsten heeft met muziek.
De band uit Italië heeft zo'n matige opname kwaliteit dat ik er daarom al niet eens naar luister. (er zit geen enkele dynamiek in)
Dat komt omdat je waarschijnlijk twee nummers hebt aangeklikt van de EP's en niet de nummers van het album 'La Stanza di Swedenborg' of de laatste Split. De nummers: Psygnosis, Goodmorning Vanessa van Basten & Dole zijn goede kwaliteit, het is hooguit niet je stijl, maar dat is nog steeds geen reden om te verschuilen achter de zogenaamde slechte opnamen kwaliteit. :P

De eerste, derde, vierde en vijfde band komt op mij over als van: welke instrumenten hebben we tot onze beschikking?
Wie kan er geluid uitkrijgen?
Tja, de meeste prog/symphobands hadden gitaar een drum een versterker en een mellow-synthersizertje tot hun beschikking of namen een handje vol violistjes en andere symphomensjes in de arm en maakten samen lang uitgesponnen rockende nummers..

Wie kan er véél én hard geluid uitkrijgen?
Dat is dus een misunderstanding. Het geluid is niet méér of harder dan bij een progressive rock band, de dingen zijn hooguit zwaarder afgesteld, er zit meer distortion op, wordt gebruikt gemaakt van andere elementen dan een orkest(je). Bijvoorbeeld, je zou eens moeten (proberen :P) te luisteren naar de drumpatronen bij Textures, ik wéét dat het niet je stijl is, alleen het is totaal wat anders dan alleen wat 'raggen' op drumstellen.
Textures Studio Report Part I - Drums :)

Oké, 1, 2, 3 en 4 vol volume raggen met die handel.
Om voor het gemakt de complexe structuren van zowel drum, als gitaar en bas te vergeten en af te doen als 'gerag'. Die beste raggende mensjens weten dit toch op papier te zetten, het te spelen op die wrede snelheid en dat ook nog eens vaker dan één keer te doen. Overigens, ben ik ook geen groot fan van deze bands (uitgezonderd Textures en Vanessa van Basten) alleen is het goed om je van je vreeeemde vooroordeel over metal(drummers) af te helpen. Je hoeft het niet mooi te vinden ;)

André

Berichtdoor André » 16 apr 2008 23:50

[Modus flauw]Ik heb het filmpje aandachtig gekeken en beluisterd, als de drummer zich in de camera voorstelt, blaat blaat in Rotterdam, dan krijg je de jongen achter het mengpaneel in beeld, die zegt het notabene zelf: ik ben hier om er op te letten dat mn drummer wel zo hard drumt als hij kan. (vrij vertaald)

Maar je hebt gelijk, het is gewoon puur je muzieksmaak of niet.
En misschien ben ik in een ander muziek milieu cq tijd opgegroeid.
*Denkt na, neuh ik vond Kiss en bijvoorbeeld AC/DC ook al geen muziek*

Gelukkig weet ik dat jij ook andere stijlen kunt waarderen. :P

Sleep well 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 apr 2008 09:37

Giovannino schreef:Overigens een goede vraag waarom er zo weinig vrouwen in dit topic komen. Wij zijn toch lief genoeg, dunkt mij 8)

*kuch* ;)

Giovannino schreef:"Doubter Out Of Jesus"

Dit vind ik lekker klinken. Laatst had ik een discussie met iemand, die begreep niet dat iets 'lekker kan klinken'. Maargoed. Er zit een lekker ritme in! En ik vind het cool dat die muzikanten gewoon simpel aan het klappen zijn 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 apr 2008 14:11

Maar je hebt gelijk, het is gewoon puur je muzieksmaak of niet.
Heb je nou ook gekeken hoe de drummer drumde? :roll: Of het nou later wat wordt afgesteld met behulp van mengpanelen doet niet direct ter zake (imho). Het gaat om de complexiteit waarvan jij veronderstelde dat het een genre-eigen van metal is dat het steeds dezelfde melodietjes zijn en verder het ging om wie het hardste kan raggen. Ik vind het gewoon niet bij jou passen om niet te accepteren dat het meer is ;)

Natuurlijk raggen is vet :P

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 22 apr 2008 08:53

Ik hoorde vanochtend voor het eerst "Amy McDonald - This is the Life" Wat een fijn nummer is dat. :)
Auf Wiedersehen!

Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”