Boekenlezer schreef:Marnix schreef:rafaell schreef:Duh de kerken uit de reformatie hebben een sobere liturgie omdat een van de Sola's het Sola Scriptura is.
Dat heeft meer met andere zaken te maken denk ik. Zo sober is de Bijbelse liturgie immers niet.
Bestaat er een bijbelse liturgie? Geeft de Bijbel een blauwdruk van: zo en zo moet het allemaal?
Liturgie is een onderwerp wat ik eigenlijk nog nooit echt bestudeerd heb.
Nee dat valt wel mee. De Bijbel zegt denk ik meer over de houding. Maar als ik kijk naar de liturgie in het oude testament en het nieuwe testament voor zover aanwezig is mijn indruk dat die niet sober is. En Raido, ook al is er in het nieuwe testament niet veel over liturgie te vinden, dan nog zou je rdenering ietwat vreemd zijn. Een aardig uitbundige liturgie, vervolgens komt de Messias en wat er dan overblijft is soberheid? Wees de vreugde dan op hem en heeft die door zijn komst afgedaan? Ik denk eerder dat de uitbundigheid van toen, maar een schaduw was van die van nu, zoals de offers van dieren maar een afschaduwing waren van zijn offer. Offers hoeven niet meer gebracht te worden, lof en dankbaarheid zijn des te meer op zijn plaats!
Niet dat ik stel dat dat niet gebeurt maar volgens mij zijn we gewoon niet zo gewend aan uitbundigheid en heeft de soberheid geen bijbelse grondslag. En wat uitbundiger zou wel mogen