Rolverdeling anno 2008

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 10 apr 2008 10:41

En het leggen van meer contacten met jonge moeders lijkt me ook niet voor iedereen weggelegd: vaak gaat het dan toch alsmaar over de kinderen en huishouden. Niks mis mee, maar als dat nou precies hetgene is waar je eventjes uit wilt, dan zal het je ook geen voldoening geven. Lijkt me.

idd, het lijkt vaak zo nutteloos, zulke bezoekjes.
je zit maar te beppen met elkaar en eigenlijk geef je daar de kinderen ook niet direct aandacht mee. is het anders dan je keind naar de creche brengen?
'k bedoel, is het beter..?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 apr 2008 16:23

Rolf schreef:
* Opvoeden.
Er is denk best reden om blij te zijn met twee kinderen
die je mag en kunt opvoeden. Denk heel even aan allen
die alleen zijn, of waar de kinderwens niet is vervuld.

Wat ik, maar dat is misschien persoonlijk, heel belangrijk vind is dit.
Dat kinderen in de periode van 0 - 4 zoveel mogelijk van hun ouders
meekrijgen. En, van 0 - 2 is het denk ik gewoon praktischer dat de
moeder er vooral voor zorgt. Kinderen leren vanalles door hetgeen
ze horen en zien.
Daar mag m.i. best veel aandacht aan besteed worden.
Van 4 - 12 kan weer een stapje terug gedaan worden, maar is het
ook nodig kinderen het goede door te geven. Ik hoor wel eens dat
vooral in die periode de basis gelegt wordt voor alles daarna.
En in de periode 12 - 18 komt het meer aan op bewustwording
en handhaven van wat is meegegeven.

ik denk vaak aan mensen die geen eigen kinderen hebben, maar veranderd dat wat aan de situatie?? en blij zij nmet kinderen heeft niks te maken met gelukkig zijn. Je kan wel tig kinderen hebben, maar toch niet gelukkig zijn omdat de muren op je af komen, en je gewoon niet tegen thuiszitten kan.

en verder kan soms de vader nog beter voor kinderen zorgen dan de moeder. Sommige vaders hebben veel meer feeling om met kleintjes om te gaan dan moeders!

Je moet ook de werkelijkeheid zien!
ik windt me gewoon op als ik soms jou post lees, dus moet ik maar niet meer hier komen kijken :oops: ,sorry.. rolf..

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 apr 2008 17:23

Giovannino schreef:@ Rolf: Leg es uit, die godsdienstige aangelegenheden en man/vrouw-rollen. Uit de bijbel lezen en samen bidden is toch echt iets wat man en vrouw samen behoren te doen jegens de kinderen?
Zie dit topic.

Galateia schreef:En het leggen van meer contacten met jonge moeders lijkt me ook niet voor iedereen weggelegd: vaak gaat het dan toch alsmaar over de kinderen en huishouden. Niks mis mee, maar als dat nou precies hetgene is waar je eventjes uit wilt, dan zal het je ook geen voldoening geven. Lijkt me.
Ik kan ook niet aanvoelen hoe iets overkomt, daarom heb ik er aan het
einde ook bijgezet, dat als dat niet wat lijkt, dat het beter is wat anders te
doen.

Maar nu hoor je het ook eens van een ander dan alleen van mij : Merisja schrijft, dat haar man het heerlijk zou vinden om wat minder te werken en meer tijd met de kinderen door te brengen. Dus ook al ben jij er van overtuigd, dat dat van nature misschien wat vreemd is, dat betekent niet dat elke man en elke vrouw in dat 'natuurlijke' plaatje passen.

In mijn eigen geval ben ik zelfs van mening, dat mijn man in de praktijk juist zorgzamer is en ik de wat meer ondernemende en leidinggevende van de twee ben. Maar goed, dat heb ik al eens proberen uit te leggen... en ik zal maar niet in herhaling vallen... anders wals ik weer over iemand heen
Het is nu heel anders dan 30 jaar geleden. Maar toch denk ik
dat moeders (niet altijd) meer zorgzaam zijn, en vaders iets meer (ook
niet altijd) ondernemend en leidinggevend. Kijk bijv. eens in een
zorgcentrum, veel meer zusters dan broeders. Er is toch iets verschil
tussen de taken en talenten van vrouwen en mannen, of mag ik dat niet
stellen?

Rosalie83 schreef:Dat heeft natuurlijk niets te maken met het salaris, maar met het karakter en levenswijze van die personen.
Dat hoeft inderdaad niet altijd iets te maken te hebben met het salaris.
Maar, is het niet een verkeerd iets te veel te jagen naar geld? En is het
daarbij ook niet vaak zo, dat zulken meer aan hun vermogen vastzitten?

Sela schreef:idd, het lijkt vaak zo nutteloos, zulke bezoekjes.
je zit maar te beppen met elkaar en eigenlijk geef je daar de kinderen ook niet direct aandacht mee. is het anders dan je keind naar de creche brengen?
'k bedoel, is het beter..?
Hangt denk ik van de situatie af.

paprikameisje2 schreef:... maar veranderd dat wat aan de situatie??
Soms wel. Als je ziet dat in Sudan geleeft wordt in minimale omstandigheden,
dan ga je even nadenken, en ben je blij met wat je hebt, en overzie je
de luxe, en bedenkt dat het wat minder kan. Teveel op materialisme
gericht zijn, kan een sta-in-de-weg zijn voor geestelijke gezondheid.

Je moet ook de werkelijkeheid zien!
...
De werkelijkheid zie ik ook. In de reactie op Merisje's vraag heb ik ook
duidelijk willen maken dat het goed is te letten op wat je graag wilt.

Je mag vanalles zeggen. Jouw posts in dat andere topic lees ik niet.
Maar ik laat je volledig vrij, en zal niet zeggen dat je het anders moet
doen. Van mij mag jij zijn zo als je bent. "En, wordt kwaad, maar richt
geen schade aan."

Vaders kunnen soms ook heel goed voor kinderen zorgen. Maar,
en dat kan ik niet echt accepteren (nu), er is verschil tussen moeders
en vaders. Of mag dat niet zo gesteld worden?
Laatst gewijzigd door Rolf op 10 apr 2008 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 10 apr 2008 18:27

Ik denk wel dat er degelijk verschil is tussen vader en moeder, man en vrouw. 'k Denk dat de eerste mannelijke kraamverzorgende er nog moet komen ;) Het bewijs denk ik dat sommige taken de vrouw toch gemakkelijker/beter kunnen. In het algemeen bedoeld dan want ik denk niet dat elke vrouw 't zo'n aantrekkelijk beroep vind ;)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 apr 2008 21:34

sorry, ik kan niet laten om toch nog te reageren, want er zijn ook genoeg mannen, die beter kunnen poetsen ed als vrouwen...

tegenwoordig heb je ook de metroman.... dat is een man met vrouwelijke eigenschappen! lees de libelle, margriet etc etc... Vroeger was er geenkeus, dat was de taakverdeling, maar tegenwoordig kan je in overleg van alles!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 apr 2008 21:59

paprikameisje2 schreef:tegenwoordig heb je ook de metroman.... dat is een man met vrouwelijke eigenschappen! lees de libelle, margriet etc etc... Vroeger was er geenkeus, dat was de taakverdeling, maar tegenwoordig kan je in overleg van alles!
Als hierbij de vraag gesteld wordt, waar dat heen leidt,
wat moet dan het antwoord zijn?
En heeft het een goede achtergrond?

[url=http://www.refoweb.nl/index.php?onderdeel=aanmaken]"Ook is belangrijk om te weten dat SMS- of MSN-taal niet is toegestaan. Lees je
reactie alvorens je hem post en zorg ervoor dat die in correct Nederlands
gespeld is."
[/url]
[url=http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/leiden]Hoofdletters worden weggelaten, woorden verkeerd
gekoppeld, enz. Ergens stond de opmerking: als het verkeerd is, wijs er
dan op. Daarom, mag dit nogmaals onder de aandacht gebracht worden?
[/url]
Laatst gewijzigd door Rolf op 11 apr 2008 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 11 apr 2008 06:42

Rolf schreef:
[url=http://www.refoweb.nl/index.php?onderdeel=aanmaken]"Ook is belangrijk om te weten dat SMS- of MSN-taal niet is toegestaan. Lees je
gespeld is."[/url] Hoofdletters worden weggelaten, woorden verkeerd

d:)b

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 apr 2008 07:32

Rolf schreef:
Rosalie83 schreef:Dat heeft natuurlijk niets te maken met het salaris, maar met het karakter en levenswijze van die personen.
Dat hoeft inderdaad niet altijd iets te maken te hebben met het salaris.
Maar, is het niet een verkeerd iets te veel te jagen naar geld? En is het

Ik vind dat je mensen over één kam scheert Rolf! Als jagen naar geld je levensdoel is, dan is dat in mijn optiek niet goed. Maar met carrière maken op zich is niets mis. En als je een hoog salaris hebt, wil dat niet per definitie zeggen dat je dan vastzit aan je geld. Ik zal je een klein voorbeeld van onszelf geven: elke jaar gaan onze salarissen omhoog, maar elk jaar gaat er dus ook meer geld naar goede doelen. En ik weet uit mijn omgeving dat veel mensen vrijgevig zijn en niet aan hun geld vastzitten.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 apr 2008 08:06

Rolf schreef:
paprikameisje2 schreef:tegenwoordig heb je ook de metroman.... dat is een man met vrouwelijke eigenschappen! lees de libelle, margriet etc etc... Vroeger was er geenkeus, dat was de taakverdeling, maar tegenwoordig kan je in overleg van alles!

gespeld is."
[/url]
[url=http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/leiden]Hoofdletters worden weggelaten, woorden verkeerd
[/url]

sorry hoor.. als ik zonde rhoofdletters typ dan doe ik dat! klaar.... jij doet na elke komma ook een enter, dat hoort ook niet...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 apr 2008 08:13

Rolf schreef:er is verschil tussen moeders

Natuurlijk is er een verschil tussen moeders en vaders. Maar is dat verschil perse in elk gezin hetzelfde? Dat is toch onzin om te beweren?

Rolf, over het algemeen heb je natuurlijk helemaal gelijk: als we alle vrouwen en mannen bij elkaar nemen, dan zullen de vrouwen alles bij elkaar vele malen zorgzamer, moederlijker, etc. zijn. Ik denk dat je dan aardig in de buurt komt van de rolverdeling die jij als de ideale, of beter gezegd de 'natuurlijke', ziet. Maar dan maak je wel 1 foutje: het is natuurlijk nooit zo dat 100% van die vrouwen en 100% van die mannen in dat plaatje van de meerderheid past. Omdat mensen - gelukkig maar - zo enorm verschillend zijn.

En als mensen nou afwijken van die meerderheid, van die 'natuurlijke' rolverdeling, betekent dat dan dat de harmonie en de stabiele basis in het gedrang komt? Waarom denk je dat eigenlijk? Komt dat gewoon omdat je je er geen andere voorstelling van kan maken? Of omdat je om je heen veel slechte voorbeelden ziet? Maar dan geldt weer: kun je je jouw eigen omgeving en ervaringen als de norm nemen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 apr 2008 09:27

paprikameisje2 schreef:
Rolf schreef:

gespeld is."
[/url]
[/url]

sorry hoor.. als ik zonde rhoofdletters typ dan doe ik dat! klaar.... jij doet na elke komma ook een enter, dat hoort ook niet...

Prima hoor meid, als je die uitroeptekens maar weglaat :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 apr 2008 12:02

Rolf schreef:Het is nu heel anders dan 30 jaar geleden. Maar toch denk ik
dat moeders (niet altijd) meer zorgzaam zijn, en vaders iets meer (ook
niet altijd) ondernemend en leidinggevend. Kijk bijv. eens in een
zorgcentrum, veel meer zusters dan broeders. Er is toch iets verschil
tussen de taken en talenten van vrouwen en mannen, of mag ik dat niet
stellen?

Dat kun je inderdaad niet zo stellen. Het hangt per individu af hoe hij of zij is.

Rolf schreef:Maar, is het niet een verkeerd iets te veel te jagen naar geld? En is het

Wat ben jij toch lekker ongenuanceerd. Bovendien is geld verdienen helemaal niet slecht, je kunt er veel goede dingen mee doen. Daarnaast is de mate van gierigheid en materialisme absoluut niet afhankelijk van het vermogen.

Vaders kunnen soms ook heel goed voor kinderen zorgen. Maar,
en dat kan ik niet echt accepteren (nu), er is verschil tussen moeders

Zeker, een man hoeft enkel maar te bevruchten (wat niet geheel een opgave is), de vrouw draagt het kind 9 maanden bij zich en moet ook nog eens bevallen. Dat is me dunkt een groot verschil. Daarnaast bouwt de moeder (of dat zou ze kunnen) een speciale band op, omdat zij het kind borstvoeding geeft.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 apr 2008 16:06

Rosalie83 schreef:Ik vind dat je mensen over één kam scheert Rolf! Als jagen naar geld je levensdoel is, dan is dat in mijn optiek niet goed. Maar met carrière maken op zich is niets mis. En als je een hoog salaris hebt, wil dat niet per definitie zeggen dat je dan vastzit aan je geld. Ik zal je een klein voorbeeld van onszelf geven: elke jaar gaan onze salarissen omhoog, maar elk jaar gaat er dus ook meer geld naar goede doelen. En ik weet uit mijn omgeving dat veel mensen vrijgevig zijn en niet aan hun geld vastzitten.
Daar ben ik het mee eens, als je er maar niet aan vast zit. Het mag je niet helemaal in beslag nemen.

PPM schreef:sorry hoor.. als ik zonde rhoofdletters typ dan doe ik dat! klaar.... jij doet na elke komma ook een enter, dat hoort ook niet...
Zonder hoofdletters kan ook. Maar een beetje storend vind ik het
eerlijk gezegd wel. Mocht je je nog eens bedenken:
*
Hoofdlettergebruik op zinsniveau
* Taalthuis
* Mijn Woordenboek
En, m.b.t. de korte regels, die zijn veel sneller te lezen.
Regels van 30 cm lang zijn niet handig.

Galateia schreef:Natuurlijk is er een verschil tussen moeders en vaders. Maar is dat verschil perse in elk gezin hetzelfde? Dat is toch onzin om te beweren?

Rolf, over het algemeen heb je natuurlijk helemaal gelijk: als we alle vrouwen en mannen bij elkaar nemen, dan zullen de vrouwen alles bij elkaar vele malen zorgzamer, moederlijker, etc. zijn. Ik denk dat je dan aardig in de buurt komt van de rolverdeling die jij als de ideale, of beter gezegd de 'natuurlijke', ziet. Maar dan maak je wel 1 foutje: het is natuurlijk nooit zo dat 100% van die vrouwen en 100% van die mannen in dat plaatje van de meerderheid past. Omdat mensen - gelukkig maar - zo enorm verschillend zijn.

En als mensen nou afwijken van die meerderheid, van die 'natuurlijke' rolverdeling, betekent dat dan dat de harmonie en de stabiele basis in het gedrang komt? Waarom denk je dat eigenlijk? Komt dat gewoon omdat je je er geen andere voorstelling van kan maken? Of omdat je om je heen veel slechte voorbeelden ziet? Maar dan geldt weer: kun je je jouw eigen omgeving en ervaringen als de norm nemen?
Daar stem ik mee in. Er zijn uitzonderingen. En dan is het goed daar
passend mee om te gaan. Ik ken ook gevallen, waar het maar goed is dat
de vrouw de leiding heeft, anders liep het een heel verkeerde kant op.
Maar in zulke gevallen is het denk ik wel goed te beseffen dat dit niet
de orde is die bedoeld is.

Sabra schreef:Dat kun je inderdaad niet zo stellen. Het hangt per individu af hoe hij of zij is.
Er zijn uitzonderingen, maar de oorspronkelijke bedoeling was man, en vrouw, die ieder verschillend
waren. De klederen van een man en een vrouw mochten niet
uitgewisseld worden, dat was afkeurenswaardig.(Deut. 22 : 5).

Wat ben jij toch lekker ongenuanceerd. Bovendien is geld verdienen helemaal niet slecht, je kunt er veel goede dingen mee doen. Daarnaast is de mate van gierigheid en materialisme absoluut niet afhankelijk van het vermogen.
Zoals al eerder vermeld, als
je er maar niet aan vast zit. Als geld verdienen het hoofddoel is,
kan dat ten koste gaan van het geestelijk welzijn. Blijdschap zit toch
in je hart? Nl. rust, vrede, geloof, vertrouwen, hoop en liefde. Daar
kunnen nulletjes op de bankrekening niet echt iets aan toevoegen.
Makkelijk als je 't hebt, met op zich is dat niet van grote waarde.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 apr 2008 14:58

Rolf schreef:Er zijn uitzonderingen, maar de oorspronkelijke bedoeling was man, en vrouw, die ieder verschillend
waren. De klederen van een man en een vrouw mochten niet
uitgewisseld worden, dat was afkeurenswaardig.(Deut. 22 : 5).

Juist, en in vers 8 staat dat als je een nieuw huis bouwt je op een dak een leuning moet bouwen. M.a.w. hetgeen jij placht te citeren was slechts beperkt houdbaar en geldt nu dus niet meer.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 apr 2008 15:11

Waarom was dit beperkt houdbaar, en geldt dit nu niet meer?
Man en vrouw zijn verschillend geschapen, eerst de man,
en uit de man de vrouw hem tot hulp.
Zie Gen. 2 : 18 - 24.

M.b.t. het platte dak, dat geldt nu toch ook, als je een plat dak op je huis
hebt, moet je geen risico nemen, en er een leuning op maken.

Terug naar “Archief”