De ANTICHRIST ONTSLUIERD!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 apr 2008 22:28

Natuurlijk, de islam heeft anti-christelijke aspecten. Net als dat het christendom anti-islamitische aspecten heeft. Het punt is alleen dat je dat niet een-twee-drie gelijk kan stellen met de Antichrist waar het in Openbaringen over gaat (die volgens mij iets anders is, in elk geval veel machtiger lijkt, dan de antichrist uit 1 Johannes).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 apr 2008 22:34

Is die AC er al? Oftewel: is hij al ontluierd? Dat gaat namelijk vooraf aan ontsluierd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 apr 2008 22:49

Joepie Meloen schreef:
CaptainCaveman schreef:
Joepie Meloen schreef:
Optimatus schreef:Dus als ik me dusdanig profileer, ben ik de anti-christ?

Als dusdanig staat voor de manier waarop de islam antichristelijk opereert, dan ben je in ieder geval antichristelijk bezig.

Ánti-christelijk? Vertel...

Laten we het omdraaien: Pro-christelijk? Vertel...

Mijns inziens een veel korter verhaal dan ik zou moeten houden over Koran, christenen, honden e.d.

Ik verzoek je je te verdiepen in twee belangrijke islamitische heersers, te weten sultan Suleiman de Grote van het Osmaanse Rijk en grootmogol Akbar de Grote en vooral hun religieuze opvattingen nauwgezet te bestuderen en dan terug te komen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 08 apr 2008 07:11

Volgens mij spitst de discussie zich toe op de islam an sich en dat was niet zozeer mijn bedoeling. Ik ben het met Gershwin eens dat het moeilijk is om dit één, twee, drie toe te passen.

@Optimatus: En wat dan nog? Als je de Koran leest, als je de geschiedenis leest dan kom je toch meer dan genoeg tegen wat totaal haaks staat op de christelijke religie!? Zolang zij christenen in hun Koran tot de honden rekenen, kan ik dit niet als heel vriendschappelijk benoemen.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 apr 2008 08:38

In de koran staat dat de christenen en joden met hun in de hemel zulen wezen.
Heb jij de vindplaats van die tekst over honden? Ik denk dat Optimatus zo de vindplaats in de koran kan noemn van het vers wat ik hier aan haal (ik heb hier zelf de koran niet liggen)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 apr 2008 09:30

Gerdien B. schreef:In de koran staat dat de christenen en joden met hun in de hemel zulen wezen.

Dat er best vriendelijke woorden over joden en christenen in de koran staan, hoeft natuurlijk nog niet te betekenen dat de islam daarmee pro-christelijk is (of niet anti-christelijk).
Om dat te beoordelen moeten we kijken naar de persoon van Jezus Christus. Wie is Hij volgens de islam? De koran zegt: Allah heeft geen zoon:

koran schreef:Soera 4:171. O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van Allah niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van Allah en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in Allah en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, Allah is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en Allah is als Bewaarder afdoende.

Soera 6:101. Wondere Schepper der hemelen en der aarde. Hoe kan Hij een zoon hebben, wanneer Hij geen gemalin heeft? Hij heeft alles geschapen; en Hij is de Kenner van alle dingen.

Soera 9:30. En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de Christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die vََr hen ongelovig waren; Allah's vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd!
31. Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.

Soera 23:91 Allah heeft zich geen zoon genomen, noch is er enige God naast Hem, anders zou elke God hetgeen Hij schiep, voor zich houden, en sommigen hunner zouden zeker anderen hebben overwonnen. Verheven is Allah boven al hetgeen zij beweren.

Soera 37:151. Welnu, door hun verzinsel zeggen zij:
152. "Allah heeft verwekt." Maar zij zijn stellig leugenaars.

Daarnaast moeten we de Bijbel leggen die zegt dat de antichrist de Zoon loochent (1 Joh. 2:22).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 apr 2008 09:44

Als ik de Bijbel lees dan staan daar teksten in die wij nu niet meer naleven. Gelukkig ook maar want anders kan het heel bloederig gaan worden op deze aarde.

In hoeverre zit dat met jou aangehaalde koranversen bij de moslims?
Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Hoeveel waarde hebben deze versen en in welke context staan ze?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2008 09:50

Joepie Meloen schreef:Volgens mij spitst de discussie zich toe op de islam an sich en dat was niet zozeer mijn bedoeling. Ik ben het met Gershwin eens dat het moeilijk is om dit één, twee, drie toe te passen.

@Optimatus: En wat dan nog? Als je de Koran leest, als je de geschiedenis leest dan kom je toch meer dan genoeg tegen wat totaal haaks staat op de christelijke religie!? Zolang zij christenen in hun Koran tot de honden rekenen, kan ik dit niet als heel vriendschappelijk benoemen.

En de bijbel is ook niet bepaald vriendschappelijk over andere godsdiensten. In principe is elke godsdienst totalitair.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 apr 2008 09:55

Gerdien B. schreef:In hoeverre zit dat met jou aangehaalde koranversen bij de moslims?
Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Hoeveel waarde hebben deze versen en in welke context staan ze?

Dat zul je aan moslims moeten vragen, zo'n korankenner ben ik niet. ;)
Maar gezien het toenemende moslimfundamentalisme krijg ik de indruk dat er eerder een verscherping dan een afzwakking in de interpretatie van geweldsteksten plaatsvindt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2008 10:43

In de geschiedenis zie je dat aanhangers godsdiensten die aan de vooravond van een grote verandering staan, tot geweld kunnen overgaan. Een goed voorbeeld waren de kruistochten - extreem geweld, gevolgd door de Renaissance en de Verlichting. Wellicht staat de islam dit ook te wachten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 apr 2008 10:53

Optimatus schreef:In de geschiedenis zie je dat aanhangers godsdiensten die aan de vooravond van een grote verandering staan, tot geweld kunnen overgaan. Een goed voorbeeld waren de kruistochten - extreem geweld, gevolgd door de Renaissance en de Verlichting. Wellicht staat de islam dit ook te wachten.

Volgens mij zat er tussen die periodes nog wel een gat van enkele (eufemisme) jaren.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 apr 2008 10:54

Optimatus schreef:Ik verzoek je je te verdiepen in twee belangrijke islamitische heersers, te weten sultan Suleiman de Grote van het Osmaanse Rijk en grootmogol Akbar de Grote en vooral hun religieuze opvattingen nauwgezet te bestuderen en dan terug te komen.

Gaat het er niet juist om hoe een religie zich in het heden manifesteert?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2008 11:07

Sabra schreef:
Optimatus schreef:In de geschiedenis zie je dat aanhangers godsdiensten die aan de vooravond van een grote verandering staan, tot geweld kunnen overgaan. Een goed voorbeeld waren de kruistochten - extreem geweld, gevolgd door de Renaissance en de Verlichting. Wellicht staat de islam dit ook te wachten.

Volgens mij zat er tussen die periodes nog wel een gat van enkele (eufemisme) jaren.

Even tellen... Akko viel in 1291, de Renaissance begon rond 1300 al in Italië. Negen jaren zaten er dus tussen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2008 11:08

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Ik verzoek je je te verdiepen in twee belangrijke islamitische heersers, te weten sultan Suleiman de Grote van het Osmaanse Rijk en grootmogol Akbar de Grote en vooral hun religieuze opvattingen nauwgezet te bestuderen en dan terug te komen.

Gaat het er niet juist om hoe een religie zich in het heden manifesteert?

Nee, niet alleen het heden, maar ook het verleden van een religie geven aan hoe de religie beleden kan worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 apr 2008 12:09

Wel nog een nuancering: de ontwikkeling die het christendom heeft doorgemaakt hoeft natuurlijk niet één op één ook door een willekeurige andere godsdienst te worden doorgemaakt - het is geen wet van meden en perzen. Echter, het is in diverse gevallen voorgekomen dat religies in een crisis zich verharden.

Terug naar “Archief”