grenzen in je verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 07 apr 2008 16:13

Gershwin schreef:Kan iemand mij uitleggen wat een relatie anders maakt dan een goede vriendschap, als er geen seksualiteit bij betrokken is?

Wat versta jij hier onder sexualiteit dan?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 apr 2008 16:13

volgens mij begint een relatie met dat je van elkaar houdt een speciale manier. Daarbij krijgt niemand van mij een knuffel zoals hij ze wel krijgt, is hij de enige die een zoen krijgt of tegen wie ik aan kruip.

Je kan de vraag ook andersom stellen:
Is een relatie per definitie slecht als je wacht met seks?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 apr 2008 17:40

Seksualiteit = (verlangen naar) wederzijdse lichamelijke intimiteit die een opwindend karakter heeft of kan hebben. Zoiets. Daar valt denk ik ook een intieme knuffel onder, ja.

Ik probeer alleen maar aan te geven, dat seksualiteit een van de belangrijkste pijlers van een relatie is. Ik vraag me zelfs af of zonder seksualiteit een relatie nog echt relatie genoemd kan worden. En of het dan nog aan de criteria voldoet. En ik denk dat als je hélemaal niets met elkaar doet (zoals dus bijv. zoenen) op dat gebied, je een erg slechte basis creëert voor een huwelijk.

Voor de duidelijkheid: wij hebben ook 'grenzen'. Alleen vind ik een a-seksuele relatie op zijn minst opmerkelijk, zo niet heel vreemd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 07 apr 2008 17:50

eens

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2008 17:52

Achja, met seks is het toch nog altijd zo dat wanneer het goed is, het de relatie voor 10% beinvloedt, maar wanneer het slecht is voor 90%.

En seks is toch waar het uiteindelijk om te doen is, anders zouden refo's niet zo vroeg trouwen.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 07 apr 2008 17:56

Gershwin schreef:Seksualiteit = (verlangen naar) wederzijdse lichamelijke intimiteit die een opwindend karakter heeft of kan hebben. Zoiets. Daar valt denk ik ook een intieme knuffel onder, ja.

Ik probeer alleen maar aan te geven, dat seksualiteit een van de belangrijkste pijlers van een relatie is. Ik vraag me zelfs af of zonder seksualiteit een relatie nog echt relatie genoemd kan worden. En of het dan nog aan de criteria voldoet. En ik denk dat als je hélemaal niets met elkaar doet (zoals dus bijv. zoenen) op dat gebied, je een erg slechte basis creëert voor een huwelijk.

Voor de duidelijkheid: wij hebben ook 'grenzen'. Alleen vind ik een a-seksuele relatie op zijn minst opmerkelijk, zo niet heel vreemd.

Ok, dan is het duidelijk. Inderdaad helemaal niets doen lijkt mij niet echt gezond. Dat is ook niet mijn standpunt.
Lichamelijke aantrekkingskracht is voor mij een van de kenmerken dat ik een jongen wel heel erg leuk vindt en stel dat ik dan precies hetzelfde met hem als met een vriend om zou gaan, nee dat is niet zoals het bedoeld is.
Maar of sexualiteit een van de belangrijkste pijlers is? Ik geloof dat ze alle vier even belangrijk zijn.

HEERE, leer mij Uw weg

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 apr 2008 18:01

Eh, welke andere 3 zijn er?

Nog iets trouwens: in mijn ervaring is de geestelijke band, die verbroken wordt bij het uitgaan van een relatie, veel ernstiger dan de lichamelijke band. Daarom snap ik ook niet zo goed dat seksualiteit als zó ingrijpend gezien wordt, dat dat het enige aspect in een relatie zou zijn waarmee je zou moeten wachten tot je getrouwd bent, omdat je juist dát aspect maar met 1 persoon zou mogen delen. Volgens mij wordt seks(ualiteit) schromelijk overschat.

Goodbye.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 07 apr 2008 18:04

rosalie83 schreef:Maar bewust afstand houden terwijl je andere behoeften hebt is iets anders. Dat lijkt me niet gezond.

Nee overal aan toe geven en zo met jan en alleman het bed in duiken. Dat is lekker gezond?! :?
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 apr 2008 18:08

Rosalie had het sowieso over seksualiteit binnen een relatie volgens mij. En normaal gesproken is een relatie niet iets dat je zomaar met jan en alleman aangaat en dat na een maandje weer over is. Right?

Goodbye.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 07 apr 2008 18:21

Gershwin schreef:Eh, welke andere 3 zijn er?

Nog iets trouwens: in mijn ervaring is de geestelijke band, die verbroken wordt bij het uitgaan van een relatie, veel ernstiger dan de lichamelijke band. Daarom snap ik ook niet zo goed dat seksualiteit als zó ingrijpend gezien wordt, dat dat het enige aspect in een relatie zou zijn waarmee je zou moeten wachten tot je getrouwd bent, omdat je juist dát aspect maar met 1 persoon zou mogen delen. Volgens mij wordt seks(ualiteit) schromelijk overschat.

Sociaal, emotioneel en geestelijk.

Nou ik vond het verbreken van de lichamelijke band ook behoorlijk ingrijpend. Het is zo dat als je lichamelijk closer wordt je je meer gaat hechten aan een persoon.
Je hebt iets met elkaar gedeeld wat zo intiem is en dat raak je nooit kwijt en dat is best rot als het uitgaat.
Dat is voor mannen en vrouwen wel wat anders, mischien dat jij er daarom wat nuchterder tegen aan kan kijken.

HEERE, leer mij Uw weg

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 07 apr 2008 19:46

Gershwin schreef:Rosalie had het sowieso over seksualiteit binnen een relatie volgens mij. En normaal gesproken is een relatie niet iets dat je zomaar met jan en alleman aangaat en dat na een maandje weer over is. Right?

Nou ja ik kan er zat die vaak genoeg wisselen...!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 apr 2008 19:47

Overigens vind ik die sociale pijler zéker zo belangrijk.
Hoe vaak je het daar niet mis ziet gaan...
En dan niet per se mis in de relatie zelf, maar meer in de relaties daar omheen. Veel stelletjes raken zo ontzettend op zichzelf gericht dat ze weinig meer overhouden, of altijd alles alleen maar samen kunnen doen.
Bah. Tot zover mijn frustratie :P

Verder sluit ik me dit keer maar eens aan bij Gersh ;)
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 apr 2008 22:22

Gershwin schreef:Seksualiteit = (verlangen naar) wederzijdse lichamelijke intimiteit die een opwindend karakter heeft of kan hebben. Zoiets. Daar valt denk ik ook een intieme knuffel onder, ja.

Dan hebben we het dus over hetzelfde en snap ik je punt niet helemaal, want volgens mij hadden we het hier in eerste instantie over seks. Dus niet enkel knuffelen en zoenen.
Lichamelijke aantrekkingskracht hoeft niet per definitie tot seks te leiden.

Ik ben het met je eens Jo'tje. Ik moest daar ook wel erg voor uit kijken maar het is gelukkig goed gegaan. Baal er ook van dat er mensen zijn, met je wie ik veel optrok en nu niets meer van zich laten horen nu ze een relatie hebben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 apr 2008 22:50

Funlover schreef:
Gershwin schreef:Rosalie had het sowieso over seksualiteit binnen een relatie volgens mij. En normaal gesproken is een relatie niet iets dat je zomaar met jan en alleman aangaat en dat na een maandje weer over is. Right?

Jep, maar ten eerste ging het niet over dat soort relaties en ten tweede zijn dat denk ik vaak juist de relaties die nogal eenzijdig op 1 pijler gericht zijn (ja, seksualiteit inderdaad).

Goodbye.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 apr 2008 22:53

Gershwin schreef:
Funlover schreef:

Jep, maar ten eerste ging het niet over dat soort relaties en ten tweede zijn dat denk ik vaak juist de relaties die nogal eenzijdig op 1 pijler gericht zijn (ja, seksualiteit inderdaad).

Briljante woordspeling van die pijler :schaterlach:

Terug naar “Archief”