Artikel 36

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 dec 2003 00:24

caprice schreef:Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt.
'
Volgens mij heeft God deze tekst niet zo bedoelt zoals jij het nou gebruikt
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 25 dec 2003 16:06

klaas groe schreef:Ik vind dat erg verdrietig. Wat vind je dan van Van der Groe, van Willem Teelinck, Jacobus Koelman, Voetius en andere godzalige nadere reformatoren en de reformatoren de puriteinen? Is het maar niks?

Denk erom, tranen houdt een pc niet van. Op de WiCo van de CSFR hebben we het ook met een aantal mensen (ger. gem, ger. vrijgem., ned. geref., ned. herv.) (daar zat Gershwin ook bij ;)) dus vrij breed over dit onderwerp gehad. Het is niet zo dat deze geschriften geheel foutloos zijn. Ze zijn ook niet tijdloos. Bepaalde uidrukkingen waren in die tijd misschien te rechtvaardigen, nu echter niet echt meer. Bijv. m.b.t. de roomse kerk, in die tijd was deze zeer fout bezig, nu zijn er genoeg "reformatorische" roomskatholieken in Nederland die keurig de Bijbel lezen, niet tot Maria etc. maar tot God zelf bidden, niets van aflaten en vagevuur moeten hebben etc.

Daarnaast over het arminianisme, de Gereformeerde Gezindte zegt daar tegen te zijn, maar zingt ondertussen wel liederen van nota bene het remonstrantse dichtgenootschap Laus Deo Salus populo ipv de Souterliedekens en/of Psalmen van Datheen.

Ff over de 7e dagadventisten, wat is er voor fundamenteels op hen aan te merken? Belijden zij ook niet de verlossing door Christus en het feit dat Hij de enige weg tot zaligheid is?
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 29 dec 2003 00:39

JopieK schreef:
klaas groe schreef:Ik vind dat erg verdrietig. Wat vind je dan van Van der Groe, van Willem Teelinck, Jacobus Koelman, Voetius en andere godzalige nadere reformatoren en de reformatoren de puriteinen? Is het maar niks?

Daarnaast over het arminianisme, de Gereformeerde Gezindte zegt daar tegen te zijn, maar zingt ondertussen wel liederen van nota bene het remonstrantse dichtgenootschap Laus Deo Salus populo ipv de Souterliedekens en/of Psalmen van Datheen.

Die psalmen zijn trouwens wel een beetje aangepast. Tot grote frustatie van sommige dichters van het betreffende gezelschap. (Lees ik net)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jan 2004 15:54

JopieK schreef:Ff over de 7e dagadventisten, wat is er voor fundamenteels op hen aan te merken? Belijden zij ook niet de verlossing door Christus en het feit dat Hij de enige weg tot zaligheid is?

Mijn probleem met de 7e-dagadventisten is, dat ze de vervulling van de wet volledig naast zich neerleggen (zie bijv. de posts van Boudewijn). Maar dat doen veel reformatorische mensen ook :mrgreen:
PS ben je deze zomer weer van de partij?

cire schreef:
JopieK schreef: Daarnaast over het arminianisme, de Gereformeerde Gezindte zegt daar tegen te zijn, maar zingt ondertussen wel liederen van nota bene het remonstrantse dichtgenootschap Laus Deo Salus populo ipv de Souterliedekens en/of Psalmen van Datheen.

Die psalmen zijn trouwens wel een beetje aangepast. Tot grote frustatie van sommige dichters van het betreffende gezelschap. (Lees ik net)

Overigens zijn die psalmen nog lang niet voldoende aangepast, ik vind ze af en toe lekker onbijbels (dat gaat dus niet over de vraag of ze arminiaans zijn, maar over de vraag of ze onbijbels zijn). Als je braaf en deugdzaam en vroom genoeg bent kom je er wel... :?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

John Knox
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor John Knox » 20 jan 2004 12:30

Ik ben het eens met Corne en Frederik dat de Gereformeerde leer de ware leer is. Weg met de afgodentempels!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 jan 2004 12:31

John Knox schreef:Ik ben het eens met Corne en Frederik dat de Gereformeerde leer de ware leer is. Weg met de afgodentempels!!
Zwaar goede argumentatie :|

Gelukkig worden we behouden op het al dan niet aanhangen van de goede leer
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2004 12:35

John Knox schreef:Ik ben het eens met Corne en Frederik dat de Gereformeerde leer de ware leer is. Weg met de afgodentempels!!

Ik vraag mij af of je gewoon probeert mensen op de kast te krijgen door zulke belachelijke, onjuiste stellinge te poneren, of dat je dit echt meent.

Ik hoop het eerste voor je. Anders zit jij met maar weinig mensen straks in de hemel, is het lekker druk aan de andere kant. Veel gezelliger, joh!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 jan 2004 12:37

Pas op om zelf ook niet teoordelen Sabra
Afbeelding

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 20 jan 2004 12:39

Gelukkig dat er bij de Bijbel een speciaal Bijbelboek "gereformeerde" leer zit zodat we deze eensluidend als geinspireerd kunnen beschouwen. Bijbelboek 67 was het toch?!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 jan 2004 13:05

En dan nog beweren dat je voor Sola Scriptura staat....
Afbeelding

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 22 jan 2004 20:29

Ik ben blij met je reactie broeder. Misschien kunnen we eens van gedachten wisselen.
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

John Knox
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor John Knox » 22 jan 2004 20:50

Ja, welke gedachten wil je wisselen?

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 22 jan 2004 21:32

Over het Gereformeerd zijn, broeder Knox. U draagt niet zo maar een naam. Want je moet wel weten dat Knox niet de eerste de beste was. Ben jij net als Knox bijvoorbeeld tegen feestdagen en orgel? Bestrijd je net als hem met hand en tand het ongeloof? Ik hoop het broeder!
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

John Knox
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor John Knox » 22 jan 2004 21:34

Ik geloof inderdaad niet dat ik in het Nieuwe Testament iets kan lezen dat er op duid dat we zogenaamde 'chr.' feestdagen moeten vieren en dat we in de kerk een (draai)orgel moeten vereren.

groet,
John Knox

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 21:45

Frederik, John Knox, kansloos...

Allemaal 1 pot nat.

Dat discussieert gewoon met zichzelf. :roll:

Terug naar “Archief”