Rolverdeling anno 2008

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 04 apr 2008 21:39

paprikameisje2 schreef:raaaf ben met je eens...
als een vrouw gewoon met de blote borsten op visite gaat zitten vind iedereen dat gek en de vrouw zal zich wezeloos schamen, maar zodra er een kind is die daar wil drinken is het opeens niet meer gek als de vrouw haar hele hebben en houwen tevoorschijn tovert...

kortom... een vreemde situatie...

(k geef zelf nu ook borstvoeding, maar vaak bij visire ga ik even naar boven, of ze krijgt de fles)

Huh? wat wil je nou precies zeggen, paprikameisje? Je bent het met Raaf eens maar geeft wel borstvoeding...

Borsten hebben voor ons inderdaad een veel sexuelere lading dan enkele eeuwen terug, of nu in andere culturen. Maar is dat echt zo heel veel moeite, even met het kind weg om het te voeden? Me dunkt dat je sowieso het met een baby druk genoeg hebt, dus dat kan er wel even bij.

Overigens vraag ik me af of die sexuele lading van borsten de oorzaak is van die afkeer van borstvoeding.
We zijn voor 'lichamelijkheid/natuurlijkheid in het algemeen' (sorry, weet even geen passende term) allergisch geworden: voedsel in het algemeen moet het liefst clean, kant en klaar en in plastic zakje gepresenteerd worden, zweetgeurtjes zijn taboe en voor vrouwelijke intieme delen zijn tegenwoordig allerlei zeepjes verkrijgbaar... we vinden het gewoon gék dat een kind gevoed kan worden door het aan de borst te leggen. Liever een fles melk uit een poederpak waarop precies staat wat voor stoffen, e-nummertjes enzovoort het bevat etc.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 apr 2008 11:11

Marie Popelin schreef:
Smurffie schreef:Amen. Alleen als het niet lukt, of je hebt te weinig..dan is het wel handig die flesvoeding :wink:

Inderdaad! :)

Dat Rafaell en veel anderen in Nederland borstvoeding geven raar/vies vinden komt waarschijnlijk door de Nederlandse cultuur waar borsten iets seksueels hebben, in vooral de Derde Wereldlanden is dit niet zo en zij vinden het waarschijnlijk ook geen raar gezicht.
Derde wereldlanden zijn minder besmet met ziekmakende media
die iets tot een lustobject maakt, tegen het natuurlijke in.
Anderzijds, de normen en waarden hebben m.b.t. edel leven (om het
zomaar uit te drukken) niet de standaard bereikt die er in Nederland is
(of was, want het lijkt de laatste 30 jaar enigzins afgenomen te zijn.)
M.b.t. dit laatste is het misschien goed te denken aan ".. Gij geheel
anders ... ". Wel in deze wereld, maar ons afzijdig houden van het kwade.
Zie ook: 2 Tim 2 : 21.

paprikameisje2 schreef:raaaf ben met je eens...
als een vrouw gewoon met de blote borsten op visite gaat zitten vind iedereen dat gek en de vrouw zal zich wezeloos schamen, maar zodra er een kind is die daar wil drinken is het opeens niet meer gek als de vrouw haar hele hebben en houwen tevoorschijn tovert...

kortom... een vreemde situatie...

(k geef zelf nu ook borstvoeding, maar vaak bij visire ga ik even naar boven, of ze krijgt de fles)
Het is in deze omgeving gebruikelijk dat een moeder die haar kind wil voeden
niet in de kring blijft zitten. Hooguit een bij goede bekenden. En dan
op een edele wijze, zodat het intieme contact moeder-kind aan het oog
onttrokken is. Het is toch goed zoveel mogelijk rekening te houden met
anderen?

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 05 apr 2008 11:58

Ik zou de media niet direct de schuld willen geven van de erotisering van de vrouwenborst; ze werken waarschijnlijk wel katalyserend in het verspreiden van zulk gedachtegoed, maar de werkelijke oorzaak blijft gissen. In de geschiedenis zie je telkens verschuivingen in erotische opvattingen. Enkele eeuwen geleden waren de (brede) heupen populair, onder invloed van amerikaanse soldaten die pin-ups op hun vliegtuigen schilderden (WO2), is de focus in Europa erg naar de borsten verschoven. (Dat verhaal heb ik ooit een keer gelezen meen ik, maar geen idee of dat waar is). In Amerika zijn borsten het meest taboe, daar wordt het zelfs kleine meisjes (voor puberteit) niet toegestaan enkel in een broekje te zwemmen. In het Westen zijn blote vrouwenbuiken ook in veel gevallen taboe, in India lopen alle vrouwen met blote buiken. En zo is het overal weer anders ...

Welke omgeving bedoel je Rolf?
Ik kan me zo indenken dat men in de Randstad minder moeite heeft met borstvoeding in het openbaar.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 05 apr 2008 12:00

In derdewereldlanden is 't niet handig om flesvoeding te geven omdat je dan zit met verontreinigd drinkwater en je je eigen kind de dood in helpt.
In Nederland mogen mensen met Hiv geen borstvoeding geven, daar juist wel omdat kindjes door flesvoeding weinig tot geen overlevingskanssen hebben.
Dat even terzijde...

Borstvoeding is helemaal niet onhandig en hoe uitstekend de flesvoeding ook mag zijn, het kan nooit tippen aan borstvoeding.
En als je nagaat wat voor voordelen het biedt, ook met oog op ziekten (en Rolf dat zijn er nog veel meer dan dat lijstje, maar dat ga ik niet allemaal opnoemen) dan zouden alle vrouwen die het kunnen, ook borstvoeding moeten geven. Maar goed wie ben ik, en ik vind ook dat je bewuste keuzes voor flesvoeding moet respecteren.

Wat ook nog erg leeft onder de vrouwen is dat ze bang zijn dat hun borsten gaan hangen door borstvoeding. En het is tegenwoordig ongeveer zo de maatstaf van de maatschappij dat je 'mooi' moet zijn.
Al vergeten ze dat je borsten niet gaan hangen door de borstvoeding, maar juist door de zwangerschap.
Ook met het oog op werk/carriere kiezen vrouwen toch gemakkelijker voor de fles.
Daarom vind ik het niet zo'n slecht idee om vrouwen een half jaar verlof te geven ipv 12 weken. Waarschijnlijk zouden veel meer vrouwen borstvoeding geven.

Met oog op de rolverdeling man/vrouw, vrouwen zijn bang dat mannen minder een band met hun kind krijgen als zij borstvoeding geven. Maar er zijn nog talloze andere dingen wat je als man kunt doen om de band tussen jou en je kind te versterken.
Wat ik er positief vind is dat er tegenwoordig een aantal verloskundigen zijn en vooral in het ziekenhuis na een keizersnede, waar de man na de bevalling het kindje krijgt en tegen z'n buik houdt, bloot op bloot om het kindje op temperatuur te brengen. Zo wordt de man er vanaf de geboorte er gelijk bij betrokken. En dat is denk ik wel belangrijk dat tegenwoordig veel meer speelt.
En ik ben er helemaal voor. En ik denk dat het per situatie verschillend is hoe de man/vrouw verhoudingen zijn in het huwelijk.
Bij ons voelt het gewoon fijn dat in principe mijn man de hoofdkostwinner is en het is financieel nodig dat ik erbij werk maar al was dat niet het geval, zou ik dat nog wel willen. Als we samen een kindje krijgen, zal ik het grootste gedeelte van de tijd thuis zijn en hij wat minder. Daar vind ik niks mis mee, zolang ik wel het gevoel heb dat we het samen doen.
Als we het andersom zouden doen, zou er waarschijnlijk wat minder van terecht komen. Ons kind zal niks tekort komen, maar ik ben bang dat ik dan m'n huishouden nog moet doen als ik thuiskom.

Bij ons thuis was het normaal dat m'n pa werkte en m'n moeder het huishouden deed en de kinderen verzorgde. M'n pa bemoeide zich daar weinig mee. De meiden moesten helpen in huis, de jongens buiten met andere dingen.
Dat vind ik wel een beetje uit de tijd. Als wij kinderen krijgen, ongeacht of het een jongen of een meisje is, zou ik niet van de één verwachten dat ze meehelpen in het huishouden en de ander niet. Ik vind dat dat gelijk moet getrokken worden en dat de huishouding geen 'vrouwenwerk' is.
Tegenwoordig moet je samen de kost wel verdienen en wie zijn wij om te zeggen of nu juist de man of de vrouw het meeste moet verdienen.

Met het oog op de normen en waarden m.b.t. edel leven zoals Rolf dat zo mooi zegt, mijn moeder had er geen moeite mee om overal te voeden maar ik mocht geen strakke t-shirts aan... Terwijl ik persoonlijk me wel terug zou trekken om te voeden. Gewoon omdat ik het iets intiems vind en niet zo nodig hoef te delen met de halve wereld.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 05 apr 2008 12:48

*|Scatie schreef:Borstvoeding is helemaal niet onhandig en hoe uitstekend de flesvoeding ook mag zijn, het kan nooit tippen aan borstvoeding.
En als je nagaat wat voor voordelen het biedt, ook met oog op ziekten (en Rolf dat zijn er nog veel meer dan dat lijstje, maar dat ga ik niet allemaal opnoemen) dan zouden alle vrouwen die het kunnen, ook borstvoeding moeten geven. Maar goed wie ben ik, en ik vind ook dat je bewuste keuzes voor flesvoeding moet respecteren.

Mijn vader heeft gewerkt op een laboratorium van een zuivelfabriek, en als onderdeel van hun werk moesten ze ook regelmatig moedermelk monsters uit bijv ziekenhuis onderzoeken op voedingswaardes en andere stoffen.
Wat blijkt is dat er regelmatig moedermelk tussenzit dat armzalig of eenzijdig is als het om goede voeding voor de baby gaat. En het dus beter is dat die moeders hun kind tenminste bijvoeden met moderne flesvoeding of daar helemaal op overschakelen, let wel er zijn dus ook genoeg moeders met wel gezonde voedzame moedermelk
When I kneel before You, them I'm defying gravity

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 05 apr 2008 14:29

Dat klopt.... Borstgevoede kindjes blijken vaak wat betreft energie- en eiwitopname aanzienlijk onder de aanbevolen hoeveelheid te zitten, terwijl ze toch goed groeien. Met acht maanden hebben borstkinderen zo'n 30.000 caloriën minder binnengekregen dan flesgevoede kinderen. Dat zou in theorie moeten leiden tot een gemiddeld verschil in gewicht van 2.7 kg. Maar dat is niet het geval. Men veronderstelt dat moedermelk een efficiëntere voeding is met minder afvalproducten. Onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat borstgevoede kinderen rond de vierde maand gemiddeld 532 gram per vier weken aankomen en flesgevoede kinderen gemiddeld 644 gram. Ondanks minder gewichtstoename vertonen kinderen die uitsluitend borstvoeding krijgen een normale of vlottere ontwikkeling en hebben ze minder infectieziekten.

Ik ben het absoluut niet met je eens dat moedermelk te armzalig of eenzijdig is. Het is precies afgestemd op de behoefte van je baby en in enkele gevallen moet de moeder 'bijgevoed' worden met extra voedingsstoffen, vitamines e.d., maar het is bijna niet meer nodig dat de baby bijgevoed wordt met de fles. Te weinig melkproductie heeft over het algemeen meer te maken met onzekerheid en met een inadequate manier van voeden, dan met de conditie van de moeder, zolang er geen sprake is van ernstige ondervoeding.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar niet in die zin zoals jij dat bedoeld.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 05 apr 2008 14:30

Misschien moet dit naar het borsvoedingstopic

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 apr 2008 14:47

Wat mij betreft is over voeden hier nu inderdaad genoeg gepost.
Dus als het meer is dan een kleine opmerking daarover aub niet hier.

Giovannino schreef:Ik zou de media niet direct de schuld willen geven ...
Vraag en aanbod, zo gaat het vaak. De overheid kan hierin sturen. Maar
wat als de overheid zelf het ook allemaal goed vind. En wat als andere
(Europese) landen hierin ook heen invloed mogen laten gelden?
Dan moet je je eigen verantwoordelijkheid nemen.

"Welke omgeving ..." [url=http://www.bikely.com/maps/bike-path/ijsselmuiden-ketelmeer-vollenhove-genemuiden]Zwartewaterland.
[/url]

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 apr 2008 23:50

Geloof mij nou maar dat die sexuele lading bij leeggezogen hangende ende verrimpelde zheetakjes wel een stuk minder is heur maar niettemin vind ik het ook walgelijk om die lekkende lubberende melkfabriek te pas en te onpas te voorschijn te toveren.

Natuurlijk ben ik inmiddels zo ervaren dat ik op de middenstip van de Kuip nog subtiel een kind kan spenen, maar helaas heeft niet elke vrouw deze machtig mooie kwaliteit 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 apr 2008 07:39

rafaell schreef:Borstvoeding :shock: Dat vind ik altijd zo'n walgelijk gezicht en het lijkt me ook onhandig voor de vrouw. Je hebt uitstekende flesvoeding tegenwoordig.

Ik moet je toch echt even bijvallen rafaell! Je wordt zo aangevallen door iedereen ;) Borstvoeding lijkt mij ook he-le-maal niets. Nu scheelt het dat ik geen biologisch eigen kind ga krijgen, maar kies voor adoptie.

jamillah schreef:Geloof mij nou maar dat die sexuele lading bij leeggezogen hangende ende verrimpelde zheetakjes wel een stuk minder is heur maar niettemin vind ik het ook walgelijk om die lekkende lubberende melkfabriek te pas en te onpas te voorschijn te toveren.

Natuurlijk ben ik inmiddels zo ervaren dat ik op de middenstip van de Kuip nog subtiel een kind kan spenen, maar helaas heeft niet elke vrouw deze machtig mooie kwaliteit 8)

*proest*

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 apr 2008 08:21

ik geloof dat ik het een en ande rniet goed heb verwoord.

ik vind het niet prettig omta gaan voeden met visite!

wat ik probeerde te zeggen: het is gek als een meisje, van een jaar of twintig opeens de bh laat zakken en met haar blote borst in de kamer gaat zitten.. of neit..

maar het is niet gek als een moeder met kind, haar bh laat zakken en vervolgnes ook met een blote borst te gaan zitten!

bij het eerste schaam je je wel, maar bij de tweede niet..
bij de eerste wordt je voor gek verklaard, en bij de tweede ook niet! wat een rare wereld!

misschien is het oz iets duidelijker!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 apr 2008 09:29

Tsja, ik zou daar ook wat te preuts voor zijn geloof ik ;)
Maar er zijn best dames die dat heel tactisch kunnen hoor.
Kind ervoor met doek eromheen (voorkomt een blote buik :)) en dan snel de bh los waarna het kind meteen kan drinken.
Kan me er niet aan storen, maar ik zou zelf met visite ofzo ook ergens anders gaan zitten.

(Nog láááng niet aan de orde haha)
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 apr 2008 10:28

voor het kind is het wel rustiger om ergers rustig te kunnen voeden!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 apr 2008 11:56

Ach, de fles krijgen in een drukke omgeving is toch niet zo erg?
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 apr 2008 12:09

ik heb het over voeden in het algemeen dus ook de fles! :wink:

Maar dan heb ik het wel over hoe oud de baby is!

Terug naar “Archief”