Klaas schreef:Frost:Maar als je die aanname zonder meer doet, geldt dat niet?????
Dat is niet wat ik zeg. Ik stel juist dat dat in beide gevallen het geval is.
Hm, misschien begreep ik je dan verkeerd, maar na het lezen van deze twee reakties (bold door mij toegevoegd):
Probleem is natuurlijk dat we dan zijn overgeleverd aan de 'elementen' om te bepalen wat waar is. Wat is je referentiekader als je niet meer kunt terugvallen op de bijbel? Gezond verstand of de waan van de dag?
en
"Op deze vorm van schriftkritiek doelde ik ook. Omdat je de Bijbel beoordeelt op buitenbijbelse, hedendaagse normen stelde ik de vraag wat die normen dan zijn, want dat levert de nodige bezwaren op.
meende ik dat je je bezwaren uitsluitend richtte op 'die' vorm van schriftkritiek.
Zijn we het eens dat zowel voor negatieve als positieve schriftkritiek buitenbijbelse normen vereist zijn? Zoals bijvoorbeeld gezond verstand of waan van de dag?
Frost:De aanname "de bijbel is de hoogste norm" is zelf buitenbijbels.
In die bewoording wellicht, maar niet als je deze aanname inhoudelijk beoordeeld. De bijbel presenteert zich als het geschreven Woord van de Almachtige God en als zodanig als gezaghebbend. Of je dat aanneemt of niet is een tweede, maar je kunt er m.i. niet omheen dat de bijbel wel degelijk claimt de hoogste norm te zijn.
De bijbel claimt dat inderdaad, maar dat is louter een claim. Die claim overnemen (of verwerpen) kan uitsluitend op basis van buitenbijbelse normen. Dat bedoelde ik te zeggen.