menachem schreef:De overeenkomst met Avraham is de rechtvaardiging uit geloof en daarom worden alle gelovigen kinderen van Avraham genoemd en het vebond met Avraham is hier [Gal. 3: (6&7)] niet aan de orde. Het houdt daarom geenszins in dat heidenen besneden moeten worden om zo deel te krijgen aan de landbelofte van Eretz-Israël: want die belofte is voor Joden.
Ik vind het wel leuk dat jullie allerlei Hebreeuws jargon gebruiken, maar het niet echt duidelijk over voor niet ingewijden zoals ik. Alsjeblieft, kunnen jullie niet gewoon Nederlandse termen er dan naast zetten.
Ik zou als het kan graag even wat literatuur uit de Messiasbelijdende Joden kring willen lezen over hun visies over het verbond enzo. Heb je misschien wat literatuur verwijzingen voor mij?
Het verbond is in Galaten wel degelijk aan de orde.
Gal 3:16-17
"Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus. En dit zeg ik: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen."
Gal 3:29 "En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen."
En volgens Paulus zijn de beloftes dus eerder voor gelovige heidenen, dan voor niet-gelovige Joden. Wat heel duidelijk uitgelegd wordt in galaten 4.
Gal 4:21-31
"Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet?
Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.
Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis; Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sina, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar; want dit, namelijk Agar, is Sina, een berg in Arabie, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder. Want er is geschreven: Wees vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij, die geen barensnood hebt, want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene, die den man heeft.
Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was. Doch gelijkerwijs toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene, die naar den Geest geboren was, alzo ook nu.
Maar wat zegt de Schrift? "Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije."
Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije."
Voor wie waren de landsbeloftes? Voor Isaak of voor Ismaël? Paulus zegt dat "wij" (dus gelovige joden(Paulus) en heidenen(gelaten)) als Isaak zijn, en het ongelovige Joodse volk als Ismaël. Wij het hemelse Jeruzalem, zij het aardse Jeruzalem. "Wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken het toekomende."
Het nieuwe verbond en het verbond met Abraham is één!
Meer volgt later.