Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Marnix schreef:Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken. Het gaat dan niet puur om welke naam je gebruikt, of dat nou God is of wat dan ook. Het gaat er om dat God in zijn eer wordt aangetast doordat Hij zonder reden, ijdel dus, wordt gebruikt.
Riska schreef:Marnix schreef:Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken. Het gaat dan niet puur om welke naam je gebruikt, of dat nou God is of wat dan ook. Het gaat er om dat God in zijn eer wordt aangetast doordat Hij zonder reden, ijdel dus, wordt gebruikt.
Ik kan mij hier wel in vinden.
Volgens mij is "ijdel gebruiken" niet zozeer wat wij onder vloeken verstaan, maar God er - vergeef me de uitdrukking - "met de haren bijslepen".
Een concreet voorbeeld was vroeger het "God zij met ons" op de rand van een gulden bv. En het "God bless America" ervaar ik ook als een ijdel gebruiken van Zijn naam.
Flappie schreef:'God zij met ons' staat overigens nog steeds op de euro, of de 2 euro munt geloof ik. Ik heb daar niet zozeer een probleem mee, ik zie dat niet als een ijdel gebruiken. Zie daar, hebben we ook een verschil in de definitie. Overigens lijkt het mij duidelijk dat vloeken met het gebruik van Gods naam, onmiskenbaar daar onder valt.
Dat betekent dat atheïst mag vloeken met de naam elke God.Marnix schreef:Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken.
Knutselsmurf schreef:Dat betekent dat atheïst mag vloeken met de naam elke God.Marnix schreef:Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken.
Een gelovige mag niet vloeken door het roepen van de naam van zijn/haar eigen God.
Er zijn ook gelovigen die het ontkennen van hun God zien als een belediging.Vonkie schreef:Zelf geloof ik (en velen met mij) dat God iedereen heeft geschapen en daarom de God van heel de wereld is en dan slaat het woord "uw" op iedereen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten