Godslastering, wat is het gevolg ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Knutselsmurf
Verkenner
Verkenner

Godslastering, wat is het gevolg ?

Berichtdoor Knutselsmurf » 02 apr 2008 18:19

Goede avond allemaal.

Godslastering, er is al veel over te doen de laatste tijd.
Maar wat is dat nou eigenlijk, ja belediging van God en zo, dat weet ik nou wel.
Maar verder heb ik er geen beeld bij.

Een kennis van me is verslaafde aan roken en probeerd te stoppen.
Dan zeg ik ; "koop gewoon geen nieuwe meer"
Ja maar, ik kan niet zonder, zegt hij dan.

Ook in dit geval ken ik het gevoel wel " van horen zeggen ".
Maar ik snap er geen biet van, want ik ken het niet uit mijn eigen ervaring.

Het gaat mij niet zo zeer om wat het is, maar om wat het doet.
Na enig nadenken ben ik tot de volgende text gekomen:

Als leden van een groep waarmee men zich verbonden voelt,
ervaren dat die groep of de bindende factor van die groep niet eerlijk en netjes behandeld wordt,
dan ervaart men dat in feite direct als bedreiging van het fijne gevoel dat zij hebben als lid van die groep.

Als gelovige is het geloof een heel belangrijk onderdeel van je identiteit.
Hoe sterker het geloof, hoe dieper dat gevoel van binnen zit en hoe belangrijker het is voor die persoon.
Dat geloof geeft je een prettig gevoel, een gevoel van ergens bij horen en van geborgenheid.

Als een ander dan iets negatiefs roept over dat geloof voel je je daardoor aangetast in je identiteit.
Die aantasting van het ideaalbeeld van de eigen groep kan dan leiden tot (ernstige) emoties.

In beginsel is dat allemaal niet lichamelijk, uitsluitend iets geestelijks.
Maar door dat je geloof zo diep van binnen zit voelt het toch ook wel als iets lichamelijks.

Voorbeeld 1:
Net zo iets als verlies of vermissing van een dierbaar persoon (door een misdrijf).

Voorbeeld 2:
Net zo iets als dat je vals beschuldigd wordt van diefstal of zo,
waarbij je onvoldoende de gelegenheid krijgt om je onschuld aan te tonen
waardoor ook je baan op de tocht staat.

Dat soort zaken veroorzaken ernstige geestelijk stress
en kunnen indirect ook lichamelijke problemen veroorzaken zoals hartklachten.

Kunnen jullie je een beetje vinden in deze text, of zitten er dingen in waar je het echt niet mee eens bent ?
Als iedereen het zelfde zou zijn, dan zou alles zo saai worden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 apr 2008 18:34

Welkom, Knutselsmurf :)

Het ligt natuurlijk een beetje aan het soort godslastering, hè. Domweg vloeken komt meestal voort uit pure onwetendheid, daar kan je iets van zeggen als christen, als mensen het dan expres nog vaker gaan doen, willen ze blijkbaar kwetsen. Toch zal ik er niet snel van wakker liggen; hun verantwoordelijkheid dan, niet de mijne.

Als het over de iets meer geavanceerde godslastering gaat (zoals sommige dingetjes van Hans Teeuwen, bijvoorbeeld) is het een ander verhaal. Kan kwetsender zijn, maar is meestal ook met argumenten te bestrijden, omdat het voortkomt uit een bepaald (in mijn ogen verkeerd/verwrongen) godsbeeld.

Lichamelijke klachten zal ik er in elk geval niet aan over houden :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lady_liesje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lady_liesje » 02 apr 2008 21:07

Toch kan ik me wel vinden in wat Knutselsmurf zegt!
Als mensen in je omgeving vloeken, Jezus ergens bij halen of wat dan ook, dan voel ik toch weleens een lichamelijk steek bij mn hart.

En dan ook nog, al verkeer je langere tijd in een omgeving waar gevloekt of gescholden wordt, begin je eraan te wennen. En zelf als het dan bij mezelf een beetje fout gaat, begin ik onbewust woorden te denken die ik helemaal niet wil denken, en waarbij ik dus zelf mee doe aan godslastering. Daar schrik ik af en toe best van.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 02 apr 2008 22:27

kan me er ook wel redelijk in vinden, al is het natuurlijk de vraag of het de hele lading dekt

ik twijfel over de term 'groep'. als er mbt God wordt gevloekt denk ik niet in termen van groepen, wel als men over christenen zou vloeken. dat zijn wat mij betreft ook 2 verschillende soorten relaties

als iemand *iets heel onaardigs* zegt over mijn God, of over mijn directe familieleden oid, beschouw ik dat als een ontkenning van mijn band met God of mijn familie. alsof die lefdesband onterecht zou zijn of niet eens zou bestaan. idd een aantasting van mijn identiteit

my 2 cents
..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 apr 2008 12:42

Wat is godslastering. God zegt dat zijn naam niet misbruikt mag worden. Aangezien wij de naam van God niet weten kunnen wij ook zijn naam niet misbruiken.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 03 apr 2008 15:58

Sabra schreef:Wat is godslastering. God zegt dat zijn naam niet misbruikt mag worden. Aangezien wij de naam van God niet weten kunnen wij ook zijn naam niet misbruiken.

Hoe bedoel je dit? God openbaart zichzelf toch in Zijn woord met verschillende namen. Dan weet je toch welke naam God heeft.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 apr 2008 18:54

Sabra schreef:Wat is godslastering. God zegt dat zijn naam niet misbruikt mag worden. Aangezien wij de naam van God niet weten kunnen wij ook zijn naam niet misbruiken.

Dus jij kan zonder problemen vloeken?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2008 08:07

Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken. Het gaat dan niet puur om welke naam je gebruikt, of dat nou God is of wat dan ook. Het gaat er om dat God in zijn eer wordt aangetast doordat Hij zonder reden, ijdel dus, wordt gebruikt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 04 apr 2008 10:33

Marnix schreef:Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken. Het gaat dan niet puur om welke naam je gebruikt, of dat nou God is of wat dan ook. Het gaat er om dat God in zijn eer wordt aangetast doordat Hij zonder reden, ijdel dus, wordt gebruikt.

Ik kan mij hier wel in vinden.
Volgens mij is "ijdel gebruiken" niet zozeer wat wij onder vloeken verstaan, maar God er - vergeef me de uitdrukking - "met de haren bijslepen".

Een concreet voorbeeld was vroeger het "God zij met ons" op de rand van een gulden bv. En het "God bless America" ervaar ik ook als een ijdel gebruiken van Zijn naam.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 04 apr 2008 11:12

Riska schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken. Het gaat dan niet puur om welke naam je gebruikt, of dat nou God is of wat dan ook. Het gaat er om dat God in zijn eer wordt aangetast doordat Hij zonder reden, ijdel dus, wordt gebruikt.

Ik kan mij hier wel in vinden.
Volgens mij is "ijdel gebruiken" niet zozeer wat wij onder vloeken verstaan, maar God er - vergeef me de uitdrukking - "met de haren bijslepen".

Een concreet voorbeeld was vroeger het "God zij met ons" op de rand van een gulden bv. En het "God bless America" ervaar ik ook als een ijdel gebruiken van Zijn naam.

'God zij met ons' staat overigens nog steeds op de euro, of de 2 euro munt geloof ik. Ik heb daar niet zozeer een probleem mee, ik zie dat niet als een ijdel gebruiken. Zie daar, hebben we ook een verschil in de definitie. Overigens lijkt het mij duidelijk dat vloeken met het gebruik van Gods naam, onmiskenbaar daar onder valt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 04 apr 2008 11:18

Flappie schreef:'God zij met ons' staat overigens nog steeds op de euro, of de 2 euro munt geloof ik. Ik heb daar niet zozeer een probleem mee, ik zie dat niet als een ijdel gebruiken. Zie daar, hebben we ook een verschil in de definitie. Overigens lijkt het mij duidelijk dat vloeken met het gebruik van Gods naam, onmiskenbaar daar onder valt.

Met het laatste ben ik het wel eens.
Maar naar mijn gevoel wordt er veel meer 'gevloekt' door te zeggen dat dingen al dan niet van God komen of dat God het gewild heeft etc.
Dat bedoelde ik met het 'met de haren erbij slepen'.
Ik kan me voorstellen dat mensen soms een verklaring of troost willen hebben bij iets wat onverklaarbaar of intens verdrietig is. Maar ik denk dat we dan soms Gods naam ijdel gebruiken.

Knutselsmurf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Knutselsmurf » 05 apr 2008 13:41

Marnix schreef:Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken.
Dat betekent dat atheïst mag vloeken met de naam elke God.
Een gelovige mag niet vloeken door het roepen van de naam van zijn/haar eigen God.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 05 apr 2008 13:47

Knutselsmurf schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat het derde gebod van de wet wel duidelijk genoeg is. U zult de naam van de Here uw God niet ijdel gebruiken.
Dat betekent dat atheïst mag vloeken met de naam elke God.
Een gelovige mag niet vloeken door het roepen van de naam van zijn/haar eigen God.

Ik denk dat je het in de context moet zien. Deze geboden zijn als eerste gegeven aan het volk Israel. God had een verbond gesloten met dat volk en daarom was God (de God van de bijbel) hun God. Hij hoorde bij het volk. Daar slaat dat "uw" op. Omdat wij in diezelfde God geloven slaat dat "uw" dus ook op ons. Als ateist kan je dan makkelijk zeggen dat het niet voor jouw geld omdat jij niet in die God gelooft. Zelf geloof ik (en velen met mij) dat God iedereen heeft geschapen en daarom de God van heel de wereld is en dan slaat het woord "uw" op iedereen.

Knutselsmurf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Knutselsmurf » 05 apr 2008 15:24

Vonkie schreef:Zelf geloof ik (en velen met mij) dat God iedereen heeft geschapen en daarom de God van heel de wereld is en dan slaat het woord "uw" op iedereen.
Er zijn ook gelovigen die het ontkennen van hun God zien als een belediging.
Op die manier kan een atheïst ook beledigd zijn
als een gelovige roept dat zijn God betrekking heeft op iedereen.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 05 apr 2008 16:17

Moet ik hier nu uit opmaken dat ik jouw (onbedoeld) beledigd heb? Sorry, dat was absoluut niet mijn bedoeling.

Terug naar “[Religie] - Open forum”