Pfff... in het stuk staat niet beschreven hoeveel onbehandelbare depressies onder zwaar gereformeerden voorkomen, zoals Aleid Schilder in haar boek "Hulpeloos maar schuldig". Je zou bijna snakken naar een "gereformeerde" AHA.
ine (16-12-2003, 09:23:49 uur)
Jammer dat er geen vrijheid van denken bestaat in de kring van deze orthodoxe kerken. Men staat elkaar geen andere kijk toe op de Bijbel. En elke kerkelijke groepering in deze orthodoxe kring heeft dan weer zijn eigen scholen, waar de kinderen een eenzijdige voorstelling wordt bijgebracht van de samenleving en zeker geen begrip voor andersdenkenden. In het buitenland worden deze kerken gezien als sektes en zou het niet mogelijk zijn dat kinderen al op jonge leeftijd geleerd wordt dat zij de enige uitverkorenen zijn en dat de anderen zullen branden. De vrijheid van onderwijs leidt op deze scholen tot indoctrinatie en zeker niet tot integratie. Arme kinderen.
alfred (16-12-2003, 09:28:50 uur)
De problematiek van de Schotse theologen die de schrijver van het artikel noemt is tijd en plaats gebonden, en wel in het 17de eeuwse Schotse Hoogland . Hoe klimt de mens op tot de ware Godskennis en hoe wordt hij behouden? Met de oorspronkelijke Calvijn heeft dit weinig te maken. Calvijn had andere katten te geselen: de verhouding met de Fransen en het probleem Servet. Het is verbazingwekkend dat dit introvert-analytische christendom ala Spurgeon etc. zich zoveel eeuwen in NL heeft weten te handhaven, terwijl het in Schotland al bijna evenzovel eeuwen verleden tijd is. Men zou bijna verzuchten "Die Nederlanders hadden evenals de Schotten beter leren whiskey te maken, dan was er nog enige industriele bedrijvigheid uit voortgekomen". Erger nog is het ontbreken van naar buiten tredende vreugde, en de onderdrukking van de persoonlijke talenten waarmee dit in de tijd bevroren denken gepaard gaat. Een goed medicijn is de ontdekking en ontwikkeling van de persoonlijke talenten van die mensen
w.kuijk (16-12-2003, 10:16:27 uur)
Bij het lezen van dit artikel bekroop mij sterk het gevoel dat deze mensen eigenlijk gewoon heel bang zijn en daarom zo bezig zijn met of ze wel bij de goede kerk zijn aangesloten en welke rituelen ze moeten volgen om de hemel te bereiken.
Verder lijkt het wel alsof velen nog altijd graag de verantwoordelijkheid voor hun leven willen afschuiven op een instituut, alsof het zich hebben aangesloten bij een kerk en het volgen van de richtlijnen van die kerk betekent dat je goed leeft of tenminste een goed excuus hebt als mocht blijken dat het niet goed was. Terwijl iedereen zelf voor zijn eigen leven verantwoordelijk is.
Kerken zijn instituten van angst.
Vreselijk jammer! Bijna alsof het leven een soort examen is waarmee men helemaal niet blij is, in plaats van een geschenk van God.
Terwijl het enige dat nodig is, volgens mij, is dat je in contact treedt met God in jezelf en handelt naar de ingevingen die God je geeft. Een kerkgenootschap zou alleen een klankbord moeten zijn.
MisschienWelGekMaarNietDom (16-12-2003, 10:19:07 uur)
Helemaal jammer is dat gergemmers hier niet zullen reageren. Trouw is natuurlijk uit den boze.
Het mijden van de wereldse geneugten is trouwens zeer betrekkelijk. De zeer streng geselecteerde predikant-kandidaten kunnen als predikant vaak een grote luxe auto tegemoet zien uiteraard donkerblauw of donkergroen. Waar het in de ICT-sector mensen over de drempel hielp is het kennnelijk niet genoeg om voorganger te willen worden in de GerGem.
Nu de PKN een feit wordt, blijft gelukkig het feit dat je aan de kerkgangers kan zien met welke groepering je te maken hebt. tip: let op kleding, kapsel, kleur, merk en prijs van auto, wijze van evt. groeten, gemiddelde leeftijd, grootte gezin etc. en je ziet direct of je te maken hebt met synodaal gereformeerden, vrijgemaakten, GerGemmers, vrijz. Hervormden, Bonders.
Jammer dat voor buitenstaanders alle katjes grijs zijn en dat A.J.Klei die veelkleurigheid niet meer in trouw kan laten zien.
nak (16-12-2003, 10:49:15 uur)
Als iedereen nu toch maar alsmaar leutert over integratie... Toch knap hoor van zo"n Hr Blaauwendraad om het tot professor te kunnen maken.Maar handig dat de auteur af en toe het "hij" bezigd want al lezend realiseerde ik mij dat ik heel heel wat meer weet van de islam en zijn exgelovigen om mij heen dan van deze mensen c.q.de ex-gelovigen. Leef ik nu met die mensen samen dan?? Ze blijken in ieder geval niet alleen eigen gebouwen, een krant en zelfs een website te hebben maar zelfs een eigen sub taaltje inclusief de blijkbare woordspelingen. Wat ik dus niet versta. "Bevindelijk gedeelte", tja... Wat mij knap nieuwsgierig laat worden of ze ook hun eigen scholen hebben, behalve de theologische opleiding? Op de scholen van mijn kinders ben ik ze vast?nog niet tegen gekomen.Met onderwijsinspecteur die kijkt of er wordt aangezet tot haat? Ze lijken zeker heel wat meer uit te sluiten dan de islam doet. En natuurlijk leidt dat tot haat.Als elke angst.Of is dit geintegreerde angst-haat?
arendje (16-12-2003, 10:57:18 uur)
Een van de grootste "zonden", zoniet de allergrootste van de mens is dat het menselijk ego in zijn welhaast onmetelijke arrogantie meent God te kunnen kennen en Zijn wil en bedoelingen met dit aardse leven daardoor te kunnen begrijpen en het zó nodig te moeten uitleggen voor de ander
Zou God inderdaad willen dat de menselijke ziel een zodanig schuld-en zonde-besef heeft dat ie helemaal wegkwijnt in dit leven omdat elke mogelijke vreugde weggevaagd wordt door dit allesoverheersende zwarte gevoel?
Is de mens, die als kind in een zwaar traumatiserende omgeving is opgegroeid en daardoor in zijn verdere leven, de gevolgen van al die trauma"s ondervindend, allerlei "verkeerde" dingen doet, ZELF verantwoordelijk voor zijn, vaak intens droeve, bestaan?
Zou het niet zo kunnen zijn dat de "misdadiger" ten hoogste kan inzien dat ie verkeerd handelt, maar dat ie in feite voor een fundamentele gedragsverandering volkomen afhankelijk is van "het-plan-Gods" met zijn leven?
God weet het als enige!
frank kroes (16-12-2003, 11:03:25 uur)
natuurlijk is het gemakkelijk om vanuit je luie stoel een mening te hebben over een delicaat onderwerp zoals deze.
er is ook binnen deze kerk een tendens naar vernieuwing
dit kan alleen maar via een dialoog tussen de verschillende richtingen
met respect voor elkaar
jan breidenbach (16-12-2003, 11:08:45 uur)
De bevrijding/verlichting van de menselijke geest ligt natuurlijk niet in de gereformeerde bijbeluitleg, maar in het afzweren van elk geloof en bijgeloof en de erkenning van de autonomie van het individueel geweten.
Ik voor mij zou niet graag naar de gereformeerde hemel gaan en ben blij dat er na mijn dood niets van mij over is.
Waar komt het woord gergemmer vandaan?
M.Nieuweboer (16-12-2003, 11:17:28 uur)
Bij het lezen van dit stuk lopen mij weer de rillingen over de rug en heb ik intens diep medelijden met alle kinderen uit deze kerk.
Ik heb deze kerk verlaten als 17-jarige, sinds het moment dat ze me als 4-jarige meenamen naar de kerk, begon ik aan zware depressies en paniekstoornissen te lijden.
Niet ieder kind kan zoveel dreigementen, doodsangsten en aangeprate schulden aan. Ook al had je als pasgeboren baby niets fout gedaan nog, dan ging je al naar de hel door de erfzonde. Als 7-jarige worstelde ik met de praedestinatie, en in de 10 jaren die volgden, was er ook niemand die een angstig en zwaar depressief kind iets van bemoediging of liefde wist te geven. Een keiharde, kille en wrede mentaliteit heerste er, onder het mom van hypocriete geloofsijver.
De gereformeerde gemeente is een zeer gevaarlijke sekte, waar de duivel via personages als een ds. Moerkerken vrij spel hebben, om kinderen en angstige volwassenen bij de genade van God vandaan te houden.
Julia (16-12-2003, 11:35:45 uur)
M.Nieuweboer, dat vroeg ik me ook af. Het staat voor Gereformeerde Gemeente.
ne (16-12-2003, 11:39:27 uur)
Het woord "gergemmer" ;ijkt me verwant met het woord "ge-emmer"
w.k. (16-12-2003, 11:46:51 uur)
Beste M.Nieuweboer, GerGemmer is volgens mij een samentrekking van de woorden GEReformeerde GEMeente en de toevoeging MER om er een zelfstandig naamwoord van te maken. Een Gereformeerde Gemeentenaar, dus.
Best Jan Breidenbach, of het een delicaat onderwerp is, is een kwestie van opinie. Ik vind het helemaal geen delicaat onderwerp. Wel heb ik respect voor alle overtuigingen in de zin dat ik weet dat we het allemaal niet weten en er allemaal onze eigen opvattingen en meningen op na houden, die alle even discutabel zijn. Verwar respect niet voor zijden handschoentjes.
MisschienWelGekMaarNietDom (16-12-2003, 12:01:06 uur)
Ik heb wat met die gergemmers,ze staan ergens voor,en je mag wat mij betreft daar naambordjes aanhangen,als werkheiligheid,en de hemel-verdienen,en ga zo maar door.
Toch heb ik waardering voor hun consequente levenshouding,waar zie je dat nog?
Wel is heel,heel jammer,dat ze niet eenvoudig de bijbel lezen zoals het er staat,zwart-op-wit,neem de volgende teksten: Philippenzen 1 : 21 "" want het leven is mij Christus,en het sterven gewin"" zie ook de teksten voorafgaand en daarna.
Maar ook,en deze tekst in het bijzonder,Colossenzen 3 : 3 en 4 ""Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. Wanneer Christus verschijnt,die ons leven is,zult ook gij verschijnen met Hem in heerlijkheid""
Hier staat het toch.... ik mag nu al zeggen:ik hoor er straks bij!!!
Ik heb zeer te doen met deze mensen die in angst leven,hoor ik er straks bij.... natuurlijk, alles verdien je aan Christus,Hij is je Verlosser,Hij zal ook zorgen dat je over de eindstreep komt.
pieter den otter (16-12-2003, 13:18:13 uur)
Hier een reactie van iemand die uit de kerkelijke hoek komt jaja ik lees wel trouw de Trouw nak. M.i. komt de krampachtige, sombere houding van veel gergemmers afk. voor gereformeerde gemeenteleden door een eenzijdig godsbeeld. De God die de 10 geboden gegeven heeft, alles gemaakt heeft bestudeer het eenvoudigste wezentje maar eens op zijn gecompliceerdheid, niet aan tijd of plaats gebonden is en zich in de Bijbel openbaart als niet te naderen God vanwege zijn heiligheid, is dezelfde God die Christus Jezus vanuit die goddelijkheid gegeven heeft om voor onze tekortkomingen c.q. zonden volkomen genoegdoening te doen als we in HEM geloven. Hij geeft ons op die manier toegang tot Zichzelf maar ook tot een goddelijke vrijheid in Christus die zo heerlijk is dat ik het iedereen van harte wil aanbevelen.
Dus als je eenzijdig kijkt naar o.a. Gods heiligheid wordt je zwart en neerslachtig, kijk je en geloof je naar God in Christus dan wordt je wit, vrolijk en opgewekt.
bram (16-12-2003, 13:36:03 uur)
Allereerst: hier reageren ook gewoon GerGemmers hoor. Bij deze!
Ik keek erg op dat mijn bijdrage op
www.omsionswil.nl werd geciteerd in het krantenartikel. Frappant dat discussies tegenwoordig al als materiaal voor een journalistiek stuk dienen?!
Inhoudelijk vind ik het artikel erg zwart-wit en het is absoluut niet representatief voor de gehele GerGem. De meeste voorbeelden zijn een karikatuur van de werkelijkheid, alhoewel in sommige aspecten de vinger niet onterecht op zere plekken gelegd wordt.
Het is pijnlijk hier diverse gefrustreerde en depressieve reacties op de GerGem te lezen. Dit zegt echter meer over de personen die hier hun reactie schrijven, dan over de GerGem. Zonder enig bewijs en zo uit het luchtledige ds. Moerkerken als een werktuig van de duivel te betitelen getuigt van een weinig Christelijke houding.
Mhg,
Pim.
Pim (16-12-2003, 13:39:02 uur)
Ik kom van origine uit de Gereformeerde Gemeente. Wanneer er gepraat wordt over misstanden in deze gezindte wordt er vaak stigmatiserend en opruiend gepraat.
Er zijn dingen mis en het artikel raakt ook op sommige punten wat er mis is, maar er wordt duidelijk een karikatuur getekend. Maw zaken wordt en extremer gesteld dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Om redenen die verwant zijn aan de dingen die in het artikel genoemd worden ben ik enkele maanden geleden overgegaan naar de Hervormde Kerk. Toch voel ik me nog sterk verbonden met de GG.
Dat kinderen geindoctrineerd worden is iets wat ongetwijfeld voorkomt binnen deze kring, maar dit is zeker geen gangbaar en algemeen iets. Reacties die ik hier lees zijn dan ook vaak om te schoppen ipv op te bouwen.
Kortom nuance is zeker op zijn plaats.
gert (16-12-2003, 14:01:26 uur)
Een triest artikel.
Natuurlijk kan en mag men terecht vragen stellen bij bepaalde leerstukken binnen deze kerken OGGiN. Is de traditie naast of misschien boven Gods Woord geplaatst. Moeten we niet constateren dat het wel lijkt alsof we in de dagen van het Sanhedrin verkeren?
Toch is uw artikel te kort door de bocht. Velen worstelen binnen deze kerken met hún kerk. Niet vanwege de kerkmuren, maar omdat ook binnen hun gemeente vele zielen reizen op weg naar God ontmoeten toe. Gods Woord getuigt toch "wij dan wetende de schrik des HEEREN". Zo zien we op dit moment dat binnen de kerken ruimte ontstaat voor het gesprek over de kerkmuren heen. Herkenning heeft men met de worstelende broeders binnen de NHK. Nee, niet de herkenning van de geest uit SoW, waar godonterende dwalingen een wettige plaats hebben gekregen. Nee het is de herkenning die Jezus uitsprak: "opdat zij allen één zijn". Eén in het belijden dat God "de goddeloze rechtvaardigd door het geloof"
N. Donselaar (16-12-2003, 19:35:41 uur)
Om deze discussie scherp te stellen: er waren slechts 2 woordvoerders prof.dr.ir.Johan Blaauwendraad en ds.A. Moerkerken voor het thema: verwachten of afwachten van het heil in Christus. Blaauwendraad werd van Ger.Gem.-lid Hervormd en Moerkerken blijft binnen de Ger.Gem. predikanten opleiden. Beiden hebben m.i. een stukje van "de waarheid", want zaligworden is voluit genade, maar tegelijk voluit mensenwerk. Ik leid dit af van het meer dan een halve eeuw betrokken zijn bij de zingeving van orthodoxe protestanten binnen alle denominaties. Theologiseren kan mensen van God afhouden en mensen met een niet al te sterke geest kunnen geheel in de vernieling komen en waandenkbeelden gaan koesteren, zoals "helaas ik lig verloren en daarom heeft God mij deze misstap laten begaan en dat lag al in de eeuwigheid besloten...". Een uitverkiezingsidee dat zeer schadelijk voor een samenleving kan zijn en zeker niet tot eer van God. Dr. K. van der Zwaag is voorzichtig en moedig tegelijk.
Rien van Hoeven (17-12-2003, 09:33:31 uur)