Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 15:21

janp schreef:
Kaw schreef:Nou, je zult toch eerst inwendig geroepen moeten worden voordat je de genade mag toe-eigenen anders ben je een dief in de schaapskooi. Uitwendige roeping is hiervoor niet genoeg.
Nee, je moet helemaal niets. Ik denk dat je het beste eens de dogmatiek van Kersten kunt lezen. Deze onderschrijft Moerkerken volledig.

Tzal best. Calvijn en de bijbel worden door Moerkerken wel onderschreven maar niet altijd even duidelijk geleerd.

Trouwens, ik vraag me af of Kersten dit zei. Vanavond weet ik er meer over, want dit heb ik toevallig in huis.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 15:43

Kaw schreef:
caprice schreef:In de Trouw stond een artikel over de Gereformeerde Gemeenten met een aantal reacties van lezers erbij:

http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1071557129846.html

Ik denk dat het bij kan dragen aan de discussie.

Daar kan niet iedereen zomaar bij. Zou je de tekst willen overnemen?

Een link naar de tekst is er al heb ik gezien.
Hier nog de reacties op de site van Trouw:

Pfff... in het stuk staat niet beschreven hoeveel onbehandelbare depressies onder zwaar gereformeerden voorkomen, zoals Aleid Schilder in haar boek "Hulpeloos maar schuldig". Je zou bijna snakken naar een "gereformeerde" AHA.
ine (16-12-2003, 09:23:49 uur)
Jammer dat er geen vrijheid van denken bestaat in de kring van deze orthodoxe kerken. Men staat elkaar geen andere kijk toe op de Bijbel. En elke kerkelijke groepering in deze orthodoxe kring heeft dan weer zijn eigen scholen, waar de kinderen een eenzijdige voorstelling wordt bijgebracht van de samenleving en zeker geen begrip voor andersdenkenden. In het buitenland worden deze kerken gezien als sektes en zou het niet mogelijk zijn dat kinderen al op jonge leeftijd geleerd wordt dat zij de enige uitverkorenen zijn en dat de anderen zullen branden. De vrijheid van onderwijs leidt op deze scholen tot indoctrinatie en zeker niet tot integratie. Arme kinderen.
alfred (16-12-2003, 09:28:50 uur)

De problematiek van de Schotse theologen die de schrijver van het artikel noemt is tijd en plaats gebonden, en wel in het 17de eeuwse Schotse Hoogland . Hoe klimt de mens op tot de ware Godskennis en hoe wordt hij behouden? Met de oorspronkelijke Calvijn heeft dit weinig te maken. Calvijn had andere katten te geselen: de verhouding met de Fransen en het probleem Servet. Het is verbazingwekkend dat dit introvert-analytische christendom ala Spurgeon etc. zich zoveel eeuwen in NL heeft weten te handhaven, terwijl het in Schotland al bijna evenzovel eeuwen verleden tijd is. Men zou bijna verzuchten "Die Nederlanders hadden evenals de Schotten beter leren whiskey te maken, dan was er nog enige industriele bedrijvigheid uit voortgekomen". Erger nog is het ontbreken van naar buiten tredende vreugde, en de onderdrukking van de persoonlijke talenten waarmee dit in de tijd bevroren denken gepaard gaat. Een goed medicijn is de ontdekking en ontwikkeling van de persoonlijke talenten van die mensen
w.kuijk (16-12-2003, 10:16:27 uur)

Bij het lezen van dit artikel bekroop mij sterk het gevoel dat deze mensen eigenlijk gewoon heel bang zijn en daarom zo bezig zijn met of ze wel bij de goede kerk zijn aangesloten en welke rituelen ze moeten volgen om de hemel te bereiken.

Verder lijkt het wel alsof velen nog altijd graag de verantwoordelijkheid voor hun leven willen afschuiven op een instituut, alsof het zich hebben aangesloten bij een kerk en het volgen van de richtlijnen van die kerk betekent dat je goed leeft of tenminste een goed excuus hebt als mocht blijken dat het niet goed was. Terwijl iedereen zelf voor zijn eigen leven verantwoordelijk is.

Kerken zijn instituten van angst.

Vreselijk jammer! Bijna alsof het leven een soort examen is waarmee men helemaal niet blij is, in plaats van een geschenk van God.

Terwijl het enige dat nodig is, volgens mij, is dat je in contact treedt met God in jezelf en handelt naar de ingevingen die God je geeft. Een kerkgenootschap zou alleen een klankbord moeten zijn.
MisschienWelGekMaarNietDom (16-12-2003, 10:19:07 uur)

Helemaal jammer is dat gergemmers hier niet zullen reageren. Trouw is natuurlijk uit den boze.
Het mijden van de wereldse geneugten is trouwens zeer betrekkelijk. De zeer streng geselecteerde predikant-kandidaten kunnen als predikant vaak een grote luxe auto tegemoet zien uiteraard donkerblauw of donkergroen. Waar het in de ICT-sector mensen over de drempel hielp is het kennnelijk niet genoeg om voorganger te willen worden in de GerGem.
Nu de PKN een feit wordt, blijft gelukkig het feit dat je aan de kerkgangers kan zien met welke groepering je te maken hebt. tip: let op kleding, kapsel, kleur, merk en prijs van auto, wijze van evt. groeten, gemiddelde leeftijd, grootte gezin etc. en je ziet direct of je te maken hebt met synodaal gereformeerden, vrijgemaakten, GerGemmers, vrijz. Hervormden, Bonders.
Jammer dat voor buitenstaanders alle katjes grijs zijn en dat A.J.Klei die veelkleurigheid niet meer in trouw kan laten zien.
nak (16-12-2003, 10:49:15 uur)

Als iedereen nu toch maar alsmaar leutert over integratie... Toch knap hoor van zo"n Hr Blaauwendraad om het tot professor te kunnen maken.Maar handig dat de auteur af en toe het "hij" bezigd want al lezend realiseerde ik mij dat ik heel heel wat meer weet van de islam en zijn exgelovigen om mij heen dan van deze mensen c.q.de ex-gelovigen. Leef ik nu met die mensen samen dan?? Ze blijken in ieder geval niet alleen eigen gebouwen, een krant en zelfs een website te hebben maar zelfs een eigen sub taaltje inclusief de blijkbare woordspelingen. Wat ik dus niet versta. "Bevindelijk gedeelte", tja... Wat mij knap nieuwsgierig laat worden of ze ook hun eigen scholen hebben, behalve de theologische opleiding? Op de scholen van mijn kinders ben ik ze vast?nog niet tegen gekomen.Met onderwijsinspecteur die kijkt of er wordt aangezet tot haat? Ze lijken zeker heel wat meer uit te sluiten dan de islam doet. En natuurlijk leidt dat tot haat.Als elke angst.Of is dit geintegreerde angst-haat?
arendje (16-12-2003, 10:57:18 uur)

Een van de grootste "zonden", zoniet de allergrootste van de mens is dat het menselijk ego in zijn welhaast onmetelijke arrogantie meent God te kunnen kennen en Zijn wil en bedoelingen met dit aardse leven daardoor te kunnen begrijpen en het zó nodig te moeten uitleggen voor de ander
Zou God inderdaad willen dat de menselijke ziel een zodanig schuld-en zonde-besef heeft dat ie helemaal wegkwijnt in dit leven omdat elke mogelijke vreugde weggevaagd wordt door dit allesoverheersende zwarte gevoel?
Is de mens, die als kind in een zwaar traumatiserende omgeving is opgegroeid en daardoor in zijn verdere leven, de gevolgen van al die trauma"s ondervindend, allerlei "verkeerde" dingen doet, ZELF verantwoordelijk voor zijn, vaak intens droeve, bestaan?
Zou het niet zo kunnen zijn dat de "misdadiger" ten hoogste kan inzien dat ie verkeerd handelt, maar dat ie in feite voor een fundamentele gedragsverandering volkomen afhankelijk is van "het-plan-Gods" met zijn leven?
God weet het als enige!
frank kroes (16-12-2003, 11:03:25 uur)

natuurlijk is het gemakkelijk om vanuit je luie stoel een mening te hebben over een delicaat onderwerp zoals deze.
er is ook binnen deze kerk een tendens naar vernieuwing
dit kan alleen maar via een dialoog tussen de verschillende richtingen
met respect voor elkaar
jan breidenbach (16-12-2003, 11:08:45 uur)

De bevrijding/verlichting van de menselijke geest ligt natuurlijk niet in de gereformeerde bijbeluitleg, maar in het afzweren van elk geloof en bijgeloof en de erkenning van de autonomie van het individueel geweten.
Ik voor mij zou niet graag naar de gereformeerde hemel gaan en ben blij dat er na mijn dood niets van mij over is.
Waar komt het woord gergemmer vandaan?
M.Nieuweboer (16-12-2003, 11:17:28 uur)

Bij het lezen van dit stuk lopen mij weer de rillingen over de rug en heb ik intens diep medelijden met alle kinderen uit deze kerk.
Ik heb deze kerk verlaten als 17-jarige, sinds het moment dat ze me als 4-jarige meenamen naar de kerk, begon ik aan zware depressies en paniekstoornissen te lijden.
Niet ieder kind kan zoveel dreigementen, doodsangsten en aangeprate schulden aan. Ook al had je als pasgeboren baby niets fout gedaan nog, dan ging je al naar de hel door de erfzonde. Als 7-jarige worstelde ik met de praedestinatie, en in de 10 jaren die volgden, was er ook niemand die een angstig en zwaar depressief kind iets van bemoediging of liefde wist te geven. Een keiharde, kille en wrede mentaliteit heerste er, onder het mom van hypocriete geloofsijver.
De gereformeerde gemeente is een zeer gevaarlijke sekte, waar de duivel via personages als een ds. Moerkerken vrij spel hebben, om kinderen en angstige volwassenen bij de genade van God vandaan te houden.
Julia (16-12-2003, 11:35:45 uur)

M.Nieuweboer, dat vroeg ik me ook af. Het staat voor Gereformeerde Gemeente.
ne (16-12-2003, 11:39:27 uur)

Het woord "gergemmer" ;ijkt me verwant met het woord "ge-emmer"
w.k. (16-12-2003, 11:46:51 uur)

Beste M.Nieuweboer, GerGemmer is volgens mij een samentrekking van de woorden GEReformeerde GEMeente en de toevoeging MER om er een zelfstandig naamwoord van te maken. Een Gereformeerde Gemeentenaar, dus.

Best Jan Breidenbach, of het een delicaat onderwerp is, is een kwestie van opinie. Ik vind het helemaal geen delicaat onderwerp. Wel heb ik respect voor alle overtuigingen in de zin dat ik weet dat we het allemaal niet weten en er allemaal onze eigen opvattingen en meningen op na houden, die alle even discutabel zijn. Verwar respect niet voor zijden handschoentjes.
MisschienWelGekMaarNietDom (16-12-2003, 12:01:06 uur)

Ik heb wat met die gergemmers,ze staan ergens voor,en je mag wat mij betreft daar naambordjes aanhangen,als werkheiligheid,en de hemel-verdienen,en ga zo maar door.
Toch heb ik waardering voor hun consequente levenshouding,waar zie je dat nog?
Wel is heel,heel jammer,dat ze niet eenvoudig de bijbel lezen zoals het er staat,zwart-op-wit,neem de volgende teksten: Philippenzen 1 : 21 "" want het leven is mij Christus,en het sterven gewin"" zie ook de teksten voorafgaand en daarna.
Maar ook,en deze tekst in het bijzonder,Colossenzen 3 : 3 en 4 ""Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. Wanneer Christus verschijnt,die ons leven is,zult ook gij verschijnen met Hem in heerlijkheid""
Hier staat het toch.... ik mag nu al zeggen:ik hoor er straks bij!!!
Ik heb zeer te doen met deze mensen die in angst leven,hoor ik er straks bij.... natuurlijk, alles verdien je aan Christus,Hij is je Verlosser,Hij zal ook zorgen dat je over de eindstreep komt.

pieter den otter (16-12-2003, 13:18:13 uur)

Hier een reactie van iemand die uit de kerkelijke hoek komt jaja ik lees wel trouw de Trouw nak. M.i. komt de krampachtige, sombere houding van veel gergemmers afk. voor gereformeerde gemeenteleden door een eenzijdig godsbeeld. De God die de 10 geboden gegeven heeft, alles gemaakt heeft bestudeer het eenvoudigste wezentje maar eens op zijn gecompliceerdheid, niet aan tijd of plaats gebonden is en zich in de Bijbel openbaart als niet te naderen God vanwege zijn heiligheid, is dezelfde God die Christus Jezus vanuit die goddelijkheid gegeven heeft om voor onze tekortkomingen c.q. zonden volkomen genoegdoening te doen als we in HEM geloven. Hij geeft ons op die manier toegang tot Zichzelf maar ook tot een goddelijke vrijheid in Christus die zo heerlijk is dat ik het iedereen van harte wil aanbevelen.
Dus als je eenzijdig kijkt naar o.a. Gods heiligheid wordt je zwart en neerslachtig, kijk je en geloof je naar God in Christus dan wordt je wit, vrolijk en opgewekt.
bram (16-12-2003, 13:36:03 uur)

Allereerst: hier reageren ook gewoon GerGemmers hoor. Bij deze!

Ik keek erg op dat mijn bijdrage op www.omsionswil.nl werd geciteerd in het krantenartikel. Frappant dat discussies tegenwoordig al als materiaal voor een journalistiek stuk dienen?!

Inhoudelijk vind ik het artikel erg zwart-wit en het is absoluut niet representatief voor de gehele GerGem. De meeste voorbeelden zijn een karikatuur van de werkelijkheid, alhoewel in sommige aspecten de vinger niet onterecht op zere plekken gelegd wordt.

Het is pijnlijk hier diverse gefrustreerde en depressieve reacties op de GerGem te lezen. Dit zegt echter meer over de personen die hier hun reactie schrijven, dan over de GerGem. Zonder enig bewijs en zo uit het luchtledige ds. Moerkerken als een werktuig van de duivel te betitelen getuigt van een weinig Christelijke houding.

Mhg,
Pim.
Pim (16-12-2003, 13:39:02 uur)

Ik kom van origine uit de Gereformeerde Gemeente. Wanneer er gepraat wordt over misstanden in deze gezindte wordt er vaak stigmatiserend en opruiend gepraat.
Er zijn dingen mis en het artikel raakt ook op sommige punten wat er mis is, maar er wordt duidelijk een karikatuur getekend. Maw zaken wordt en extremer gesteld dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Om redenen die verwant zijn aan de dingen die in het artikel genoemd worden ben ik enkele maanden geleden overgegaan naar de Hervormde Kerk. Toch voel ik me nog sterk verbonden met de GG.
Dat kinderen geindoctrineerd worden is iets wat ongetwijfeld voorkomt binnen deze kring, maar dit is zeker geen gangbaar en algemeen iets. Reacties die ik hier lees zijn dan ook vaak om te schoppen ipv op te bouwen.
Kortom nuance is zeker op zijn plaats.
gert (16-12-2003, 14:01:26 uur)

Een triest artikel.

Natuurlijk kan en mag men terecht vragen stellen bij bepaalde leerstukken binnen deze kerken OGGiN. Is de traditie naast of misschien boven Gods Woord geplaatst. Moeten we niet constateren dat het wel lijkt alsof we in de dagen van het Sanhedrin verkeren?
Toch is uw artikel te kort door de bocht. Velen worstelen binnen deze kerken met hún kerk. Niet vanwege de kerkmuren, maar omdat ook binnen hun gemeente vele zielen reizen op weg naar God ontmoeten toe. Gods Woord getuigt toch "wij dan wetende de schrik des HEEREN". Zo zien we op dit moment dat binnen de kerken ruimte ontstaat voor het gesprek over de kerkmuren heen. Herkenning heeft men met de worstelende broeders binnen de NHK. Nee, niet de herkenning van de geest uit SoW, waar godonterende dwalingen een wettige plaats hebben gekregen. Nee het is de herkenning die Jezus uitsprak: "opdat zij allen één zijn". Eén in het belijden dat God "de goddeloze rechtvaardigd door het geloof"
N. Donselaar (16-12-2003, 19:35:41 uur)

Om deze discussie scherp te stellen: er waren slechts 2 woordvoerders prof.dr.ir.Johan Blaauwendraad en ds.A. Moerkerken voor het thema: verwachten of afwachten van het heil in Christus. Blaauwendraad werd van Ger.Gem.-lid Hervormd en Moerkerken blijft binnen de Ger.Gem. predikanten opleiden. Beiden hebben m.i. een stukje van "de waarheid", want zaligworden is voluit genade, maar tegelijk voluit mensenwerk. Ik leid dit af van het meer dan een halve eeuw betrokken zijn bij de zingeving van orthodoxe protestanten binnen alle denominaties. Theologiseren kan mensen van God afhouden en mensen met een niet al te sterke geest kunnen geheel in de vernieling komen en waandenkbeelden gaan koesteren, zoals "helaas ik lig verloren en daarom heeft God mij deze misstap laten begaan en dat lag al in de eeuwigheid besloten...". Een uitverkiezingsidee dat zeer schadelijk voor een samenleving kan zijn en zeker niet tot eer van God. Dr. K. van der Zwaag is voorzichtig en moedig tegelijk.
Rien van Hoeven (17-12-2003, 09:33:31 uur)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 dec 2003 15:59

Veel ongenuanceerd gebral van mensen die geen idee hebben waar het over gaat over een stuk tekst dat een zeer eenzijdig beeld geeft van de ger. gem.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 17 dec 2003 23:39

Dit soort reacties gaan mij te ver:
[quote]De gereformeerde gemeente is een zeer gevaarlijke sekte, waar de duivel via personages als een ds. Moerkerken vrij spel hebben, om kinderen en angstige volwassenen bij de genade van God vandaan te houden.[/qoute]

[quote]Zonder enig bewijs en zo uit het luchtledige ds. Moerkerken als een werktuig van de duivel te betitelen getuigt van een weinig Christelijke houding.[/qoute]
De GG loopt hier met bnoter op het hoofd: bijv. DVD = Ding Van Duivel en EO = Eeuwige Ondergang. Dat soort dingen hoor je wel alleen maar uit 'zware' hoek.

Dus daarom verbaast de eerste reactie mij niet, maar de 2de wél. Je roept toch zelf ook dit soort dingen? Waarom is dan opeens 'onchristelijk' als anderen dat ook doen?

Als niet GG-er klopt het Trouwartikel overigens wel aardig bij het beeld dat ik heb (als buitenstaander). Wellicht moet de GG wat aan PR gaan doen?
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 20 dec 2003 12:03

xgnoom schreef:Dit soort reacties gaan mij te ver:
De gereformeerde gemeente is een zeer gevaarlijke sekte, waar de duivel via personages als een ds. Moerkerken vrij spel hebben, om kinderen en angstige volwassenen bij de genade van God vandaan te houden.[/qoute]

Zonder enig bewijs en zo uit het luchtledige ds. Moerkerken als een werktuig van de duivel te betitelen getuigt van een weinig Christelijke houding.[/qoute]
De GG loopt hier met bnoter op het hoofd: bijv. DVD = Ding Van Duivel en EO = Eeuwige Ondergang. Dat soort dingen hoor je wel alleen maar uit 'zware' hoek.

Dus daarom verbaast de eerste reactie mij niet, maar de 2de wél. Je roept toch zelf ook dit soort dingen? Waarom is dan opeens 'onchristelijk' als anderen dat ook doen?

Als niet GG-er klopt het Trouwartikel overigens wel aardig bij het beeld dat ik heb (als buitenstaander). Wellicht moet de GG wat aan PR gaan doen?

Dat zou inderdaad geen kwaad kunnen. De GG is een zichzelf in stand houdend instituut. Er is geen enkele ruimte voor discussie, in de Saambinder mag je alleen schrijven als je de goede dingen schrijft. Daar zijn genoeg voorbeelden van bekend, zoals het commentaar op de jongerenavonden, op dhr. Blaauwendraad, op het boek van C. Harinck en de huidige recensie van het boek van Van der Zwaag. Als er binnen de GG geen ruimte komt voor een open debat over de eigen standpunten, roest de kerk vast en wordt een ivoren toren. Nou ja, dat is het eigenlijk al.
The proof of the pudding is in the eating.

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

recensie saambinder afwachten of verwachten

Berichtdoor gerrit de 2e » 20 dec 2003 12:14

Iemand de reactie van ds de Wit gelezen in de saambinder(?) ?
Ben weer diep teleurgesteld in de manier waarop. Inhoudelijk ben ik er nog niet helemaal uit. Wel ben ik ervan overtuigd dat er veel verwarring is tussen vlees en geest. Alles wordt nogal scheef geintepreteerd, en ik ben bang dat er weer niet inhoudelijk gereageerd wordt net zoals in het verleden met Blauwendraad. Een hoop geschop naar diverse kleinigheden, en weer om de kern heen draaien.

DireStraits
Mineur
Mineur

Re: recensie saambinder afwachten of verwachten

Berichtdoor DireStraits » 20 dec 2003 22:16

gerrit de 2e schreef:Iemand de reactie van ds de Wit gelezen in de saambinder(?) ?
Ben weer diep teleurgesteld in de manier waarop. Inhoudelijk ben ik er nog niet helemaal uit. Wel ben ik ervan overtuigd dat er veel verwarring is tussen vlees en geest. Alles wordt nogal scheef geintepreteerd, en ik ben bang dat er weer niet inhoudelijk gereageerd wordt net zoals in het verleden met Blauwendraad. Een hoop geschop naar diverse kleinigheden, en weer om de kern heen draaien.

ik heb het gelezen ja. Weer een prachtige illustratie van de Gereformeerde struisvogelpolitiek. Volgens mij is er geen sprake van een recensie als je al van te voren verteld hoe je over het boek denkt. En als je al van te voren schrijft dat het boek er beter niet had kunnen zijn.
The proof of the pudding is in the eating.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2003 07:14

Hier nog twee later toegevoegde reacties:

Een vriend van mij komt uit de GerGem. Het is voor hem een enorme worsteling geweest om los te komen uit die deprimerende werkelijkheid die de GerGem voorschotelt. Ik ben een paar keer met hem meegeweest en wat mij opviel was dat er erg veel mensen met "tics" zaten. Vooral wanneer men voor het avondmaal werd uitgenodigd was de angst door de hele kerk voelbaar. Het opveren van opluchting daarna was frappant. "gelukkig ik heb mij niet het oordeel ingedronken "
Het is een kerk voor optimisten. Wie het daar volhoudt met het ene procentje licht dat na de 99 procente ellende en verdoemenis wordt genoemd; dan ben je een rasoptimist. De hele uitvergroting van de verdorvendheid is bedoeld om het licht te laten stralen.
Als je echter werkelijk serieus neemt wat in die 99 procent verkondigd wordt dan kan je beter zo ver mogelijk wegvluchten van dit geestelijke SadoMasochisme. btw: De preken zijn theologisch echt slecht: vanuit bijv: genesis of marcus: het verhaal blijft hetzelfde.
nak (17-12-2003, 15:28:32 uur)

In de ger. gem. worden niet voornamelijk preken uit de oude doos gelezen.
Het zijn voornamelijk 20e eeuwse/hedendaagse preken. Van Brakel heb ik in een leesdienst nog nooit een preek gehoord, van Comrie slechts 2 keer, en van Spurgeon nog nooit.
Werden van hen maar meer preken gelezen! Je zult ontdekken dat ze inhoudsrijk zijn, en vaak verrassender en beter onderbouwd dan hedendaagse preken.
Kortom: de journalist is slecht geinformeerd.

Het is waar dat er kritiek is op de prediking.
Het artikel schets echter een geladen en ridicuul beeld.
De prediking concentreert zich echt niet uitsluitend op de zonde v.d. mens.
God de Vader als de almachtige Regeerder, Jezus als de volkomen Zaligmaker, en de Heilige Geest als Trooster worden breed verkondigd.
Graag zou ik aandacht zien voor de positieve kanten:
- het enorme meeleven met elkaar bij ziekte of sterfgevallen
- de goed bezochte kerkdiensten en gemeenteavonden
- de parate bijbelkennis
- het bloeiend jeugdwerk
GEWELDIG!
Jaco (17-12-2003, 17:01:54 uur)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 27 dec 2003 17:16

Ik ben zelf geen lid van de Gereformeerde Gemeente, maar heb wel verschillende preken gehoord. Wat me daarin opviel was dat het heel vaak over Gods Volk ging. Er is hier een volk dat.....enz. Het leek erop dat Gods Volk centraal stond en over Christus hoorde ik duidelijk minder dan over Zijn Volk.
Verder vond ik dat men een bepaalde weg uitstippelt naar het kruis van Christus. Je moet eerst je ellende toch wel diep doorleeft hebben, maar ik geloof dat je mag komen zoals je bent. Of je je zonden nou diep of minder diep voelt: IEDEREEN heeft Jezus nodig. Een bepaalde maat van ellendekennis hoeft men echt niet als richtlijn te geven. Ik hoorde heel weinig uitspraken als: U moet u bekeren (i.p.v u moet bekeerd worden: lijdende vorm), U moet tot Christus gaan (wel wordt gezegd: dat de Heilige Geest u mag overtuigen en aan uzelf ontdekken). Dat is toch eenzijdig? Komt het aanbod van genade wel ten volle aan bod? Anders worden de mensen toch van Christus afgehouden?
Ik hoop dat dat niet in alle gergems zo is, want dat zou ik heel triest vinden.
Verder die kritiek op de jongerenavonden vind ik ook niet Bijbels en ik vind het al helemaal niet heilzaam als het bestuur van SRA vraagt om in gesprek te gaan met de GerGem en geen reactie komt van het bestuur van de GerGem.
Ik hoop dat er HEEL VEEL uitzonderingen zijn van wat ik heb vernomen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 dec 2003 18:04

Ik zelf ben wel lid van de gergem. Wat mij wel erg opvalt is dat je de gergem ds. in op twee groepen kunt verdelen. Klinkt heel gek. Bij de ene ds. beleef je het heel intens. Echt van dichtbij. Dan wordt je ook echt bij de werkelijkheid gebracht en word ook echt op gewezen dat we ons moeten bekeren.

Er zit heel veel verschil tussen de ds. (en studenten)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor tanteoranje » 27 dec 2003 19:19

Ik heb dit al meer gehoord. Ook dat er in bepaalde gemeentes dominees nooit voorgaan. Dus wat in de cgk al jaren parktijk is en buitenaf ook bekend is, komt wel degelijk voor inde gereformeerde gemeenten die zogenaamd nog een zijn...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 20:32

mijn idee is dat het bij ons, chr ger, wel goed 'geregeld'is.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 22:12

columbus schreef:mijn idee is dat het bij ons, chr ger, wel goed 'geregeld'is.

kerk je soms in op.....?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 22:17

wat bedoel je essie?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 22:20

columbus schreef:wat bedoel je essie?

sorry, had dat ff via pb moeten vragen. Of je in opheusden kerkt, daar vind ik dat nl ook!

Terug naar “Archief”