Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 20:18

columbus schreef:veel dingen die je zegt, broederschap, blijheid enz. kan ik het zeker mee eens zijn.
maar qua kleding die je draagt naar de kerk ben ik van mening dat het netjes moet zijn, je bent in Gods huis. door je netjes te kleden toon je respect voor Hem. als je bij de koningin op visite gaat of naar een bruiloft trek je ook je beste kleding aan.
en over het gebruiik van Jezus naam, tja, het lijkt vaak op straattaal dat Jezus Rulezz enzo. er moet verschil zijn vind ik. Jezus is niet zomaar iemand. maar ik begrijp de intensie wel hoor! het is niet verkeerd bedoeld als je zegt dat Jezus je vriend is, maar op mij (en veel Gereformeerden) komt het vaak wat 'popi' over. :)
Wat kleding betreft: daar kun je tegenin gooien dat je bij God mag komen zoals je bent, en je je niet anders voor hoeft te doen als bij de koningin.

Wat Jezus Rulezz betreft? Dat is de absolute waarheid, maar hoeveel gereformeerden durven dat te zeggen? Ik ken er niet veel...

Wat Jezus als vriend betreft: God noemt in de Bijbel mensen toch Zijn vriend? (Abraham bijvoorbeeld) Vriendschap gaat toch twee kanten uit? Als God jouw Zijn vriend noemt, waarom zou je Hem dan niet jouw vriend mogen noemen?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 20:52

nee, je hoeft je niet anders voor te doen, maar mijn mening is dat je niet echt respect toont door naar Gods huis je met je doordeweekse kloffie. God is wel Koning
je hoeft mij part echt niet in het zwart naar de kerk te gaan. de zondag is ook geen gewone doordeweekse dag maar een dag bij uitstek om God te dienen, meer nog als een doordeweekse dag, en ik vind dat je een Koning netjes moet tegemoetkomen, zowel in kleding als met woorden.
God regeert vind ik nog altijd beter klinken al Jezus rules.
wat betreft de gereformeerden, die zijn voorzichtiger idd. maar die weten ook dat God regeert.
Dat Jezus je vriend is, is mooi, maar wat al te vaak zie je dat mensen dat roepen en verder blijkt nergens uit dat het zo is. je mist de ´vruchten´ van het geloof zoals ze dat noemen. komt overal voor, ook in de gereformeerde kerken, helaas.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 23:09

columbus schreef:nee, je hoeft je niet anders voor te doen, maar mijn mening is dat je niet echt respect toont door naar Gods huis je met je doordeweekse kloffie. God is wel Koning
je hoeft mij part echt niet in het zwart naar de kerk te gaan. de zondag is ook geen gewone doordeweekse dag maar een dag bij uitstek om God te dienen, meer nog als een doordeweekse dag, en ik vind dat je een Koning netjes moet tegemoetkomen, zowel in kleding als met woorden.
God regeert vind ik nog altijd beter klinken al Jezus rules.
wat betreft de gereformeerden, die zijn voorzichtiger idd. maar die weten ook dat God regeert.

Zelf hou ik er zelf ook niet zo van dat popi-jopi taalgebruik (al vinden ken ik mensen die vinden dat ik dat ook gebruik :? ) en let ik er op dat ik zondags net gekleed ga, maar dat komt eigenlijk omdat ik het van huis uit zo gewend ben. Dat anderen die dat van huis uit niet meegekregen hebben daar zit ik eigenlijk niet zo mee. Kvind dat gewoon iedereen z'n recht heeft op z'n eigen belevingswereld. Wat kleding betreft gaat tegenwoordig elke nederlander wel fatsoenlijk gekleed (in de gevallen dat het niet aanstootgevend is), sommige mensen hebben misschien een wat uitbundige of aparte smaak. Maar hoe wil je beoordelen wat netjes is of niet? Je kunt toch moeilijk naar het prijskaartje gaan kijken of zo... Ga meer voor: trek kleren aan die jezelf erg mooi vind. Maar goed dat betoog je zelf misschien ook wel :wink:
Dat Jezus je vriend is, is mooi, maar wat al te vaak zie je dat mensen dat roepen en verder blijkt nergens uit dat het zo is. je mist de ´vruchten´ van het geloof zoals ze dat noemen. komt overal voor, ook in de gereformeerde kerken, helaas.
Dit is hetzelfde als waarom er zo weinig mensen aan het avondmaal zitten. We zijn zo bang mensen met een ingebeelde hemel naar de hel te laten gaan dat we ze liever hier door onzekerheid ook hel geven (Oké, die heb ik geleend van Hegger :wink:)(maar er zit wel iets in)(maar dat is eigenlijk offtopic)

[offtopic] Ohhh hier was je het dus niet met mee eens... :shock:
Afbeelding

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 23:21

klopt :wink:
maar desondanks vind ik het wel mooi om al die meningen te zien en te horen. gewoon mn horizon verbreden.
wel denk ik dat het (mede) door je achtergrond komt hoe je over sommige van die (bij)zaken denkt.
zo zie je dat je achtergrond een stempel drukt op je mening.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 17 dec 2003 14:25

Natuurlijk moet je eerbied tonen voor God, maar dat doet iedereen op zijn eigen manier. De een is gewend om te zeggen dat God regeert, de ander vind God rules veel mooier klinken. Allebei is het waar, alleen uiten ze zich op een andere manier. En qua kleding is dat natuurlijk ook zo. Ben jij er aan gewend op zondag in een rok, pak enz. naar de kerk te gaan, dan hou je daar aan vast. Ik ben dat zelf niet gewend, ik trek gewoon kleding aan die ik altijd draag. En aangezien ik dus een wat uitbundige smaak heb... :mrgreen: Dat betekend dus niet dat ik geen eerbied heb voor God. Ik heb enorm veel eerbied voor Hem!! Hij heeft immers voor mijn zonde geleden? Hij heeft mij verlost! Zou ik dan geen eerbied voor Hem tonen omdat ik anders over Hem praat, anders dan andere naar de kerk ga...?
May the strength of the Lord be with you!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 dec 2003 15:06

enkele dingen zijn mij wel duidelijker geworden over dit onderwerp. het gaat om cultuurverschillen. onder andere hoe men zich uit en kleed.
en als het bijbels gezien kan, die verschillen, dan maakt het niet uit denk ik. als het vanbinnen maar goed zit, dat is het belangrijkste.

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 11:02

tgaat heel niet om buitenkant? dat brengt een overtuiging met zich mee.

Een evangelische is vrijer/voelt zich vrijer omdat ie gelooft dat Jezus voor zijn zonden gestorven is en hij door God als heilige gezien wordt omdat God naar JEzus kijkt.
Een evangelische gelooft vaak blijer omdat er meer evangelische tot geloof zijng ekomen vanuit het niets en er dus meer mensen echt ongelooflijk blij zijn dat ze gered zijn.

En dus springt ie hoger dan de refo, kleedt hij zich blijer en zingt ie sneller.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 27 dec 2003 17:06

joris schreef:tgaat heel niet om buitenkant? dat brengt een overtuiging met zich mee.

Een evangelische is vrijer/voelt zich vrijer omdat ie gelooft dat Jezus voor zijn zonden gestorven is en hij door God als heilige gezien wordt omdat God naar JEzus kijkt.
Een evangelische gelooft vaak blijer omdat er meer evangelische tot geloof zijng ekomen vanuit het niets en er dus meer mensen echt ongelooflijk blij zijn dat ze gered zijn.

En dus springt ie hoger dan de refo, kleedt hij zich blijer en zingt ie sneller.

Ik vind dat je een beetje generaliseert, joris, door uitspraken als: de evangelische is vrijer en voelt zich vrijer/ de evangelische gelooft blijer. Ik ken genoeg reformatorische mensen die ook opgewekt zijn een ook blij zijn, omdat ze geloven dat Jezus voor hun zonden gestorven is. En wat versta je eigenlijk onder 'de evangelische'? Mensen die lid zijn van een evangelische gemeente?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 dec 2003 19:31

Tabitha schreef:
joris schreef:tgaat heel niet om buitenkant? dat brengt een overtuiging met zich mee.

Ik vind dat je een beetje generaliseert, joris, door uitspraken als: de evangelische is vrijer en voelt zich vrijer/ de evangelische gelooft blijer. Ik ken genoeg reformatorische mensen die ook opgewekt zijn een ook blij zijn, omdat ze geloven dat Jezus voor hun zonden gestorven is. En wat versta je eigenlijk onder 'de evangelische'? Mensen die lid zijn van een evangelische gemeente?
Kdenk dat Joris gemiddelde bedoelde :wink: in dat geval ben ik het wel met hem eens :mrgreen:, de evangelische heeft iets andere levensinstelling over het algemeen. (dat kun je op dit forum dus heel goed merken aan de manier waarop er gereplyed wordt.
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 19:49

t kan nog zwart witter:
refo zegt altijd eerst nee
eva zegt altijd eeerst ja.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 19:58

ik denk zelf dat het wel meevalt, er zijn in ieder kerkverband mensen en die zijn geen van allen hetzelfde. alleen de uitersten zie en hoor je vaak.
de middenmoot daarentegen hoor en zie je niet.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 dec 2003 20:37

columbus schreef:God regeert vind ik nog altijd beter klinken al Jezus rules.

Ik heb nog nooit een gereformeerde horen roepen, "Jesus rulez", "Jezus is mijn vriend", "het is zo tof om te geloven" of "ik ben bekeerd"
Jij wel?
Dat "God regeert" of dat ze "in God geloven" heb ik ze wel eens horen zeggen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 20:51

Brion schreef:
columbus schreef:God regeert vind ik nog altijd beter klinken al Jezus rules.

Ik heb nog nooit een gereformeerde horen roepen, "Jesus rulez", "Jezus is mijn vriend", "het is zo tof om te geloven" of "ik ben bekeerd"
Jij wel?

nee, sorry als ik het niet duidelijk geformuleerd hebt, ik ben het juist met je eens.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 dec 2003 21:03

columbus schreef:
Brion schreef:
Jij wel?

nee, sorry als ik het niet duidelijk geformuleerd hebt, ik ben het juist met je eens.

Weer een misverstandje minder! :D
Opgelost.....

(mooie tagline over die oogkwaal en de zonnige kant van het leven;
dat zou een gereformeerde ook wel eens kunnen zeggen, denk je ook
niet?)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 dec 2003 22:15

wat ik mis bij de div gereformeerde gemeentes is een stukje blijdschap en 'gepaste' uitbundigheid(hoe leg ik dat nou uit!?) en bij de evangelischen mis ik net dat beetje 'soberheid' (niet te erg).
pfffff, het is gevoel en het is zeker niet verkeerd bedoeld.
:mrgreen: het is alleen zo lastig onder woorden te brengen :mrgreen:

Terug naar “Archief”