"God, Nederland en Oranje" nog levend?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

"God, Nederland en Oranje" nog levend?

Berichtdoor GKN'er » 27 mar 2008 19:43

"God, Nederland en Oranje". Ooit vormde het een zin waar menig calvinistenhart sneller van ging kloppen. Hoewel ontstaan in de Hervormde Kerk is het een drieslag die ook bij gereformeerden tot de verbeelding sprak. Maar hoe staat het er nu voor? Zegt het ons hervormden en gereformeerden nog iets? Of heeft het afgedaan? Voor mij heeft het nog wel enige betekenis, maar hoe zit het bij jullie?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 27 mar 2008 22:29

Nostalgie is het zeker. Maar ik kan het ook zo niet in de Bijbel vinden. Er is maar één land waar we met een variatie op dit gezegde kunnen zeggen.
God, Israël en het huis van David.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 mar 2008 22:34

Moet toch zijn: God, Spakenburg en Oranje?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2008 22:53

waarnemer schreef:Nostalgie is het zeker. Maar ik kan het ook zo niet in de Bijbel vinden. Er is maar één land waar we met een variatie op dit gezegde kunnen zeggen.
God, Israël en het huis van David.

Gott, Kaiser und Vaterland heette het vroeger in Duitsland en Oostenrijk-Hongarije.

Gelukkig is er nog God, Britain and Windsor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2008 08:23

Ik dacht dat calvinisten niet van die voetballiefhebbers waren? :roll:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 mar 2008 08:27

Denkertje21 schreef:Moet toch zijn: God, Spakenburg en Oranje?

Dan is het God, Spakenburg, en de blauwen :)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 mar 2008 19:59

[-X B.O.T.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 31 mar 2008 09:30

Het heeft voor mij nog steeds betekenis. Alhoewel dr. Bisschop ooit heeft aangegeven dat het een verzonnen trits is.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2008 11:34

Was 'onze' Groen hier niet zo'n figuur van, hij zag (naar mijn weten) vaak de geschiedenis en de historie (of heilshistorie ofzo :P) samen vallen.. Dus dat 'Gods Plan' zichbaar werd in het wereldgebeuren. Een voorbeeld daarvan zou zijn dat 'onze' Willem van Oranje vocht voor de vrijheid van protestanten om zo uit het juk van de 'antichristelijke papen' te ontsnappen..

God, Neerland en Oranje.. Alleen, moet je dit nog blijven roepen wanneer 'Gods Plan' niet zo duidelijk meer dat 'Neerland en Oranje' omvat?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

rafaell

Berichtdoor rafaell » 31 mar 2008 14:52

Ik alleen met het eerste (en met het Nederlands Elftal). Bij onze natie heb ik weinig tot geen gevoel.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 mar 2008 17:16

Raido schreef:Was 'onze' Groen hier niet zo'n figuur van, hij zag (naar mijn weten) vaak de geschiedenis en de historie (of heilshistorie ofzo :P) samen vallen.. Dus dat 'Gods Plan' zichbaar werd in het wereldgebeuren. Een voorbeeld daarvan zou zijn dat 'onze' Willem van Oranje vocht voor de vrijheid van protestanten om zo uit het juk van de 'antichristelijke papen' te ontsnappen..

God, Neerland en Oranje.. Alleen, moet je dit nog blijven roepen wanneer 'Gods Plan' niet zo duidelijk meer dat 'Neerland en Oranje' omvat?

Waar denk je dat "christelijk-historisch" vandaan komt? ;)

Groen zag Gods hand in de geschiedenis, en koppelde daar het calvinistische karakter van onze natie aan. Daarin speelden de Oranjes een belangrijke rol. "God, Nederland en Oranje" is als kreet niet voor niets ontstaan onder de vleugels van de Confessionele Vereniging, waarvan Groen één van de initiatiefnemers was.

Waarom zou Gods Plan Nederland niet meer omvatten? Je weet wat Groen zei: als ons land de gereformeerde religie belijdt, zo kon hij uit de geschiedenis opmaken, zal het ons wel gaan. Maar als Nederland dat niet doet, dan... krijg je wat je nu om je heen ziet in de samenleving. Eigenlijk is er dus maar één remedie. ;)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 mar 2008 18:00

Als je vandaag in de straten van Nederland ‘oranje’ roept denkt toch de grote meerderheid aan voetbal hoor, daar gaat hun hart sneller van kloppen. Of denk je dat ze de oranje sjaal van de SGP om zullen doen? nee dus. Heel duidelijk neemt God de kandelaar ‘Zijn Woord’ weg in Nederland en heeft geen betekenis meer. De oorzaak van dit alles zijn niet die voetballers maar de kerk zelf omdat zij een valse religie brengen, niet overeenkomstig Zijn Woord.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 31 mar 2008 19:15

Maar heeft het voor jou (of moet ik "u" zeggen tegen Jantjes?) nog betekenis, Jantjes?

En wat bedoel(t) je/u met "De oorzaak van dit alles zijn niet die voetballers maar de kerk zelf omdat zij een valse religie brengen, niet overeenkomstig Zijn Woord"? Bedoel(t) je/u daarmee alle kerken, ook de kerk waar jij/u zelf lid van bent? En bovendien zal elke kerk de pretentie hebben dat zij het Evangelie "het meest zuiver", "zoals in de bedoeling van het christendom ligt", verkondigt. Dus ik kan je/uw opmerking niet zo goed plaatsen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 mar 2008 20:29

De aanhangers van de overtuiging ‘God, Nederland en Oranje’ zijn in de loop der tijd sterk in getal verminderd. Voor veel hedendaagse, op het hier en nu gerichte, Nederlanders heeft het argument van de bijzondere historische band tussen Nederland en Oranje aan zeggingskracht ingeboet. Dat geldt nog meer voor de overtuiging dat de geschiedenis geen toevallige opeenvolging van gebeurtenissen is, maar door God is geleid. Daarmee is voor velen ook de stevigheid van de religieuze en historische verankering van de Oranjemonarchie weggevallen. Modern-seculiere opvattingen over democratisering en gelijkheid, en het geloof in de volkssouvereiniteit vormen eerder een bedreiging dan een ondersteuning van de Oranjemonarchie.

Waar die overtuiging nog wel sterk leeft, zoals in de SGP is daarmee overigens nog geen blijvende en duurzame steun voor het Koningshuis gegarandeerd. Waar in het Oranjehuis zelf die wezenlijke verbondenheid met de eigen geschiedenis verbleekt, zal dit op den duur ook tot een afbrokkelende steun kunnen leiden.

Jij bent er van overtuigd dat in de GKN de zuivere leer van het Evangelie verkondigd wordt, maar is dat ook zo?
Waarom zou de bijbel zo vaak voor misleiding waarschuwen?
Hand 20:19-20 Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.Vers 31-32 Waak dan en herinnert u, dat ik drie jaren lang nacht en dag niet heb opgehouden ieder afzonderlijk onder tranen terecht te wijzen. En nu, ik draag u op aan de Here en het woord zijner genade, aan Hem, die bij machte is te bouwen en het erfdeel te geven onder alle heiligen.Rom 16:17-18 Maar ik vermaan u, broeders, dat gij hen in het oog houdt, die, in afwijking van het onderwijs, dat gij hebt ontvangen, de onenigheden en de verleidingen veroorzaken, en mijdt hen. Want zulke lieden dienen niet onze Here Christus, maar hun eigen buik, en misleiden door hun schoonklinkende en vrome taal de harten der argelozen.Gal 1:6-10 Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens; indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt! Tracht ik thans mensen te winnen of God? Of zoek ik mensen te behagen? Indien ik nog mensen trachtte te behagen, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn.Ef 5:6-7 Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. Doet dan niet met hen mede.

Ik kan nog tiental waarschuwingen noemen.
Waarom zoveel waarschuwingen denk je?

Door dogmatisering is het Woord van Kracht beroofd.
Mat 15:6 Zo hebt gij het woord Gods van kracht beroofd ter wille van uw overleveringen.
Mark 7: 7, 8 en 9 spreken tot driemaal toe over het verwaarlozen en buiten werking stellen van het gebod Gods ten gunste van de overleveringen van mensen. Jezus is daar niet blij over en veroordeelt dit voortdurend. Waarom houden wij zo krampachtig vast aan al die menselijke geboden en overleveringen en tradities die ons doen afdwalen van de gezonde leer?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 mar 2008 20:54

[quote="Jantjes"]Door dogmatisering is het Woord van Kracht beroofd.
quote]

Omdat zo maar in zijn algemeen te stellen gaat mij te ver. Maar 19 eeuwen kerkgeschiedenis zijn niet uit te wissen. Het is alleen jammer dat wij onze dogma's in de praktijk (niet in theorie) canoniek hebben verklaard.
Daarom is er vaak onenigheid over allerlei interpretaties van de dogma's, ik ben het met wijlen dr. C. Graafland eens dat wij door de belijdenissen terug moeten naar de Bijbel alleen.

Terug naar “Archief”