Berichtdoor Jantjes » 31 mar 2008 20:29
De aanhangers van de overtuiging ‘God, Nederland en Oranje’ zijn in de loop der tijd sterk in getal verminderd. Voor veel hedendaagse, op het hier en nu gerichte, Nederlanders heeft het argument van de bijzondere historische band tussen Nederland en Oranje aan zeggingskracht ingeboet. Dat geldt nog meer voor de overtuiging dat de geschiedenis geen toevallige opeenvolging van gebeurtenissen is, maar door God is geleid. Daarmee is voor velen ook de stevigheid van de religieuze en historische verankering van de Oranjemonarchie weggevallen. Modern-seculiere opvattingen over democratisering en gelijkheid, en het geloof in de volkssouvereiniteit vormen eerder een bedreiging dan een ondersteuning van de Oranjemonarchie.
Waar die overtuiging nog wel sterk leeft, zoals in de SGP is daarmee overigens nog geen blijvende en duurzame steun voor het Koningshuis gegarandeerd. Waar in het Oranjehuis zelf die wezenlijke verbondenheid met de eigen geschiedenis verbleekt, zal dit op den duur ook tot een afbrokkelende steun kunnen leiden.
Jij bent er van overtuigd dat in de GKN de zuivere leer van het Evangelie verkondigd wordt, maar is dat ook zo?
Waarom zou de bijbel zo vaak voor misleiding waarschuwen?
Hand 20:19-20 Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.Vers 31-32 Waak dan en herinnert u, dat ik drie jaren lang nacht en dag niet heb opgehouden ieder afzonderlijk onder tranen terecht te wijzen. En nu, ik draag u op aan de Here en het woord zijner genade, aan Hem, die bij machte is te bouwen en het erfdeel te geven onder alle heiligen.Rom 16:17-18 Maar ik vermaan u, broeders, dat gij hen in het oog houdt, die, in afwijking van het onderwijs, dat gij hebt ontvangen, de onenigheden en de verleidingen veroorzaken, en mijdt hen. Want zulke lieden dienen niet onze Here Christus, maar hun eigen buik, en misleiden door hun schoonklinkende en vrome taal de harten der argelozen.Gal 1:6-10 Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens; indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt! Tracht ik thans mensen te winnen of God? Of zoek ik mensen te behagen? Indien ik nog mensen trachtte te behagen, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn.Ef 5:6-7 Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. Doet dan niet met hen mede.
Ik kan nog tiental waarschuwingen noemen.
Waarom zoveel waarschuwingen denk je?
Door dogmatisering is het Woord van Kracht beroofd.
Mat 15:6 Zo hebt gij het woord Gods van kracht beroofd ter wille van uw overleveringen.
Mark 7: 7, 8 en 9 spreken tot driemaal toe over het verwaarlozen en buiten werking stellen van het gebod Gods ten gunste van de overleveringen van mensen. Jezus is daar niet blij over en veroordeelt dit voortdurend. Waarom houden wij zo krampachtig vast aan al die menselijke geboden en overleveringen en tradities die ons doen afdwalen van de gezonde leer?