Avondmaalviering.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 dec 2003 13:45

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de bewuste dominee is toegestaan om op zondag te rijden met zijn auto om andere gemeenten te bedienen.

Dus waar men zich in eerste instantie druk om maakte, is gelukkig niet meer van toepassing.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 dec 2003 16:19

Night schreef:Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de bewuste dominee is toegestaan om op zondag te rijden met zijn auto om andere gemeenten te bedienen.

Dus waar men zich in eerste instantie druk om maakte, is gelukkig niet meer van toepassing.

inderdaad, ben blij dat het nu geregeld is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 dec 2003 16:40

Night schreef:Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de bewuste dominee is toegestaan om op zondag te rijden met zijn auto om andere gemeenten te bedienen.

Ik werd bijna niet goed toen ik dit las.!!

Volgens mij heb je verkeerde gemeente voor je. Want dit word echt niet 1,2,3, opgelost. Heel vreemd dat die ds. geen avondmaal wil bedienen.

Je bent consulent of je bent het niet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 dec 2003 18:09

het hoeft niet per se de consulent te zijn de het avondmaal houdt. was bij ons toendertijd ook niet. wat ik nu niet snap waarom je de consulent en de kerkenraad van zijn gemeente zo aanvalt. als hun van mening zijn dat je niet mag reizen op zondag dan is dat hun goed recht. de dominee heeft de weg te volgen van zijn kerkenraad. dat jij van mening bent dat je wel mag reizen op zondag dat is jou goedrecht, maar veroordeel een ander er niet op als die tegen het reizen op zondag is.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 dec 2003 18:23

Ow ja. En als hij bij andere gemeenten het H.A. niet wil bedienen vind ik het wel heel erg ver gaan. Wat is dat nou?

Ik kan toch ook moeilijk zeggen in mijn werk: "sorry mevrouw maar ik wil u niet helpen. dan moet u maar iemand anders vragen".

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 dec 2003 18:36

volgens mij is er geen sprake van het niet willen bedienen, maar meer het probleem van het reizen op zondag.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 dec 2003 19:08

Als je wel het H.A. wil bedienen en dat laat je die ene regel ook wel schieten.

Wat is nu belangrijker?
Heilige Avondmaal bedienen.

of

Het niet rijden op zondag omdat?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 dec 2003 19:13

die dominee kan naar zijn geweten niet reizen op zondag en daarom komt er een andere dominee die het wel naar zijn geweten kan reizen. wat is nu belangrijker. een dominee die tegen zijn geweten in gaat of naar zijn geweten luistert?

evelien, sorry maar je stelt die dominee voor een moeilijke keuze. hij wil beide dingen doen. het HA bedienen en niet reizen op zondag. wees dan niet stug en laat die man doen zoals hij denkt dat ie moet doen. dat jij met een gerust hart kan reizen op een zondat dan wil dat nog niet zo zijn dat andere mensen dat ook kunnen. respecteer de keuze van de dominee.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 dec 2003 19:18

Je weet als je binnen de gergem wordt aan genomen als ds. dat je er ook van je verwacht word dat je ook op andere gergem kerken predikt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 dec 2003 19:24

dat weten ze ja. maar dat wil nog niet zeggen dat je verplicht wordt te reizen op zondag.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 dec 2003 19:49

tussen reizen op zondag en reizen op zondag zit ook wel verschil.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 dec 2003 20:37

Evelien schreef:tussen reizen op zondag en reizen op zondag zit ook wel verschil.

hij kan er toch ook niks aan doen als de kerkenraad het hem verbiedt......... bovendien... je kan toch respecteren dat zij die keuze maken?? er wordt toch ook gerespecteerd dat mensen rokken en zo dragen en weet ik veel wat.... kijk ik vind dat rokken dragen onzin en niet nodig, maar ik respecteer wel de mensen die dat doen.....

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 dec 2003 20:56

Ja en ook kan een predikant gewoon 2 keer preken op een zondag al zo zwaar ervaren dat een derde dienst te veel belasting is. En we weten niet wat er tijdens deze zondag in zijn eigen gemeente geplant is.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 dec 2003 22:28

Evelien schreef:

Volgens mij heb je verkeerde gemeente voor je. Want dit word echt niet 1,2,3, opgelost. Heel vreemd dat die ds. geen avondmaal wil bedienen.

Ehm..het zou kunnen dat we langs elkaar heenpraten.
Maar ik dacht toch juist te zijn als we het over Genemuiden hadden met Ds. Hakvoort die daar pas gekomen is?

Veel meer als dat kan het niet zijn want alleen Drachten is nog niet vacant.

De betrouwbare bron is een lid van de bewuste Genemuiden-gemeente.
Zij bevestigde dat het voorheen niet gereden werd, maar dat het onlangs gewijzigd was. Vandaar mijn durf om het hier als "waarheid" neer te poten.

Maar..zoals ik zei..ik kan mis zitten?!
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 dec 2003 22:48

Night schreef:
Evelien schreef:

Ehm..het zou kunnen dat we langs elkaar heenpraten.
Maar ik dacht toch juist te zijn als we het over Genemuiden hadden met Ds. Hakvoort die daar pas gekomen is?

Veel meer als dat kan het niet zijn want alleen Drachten is nog niet vacant.

De betrouwbare bron is een lid van de bewuste Genemuiden-gemeente.
Zij bevestigde dat het voorheen niet gereden werd, maar dat het onlangs gewijzigd was. Vandaar mijn durf om het hier als "waarheid" neer te poten.

Maar..zoals ik zei..ik kan mis zitten?!

Dan is dit pas bekend gemaakt. Want ik heb het zelf ook uit betrouwbare bron gehoord.

Terug naar “Archief”